Terug
Gepubliceerd op 06/11/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 21/10/2024 - 13:30

Tijdelijk verkeersreglement - opbreken hellende fietsdoorsteek Industrieweg - Bevrijdingsstraat - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 2 oktober 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het opbreken van de hellende fietsdoorsteek Industrieweg - Bevrijdingsstraat. De werken zullen uitgevoerd worden op 28 en 29 oktober 2024. Fietsers moeten voortaan, in afwachting van de aanleg van de fietsostrade, langs de Albertkanaalstraat van de Industrieweg naar de Bevrijdingsstraat rijden. De signalisatie en wegmarkeringen in de Albertkanaalstraat en Bevrijdingsstraat zullen aangepast worden.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Artikel 1: Op 28 en 29 oktober 2024 zal de hellende fietsdoorsteek vanop de Industrieweg naar de Bevrijdingsstraat opgebroken worden.
Artikel 2: Tijdens de werken is de doorsteek volledig afgesloten voor alle verkeer, inclusief voetgangers en fietsers. Aan het begin en einde van de fietsdoorsteek zal een afzethek gezet worden met dagslapers en volgende borden:
- A31: werken
- C19: verboden toegang voor voetgangers
- C11: verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.
Artikel 3: Fietsers worden omgeleid via de Albertkanaalstraat. Ter aanduiding hiervan zullen de nodige F41 omleidingspijlen en aankondigingsborden gezet worden.
Artikel 4: Vanaf de  start van de werken moeten fietsers via de Albertkanaalstraat rijden.

Artikel 5: De bebording in de Albertkanaalstraat wordt als volgt aangepast:
- het F45-bord aan het kruispunt Industrieweg/Albertkanaalstraat wordt vervangen door een F45b ( doodlopende weg, uitgezonderd voetgangers en fietsers)
- het F34b2- bord (bewegwijzeringsbord voor de aanbevolen reisweg voor fietsers naar Grobbendonk en Bouwel) zal afgedekt worden
- de onderborden "ook voor fietsers" bij de C1-borden (verboden richting voor iedere bestuurder) worden vervangen door een M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs)
- het F19-bord (éénrichtingsverkeer) aan het begin van de Albertkanaalstraat, komende van de brug Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg, krijgt een onderbord M18 (fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs mogen in beide richtingen).

Artikel 6: De belijning in de Albertkanaalstraat wordt aangepast als volgt:
- de enkele pijl (bij de fietslogo's) ter aanduiding van de te volgen richting wordt vervangen door een dubbele pijl (in beide richtingen).

Artikel 7: Op de Bevrijdingsstraat zal ter hoogte van de Albertkanaalstraat een fietsoversteek gemarkeerd worden. Deze zal aangekondigd worden met een A25-bord (oversteekplaats voor fietsers en bromfietsers). Op de brug worden aan beide zijden van de straat (2 à 3) haaientanden gemarkeerd zodat de fietsers zeker weten dat ze nog altijd voorrang moeten verlenen aan de voertuigen op de Bevrijdingsstraat.

Artikel 8: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

Artikel 9: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie DA24-0184-WR_SIG24-0793 (B), opgesteld door betrokkene.

Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 12: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 13: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat