Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 08/09/2025 - 13:30

Vergunnen evenement: Toeren om te Loeren duurzaamheid - 28 september 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Paulien Vervoort, tweede schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Team Vrije tijd vraagt toestemming om Toeren om te Loeren duurzaamheid te mogen organiseren op 28 september 2025 10.00 uur tot 28 september 2025 17.00 uur. 

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
    Er worden wel alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Voor het parkeren en manoeuvreren van de huifkarren moet een parkeerverbod ingericht worden in Troon, wijk 't Schrans, Schransstraat en Hofeinde. Bijkomend parkeerverbod in te richten in Hofeinde en Korentenbossen.

  3. Vergunningen
  4. De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  5. Logistieke ondersteuning

    De nodige materialen zijn aangevraagd via het digitale platform PIXEO.

  6. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

  7. Personeelsinzet
    Er wordt personeelsinzet gevraagd van 1 collega Team Vrije tijd en 3 collega's Team Ruimte & Vergunningen. Ook de ondersteuning van Team Uitvoering en Onderhoud is nodig om dit evenement te doen slagen.
Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Mobiliteit

Parkeerverbod in te richten langsheen Troon: parkeervakken aan de linkerkant komende van de rotonde, zone voor het drinkwaterfonteintje. Hier wachten de huifkarren.

In de wijk 't Schrans rijdt de huifkar via de Vaartstraat, Antoon Van Dyckstraat, Gaspar Schetzstraat, Kasteelstraat en De Vriesstraat. Na te vragen bij eigenaar huifkarren of hier ook parkeerverbod moet ingericht worden.

Na overleg met de bestuurder van de huifkarren blijkt het aangewezen om:

  •  in Troon, waar de huifkarren wachten, aan beide zijden van de straat een parkeerverbod in te richten om het keren te vergemakkelijken;
  •  een parkeerverbod in te richten aan één zijde van de straten van de wijk "t Schrans;
  •  een parkeerverbod in te richten in de Schransstraat (vanaf de De Vriesstraat) en Hofeinde aan beide zijden van de straat;
  •  een parkeerverbod in te richten in de volledige driehoek van de Watermolenweg.

Het parkeerverbod in Hofeinde moet uitgebreid worden tot aan het middeneiland kant Vorselaar (kant pare huisnummers) om parkeren in de bermen te voorkomen.

Bijkomend parkeerverbod in te richten in Korentenbossen aan beide zijden van de straat.

Noodplanning

  • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven. De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Toeren om te Loeren duurzaamheid dat aanvangt 28 september 2025 10.00 uur en eindigt op 28 september 2025 17.00 uur.

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: Toestemming te geven voor de gevraagde personeelsinzet op zondag 28 september 2025 van Team Vrije tijd, Team Ruimte en Vergunningen en Team Uitvoering en Onderhoud. 

Artikel 4: Op zondag 28 september 2025 van 09.00 uur tot 18.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden in:

  • Troon, komende van de rotonde, aan de linkerkant, parkeervakken net voor het drinkwaterfonteintje en aan de rechterkant, parkeervakken net voor de glasbollen
  • Vaartstraat (kant onpare huisnummers), Groenstraat (ter hoogte van Antoon Van Dyckstraat 6), Antoon Van Dyckstraat (kant pare huisnummers), Gaspar Schetzstraat (kant pare huisnummers), Kasteelstraat (kant pare huisnummers) en De Vriesstraat (kant pare huisnummers en overkant ter hoogte van Schransstraat 40) 
  • Schransstraat, vanaf De Vriesstraat tot Hofeinde aan beide zijden van de straat
  • Hofeinde, vanaf de Schransstraat tot aan Kremersgat aan beide zijden van de straat
  • Hofeinde, vanaf Kremersgat tot aan het middeneiland (kant Vorselaar) aan de kant van de pare huisnummers
  • volledige driehoek Watermolenweg
  • Korentenbossen aan beide zijden van de straat

Artikel 5: Het parkeerverbod zal gesignaleerd worden met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderborden GXa en GXb (begin en einde van de reglementering)

Artikel 6: De knips in de Gaspar Schetzstraat moeten verwijderd worden.

Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Financieel Management

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Wijkpost politie

Noodplanningsambtenaar