Terug
Gepubliceerd op 22/04/2022

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/04/2022 - 21:00

Reglement - klusjesdienst - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De klusjesdienst heeft als doel om een hulpbehoevende persoon, wiens lichamelijke en/ of geestelijke gezondheidstoestand het niet toelaat om zelf in te staan voor het onderhoud van de woning en de tuin, te ondersteunen zodat deze zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.

Juridisch kader

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Bijkomende motivering

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

AC000191 We organiseren de reguliere werking van de thuisdiensten.

MJP000644 SA/0947/7002200.

Financiële gevolgen/visum

Raming: 6.080,00 euro.

BESLUIT:


Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).

 

Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

Het huidige reglement aangaande de klusjesdienst, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 17 november 2020, wordt opgeheven vanaf 1 mei 2022.

Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor werken uitgevoerd door de klusjesdienst.

Voorwaarden om van de klusjesdienst gebruik te kunnen maken:

De rechthebbende:

    • Minimum 70 jaar zijn en in de gemeente Grobbendonk gedomicilieerd zijn;
    • Alleenstaande met een beperking of wanneer na een sociaal onderzoek blijkt dat er een tijdelijke noodzaak is;
    • Personen die een tweede woning of bouwgrond in bezit hebben, kunnen van de klusjesdienst geen gebruik maken.
Inkomensvoorwaarden:
Er wordt een inkomensgrens van maximum 1.500,00 euro per maand voor een alleenstaande en 1.650,00 euro per maand voor een koppel gesteld om beroep te kunnen doen op de klusjesdienst. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex van de maand november waarbij het nieuwe bedrag vanaf januari van het volgende jaar wordt toegepast. Als basis wordt de gezondheidsindex van november 2021, 115,20, gehanteerd.
 
Om het totale netto inkomen vast te stellen wordt rekening gehouden met: 
    • Het maandelijkse netto gezinsinkomen: (pensioen, ziekteuitkering, de inkomensvervangende tegemoetkoming/tegemoetkoming aan gehandicapten,...). Hierbij wordt geen rekening gehouden met een Zorgbudget voor Oudere een Zorgnood, een integratietegemoetkoming, hulp van derden van het ziekenfonds of een recht op een tegemoetkoming mantelzorg van de zorgverzekering en kinderbijslag;
    • Indien een eigendom wordt verhuurd, worden de inkomsten uit verhuur integraal in aanmerking genomen voor het berekenen van het maandelijkse inkomen;
    • Bij de opname van één van de partners in een woonzorgcentrum, rust- of verzorgingshuis wordt het totale netto inkomen gehalveerd.
Indien een aanvrager niet in aanmerking komt omwille van te hoge inkomsten, kan omwille van billijkheidsredenen een uitzondering worden verleend door de consulent Zorg & Gezondheid. Tevens kan door team Zorg & Gezondheid worden beslist om voor bepaalde projecten of acties de inkomensvoorwaarden niet toe te passen, bijvoorbeeld bij voorgestelde woningaanpassingen door de ergotherapeut of bij sensibiliseringsprojecten rond veiligheid in en rond de woning.

 Werken die niet door de klusjesdienst worden uitgevoerd:

    • werken op een hoogte van meer dan 2,50 meter (maximum 2,50 meter voor het reinigen van een dakgoot)
    • snoeien van hagen hoger dan 2 meter
    • snoeien van een haag langer dan 75 meter waarbij deze niet hoger is dan 1 meter
    • snoeien van een haag langer dan 50 meter indien deze tussen 1 en 2 meter hoog is
    • werken met gevaarlijke machines
    • reinigen van putten
    • elektriciteitswerken
    • grote schilder- of behangwerken
    • grote verhuizen
    • tuinwerk met een oppervlakte groter dan 50m2
    • omzagen van grote bomen

Het team Uitvoering & Onderhoud van het OCMW Grobbendonk beoordeelt of een werk in aanmerking komt voor de klusjesdienst. Bij twijfel komt team Uitvoering & Onderhoud hiervoor eerst langs bij de rechthebbende op de klusjesdienst.

Planning:

Het werk wordt uitgevoerd volgens de beschikbaarheid en de planning van het team Uitvoering & Onderhoud met een maximum van een halve dag per week per gebruiker. De gebruiker wordt telefonisch op de hoogte gesteld van de afspraak.

Artikel 3: DEFINITIES

Niet van toepassing.

Artikel 4: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

De persoon die de aanvraag voor het gebruik van de klusjesdienst doet.

Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

Personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 7,50/uur, geldend vanaf een kwartier
Personen die geen recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 15,00/uur, geldend vanaf een kwartier
Brandstof voor machines 1,50 euro per uur, geldend vanaf een kwartier
Vervoer van tuinafval naar recyclagepark Kosten betaald in het recyclagepark + uurtarief voor de duur van het vervoer
Vervoer van gras na maaien naar recyclagepark 5,00 euro

Enkel als er geen andere ecologische oplossing is, zoals verhakselen, worden de kosten van het recyclagepark aangerekend.

Artikel 6: WIJZE VAN INNING

De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

Artikel 7: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Financieel Management

Team Zorg & Gezondheid

Team Uitvoering & Onderhoud