Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/04/2022 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 15 maart 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2022 worden goedgekeurd.

    • Tweede pensioenpijler contractueel personeel - toetreding OFP PROLOCUS - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur wenst de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Het voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

      Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. In juni 2021 hebben deze verzekeraars de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

      Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).

      Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse gewest kunnen toetreden. 

      Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering, vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om - indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

      Een IBP heeft ruimere beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

      Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is: ten eerste oefent het bestuur immers via de algemene vergadering waarvan ze lid wordt toezicht uit op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede, meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS behelst de uitvoering van taken die hem toegewezen zijn door controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en ten vierde is de OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten. 

      OFP PROLOCUS zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen. 

      Het aanbod van OFP PROLOCUS voorziet, net zoals de groepsverzekering die tot einde 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

      De mogelijkheid bestaat van een zogeheten "steprate" bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijke pensioen verder te verkleinen. 

      Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

      Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bedragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.

      Bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging voorziet het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

      Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB, OMCW) een MIPS-groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt er onderlinge solidariteit.

      De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

      In bijlage kunnen de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte worden teruggevonden.

      Een protocol werd in de schoot van het onderhandelingscomité C1 afgesloten.

      De nodige kredieten zullen in de meerjarenplanning worden voorzien. 

      Er wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.

      Verder wordt de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen de entiteiten te bevorderen: Gemeente Grobbendonk en in de nabije toekomst Welzijnsvereniging De Wijngaard, alsook de gemeente en het OCMW van zowel Herenthout als Vorselaar.

      De op basis van het financieringsplan verschuldigde bedragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan de OFP PROLOCUS.

      Besprekingen vonden plaats in het bijzonder onderhandelingscomité, hetgeen leidde tot een protocol van akkoord.

      Het bestuur dient een vertegenwoordiger aan te duiden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

      Na de beslissing tot toetreding, zal de kandidatuur worden overgemaakt aan OFP PROLOCUS, die deze kandidatuur op de algemene vergadering dient goed te keuren.

      Adviezen

      Protocol van akkoord van 5 april 2022.

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:

      - de heer Brent Wouters

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:

      - mevrouw Marianne Verhaert

      BESLUIT:


      Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 11 stemmen voor Brent Wouters, 6 stemmen voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Martine Taelman en 1 stem voor Lut Cateau voor vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

      Bij geheime stemming waarbij 19 stemmen werden aangetroffen in de stembus, met 11 stemmen voor Marianne Verhaert, 6 stemmen voor Elina Liesenborghs, 1 stem voor Brent Wouters en 1 stem voor Lut Cateau voor plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Er wordt kennisgenomen van en vervolgens ingestemd met:

      - de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS

      - het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement

      Er wordt kennisgenomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten. 

      Artikel 2: Het OCMW  zal met ingang van 1 januari 2022 toetreden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG), en zal hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering richten tot OFP PROLOCUS.

      Artikel 3: Het OCMW stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van de OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van de OFP PROLOCUS.

      Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3,5% van het pensioengevend loon voor de niet VIA-diensten.

      Artikel 5: Het OCMW vormt samen met de gemeente Grobbendonk en in de toekomst de welzijnsvereniging De Wijngaard een zogenaamde MIPS-groep. Tevens zullen de gemeente en het OCMW van Herenthout én Vorselaar deel uitmaken van de MIPS-groep.

      Artikel 6: De heer Brent Wouters wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS tot het einde van de legislatuur.

      Mevrouw Marianne Verhaert wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn tot het einde van de legislatuur. 

      Artikel 7: De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen. 

      Artikel 8: OFP PROLOCUS wordt gevraagd om het aanvullend pensioen maximaal duurzaam te beleggen.

    • Aanpassing van de overeenkomst voor noodopvang - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 18 februari 2020 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst voor noodopvang goed. 

      Naar aanleiding van overleg met politie en de lokale besturen van Neteland, is het wenselijk deze overeenkomst aan te passen m.b.t. het toelaten van het plaatsen van het domicilieadres. 

      Deze aanpassing is wenselijk:

      - om allerhande administratieve redenen o.a. rechtstreeks ontvangen van post, het mogelijk maken van ambtshalve schrappingen,...;

      - omdat als de bewoners van de noodopvang een inkomen verwerven, het toekennen van een referentie-adres niet langer conform de geldende regelgeving is;

      - om een uniforme werking in Neteland tot stand te brengen. 

      Men ontleent aan de inschrijving an sich geen rechten en de algemene regel is dat personen moeten worden ingeschreven op het adres waar zij hun hoofdverblijfplaats hebben gevestigd.

      Dat het om een verblijf in een noodwoning gaat, dat in essentie een tijdelijk karakter heeft, verhindert niet dat de betrokkene er tijdens zijn verblijf in die noodwoning toch zijn hoofdverblijfplaats heeft. De betrokkene zal terug uitgeschreven moeten worden op het adres van de noodwoning wanneer hij doorstroomt naar een ander adres waar hij zijn hoofdverblijfplaats vestigt of wanneer hij de noodwoning moet verlaten en geen alternatief heeft (afschrijving).

      Op basis van bovenstaande werd het reglement aangepast en in bijlage als voorstel toegevoegd.

       

      Bijkomend werd een voorstel toegevoegd om Oekraïense vluchtelingen op te vangen in eigen gecreëerde noodopvang. 

      Deze overeenkomst wijkt af van de reguliere overeenkomst m.b.t. duurtijd (tot 4 maart 2023) en de verplichting tot inschrijving sociale woning. Het is immers niet het opzet dat deze doelgroep zich richt tot de reguliere sociale woningmarkt.

      Juridisch kader

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 betreffende het reglement en overeenkomst voor noodopvang.

      Organieke wet van 8 juli 1976, artikel 58 aangaande dringende hulpverlening aan daklozen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring om de nodige aanpassingen te doen met betrekking tot het toestaan van een domicilieadres.

      Artikel 2: Goedkeuring van de aangepaste overeenkomst voor de opvang van Oekraïense onderdanen.

    • Reglement - klusjesdienst - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De klusjesdienst heeft als doel om een hulpbehoevende persoon, wiens lichamelijke en/ of geestelijke gezondheidstoestand het niet toelaat om zelf in te staan voor het onderhoud van de woning en de tuin, te ondersteunen zodat deze zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

      AC000191 We organiseren de reguliere werking van de thuisdiensten.

      MJP000644 SA/0947/7002200.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 6.080,00 euro.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 1 Vlaams Belang) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).

       

      Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

      Het huidige reglement aangaande de klusjesdienst, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 17 november 2020, wordt opgeheven vanaf 1 mei 2022.

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

      Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor werken uitgevoerd door de klusjesdienst.

      Voorwaarden om van de klusjesdienst gebruik te kunnen maken:

      De rechthebbende:

        • Minimum 70 jaar zijn en in de gemeente Grobbendonk gedomicilieerd zijn;
        • Alleenstaande met een beperking of wanneer na een sociaal onderzoek blijkt dat er een tijdelijke noodzaak is;
        • Personen die een tweede woning of bouwgrond in bezit hebben, kunnen van de klusjesdienst geen gebruik maken.
      Inkomensvoorwaarden:
      Er wordt een inkomensgrens van maximum 1.500,00 euro per maand voor een alleenstaande en 1.650,00 euro per maand voor een koppel gesteld om beroep te kunnen doen op de klusjesdienst. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex van de maand november waarbij het nieuwe bedrag vanaf januari van het volgende jaar wordt toegepast. Als basis wordt de gezondheidsindex van november 2021, 115,20, gehanteerd.
       
      Om het totale netto inkomen vast te stellen wordt rekening gehouden met: 
        • Het maandelijkse netto gezinsinkomen: (pensioen, ziekteuitkering, de inkomensvervangende tegemoetkoming/tegemoetkoming aan gehandicapten,...). Hierbij wordt geen rekening gehouden met een Zorgbudget voor Oudere een Zorgnood, een integratietegemoetkoming, hulp van derden van het ziekenfonds of een recht op een tegemoetkoming mantelzorg van de zorgverzekering en kinderbijslag;
        • Indien een eigendom wordt verhuurd, worden de inkomsten uit verhuur integraal in aanmerking genomen voor het berekenen van het maandelijkse inkomen;
        • Bij de opname van één van de partners in een woonzorgcentrum, rust- of verzorgingshuis wordt het totale netto inkomen gehalveerd.
      Indien een aanvrager niet in aanmerking komt omwille van te hoge inkomsten, kan omwille van billijkheidsredenen een uitzondering worden verleend door de consulent Zorg & Gezondheid. Tevens kan door team Zorg & Gezondheid worden beslist om voor bepaalde projecten of acties de inkomensvoorwaarden niet toe te passen, bijvoorbeeld bij voorgestelde woningaanpassingen door de ergotherapeut of bij sensibiliseringsprojecten rond veiligheid in en rond de woning.

       Werken die niet door de klusjesdienst worden uitgevoerd:

        • werken op een hoogte van meer dan 2,50 meter (maximum 2,50 meter voor het reinigen van een dakgoot)
        • snoeien van hagen hoger dan 2 meter
        • snoeien van een haag langer dan 75 meter waarbij deze niet hoger is dan 1 meter
        • snoeien van een haag langer dan 50 meter indien deze tussen 1 en 2 meter hoog is
        • werken met gevaarlijke machines
        • reinigen van putten
        • elektriciteitswerken
        • grote schilder- of behangwerken
        • grote verhuizen
        • tuinwerk met een oppervlakte groter dan 50m2
        • omzagen van grote bomen

      Het team Uitvoering & Onderhoud van het OCMW Grobbendonk beoordeelt of een werk in aanmerking komt voor de klusjesdienst. Bij twijfel komt team Uitvoering & Onderhoud hiervoor eerst langs bij de rechthebbende op de klusjesdienst.

      Planning:

      Het werk wordt uitgevoerd volgens de beschikbaarheid en de planning van het team Uitvoering & Onderhoud met een maximum van een halve dag per week per gebruiker. De gebruiker wordt telefonisch op de hoogte gesteld van de afspraak.

      Artikel 3: DEFINITIES

      Niet van toepassing.

      Artikel 4: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

      De persoon die de aanvraag voor het gebruik van de klusjesdienst doet.

      Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 7,50/uur, geldend vanaf een kwartier
      Personen die geen recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 15,00/uur, geldend vanaf een kwartier
      Brandstof voor machines 1,50 euro per uur, geldend vanaf een kwartier
      Vervoer van tuinafval naar recyclagepark Kosten betaald in het recyclagepark + uurtarief voor de duur van het vervoer
      Vervoer van gras na maaien naar recyclagepark 5,00 euro

      Enkel als er geen andere ecologische oplossing is, zoals verhakselen, worden de kosten van het recyclagepark aangerekend.

      Artikel 6: WIJZE VAN INNING

      De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

      Artikel 7: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

      Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Zorg & Gezondheid

      Team Uitvoering & Onderhoud

    • Reglement - rolstoelfiets - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het woonzorgcentrum wenst haar rolstoelfiets te huur aan te bieden.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000018 We zetten sterk in op ouderenzorg en hebben aandacht voor de specifieke behoefden die zij kennen.

      AC000523 We voorzien de nodige inrichting voor het woonzorgcentrum.

      MJP002244 SA/0953/7000000.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 500 euro.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

      Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor het huren van de rolstoelfiets. 

      Procedure

      • Bij een eerste huurperiode, of een huur met meer dan 1 jaar tussen, kan de rolstoelfiets enkel gehuurd worden na een proefrit onder leiding van een medewerker van het WZC.
      • De gegevens van de huurder worden bij aanvang van de verhuur overgenomen door een afdruk van de gegevens van zijn/haar identiteitskaart. Het adres, het telefoonnummer en het mailadres van de huurder worden eveneens genoteerd, alsook de naam van de persoon waarvoor de rolstoelfiets wordt gehuurd indien deze persoon bewoner van WZC De Wijngaard of WZC Waterrijk is.
      • De reservatie gebeurt minstens 2 dagen voorafgaand aan de te huren periode.
      • Het is niet toegelaten de fiets aan derden uit te lenen.
      • De huurder mag de rolstoelfiets niet gebruiken voor deelname aan koersen en snelheidswedstrijden, voor snelheidsproeven, uitdagingen of weddenschappen.
      Verzekering en schade
      • Door het ondertekenen van het formulier verklaart de huurder de rolstoelfiets in goede staat te hebben ontvangen en er zorg voor te dragen als een goede huisvader. De rolstoelfiets wordt teruggebracht in dezelfde staat als deze waarin hij zich bevond bij het begin van de verhuur.
      • De eigenaar van de rolstoelfiets, OCMW Grobbendonk, is niet aansprakelijk voor lichamelijke ongevallen of andere nadelige gevolgen die kunnen voortvloeien uit het gebruik van de rolstoelfiets.
      • De materiële schade aan de fiets is verzekerd. Bij materiële schade dient de huurder dit de eerstvolgende werkdag te melden aan het onthaal van het WZC. Een kopie van het verzekeringscontract ligt ter inzage aan het onthaal van het WZC. De elektrische rolstoelfiets is enkel verzekerd voor verplaatsingen in België.
      • De huurder is ertoe gehouden de rolstoelfiets op slot te doen en met een beugelslot of met een zware ketting aan een vast voorwerp te verankeren indien hij/zij ergens stopt met de fiets.
      • Bij een eventuele stalling van de rolstoelfiets is de huurder enkel tegen het diefstalrisico gewaarborgd indien de rolstoelfiets zich in een afgesloten lokaal of bergruimte bevond of indien de rolstoelfiets door middel van een beugelslot of zware ketting aan een vast voorwerp verankerd was.
      • In geval van diefstal, roof of schadegeval met derden dient de huurder onmiddellijk klacht neer te leggen bij de gerechtelijke autoriteiten of de politie.
      • Beschadigingen, andere dan de gebruikelijke slijtage, dienen door de huurder vergoed te worden. De aansprakelijkheid van de huurder bij schade of diefstal van de rolstoelfiets begint op het moment dat de rolstoelfiets aan de huurder wordt uitgereikt. Bij overhandiging dient de huurder de rolstoelfiets goed te controleren op gebreken en/of beschadigingen. De in ontvangstname van de rolstoelfiets impliceert het akkoord van de huurder dat de rolstoelfiets zich in onberispelijke staat bevindt.
      • Kosten en herstellingen worden, na voorlegging van de factuur door de eigenaar (OCMW Grobbendonk), integraal terugbetaald door de huurder en dit binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur. 

      Artikel 2: DEFINITIES

      Huurder: de persoon op wie zijn naam de verhuur is geregistreerd en die een proefrit met de rolstoelfiets heeft gedaan.

      Artikel 3: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

      De persoon die het document "verhuurreglement rolstoelfiets" ondertekent.

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Halve dag (maximum 4 uren) € 5,00
      Hele dag (maximum 24 uren) € 10,00
      Weekend (van vrijdagavond tot maandagmorgen, af te spreken met dienst ergo of dienst animatie) € 20,00
      Indien de rolstoelfiets laattijdig wordt teruggebracht

      € 5,00 vermeerderd met € 15,00 per begonnen dag

      Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

      Huurders die de rolstoelfiets huren om met een bewoner van WZC De Wijngaard of WZC Waterrijk te fietsen, dienen geen huur te betalen.

      Artikel 6: WIJZE VAN INNING

      De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

      Artikel 7: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

      Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Zorg & Gezondheid

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      GIB:

      Geen vragen

      CD&V:
      • Welzijnsvereniging - gevolgen weigering ondertekening personeel
      Vooruit:
      • Maaltijdbedeling aan huis - uitbesteding en opvolging
      • WZC - WiFi

      De Lokale Lijst:

      • Vluchtelingenstroom Oekraïne - opvang in WZC Waterrijk
      • Vluchtelingenstroom Oekraïne - jeugdbewegingen

      N-VA:

      Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Maaltijdbedeling aan huis - vegetarische keuze
      • Weggeefbeurs - voorrang kansarme gezinnen
      • Energiezuinige huishoudtoestellen - stand van zaken 

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter