Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 20/03/2025 - 19:30

Regeling vervanging algemeen directeur - kennisname en goedkeuring

Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Overeenkomstig artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering. De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.

De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

Teneinde continuïteit van de interne werking en de besluitvorming van de organen te garanderen, wordt de volgende rangorde vastgesteld voor de functie van waarnemend algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:

  1. De teamleider Mens & Welzijn, tevens secretaris van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, overeenkomstig het delegatiebesluit van de algemeen directeur;

  2. De leden van het managementteam, behoudens de financieel directeur;

  3. De personeelsleden van gemeente of OCMW die een leidinggevende rol vervullen (teamleiders).

Juridisch kader

Artikel 166 van decreet lokaal bestuur houdende vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.

Besluit van de gemeenteraad van 22 mei 2018 houdende goedkeuring vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.

Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2018 houdende decreet lokaal bestuur – algemeen directeur – goedkeuring functie- en competentieprofiel 

Adviezen

Positief advies van het managementteam van 10 februari 2025.

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Kennisname en goedkeuring van de rangregeling voor waarneming, zoals voorgesteld door de algemeen directeur.