Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 10/02/2025 - 14:30

Tijdelijk verkeersreglement - Eikenlei 5A - huisaansluiting riolering - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lorenz Boen, vierde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 30 januari 2025 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het realiseren van een huisaansluiting op de riolering in de Eikenlei 5A. De werken zullen uitgevoerd worden tussen 3 en 7 maart 2025. Er zal beurtelings verkeer ingericht worden via bebording.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Bijkomende motivering

Er dient bijkomend een inhaalverbod ingevoerd te worden met C35-borden.

BESLUIT

Artikel 1: Tussen 3 en 7 maart 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Eikenlei ter hoogte van huisnummer 5A zijnde: 
- ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

Artikel 2:  Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.
Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers. De werfput wordt afgeschermd met werfhekken.
Artikel 6: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).

Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat