Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

Besluit  Burgemeester

wo 26/06/2024 - 14:00

Tijdelijk verkeersreglement - Vierselse baan 1A - aansluitwerken Pidpa - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Daan Ceulemans, algemeen directeur

DE BURGEMEESTER

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 25 juni 2024 een aanvraag van betrokkene voor het plaatsen van signalisatie voor de aansluiting van het water in opdracht van Pidpa ter hoogte van Vierselse baan 1A. De boring onder de weg kan normaliter op 2 dagen uitgevoerd worden tussen 1 en 5 juli 2024. Er zal beurtelings verkeer ingericht worden met bebording. Op de rijbaan zal een veilige corridor afgebakend worden voor voetgangers (fietsers moeten afstappen). In de Heuvelstraat zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanop de Vierselse baan richting Keulsebaan.
Alle werken die aan het gebouw van Pidpa dienen te gebeuren hangen af van dit werk, vandaar de hoogdringendheid van de aanvraag.

Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig afdeling 2, art. 63.
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig art. 133.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 1 tot en met 5 juli 2024 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vierselse baan 1A, zijnde:

Artikel 1:  Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingevoerd:

- de bestuurders komende van Viersel moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
- de bestuurders komende van Grobbendonk hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B19
  • B21

Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C43 op 150 meter voor de werf en extra bord met onderbord "200m" op 350 meter voor de werf

Artikel 3: De werkput wordt afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, een D1c bord (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden).

Artikel 4: Op de rijbaan wordt een veilige corridor afgebakend met afzethekken voorzien van dagslapers ,een D1c bord (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden)

- fietsers moeten afstappen

- voetgangers moeten de weg die voor hen is voorbehouden volgen (D11-bord)

Artikel 5: In de Heuvelstraat wordt enkelrichtingsverkeer ingevoerd vanop de Vierselse baan richting Keulsebaan

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) in de Heuvelstraat ter hoogte van de werfzone
  • F19 (enkelrichtingsverkeer) aan het begin van de Heuvelstraat komende van de Vierselse baan

Deze maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs)
  • M18 (fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs mogen in 2 richtingen)

Artikel 6: Vanuit de Keulsebaan is de toegang naar de Heuvelstraat verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder uitgezonderd plaatselijk verkeer

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3
  • GIV

Deze maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  •  M12

Artikel 7: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf.

Artikel 8: Het begin van de werken wordt extra aangeduid met een A31-bord op 400m voor de werf.

Artikel 9: Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m.

Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het plan met referentie P24-02596-01-A, opgesteld door betrokkene.

Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 12: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.

Artikel 13 : Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 14: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024

Artikel 15 : Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar 
Kapitein brandweer
Ludo Willems en Suske Verhaegen, toezichters mobilhomeparking
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat