Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 01/12/2025 - 13:30

Tijdelijk verkeersreglement - Dijkstraat - aanleg nutsleidingen - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 13 november 2025 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het uitbreiden van het laagspanningsnet en het vernieuwen van de waterleiding in de Dijkstraat. De werken zullen uitgevoerd worden van 10 december 2025 tot en met 30 januari 2026. Tijdens de kerstperiode wordt de werf volledig opgeruimd en wordt alle signalisatie verwijderd.

De werf wordt opgesplitst in 3 zones:
Fase 1: Dijkstraat voorbij Het Hoog
Fase 2: Dijkstraat tussen Verbindingsstraat en Nieuwendijk
Fase 3: Dijkstraat tussen Langenheuvel en Verbindingsstraat

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Garages en opritten moet zo veel mogelijk toegankelijk blijven, eventueel via rijplaten. Mocht een oprit toch ingenomen worden voor de werken, dan moeten de bewoners hiervan tijdig verwittigd worden.

BESLUIT

Artikel 1: Van 10 december 2025 tot en met 30 januari 2026 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Dijkstraat, zijnde: 

Artikel 2: Fase 1: Dijkstraat voorbij Het Hoog:
Vanaf Het Hoog wordt de Dijkstraat afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van hulpdiensten, bewoners en verkeer naar de begraafplaats.
Deze maatregel wordt gesignaleerd met:

  • Een afzethek en C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) aan het begin en einde van de werfzone.
  • Voor het verkeer komende uit Het Hoog wordt een C31b-bord geplaatst (verboden rechts af te slaan) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers).
  • Het A31-bord ter aankondiging van de werken wordt herhaald op 50m voor de werf (onderbord "50m" toegevoegd).
  • Vanaf de Verbindingsstraat wordt de snelheid beperkt tot 30km/uur met een C43-borden.
Artikel 3: Fase 2: Dijkstraat tussen Verbindingsstraat en Nieuwendijk:
  • Een afzethek en C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) met onderbord "uitgezonderd bewoners en hulpdiensten" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers)) aan het begin en einde van de werfzone.
  • Voor het verkeer komende uit Het Hoog wordt een C31a-bord geplaatst (verboden links af te slaan) met onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) en onderbord "uitgezonderd bewoners en hulpdiensten".
  • Het A31-bord ter aankondiging van de werken wordt herhaald op 50m voor de werf (onderbord "50m" toegevoegd).
  • Een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder), onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) en F45b (doodlopende weg, uitgezonderd voetgangers en fietsers) aan het kruispunt Langenheuvel/Dijkstraat en ter hoogte van Het Hoog 1.
  • Het gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via Het Hoog, Capuynestraat en Langenheuvel. De nodige omleidingspijlen worden gezet.
  • In de werfzone en op de omleidingsroute wordt de snelheid beperkt tot 30km/uur met C43-borden.

Artikel 4: Fase 3: Dijkstraat tussen Langenheuvel en Verbindingsstraat:

  • Een afzethek en C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) met onderbord "uitgezonderd bewoners en hulpdiensten" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) aan het begin en einde van de werfzone.
  • Voor het verkeer komende uit de Verbindingsstraat wordt een C31a-bord geplaatst (verboden links af te slaan) met onderbord "uitgezonderd bewoners en hulpdiensten" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers).
  • Voor het verkeer in de Langenheuvel wordt een C31a (verboden links af te slaan) en C31b (verboden rechts af te slaan) geplaatst met onderbord "uitgezonderd bewoners en hulpdiensten" en onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers). 
  • Het A31-bord ter aankondiging van de werken wordt herhaald op 50m voor de werf (onderbord "50m" toegevoegd) in de Verbindingsstraat en in de Dijkstraat, komende van Het Hoog.
  • Een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder), onderbord M3bis (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) en F45b (doodlopende weg, uitgezonderd voetgangers en fietsers) aan het kruispunt Dijkstraat/Het Hoog.
  • Het gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Verbindingsstraat en Langenheuvel. De nodige omleidingspijlen worden gezet.
  • In de werfzone en op de omleidingsroute wordt de snelheid beperkt tot 30km/uur met C43-borden.

Artikel 5: Tijdens fase 2 en 3 van de werken moeten de betonblokken aan de Capuynestraat verwijderd worden.

Artikel 6: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 10: Er mag absoluut niet geraakt worden aan het wegdek.

Artikel 11: Ter hoogte van de Verbindingsstraat moet gewerkt worden met een gestuurde boring.

Artikel 12: Garages en opritten moet zo veel mogelijk toegankelijk blijven, eventueel via rijplaten. Mocht een oprit toch ingenomen worden voor de werken, dan moeten de bewoners hiervan tijdig verwittigd worden.

Artikel 13: Betrokkene bezorgt uiterlijk op 2 december 2025 een bewonersbrief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder in de bijgevoegde bedelingszone.

Artikel 14: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 15: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte gemeentelijke communicatiekanalen.

Artikel 16: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat