Terug
Gepubliceerd op 18/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 08/04/2024 - 13:30

Vergunnen Bouwel Open Air + Bouwel Afterwork - 26 juli 2024 tot 28 juli 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, schepenen
Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
Martine Taelman, vijfde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 2 januari 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Chiro Bouwel om Bouwel Open Air + Bouwel Afterwork  te mogen organiseren op 26 juli 2024 18.00 uur tot 28 juli 2024 03.00 uur.

    Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Chiro Bouwel vraagt om op de parking van de sporthal een “kiss & ride” zone te voorzien om gevaarlijke situaties op de Herenthoutse steenweg te vermijden. Dit zal zo opgenomen worden in de communicatie. Gezien de geringe breedte van de Molendreef en gezien er een grote verkeersstroom verwacht wordt, vraagt Chiro Bouwel ook om de Molendreef éénrichtingsverkeer te maken.
    Op advies van politie wordt er gevraagd om een parkeerverbod in te richten op de Herenthoutse steenweg, alsook een tijdelijke snelheidsbeperking van 30 km/uur.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.

  4. Logistieke ondersteuning

    De organisator heeft materialen aangevraagd via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader
  • Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.
  • Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
  • Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
  • Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.
  • Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.


Tijdelijk verkeersreglement

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Adviezen

Mobiliteit

Chiro Bouwel vraagt om op de parking van de sporthal een “kiss & ride” zone te voorzien om gevaarlijke situaties op de Herenthoutse steenweg te vermijden. Dit zal zo opgenomen worden in de communicatie.

Gezien de geringe breedte van de Molendreef en gezien er een grote verkeersstroom verwacht wordt, vraagt Chiro Bouwel ook om de Molendreef éénrichtingsverkeer te maken. Hiervoor moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.

Een parkeerverbod in te richten langsheen de Herenthoutse steenweg tussen de spoorweg en de Molenstraat. 

Bijkomend advies politie Neteland: inrichten parkeerverbod op de Herenthoutse steenweg en tijdelijke snelheidsbeperking van 30 km/uur.


Noodplanning

Gunstig onder voorwaarden

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig. 

- De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be

- De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be

- De politie legt in haar advies van 8 maart 2024 volgende voorwaarden op:

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.

- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.

- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.

- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.

- De organisator voorziet een inzet van minstens 6 personen professionele security via een private firma op 27 juli 2024.

- De organisator voorziet een inzet van minstens 4 personen vrijwillige security tijdens de afterwork. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.

-De organisator leeft de richtlijnen en de afspraken gemaakt tijdens de overlegmomenten en tijdens het evenement, strikt na.

- De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer. 

- De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. 

- De organisator voorziet voldoende parkeerwachters die toezicht houden op het inrijden, parkeren en wegrijden van voertuigen, en op overstekend publiek. Parkeerwachters zijn duidelijk zichtbaar en dragen aangepaste kledij en/of hulpmiddelen om de zichtbaarheid en veiligheid te verhogen. 

- De organisator was op 7 maart 2024 aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.

- De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening. 

- Voor aanvang van het evenement zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op. 

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.


Politie Neteland

Gunstig onder voorwaarden

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.

- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.

- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.

- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.

- De organisator voorziet een inzet van minstens 6 personen professionele security via een private firma op 27 juli 2024.

- De organisator voorziet een inzet van minstens 4 personen vrijwillige security tijdens de afterwork. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.

- De organisator leeft de richtlijnen en de afspraken gemaakt tijdens de overlegmomenten en tijdens het evenement, strikt na.

Bijkomende motivering

Chiro Bouwel vraagt toestemming voor het ophangen van banners: 2 bij de voetbal en 1 in de voortuin van het huis op Herentalse Steenweg 7. Voor de laatste locatie dient toestemming gevraagd te worden bij AWV.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van Bouwel Open Air + Bouwel Afterwork dat aanvangt 26 juli 2024 18.00 uur en eindigt op 28 juli 2024 03.00 uur de toestemming om het evenement te organiseren.

  • Een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A)LAeq, 15 min. op van 26 juli 2024 om 18.00 uur tot 28 juli 2024 om 03.00 uur
  • De verkoop van sterke drank

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf. 
Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 26 juli 2024 een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A)LAeq, 15 min. op van 26 juli 2024 om 18.00 uur tot 28 juli 2024 om 03.00 uur.

Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

  • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;

  • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;

  • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

Artikel 6: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en (geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar). De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 7: De organisator de toestemming te verlenen voor het ophangen van 2 banners aan de voetbal.
Artikel 8: De organisator de toestemming te verlenen tot het ophangen van een banner in de voortuin van Herentalse steenweg 7 mits hiervoor toestemming verkregen wordt van AWV.
Artikel 9: Van 26 juli 2024 - 18.00 uur tot 28 juli 2024 - 06.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Molendreef zijnde:

- in de Molendreef zal éénrichtingsverkeer worden ingevoerd: het verkeer dient de Molendreef in te rijden via de Molenstraat en deze te verlaten via de Herenthoutse steenweg.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:

  • een C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder):

- aan het kruispunt Herenthoutse steenweg/Molendreef
- aan het kruispunt Molendreef/Molendreef
- aan de uitrit van de parking van de sporthal

  • een F19-bord (éénrichtingsverkeer) aan het kruispunt Molenstraat/Molendreef
  • een omleidingspijl
    - aan het kruispunt Herenthoutse steenweg/Molendreef
    - aan het kruispunt Herenthoutse steenweg/Molenstraat
    - aan het kruispunt Molenstraat/Molendreef

Artikel 10: Van 26 juli 2024 - 18.00 uur tot 28 juli 2024 - 06.00 zal een parkeerverbod ingericht worden in de gehele Molendreef. Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden.

Artikel 11: Van 26 juli 2024 - 18.00 uur tot 28 juli 2024 - 06.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden langsheen de Herenthoutse steenweg tussen de Molendreef en de Molenstraat aan beide zijden van de straat. Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden.

Artikel 12: Van 26 juli 2024 - 18.00 uur tot 28 juli 2024 - 06.00 zal een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd worden op de Herenthoutse steenweg tussen de Molendreef en de Molenstraat. Deze maatregel zal gesignaleerd worden met C43-borden (30).

Artikel 13: Van 26 juli 2024 - 18.00 uur tot 28 juli 2024 - 06.00 uur zal een "Kiss & Ride" zone voorzien worden op de parking van de sporthal, volgens het bijgevoegd plan.

Artikel 14: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 15: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 16: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 17: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Organisator: Chiro Bouwel