DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenteraad gaf op 12 december 2019 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributie op afgifte van administratieve stukken - goedkeuring".
Op 9 december 2023 ontving de gemeente een brief van FOD Binnenlandse Zaken aangaande de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, waarbij de FOD Binnenlandse Zaken zowel een tarief voor de normale procedure als de spoedprocedure aanrekent.
Er werd tevens vastgesteld dat een kids-ID tweemaal in het huidige retributiereglement staat. Er wordt geopteerd om dit weg te halen bij rij 7 van de tabel met retributies onder artikel 3 "berekeningsgrondslag en tarief".
Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement vindt u in bijlage.
De Grondwet en meer bepaald artikel 170, §4.
Het Consulair Wetboek.
De wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953 en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar en latere wijzigingen.
De koninklijke besluiten van 23 maart 1998 en van 20 juli 2005 betreffende het rijbewijs en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies van de in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, bepaalde retributies.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten en latere wijzigingen.
Gelet op de omzendbrief van buitenlandse zaken van 14 januari 2015 houdende instructies inzake legalisatie en onderzoek van vreemde documenten.
Koninklijk besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953 en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Meerjarenplan 2020-2025
Identiteitsdocumenten
BD000005 We realiseren een slank en efficiënt bestuur.
AP000040 We streven naar een efficiënte, professionele en klantgerichte organisatie.
AC000128 We leveren diensten en producten af m.b.t. burgerzaken.
MJP000272 7000000/SA/0130
Raming 21.000,00 euro
BESLUIT
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 4 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het wijzigen van volgende items in het retributiereglement.
Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar | 0,00 euro gemeentebelasting, vermeerderd met de aanmaakkosten aangerekend door de Federale Overheid alsmede de kosten voor eventuele spoedprocedure |
Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Mens & Welzijn