Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/03/2025 - 14:30

Vergunnen evenement: Openingsweekend Ruige Ridderpad - 21 maart 2025 tot 23 maart 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Afwezig: Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Team Vrije tijd vraagt toestemming om Openingsweekend Ruige Ridderpad te mogen organiseren op 21 maart 2025 09.00 uur tot 23 maart 2025 18.00 uur. 
    Er worden wel alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen
    Er zijn specifieke maatregelen vereist voor dit evenement.
    Er dient een parkeerverbod voorzien te worden tussen de verbinding Kasteelhoeve en centrum Grobbendonk.
    Een verlaagde snelheid zal kenbaar gemaakt worden met vooraankondigingsborden.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.
    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning
    De nodige materialen zijn aangevraagd via het digitale platform PIXEO.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

  6. Personeelsinzet
    Er wordt inzet gevraagd van de gemeentebus en een chauffeur op vrijdag 21 maart 2025 tussen 8.45 uur en 11.30 uur. Dit om de leerlingen naar het vertrekpunt van het Ruige Ridderpad te brengen en de leerlingen van de Kasteelhoeve terug naar de scholen te brengen.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Mobiliteit

Op zaterdag en zondag parkeerverbod langsheen Hofeinde, Vaartstraat en Antoon Van Dyckstraat (telkens aan beide zijden van de straat).

Vooraankondiging - 2 geprogrammeerde smileys "30 - evenement"  te plaatsen:

- komende van Grobbendonk tussen Watermolenweg en inrit Kasteelhoeve 
- komende van Vorselaar tussen Korentenbossen en inrit Kasteelhoeve

Erfgoed

Dit evenement wordt onder de volgende voorwaarden goedgekeurd.

  • De vloer van de tent staat op een verhoog zodat de grassen niet worden beschadigd.

  • Afval wordt afgevoerd en zo veel mogelijk herbruikbaar horeca

Noodplanning

  • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Financiële gevolgen/visum

Raming: 

Receptie: 12.000€ - MJP002902

Workshops: 3.400€- MJP000296

Vervoer (treintje) gratis traktatie voor wandelaars, etc. - 2.000€ - MJP000296

Kleine schommeling in de raming mogelijk naar gelang verbruik smoutebollen & aantal aanwezigen receptie. 

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Openingsweekend Ruige Ridderpad dat aanvangt 21 maart 2025 09.00 uur en eindigt op 23 maart 2025 18.00 uur.

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

  • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

Artikel 4: Op zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025 telkens van 11.00 uur tot 19.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden langsheen Hofeinde, Vaartstraat en Antoon Van Dyckstraat (telkens aan beide zijden van de straat). Hiervoor zullen E3-borden (parkeerverbod) gezet worden met onderborden type GXa (begin van de reglementering), GXb (einde van de reglementering) en GXd (reglementering op een lange afstand). 

Artikel 5: In Hofeinde ter hoogte van de inrit naar de Kasteelhoeve is het aangewezen waarschuwing te voorzien voor aankomend verkeer.

Vooraankondiging - 2 geprogrammeerde smileys "30 - evenement"  te plaatsen:

- komende van Grobbendonk tussen Watermolenweg en inrit Kasteelhoeve 
- komende van Vorselaar tussen Korentenbossen en inrit Kasteelhoeve

Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Financieel Management

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Noodplanningsambtenaar