DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vanwege Vlaams Belang
Ingediend door Lut Cateau
(15 april 2024)
Het aanbod aan publieke laadpalen neemt toe en voor de uitbating wordt stelselmatig gekozen voor een concessieovereenkomst.
Recente berichtgeving in de pers maakt echter duidelijk dat dergelijke overeenkomsten ook een belangrijk nadeel hebben: de prijs voor een laadbeurt volgt de dalende evolutie van de energieprijzen vaak onvoldoende. Voor een laadbeurt aan een openbare laadpaal gelden andere regels dan aan de benzine- en dieselpomp. Hoeveel keer en op basis van welke index de prijzen aan de laadpaal kunnen aangepast worden, staat namelijk beschreven in de contracten van de toegekende concessies. Er is wel variatie mogelijk, maar slechts op een beperkt aantal momenten.
Daarom dan ook deze volgende vragen.
Hoeveel publieke laadpalen heeft onze gemeente?
Welke concessies werden afgesloten voor de exploitatie van de publieke laadpalen in onze gemeente?
Welk energietarief wordt er momenteel gebruikt bij een laadbeurt?
Sinds wanneer is dit tarief van kracht?
Hoe vaak kan het energietarief wijzigen volgens deze concessieovereenkomsten?
Welke index wordt gehanteerd voor deze wijzigingen?
BESLUIT
Artikel 1: Bespreking van het bijkomende agendapunt inzake publieke laadpalen.