DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2022 worden goedgekeurd.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Het lokaal bestuur wenst de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Het voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. In juni 2021 hebben deze verzekeraars de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruimere beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is: ten eerste oefent het bestuur immers via de algemene vergadering waarvan ze lid wordt toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede, meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem toegewezen zijn door controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is de OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS voorziet, net zoals de groepsverzekering die tot einde 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten "steprate" bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijke pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bedragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging voorziet het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB, OMCW) een MIPS-groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt er onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
In bijlage kunnen de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte worden teruggevonden.
Een protocol werd in de schoot van het onderhandelingscomité C1 afgesloten.
De nodige kredieten zullen in de meerjarenplanning worden voorzien.
Er wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Verder wordt de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen de entiteiten te bevorderen: Gemeente Grobbendonk en in de nabije toekomst Welzijnsvereniging De Wijngaard, alsook de gemeente en het OCMW van zowel Herenthout als Vorselaar.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan de OFP PROLOCUS.
Besprekingen vonden plaats in het bijzonder onderhandelingscomité, hetgeen leidde tot een protocol van akkoord.
Het bestuur dient een vertegenwoordiger aan te duiden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, zal de kandidatuur worden overgemaakt aan OFP PROLOCUS, die deze kandidatuur op de algemene vergadering dient goed te keuren.
Protocol van akkoord van 5 april 2022.
Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:
- de heer Brent Wouters
Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:
- mevrouw Marianne Verhaert
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 11 stemmen voor Brent Wouters, 6 stemmen voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Martine Taelman en 1 stem voor Lut Cateau voor vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 11 stemmen voor Marianne Verhaert, 6 stemmen voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Brent Wouters en 1 stem voor Lut Cateau voor plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Er wordt kennisgenomen van en vervolgens ingestemd met:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement
Er wordt kennisgenomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2: Het OCMW zal met ingang van 1 januari 2022 toetreden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG), en zal hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering richten tot OFP PROLOCUS.
Artikel 3: Het OCMW stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van de OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van de OFP PROLOCUS.
Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3,5% van het pensioengevend loon voor de niet VIA-diensten.
Artikel 5: Het OCMW vormt samen met de gemeente Grobbendonk en in de toekomst de welzijnsvereniging De Wijngaard een zogenaamde MIPS-groep. Tevens zullen de gemeente en het OCMW van Herenthout én Vorselaar deel uitmaken van de MIPS-groep.
Artikel 6: De heer Brent Wouters wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS tot het einde van de legislatuur.
Mevrouw Marianne Verhaert wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn tot het einde van de legislatuur.
Artikel 7: De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Artikel 8: OFP PROLOCUS wordt gevraagd om het aanvullend pensioen maximaal duurzaam te beleggen.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Op 18 februari 2020 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst voor noodopvang goed.
Naar aanleiding van overleg met politie en de lokale besturen van Neteland, is het wenselijk deze overeenkomst aan te passen m.b.t. het toelaten van het plaatsen van het domicilieadres.
Deze aanpassing is wenselijk:
- om allerhande administratieve redenen o.a. rechtstreeks ontvangen van post, het mogelijk maken van ambtshalve schrappingen,...;
- omdat als de bewoners van de noodopvang een inkomen verwerven, het toekennen van een referentie-adres niet langer conform de geldende regelgeving is;
- om een uniforme werking in Neteland tot stand te brengen.
Dat het om een verblijf in een noodwoning gaat, dat in essentie een tijdelijk karakter heeft, verhindert niet dat de betrokkene er tijdens zijn verblijf in die noodwoning toch zijn hoofdverblijfplaats heeft. De betrokkene zal terug uitgeschreven moeten worden op het adres van de noodwoning wanneer hij doorstroomt naar een ander adres waar hij zijn hoofdverblijfplaats vestigt of wanneer hij de noodwoning moet verlaten en geen alternatief heeft (afschrijving).
Op basis van bovenstaande werd het reglement aangepast en in bijlage als voorstel toegevoegd.
Bijkomend werd een voorstel toegevoegd om Oekraïense vluchtelingen op te vangen in eigen gecreëerde noodopvang.
Deze overeenkomst wijkt af van de reguliere overeenkomst m.b.t. duurtijd (tot 4 maart 2023) en de verplichting tot inschrijving sociale woning. Het is immers niet het opzet dat deze doelgroep zich richt tot de reguliere sociale woningmarkt.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 betreffende het reglement en overeenkomst voor noodopvang.
Organieke wet van 8 juli 1976, artikel 58 aangaande dringende hulpverlening aan daklozen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring om de nodige aanpassingen te doen met betrekking tot het toestaan van een domicilieadres.
Artikel 2: Goedkeuring van de aangepaste overeenkomst voor de opvang van Oekraïense onderdanen.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
De klusjesdienst heeft als doel om een hulpbehoevende persoon, wiens lichamelijke en/ of geestelijke gezondheidstoestand het niet toelaat om zelf in te staan voor het onderhoud van de woning en de tuin, te ondersteunen zodat deze zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.
AC000191 We organiseren de reguliere werking van de thuisdiensten.
MJP000644 SA/0947/7002200.
Raming: 6.080,00 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Het huidige reglement aangaande de klusjesdienst, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 17 november 2020, wordt opgeheven vanaf 1 mei 2022.
Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST
Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor werken uitgevoerd door de klusjesdienst.
Voorwaarden om van de klusjesdienst gebruik te kunnen maken:
De rechthebbende:
Werken die niet door de klusjesdienst worden uitgevoerd:
Het team Uitvoering & Onderhoud van het OCMW Grobbendonk beoordeelt of een werk in aanmerking komt voor de klusjesdienst. Bij twijfel komt team Uitvoering & Onderhoud hiervoor eerst langs bij de rechthebbende op de klusjesdienst.
Planning:
Het werk wordt uitgevoerd volgens de beschikbaarheid en de planning van het team Uitvoering & Onderhoud met een maximum van een halve dag per week per gebruiker. De gebruiker wordt telefonisch op de hoogte gesteld van de afspraak.
Artikel 3: DEFINITIES
Niet van toepassing.
Artikel 4: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR
De persoon die de aanvraag voor het gebruik van de klusjesdienst doet.
Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds | € 7,50/uur, geldend vanaf een kwartier |
Personen die geen recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds | € 15,00/uur, geldend vanaf een kwartier |
Brandstof voor machines | 1,50 euro per uur, geldend vanaf een kwartier |
Vervoer van tuinafval naar recyclagepark | Kosten betaald in het recyclagepark + uurtarief voor de duur van het vervoer |
Vervoer van gras na maaien naar recyclagepark | 5,00 euro |
Enkel als er geen andere ecologische oplossing is, zoals verhakselen, worden de kosten van het recyclagepark aangerekend.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Zorg & Gezondheid
Team Uitvoering & Onderhoud
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Het woonzorgcentrum wenst haar rolstoelfiets te huur aan te bieden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000018 We zetten sterk in op ouderenzorg en hebben aandacht voor de specifieke behoefden die zij kennen.
AC000523 We voorzien de nodige inrichting voor het woonzorgcentrum.
MJP002244 SA/0953/7000000.
Raming: 500 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST
Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor het huren van de rolstoelfiets.
Procedure
Artikel 2: DEFINITIES
Huurder: de persoon op wie zijn naam de verhuur is geregistreerd en die een proefrit met de rolstoelfiets heeft gedaan.
Artikel 3: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR
De persoon die het document "verhuurreglement rolstoelfiets" ondertekent.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Halve dag (maximum 4 uren) | € 5,00 |
Hele dag (maximum 24 uren) | € 10,00 |
Weekend (van vrijdagavond tot maandagmorgen, af te spreken met dienst ergo of dienst animatie) | € 20,00 |
Indien de rolstoelfiets laattijdig wordt teruggebracht | € 5,00 vermeerderd met € 15,00 per begonnen dag |
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Huurders die de rolstoelfiets huren om met een bewoner van WZC De Wijngaard of WZC Waterrijk te fietsen, dienen geen huur te betalen.
Artikel 6: WIJZE VAN INNING
De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Zorg & Gezondheid
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
BESLUIT:
GIB:
Geen vragen
De Lokale Lijst:
N-VA:
Geen vragen
Vlaams Belang:
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter