Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 11/12/2023 - 13:30 Vlierenberg

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 22 december 2023.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    ERSV Provincie Antwerpen

    Alle vertegenwoordigers

Team Vrije tijd

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van het uitleenreglement gemeentelijke podiumwagen, zoals opgenomen in bijlage. 
    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Uitvoering & Onderhoud

Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van de uitgaven "Opleiding mandatarissen" in 2023 als volgt:

    • GIB: € 0
    • N-VA: € 0
    • CD&V: € 0
    • Vooruit: € 0
    • De Lokale Lijst: € 0
    • Vlaams Belang: € 0
  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Vaststelling van een gemeentelijke dotatie van 1.237.178,00 euro aan Lokale Politie Neteland voor 2024.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:

    Artikel 1: Doel en voorwaarde

    Met dit subsidiereglement wil de gemeente Grobbendonk financiële ondersteuning verlenen aan originele of vernieuwende culturele, gemeenschapsvormende of sportieve evenementen op haar grondgebied die het imago van de gemeente versterken en dit binnen de perken van het meerjarenplan en het goedgekeurde krediet.

    De gemeente Grobbendonk wenst in te zetten op een vrijetijdsaanbod dat openstaat voor iedereen. Met dit reglement willen we daarom organisatoren belonen die oog hebben voor duurzaamheid, toegankelijkheid, diversiteit, mobiliteit en kindvriendelijkheid. We erkennen het maatschappelijk belang van verenigingen en particulieren die samenkomen, samenwerken en initiatief nemen.

    Artikel 2: Definities

    Evenement: Een evenement is een publiek toegankelijke activiteit, dat beperkt is in de tijd. De activiteit is erop gericht om een publiek uit te nodigen. Dat publiek overstijgt de eigen buurt.

    Gemeentelijke troeven: Unieke en onderscheidende kenmerken van onze gemeente die potentiële klanten kunnen aanspreken.

    Buitengewone sportmanifestaties: Uitzonderlijke sportevenementen met een belangrijke mediabelangstelling, die het imago van de gemeente Grobbendonk versterken.

    Integraal toegankelijk: Toegankelijkheid voor iedereen waaronder bijvoorbeeld minder mobiele mensen, rolstoelgebruikers, … zodat iedereen zich zelfstandig, veilig en comfortabel kan bewegen.

    Artikel 3: Doelgroep en toepassingsgebied

    Het evenement wordt georganiseerd door een van de volgende actoren: 

      • een Grobbendonkse vrijetijdsvereniging
      • een particulier initiatief waarbij de roots in Grobbendonk liggen

     Deze evenementen komen niet in aanmerking:

      • betogingen, optochten, kermissen, rommelmarkten, circussen, optredens van straatmuzikanten, reclame- en promotiecampagnes, filmopnames, ambulante handel
      • evenementen die georganiseerd worden door overheidsdiensten, politieke partijen, vakbonden, mutualiteiten, beroepsverenigingen
      • evenementen die een louter commercieel doel nastreven
      • straat- en/of buurtfeesten
      • een evenement dat al geheel of gedeeltelijk op een andere manier financieel ondersteund wordt door gemeente Grobbendonk.

    Artikel 4: Voorwaarden

      • het evenement moet passen binnen de missie en visie van de gemeente Grobbendonk.
      • het evenement of minstens een deel ervan moet plaatsvinden in Grobbendonk.
      • het evenement is publiek, gratis en integraal toegankelijk voor het publiek.
      • de geldende VLAREMA wetgeving omtrent cateringmateriaal wordt gevolgd.
      • de aanvrager (of zijn vertegenwoordiger) is rechtsbekwaam.
      • elke aanvrager mag in het kader van dit subsidiereglement slechts 1 aanvraag per evenement per jaar indienen.
      • het evenement heeft een voldoende breed sociaal aspect en/of culturele inhoud en overstijgt een louter sportieve, culturele of sociale bijeenkomst.
      • het evenement is toegankelijk voor een extern publiek en is erop gericht een publiek ruimer dan de eigen buurt aan te trekken.
      • op het evenement kunnen dranken en etenswaren worden verkocht, maar dat mag niet het enige doel zijn van het evenement.
      • de begroting (uitgaven en inkomsten) van het evenement is naar behoren ingevuld en is realistisch.
      • in de begroting is aangegeven welke andere financiële middelen ter beschikking zijn.
      • het evenement moet door de aanvrager zelf worden georganiseerd.
      • de organisator dient tevens een aanvraag in om zijn evenement te laten vergunnen en zorgt voor de nodige toelatingen, vergunningen en verzekeringen.
      • de financiële steun van gemeente Grobbendonk moet vermeld worden op alle communicatiekanalen door het plaatsen van het Grobbendonks logo of de vermelding ‘met steun van gemeente Grobbendonk’. De gemeente heeft ook steeds de mogelijkheid om promotie te maken voor gemeentelijke activiteiten tijdens het evenement, voor zover dit toepasselijk is.
      • het evenement wordt ruim bekendgemaakt met het doel een zo groot mogelijk publiek te bereiken (binnen de beoogde doelgroep(en)).
      • de voorwaarden en adviezen die worden opgelegd in de toelating die wordt afgeleverd door het gemeentebestuur, moeten worden nageleefd. De organisator houdt rekening met veiligheidsvoorschriften van noodplanning, politie, brandweer, … en heeft desgevallend aandacht voor EHBO.
      • het evenement dient plaats te vinden tussen 1 maart van het jaar van indienen van de subsidieaanvraag en 1 maart van het jaar na het indienen van de subsidie aanvraag.
      • het evenement is een UiTPAS-activiteit waarvoor er punten kunnen worden verzameld. De organisator voorziet ook een aantrekkelijk omruilvoordeel. Om beide mogelijk te maken dient de organisator UiTPAS-partner te worden, team Vrije tijd biedt hierbij ondersteuning.

    Artikel 5: Subsidiebedrag

      • Jaarlijks worden max. 3 evenementen via deze subsidie gesubsidieerd.
      • Er kan jaarlijks 3 x 5.000,00 euro worden toegekend, waarvan 80% als geldbedrag en 20% als Grobbendonkse cadeaucheques.
      • Per aanvraag kan max. 5.000 euro worden toegekend. De subsidie kan nooit hoger zijn dan de som van de uitgaven vermeld in de begroting van het evenement.
      • De subsidie kan niet aangewend worden voor investeringskosten (aankoop van materialen zoals meubilair, toestellen, machines, elektronische apparatuur, …)  of reguliere personeelskosten.

    Artikel 6: Procedure

    Aanvraagprocedure

    De aanvraag dient uiterlijk te worden ingediend op de laatste zondag van januari van het jaar N, voorafgaand aan de eerstvolgende periode van 12 maanden die begint te lopen vanaf de maand mei van het jaar N tot en met de maand april van het jaar N+1 waarbij het evenement binnen deze periode van 12 maanden zal plaatsvinden. 

      • De aanvraag omvat minstens: een duidelijke omschrijving van het evenement, een timing en fasering van het evenement en een begroting (raming inkomsten en uitgaven).
      • De subsidie wordt digitaal/schriftelijk aangevraagd via het daarvoor voorziene aanvraagformulier en bezorgd aan team Vrije tijd.
      • Om voor subsidiëring in aanmerking te komen, moet het aanvraagformulier volledig worden ingevuld.

    Beoordelingsprocedure - criteria

    De indiener moet in zijn aanvraag motiveren hoe hij op volgende criteria scoort, maar moet niet voldoen aan alle criteria.

    • Organisatorische criteria
      • Er worden inspanningen gedaan om specifieke doelgroepen (vb. kinderen en jongeren) actief te betrekken bij de organisatie.
      • Er is een samenwerking met Grobbendonkse verenigingen.
      • Er is een samenwerking met Grobbendonkse handelaars. Het evenement heeft een meerwaarde voor lokale handel en/of horeca.
      • De organisatie beschikt over een mobiliteitsplan dat bepaalt hoe het gebruik van het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd en welke parkings voor voertuigen worden voorzien.
      • De organisatie past de principes van duurzaamheid toe: het evenement wordt ecologisch verantwoord georganiseerd.
      • Er is aandacht voor de toegankelijkheid van het evenement: er wordt rekening gehouden met personen met een beperking.
    • Programmatorische criteria:
      • Het evenement bereikt een divers publiek. Het publiek heeft een diversiteit aan kenmerken op vlak van leeftijd, gender, etnische-culturele afkomst, seksuele geaardheid en genderidentiteit, lichamelijke, psychische en verstandelijke mogelijkheden, socio-economische status,…
      • Er worden inspanningen gedaan om specifieke doelgroepen te bereiken: jongeren, senioren, …
      • Het evenement promoot één of meerdere gemeentelijke troeven van Grobbendonk. Gemeente Grobbendonk werkt graag samen met organisatoren die met hun evenement bijdragen aan de missie en visie van Grobbendonk. Publieksevenementen bieden een ideaal platform om de positionering van ons dorp te ondersteunen. Daarom zet Grobbendonk in op initiatieven die de kernwaarden van Grobbendonk versterken:
        • Grobbendonk ademt natuur en cultuur en heeft een groots verleden.
        • Via een ruim vrijetijdsaanbod voor inwoners, maar ook voor toeristen, geven we Grobbendonk een plaats in het lokale en regionale cultuurlandschap.
        • Grobbendonk brengt haar inwoners samen en zet nog meer in op onderlinge verbondenheid en solidariteit.
        • Schaal van het programma: het programma is inhoudelijk sterk
        • Belevingswaarde: aantrekkelijke aankleding van de locatie, betrokkenheid bezoekers, kwaliteit catering en randactiviteiten, …
        • Het evenement zorgt voor versterking van bestaande gemeentelijke evenementen.
    • Schaalgrootte:
      • Het aantal dagen dat het evenement plaatsvindt.
      • Het ambitieniveau van het evenement: de beoogde opkomst en publieksbereik.
      • Het evenement heeft een gemeentelijke, promotionele meerwaarde.

     De beoordeling van de aanvragen gebeurt door een comité, samengesteld uit:

      • Burgemeester of zijn/ haar afgevaardigde;
      • Bevoegde schepen Vrije tijd;
      • Clusterverantwoordelijke Samenleving of zijn/ haar afgevaardigde;
      • Noodplanningscoördinator;
      • Onafhankelijk lid. 

    De gemotiveerde beoordeling wordt door het comité voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt daarna een beslissing over de subsidieaanvragen en vermeldt daarin het subsidiebedrag, onder voorbehoud van de realisatie van het evenement en onder voorbehoud van staving door bewijsstukken. Indien het evenement door overmacht geannuleerd wordt, kan de organisator via bewijzen de kosten die reeds gemaakt werden voor het evenement, terugbetaald krijgen. Deze zijn gelimiteerd tot het subsidiebedrag waar ze recht op zouden hebben.

    Bij een gelijke score van meerdere aanvragen wordt rekening gehouden met het tijdstip van indiening. Het vroeger ingediende krijgt voorrang. 

    Beslissingstermijn en uitbetaling

    Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing over de aanvraag uiterlijk 15 maart van het jaar van indienen van de subsidieaanvraag. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen wordt 100% van het toegekende subsidiebedrag uitgekeerd (geldbedrag + Grobbendonkse cadeaucheques).

    Artikel 7: Controle

    Het evaluatieverslag en de financiële afrekening moeten ten laatste 2 maanden na afloop van het evenement aan team Vrije tijd worden bezorgd. De financiële afrekening omvat een overzicht van alle inkomsten en uitgaven van het evenement (inclusief sponsoring of andere subsidiekanalen). Eventueel kunnen bijkomende bewijsstukken (o.a. kopie facturen) worden opgevraagd. Elke aanvrager moet zich onderwerpen aan eventuele controles of vragen om toelichting.

    Artikel 8: Sancties

    Indien uit onderzoek blijkt dat een aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt, kan dit leiden tot geheel of gedeeltelijk verlies van de toegekende subsidies of, in voorkomend geval, een geheel of gedeeltelijke terugbetaling van de uitbetaalde subsidie. Het college van burgemeester en schepenen beslist hierover, na evaluatie van het evaluatieverslag en het financiële eindverslag.

    Artikel 9: Inwerkingtreding en looptijd

    Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2024 en loopt tot 31 december 2025.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team HRM & Secretariaat

    Team Vrije Tijd

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

    Met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven op het ter gebruik stellen van de podiumwagen.

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    De aanvrager.

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Aanvrager Tarief
    Podiumwagen De organisator van een openbaar evenement op het grondgebied van Grobbendonk 400,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 150,00 euro extra aangerekend. 
    Voor privé-evenementen op het grondgebied van Grobbendonk 2.500,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 750,00 euro extra aangerekend.
    De organisator van een openbaar evenement op grondgebied Neteland. 800,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 250,00 euro extra aangerekend.

    Artikel 4: VRIJSTELLINGEN

    OCMW Grobbendonk en Welzijnsvereniging De Wijngaard zijn vrijgesteld van de retributie.

    Artikel 5: WIJZE VAN INNING

    De retributie is betaalbaar na toezending van een factuur.

    Artikel 6: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Vrije tijd

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 19 december 2023 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

    1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 21 november 2023 - notulen - goedkeuring
    2. Team Secretariaat: ERSV Provincie Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda en statutenwijziging - goedkeuring
    3. Team Ruimte & Vergunningen: Weg- en rioleringswerken 'Sanering Kleine Beek' en aanleg fietspaden Stationlei - aankoop strook 11m2 - ontwerpakte Stationlei 1 - goedkeuring
    4. Team Vrije tijd: Uitleenreglement voor het ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen - goedkeuring
    5. Team Welzijn: Nieuw toewijsmodel sociale huur - goedkeuring
    6. Team Financieel Management: Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname
    7. Team Financieel Management: Lokale Politie Neteland - gemeentelijke dotatie 2024 - vaststelling
    8. Team Financieel Management: Subsidiereglement voor originele of vernieuwende culturele, gemeenschapsvormende en sportieve evenementen -  goedkeuring
    9. Team Financieel Management: Retributie - ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen - goedkeuring
    10. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 7 december 2023 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert aan de heer Dirk Van Reusel een vergunning af voor het bouwen van een veranda en garage, met als adres Ter Duinen 39, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nr. 73H9. 

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden: het bouwen van een veranda en garage.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    - Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    - De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

     

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 6 december 2023 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert aan de heer en mevrouw Danny Dockx en An Cambre uit naam van Orthocam BVBA een vergunning af voor het slopen en heropbouwen van een winkelpand, met als adres Herenthoutse steenweg 51 en Molenstraat 1B, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nrs. 369 N 8 en 369 Z 8.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    • de plaatsing van een hemelwaterput van 10.000 l met overloop naar een infiltratievoorziening met een inhoud van 3.200 l en een infiltratieoppervlakte van 5,18 m²;
    • er dienen 7 fietsparkeerplaatsen voorzien te worden;
    • de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;
    • het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden;
    • de aanleg van de infiltratiekratten dient zo te gebeuren dat de infiltratie operationeel blijft op lange termijn. Dit wil zeggen dat de infiltratieblokken omhuld dienen te worden met geotextiel. Ook de bodem rond de infiltratiesystemen moet goed doorlatend te zijn. Er dienen blokken gebruikt te worden waarvan alle wanden waterdoorlatend zijn gezien de mogelijks hogere waterstand. Bij de bepaling van de infiltratieoppervlakte mag de oppervlakte van de bodem van de infiltratievoorziening niet bijberekend worden omdat deze op termijn kan dichtslibben. Ook dient er bij het gebruik van infiltratiekratten een onderhoudsprogramma opgesteld te worden voor het volledige infiltratiesysteem en voor de aangesloten toevoerende oppervlaktes;
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen. 

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone  rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Kennisname van de verweernota. Deze verweernota overmaken aan de dienst omgevingsberoepen via het omgevingsloket.

  • Artikel 1: Kennisname van de schrapping van het pand gelegen Herentalse steenweg 89+ te 2280 Grobbendonk uit de inventaris van de leegstaande & verwaarloosde bedrijfsruimten.

  • Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

  • Artikel 1: Afleveren van een snoeivergunning voor een uitgeschoten hulsthaag op het perceel Troon 1, kadastraal gekend als 1/B/298K2, de snoeiwerken dienen op een oordeelkundige manier uitgevoerd worden, hergroei moet verzekerd blijven.

    Artikel 2: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 3: Er mag niet worden gesnoeid tijdens de standaard schoontijd van 1 april tot en met 30 juni. 

    Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 5: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de stuurgroep mobiliteitsstudie Zuiderkempen van 27 september 2022.

    Artikel 2: Volgende bezorgdheden en opmerkingen werden geuit omtrent:

    - de doelstellingen en aanpak rond het overwegvrij spoornet van Infrabel. Er dient goedkeuring te zijn van alle betrokken lokale besturen, dit dient steeds afgestemd te worden in een overleg en er dient een studie te worden uitgevoerd. De realisatie van de streefbeeldstudie kan enkel in samenwerking met het lokaal bestuur en een samenwerkingsovereenkomst met de lokale gemeenten.

    - de realisatie van de fietsostrades mag niet afhankelijk ziijn van het wel of niet bekomen van een akkoord over de streefbeeldstudie.

    - de kilometerheffing voor vrachtverkeer op de N14 zorgt voor een pervers effect door onze dorpskern.

    - de problematiek van doorgaand verkeer in kern. De dorpskern van Grobbendonk wordt te zwaar belast. De acties die genomen worden in zowel de studie middenkempen als Zuiderkempen zijn te beperkt. Grobbendonk wil acties op korte termijn en niet op lange termijn. Vanuit provincie en Vlaanderen is de nodige ondersteuning nodig.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van maart 2024 met volgend voorstel:

    Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen en keurt deze principieel goed mits aandacht voor volgende bezorgdheden en opmerkingen:

    - de doelstellingen en aanpak rond het overwegvrij spoornet van Infrabel. Er dient goedkeuring te zijn van alle betrokken lokale besturen, dit dient steeds afgestemd te worden in een overleg en er dient een studie te worden uitgevoerd. De realisatie van de streefbeeldstudie kan enkel in samenwerking met het lokaal bestuur en een samenwerkingsovereenkomst met de lokale gemeenten.

    - de realisatie van de fietsostrades mag niet afhankelijk ziijn van het wel of niet bekomen van een akkoord over de streefbeeldstudie.

    - de kilometerheffing voor vrachtverkeer op de N14 zorgt voor een pervers effect door onze dorpskern.

    - de problematiek van doorgaand verkeer in kern. De dorpskern van Grobbendonk wordt te zwaar belast. De acties die genomen worden in zowel de studie middenkempen als Zuiderkempen zijn te beperkt. Grobbendonk wil acties op korte termijn en niet op lange termijn. Vanuit provincie en Vlaanderen is de nodige ondersteuning nodig. 

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen legt het eindrapport en actieplan Mobiliteitsstudie Zuiderkempen ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van maart 2024, nadat de infoavonden door de provincie Antwerpen zijn georganiseerd.

  • Artikel 1: Op 3 en 4 januari 2024 tussen 09.00 uur en 15.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Boudewijnstraat 18, zijnde: 
    - ter hoogte van de werfzone in het voet- en fietspad wordt een veilige corridor voor voetgangers en fietsers afgebakend op de rijbaan
    - het gemotoriseerd verkeer kan beurtelings passeren via verkeerslichten.

    Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het bijgevoegd plan met referentie P23-05750 F01 SF01 versie A opgesteld door betrokkene.

    Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
    Artikel 4: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren zijnde tussen 09.00 uur en 15.00 uur. 

    Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum drie weken voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • De eventuele beschadigingen aangebracht aan het wegdek van de straat moeten in hun oorspronkelijke staat door Pidpa hersteld worden, met dezelfde materialen.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Pidpa bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Pidpa die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Informatie & Communicatie
    Pidpa

  • Artikel 1: Voor het jaar 2024 aan Pidpa een permanente vergunning te verlenen voor het uitvoeren en signaleren van kleine, dringende werken op de openbare weg - (3e categorie code VVSG), op voorwaarde dat Pidpa het lokaal bestuur minimum 5 werkdagen voorafgaand op de hoogte brengt van de uit te voeren werken. Dit dient te gebeuren via mail aan:
    - ruimte.vergunningen@grobbendonk.be én
    - communicatie@grobbendonk.be

    Artikel 2: De opdracht te geven aan Pidpa om bij calamiteiten zo snel mogelijk het lokaal bestuur, team Ruimte & Vergunningen, op de hoogte te brengen.

    Artikel 3: De meerjarenplanning, meer bepaald projecten voor Pidpa, aan Pidpa over te maken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Informatie & Communicatie

    Pidpa

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 1 (05/09/2023 - 30/09/2023) van bvba Wegenbouw Vangeel, Bleukenlaan 19 te 2300 Turnhout voor de opdracht “Sanering Kleine beek + heraanleg Stationlei fietspad” voor een bedrag van € 59.494,82 excl. btw of € 71.988,73 incl. 21% btw. Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Provincie Antwerpen, 2000 Antwerpen.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000300/MJP000310).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Aquafin
    Fluvius
    Jonckeere BVBA

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Après exams Winter 2023 dat aanvangt 19 december 2023 21.00 uur en eindigt op 20 december 2023 03.00 uur in de Volle Vaart. 

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 19 december 2023 om 21.00 uur tot 20 december 2023 om 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen.

    Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan:

    Organisator

    Noodplanning

    Politiezone Neteland 

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Boni Rock dat aanvangt 16 december 2023 20.00 uur en eindigt op 17 december 2023 02.00 uur in het Karrewiel.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 16 december 2023 20.00 uur tot 17 december 2023 02.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten.
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient.
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De organisator de opdracht geven de richtlijnen van noodplanning te volgen. 

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

    Noodplanning

    Organisator

  • Artikel 1: Goedkeuring voor het organiseren van vakantiewerking zoals in het voorstel aangegeven tijdens de krokus-, paas-, en zomervakantie van 2024.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Organisator

Team HRM

  • Voorstel JAP 2024 - goedkeuring

    Artikel 1: Goedkeuring van het bijgevoegd jaaractieplan 2024.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Preventieadviseur IOK

    Leden van het managementteam

    Teamleiders

  • Artikel 1: Principiële goedkeuring voor het omzetten van verlofdagen naar ziektekredietdagen onder bepaalde voorwaarden.

    Artikel 2: Mits akkoord van het college van burgemeester en schepenen, wordt dit punt geagendeerd op het overleg met de vakorganisaties.

    Artikel 3: Deze wijzigingen worden toegevoegd als par.4 bij art. 268 van de rechtspositieregeling Gemeente & OCMW.
    Huidige paragrafen 4 tot en met 7 worden aangepast naar par. 5 tot en met 8.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team HRM

Team Financieel Management

  • Artikel 1: De inschrijvers Standaard Boekhandel nv en DISTRI-BIB BVBA voldoen aan de criteria van de kwalitatieve selectie en worden geselecteerd.
    Artikel 2: De offertes van Standaard Boekhandel nv en DISTRI-BIB BVBA worden als volledig en regelmatig beschouwd.
    Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 5 december 2023 voor Perceel 1 (Boeken), opgesteld door team Financieel Management.
    Artikel 4: De opdracht “Aankoop en levering van fictie- en non-fictie materialen voor de bibliotheek - Perceel 1 (Boeken)” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Standaard Boekhandel nv, Industriepark-Noord 28a te 9100 Gent.
    Artikel 5: De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. FIM - SVG - 2023 - 188. De leveringstermijn voor de individuele afroepen wordt vastgesteld op 14 kalenderdagen.
    Artikel 6: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020 - 2025, op exploitatie MJP000401 -- Collectie - 2023/6140000/SA/0703/.
    Artikel 7: Een meerjarige bestelbon op te maken voor een totaal bedrag van 69.000,00 euro, gelijk te verdelen over drie jaar.
    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Vrije tijd

  • Artikel 1: De inschrijver RENISOL wordt niet geselecteerd.

    Artikel 2: De inschrijver EMPOWERGROUP voldoet aan de criteria van de kwalitatieve selectie en wordt geselecteerd.

    Artikel 3: De offerte van EMPOWERGROUP wordt als volledig en regelmatig beschouwd.

    Artikel 4: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 6 december 2023, opgesteld door team Financieel Management.

    Artikel 5: De opdracht “Renovatie gelijkvloers gemeentehuis” wordt gegund aan de firma met de enige regelmatige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde EMPOWERGROUP, Jagershoek 3 te 2970 Schilde voor een bedrag van € 130.392,50 excl. btw of € 157.774,93 incl.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen

  • Artikel 1: De dwangbevelen voor de fiscale vorderingen goed te keuren en uitvoerbaar te verklaren.

    Artikel 2: Deurwaarder Verhulst in te schakelen om de fiscale vorderingen te innen.

  • Artikel 1: Goedkeuren om de openstaande schulden oninbaar te stellen wegens proces-economische redenen - kleine resterende saldo's.

  • Artikel 1: Goedkeuren om de openstaande schulden oninbaar te verklaren wegens proces-economische redenen - buitenlandse domicilie debiteurs (zie bijlage).

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 11 december 2023.

    Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 11 december 2023.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 1 december 2023 tot en met 7 december 2023.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023015716 tot en met 2023015851.


Publicaties