HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Op 18 mei kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om een Hoevestraatse Feesten te organiseren op 29 juni 2024 van 10.00 uur tot 30 juni 2024 15.00 uur. Er worden geen alcoholische dranken geschonken.
2. Tijdelijk verkeersreglement
De organisator vraagt om de ganse straat (Hoevestraat) verkeersvrij te maken en een parkeerverbod in te richten
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.
4. Logistieke ondersteuning
Er worden materialen gevraagd via het digitale platform Pixeo.
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Tijdelijk verkeersreglement
2. Subsidie buurtfeesten
Subsidie buurtfeesten Voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie gaat volgens subsidiereglement straat- en buurtfeesten (zie bijlage).
Onderstaande wordt vermeld in GEO-IT als je de aanvraag invult.
Het gemeentebestuur stimuleert het organiseren van straatfeesten door onder andere een subsidie van 100 euro toe te kennen in de vorm van Grobbendonkse cadeaucheques.
Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
1. Het evenement mag op geen enkele andere wijze worden betoelaagd door het lokaal bestuur Grobbendonk.
2. Het feest heeft geen politiek, religieus of filosofisch karakter en heeft geen winstoogmerk.
3. Het feest gaat niet uit van een reguliere buurtwerking of een organisatie met een uitstraling die de directe straat of buurt overstijgt.
4. Het feest vindt plaats in de straat van de deelnemers of in hun directe woonomgeving.
5. Alleen de bewoners van het geografisch afgebakend gedeelte krijgen de kans om deel te nemen aan het straat- of buurtfeest.
6. Indien de geografische afbakening geheel of gedeeltelijk overlapt met de geografische afbakening van een straat- of buurtfeest waarvoor deze subsidie reeds werd toegekend, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een subsidie.
7. Op communicatiemateriaal van het straat- of buurtfeest dient het logo van het lokaal bestuur Grobbendonk vermeld te worden.
8. Er wordt geen afwijking van de geluidsnorm toegestaan. Artikel 68 van de politiecodex is van toepassing.
Procedure aanvraag
De subsidieaanvraag gebeurt uiterlijk 3 dagen voor het straat- of buurtfeest plaatsvindt. Er wordt gebruik gemaakt van het desbetreffende aanvraagformulier, te verkrijgen bij het team Vrije tijd of online op www.grobbendonk.be. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld. De aanvraag bevat volgende gegevens:
- naam en voornaam van minimum drie initiatiefnemers, hun telefonische contactgegevens en minstens één e-mailadres;
- plaats, datum, duur en omschrijving van het feest;
- een duidelijke geografische afbakening en een raming van het aantal deelnemers.
Het volledige reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/buurtfeest
Noodplanning
Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:
- de organisator dient zich te houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.
Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.
Gunstig onder voorwaarden:
Voor het afsluiten van de straat moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Omleiding via Van Craeyenhemstraat.
Op basis van het advies van de mobiliteitscel van 12 februari 2024 worden omwille van veiligheidsredenen fietsers en bromfietsers niet toegelaten in de afgesloten straat.
Meerjarenplan2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000407 We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974. 6490000/SA/0709.
Raming: 1.200,00 euro.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven aan betrokkene om Hoevestraatse Feesten te organiseren van 29 juni 2024 van 10.00 uur tot 30 juni 2024 15.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100,00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.
Artikel 5: Van zaterdag 29 juni 2024 - 10.00 uur tot zondag 30 juni 2024 - 15.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hoevestraat, zijnde:
- de Hoevestraat zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Hoevepad en Kretbosstraat met een afzethek en C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
- aan beide zijden van de straat zal een parkeerverbod ingevoerd worden mat E3-borden.
Artikel 6: Er zal een omleiding ingericht worden via Kretbosstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevepad met F41-omleidingspijlen.
Artikel 7: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene