HET COLLEGE
MOTIVERING
Op 7 januari 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Avond- en rommelmarkt te mogen organiseren op 3 mei 2025 17.00 uur tot 4 mei 2025 17.00 uur te Dorp Bouwel.
Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.
Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
De Rommel- en avondmarkt vinden plaats tijdens de jaarlijkse kermis, genaamd Bouwel Kermis.
De organisator van de rommel- en avondmarkt wenst deze evenementen te organiseren op een andere locatie in Dorp, niet aansluitend aan de kermis.
Het zou beide evenementen ten goede komen dat deze bij elkaar aansluiten om een ideale wisselwerking te creëren.
Er zijn specifieke verkeersmaatregelen nodig voor dit evenement.
De organisator vraagt de toelating voor het afsluiten van Dorp, te beginnen aan de Lierse Steenweg tot aan de Nieuwbaan.
Door de opstelling van de kermis en de bijhorende verkeersmaatregelen zal er voor de inwoners, wonende in de wijken achter Bouwel Dorp de ontsluiting moeten voorzien worden via Ter Duinen.
Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.
Logistieke ondersteuning
Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.
Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.
Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.
Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.
Tijdelijk verkeersreglement
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Team Ruimte & Vergunningen
In tegenspraak met de gevraagde afsluiting is het aangewezen de locatie van de markt te doen aansluiten bij de kermis, zijnde van Dorp 79 tot aan Ter Duinen.
Voor het invoeren van het parkeerverbod en het afsluiten van Dorp moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Omleiding via Kasteeldreef, Berkendreef, Nieuwbaan, Kennedylaan en ter Duinen.
Van 3 mei 2025 - 05.00u tot 4 mei 2025 - 19.00u.
Noodplanning
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
Team Vrije tijd
Team Vrije tijd adviseert om beide evenementen aan elkaar te koppelen. Het evenement Avond- en rommelmarkt te laten aansluiten bij Bouwel Kermis. Het evenement kan dan plaatsvinden tussen de kermis en Ter Duinen. Hierdoor blijft er een duidelijke en makkelijke ontsluiting voor de bewoners van de achterliggende wijken.
Beide evenementen bevinden zich door de oorspronkelijke aanvraag op een verschillende locatie, dit heeft enkele negatieve gevolgen:
Het agendapunt werd opgemaakt volgens het voorstel team Ruimte & Vergunningen.
BESLUIT
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Avond-en rommelmarkt dat aanvangt 3 mei 2025 17.00 uur en eindigt op 4 mei 2025 17.00 uur te Dorp Bouwel volgens de voorgestelde opstelling en inname weergegeven in de adviezen.
Artikel 10: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 12: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene