Terug
Gepubliceerd op 27/08/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 12/08/2024 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement - Herenthoutse steenweg 8 - aansluiting drinkwaternet - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 30 juli 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het realiseren van een aansluiting op het drinkwaternet in de Herenthoutse steenweg 8. De werken zullen uitgevoerd worden op 30 augustus 2024.  Het voet- en fietspad worden ingenomen. Voor het gemotoriseerd verkeer wordt beurtelings verkeer ingericht zodat op de rijbaan een veilige corridor kan afgebakend worden voor voetgangers/fietsers.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Artikel 1: Op 30 augustus 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Herenthoutse steenweg 8, zijnde: 
- er wordt beurtelings verkeer ingericht met de borden:

  • B19: smalle doorgang, gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
  • B21: smalle doorgang, voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen

- bijkomend wordt een inhaalverbod ingevoerd met C35-borden.

Artikel 2: Op de rijbaan wordt een veilige corridor afgebakend voor voetgangers (fietsers moeten afstappen).
De corridor wordt aan het begin en einde voorzien van een afzethek met D1c en D1d-bord (respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden) en zijdelings afgebakend met sergeanten met dagslapers. De corridor krijgt een D11-bord (verplicht weg voor voetgangers).

Artikel 3: Aan de overkant van de straat wordt een parkeerverbod ingericht met E3-borden.

Artikel 4: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P24-03489 - F01 - SF01 versie A, opgesteld door betrokkene.

Artikel 6: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 8: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

Artikel 9: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat