HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 25 november 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor de aanleg van een busperron ter hoogte van Lierse steenweg 114. De werken zullen uitgevoerd worden van 20 tot en met 31 januari 2025.
Er zal gewerkt worden van 06.30 uur tot 16.00 uur. Mocht blijken dat er tijdens de ochtendspits grote verkeershinder is, kunnen de lichten bijgesteld worden.
Het fietspad wordt volledig in beslag genomen. Fietsers moeten oversteken naar het fietspad aan de overkant. Om dit veilig te laten verlopen zullen verkeerslichten met fietsregeling gezet worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
AWV is op de hoogte van de werken en verwijst voor het afleveren van de signalisatievergunning naar de gemeente.
Het M4-bord (fietsers mogen in beide richtingen rijden) moet vervangen worden door een M18 (fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in 2 richtingen rijden).
Bijkomend te voorzien op het fietspad komende van Grobbendonk: afzethek met dagslapers en C11 (verboden toegang voor rijwielen) en C19 (verboden toegang voor voetgangers) te plaatsen ter hoogte van de verkeerslichten/pijl fietsomleiding.
Omleidingspijlen niet alleen voor fietsers, ook voor voetgangers.
BESLUIT
Artikel 1: Van 20 tot en met 31 januari 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Lierse steenweg ter hoogte van huisnummer 114, zijnde:
Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone wordt de helft van de rijbaan en het fietspad volledig in beslag genomen. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:
- een afzethek met dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden) aan het begin en einde van de werfzone
- de versmalling wordt vooraf aangekondigd met de borden A7b (versmalling links) en A7c (versmalling rechts)
Artikel 3: Voor de fietsers/voetgangers wordt de te volgen route aangeduid met omleidingspijlen.
Artikel 4: Het fietspad aan de overkant wordt tijdelijk een dubbelrichtingsfietspad. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:
- bord D7 (verplicht fietspad)
- onderbord M18 (fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in 2 richtingen rijden).
Artikel 5: Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingericht met verkeerslichten. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:
- verkeerslichten met fietsregeling op 5 à 10m voor de werfzone
- borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen ) voor het geval de lichten niet mochten werken
- aankondigingsborden A33 "verkeerslichten" op 150m voor de werfzone
Artikel 6: Ter hoogte van de werfzone wordt de snelheid beperkt tot 30km per uur met C43-borden.
Artikel 7: Bijkomend wordt en inhaalverbod ingevoerd met C35-borden.
Artikel 8: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf.
Artikel 9: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie 4119760/DCA/001, opgesteld door betrokkene.
Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 12: Er mag enkel gewerkt worden van 06.30 uur tot 16.00 uur. Mocht er grote verkeershinder zijn tijdens de ochtendspits dan moeten de verkeerslichten bijgesteld worden.
Artikel 13: Minstens 1 week op voorhand, dus uiterlijk op 13 januari, dienen oranje vooraankondigingsborden gezet te worden met vermelding "sterke hinder van 20 tot en met 31 januari - verkeerslichten".
Artikel 14: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 16: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat