Terug
Gepubliceerd op 06/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/07/2024 - 09:30

Vergunnen buurtfeest Pallieterdreef - 14 september 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
Eric Van Meensel, eerste schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Evenement

Op 1 juni 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Buurtfeest Pallieterdreef te organiseren op 14 september 2024 van 10.00 uur tot 23.00 uur.

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Er wordt gevraagd om de straat af te sluiten tussen de Timmermanslei en de Kabienstraat.


Vergunningen

(milieu, drank, geluid, …)

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.


Logistieke ondersteuning

Er kunnen materialen worden aangevraagd via het digitale platform Pixeo.

 

Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Tijdelijk verkeersreglement

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.


Subsidie buurtfeesten

Voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie gaat volgens subsidiereglement straat- en buurtfeesten (zie bijlage).

Onderstaande wordt vermeld in het digitaal evenementenloket als je de aanvraag invult. Het gemeentebestuur stimuleert het organiseren van straatfeesten door onder andere een subsidie van 100 euro toe te kennen in de vorm van Grobbendonkse cadeaucheques.

Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
1. Het evenement mag op geen enkele andere wijze worden betoelaagd door het lokaal bestuur Grobbendonk.
2. Het feest heeft geen politiek, religieus of filosofisch karakter en heeft geen winstoogmerk.
3. Het feest gaat niet uit van een reguliere buurtwerking of een organisatie met een uitstraling die de directe straat of buurt overstijgt.
4. Het feest vindt plaats in de straat van de deelnemers of in hun directe woonomgeving.
5. Alleen de bewoners van het geografisch afgebakend gedeelte krijgen de kans om deel te nemen aan het straat- of buurtfeest.
6. Indien de geografische afbakening geheel of gedeeltelijk overlapt met de geografische afbakening van een straat- of buurtfeest waarvoor deze subsidie reeds werd toegekend, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een subsidie.
7. Op communicatiemateriaal van het straat- of buurtfeest dient het logo van het lokaal bestuur Grobbendonk vermeld te worden.
8. Er wordt geen afwijking van de geluidsnorm toegestaan. De bepalingen opgenomen in de politiecodex zijn van toepassing.

Procedure aanvraag

De subsidieaanvraag gebeurt uiterlijk 3 dagen voor het straat- of buurtfeest plaatsvindt. Er wordt gebruik gemaakt van het desbetreffende aanvraagformulier, te verkrijgen bij het team Vrije tijd of online op www.grobbendonk.be. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld.

De aanvraag bevat volgende gegevens:

- naam en voornaam van minimum drie initiatiefnemers, hun telefonische contactgegevens en minstens één e-mailadres;
- plaats, datum, duur en omschrijving van het feest;
- een duidelijke geografische afbakening en een raming van het aantal deelnemers.

Het volledige reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/buurtfeest

Zonale politiecodex Neteland versie 2024, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 april 2024.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 
Adviezen

Advies straatfeest met bbq: 

Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:

  • de organisator dient zich te houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
  • de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
  • de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.

Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.


Ruimte en Vergunningen

Gunstig onder voorwaarden: Voor het verkeersvrij maken van de straat moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.


Bijkomende motivering

Op basis van het advies van de mobiliteitscel van 12 februari 2024 worden omwille van veiligheidsredenen fietsers en bromfietsers niet toegelaten in de afgesloten straat.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000407 We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974. 6490000/SA/0709.
Raming: 1.200,00 euro.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan de betrokkene om Buurtfeest Pallieterdreef te organiseren op 14 september 2024 van 10.00 uur tot 23.00 uur. 

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100,00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.

Artikel 5: Van zaterdag 14 september 2024 - 10.00 uur tot zondag 15 september - 12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde:

  • de Pallieterdreef zal afgesloten worden voor alle verkeer van huisnummer 23 tot en met 29

Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 7: De maatregelen uit artikel 5 en 6 zullen gesignaleerd worden met:

  • een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
    • ter hoogte van Pallieterdreef 21-23 
    • ter hoogte van Pallieterdreef 29-31.
  • een afzethek met F45-bord (doodlopende straat) 
    • aan het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei.

Artikel 8: Het verkeer wordt omgeleid via de Kabienstraat, Bouwelse steenweg, Vrijheidsstraat en Timmermanslei.

Artikel 9: De omleiding zal aangeduid via F41-omleiidngspijlen.

Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 12: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene