Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/03/2025 - 14:30

Vergunnen Avond- en rommelmarkt tijdens Bouwel Kermis - 3 en 4 mei 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Afwezig: Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 7 januari 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Avond- en rommelmarkt te mogen organiseren op 3 mei 2025 17.00 uur tot 4 mei 2025 17.00 uur te Dorp Bouwel. 

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.
    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
    De Rommel- en avondmarkt vinden plaats tijdens de jaarlijkse kermis, genaamd Bouwel Kermis.
    De organisator van de rommel- en avondmarkt wenst deze evenementen te organiseren op een andere locatie in Dorp, niet aansluitend aan de kermis.
    Het zou beide evenementen ten goede komen dat deze bij elkaar aansluiten om een ideale wisselwerking te creëren.

  2. Verkeersmaatregelen

    Er zijn specifieke verkeersmaatregelen nodig voor dit evenement.
    De organisator vraagt de toelating voor het afsluiten van Dorp, te beginnen aan de Lierse Steenweg tot aan de Nieuwbaan.
    Door de opstelling van de kermis en de bijhorende verkeersmaatregelen zal er voor de inwoners, wonende in de wijken achter Bouwel Dorp de ontsluiting moeten voorzien worden via Ter Duinen.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

In tegenspraak met de gevraagde afsluiting is het aangewezen de locatie van de markt te doen aansluiten bij de kermis, zijnde van Dorp 79 tot aan Ter Duinen.
Voor het invoeren van het parkeerverbod en het afsluiten van Dorp moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Omleiding via Kasteeldreef, Berkendreef, Nieuwbaan, Kennedylaan en ter Duinen.
Van 3 mei 2025 - 05.00u tot 4 mei 2025 - 19.00u. 

Noodplanning

De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Team Vrije tijd

Team Vrije tijd adviseert om beide evenementen aan elkaar te koppelen. Het evenement Avond- en rommelmarkt te laten aansluiten bij Bouwel Kermis. Het evenement kan dan plaatsvinden tussen de kermis en Ter Duinen. Hierdoor blijft er een duidelijke en makkelijke ontsluiting voor de bewoners van de achterliggende wijken.

Bijkomende motivering

Beide evenementen bevinden zich door de oorspronkelijke aanvraag op een verschillende locatie, dit heeft enkele negatieve gevolgen:

  • beide evenementen versterken elkaar niet
  • er dienen twee verschillende omleidingen voorzien te worden in hetzelfde weekend
  • er kan geen (makkelijke) ontsluiting gecreëerd worden voor de bewoners (zowel Nieuwbaan als Ter Duinen liggen in de evenementenzone.

Het agendapunt werd opgemaakt volgens het voorstel team Ruimte & Vergunningen.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Avond-en rommelmarkt dat aanvangt 3 mei 2025 17.00 uur en eindigt op 4 mei 2025 17.00 uur te Dorp Bouwel volgens de voorgestelde opstelling en inname weergegeven in de adviezen.

Artikel 2: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 5: Van zaterdag 3 mei  - 05.00 uur tot en met zondag 4 mei 2025 - 19.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor het verkeer tussen huisnummer 79 en Ter Duinen.
Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 7: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:
  • een afzethek voorzien van dagslapers met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
    • aan het kruispunt Dorp/Kasteeldreef (staat reeds op terrein sinds de opstelling van de kermis)
    • aan het kruispunt Dorp/Lindelaan
    • aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan (2)
    • aan het kruispunt Dorp/Kerkepad
    • aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen
  • een afzethek voorzien van dagslapers met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
    • aan het kruispunt Kastanjelaan/Kerkepad
    • aan het kruispunt Kastanjelaan/Nieuwbaan 
    • aan het kruispunt Stationlei/Nieuwbaan
    • aan het kruispunt Berkendreef/Lindelaan
Artikel 8: Het verkeer zal omgeleid worden via Kasteeldreef, Berkendreef, Nieuwbaan, Kennedylaan en Ter Duinen. Hiervoor zullen de nodige F41-omleidingspijlen gezet worden.
Artikel 9: Er zal een parkeerverbod ingericht worden in Dorp vanaf Ter Duinen tot aan huisnummer 79 van zaterdag 3 mei  - 05.00 uur tot en met zondag 4 mei 2025 - 19.00 uur met E3-borden (parkeerverbod) en onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.

Artikel 10: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 12: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene