Terug
Gepubliceerd op 11/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 02/04/2024 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement - Pallieterdreef - asfalteringswerken - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het wegdek van de Pallieterdreef is in erg slechte staat. Er zijn veel oneffenheden en putten. Dit is gevaarlijk voor fietsers en hinderlijk voor autobestuurders. Daarom zal deze opnieuw geasfalteerd worden vanaf de Kabienstraat tot de Timmermanslei.
De werken zullen uitgevoerd worden van maandag 8 april tot en met donderdag 11 april 2024.
Planning:

  • maandag 8 april: affrezen asfaltlaag
  • dinsdag 9 april: bijwerken putdeksels
  • woensdag 10 of donderdag 11 april: afwerken asfalt
  • vrijdag 12 april: openstellen rijweg

Tijdens de werken blijven handelaars en buurtbewoners maximaal bereikbaar. Enkel tijdens het affrezen van de rijweg en de aanleg van de toplaag asfalt tussen 8 en 11 april zal toegang tijdens de werkuren (7.00 en 17 .00 uur) niet mogelijk zijn. Bewoners die tijdens de werkuren met de wagen willen vertrekken moeten parkeren buiten de werfzone. Buiten de werkuren is doorgang steeds mogelijk.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Artikel 1: Van 8 tot en met 11 april 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde: 
- de straat zal afgesloten worden voor doorgaand verkeer van 8 tot en met 11 april 2024
- plaatselijk verkeer, inclusief fietsers, wordt verboden:

  • op 8 april tijdens het affrezen van het asfalt van 07.00u tot 17.00u 
  • op 10 of 11 april tijdens de aanleg van de toplaag van 07.00u tot 17.00u

Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord en onderbord "uitgezonderd bewoners":

  • aan het kruispunt Kabienstraat/Pallieterdreef
  • aan het kruispunt Timmermanslei/Pallieterdreef 

- een afzethek met F45R-bord (doodlopende straat, rechtse doorgang):

  • aan het kruispunt Vrijheidsstraat/Timmermanslei 
  • aan het kruispunt Lierse steenweg/Pallieterdreef 

Artikel 3: Van 8 tot en met 11 april 2024 zal in gans de straat aan beide kanten een parkeerverbod ingericht worden.
Artikel 4: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden.

Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

Artikel 6: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

Artikel 7: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 8: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Pallieterdreef een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

Artikel 6: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 7: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

Artikel 8: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat