Terug
Gepubliceerd op 02/07/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 22/05/2025 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden
    • Toevoegen bij hoogdringendheid: Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Volgende agendapunt wensen we per hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad van 22 mei 2025 toevoegen:

      - Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Juridisch kader

      Artikel 23 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 97 van de nieuwe gemeentewet.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring om het agendapunt 'Team Secretariaat: Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring ' toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 22 mei 2025.

    • Gemeenteraad 24 april 2025 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 24 april 2025 worden goedgekeurd.

    • VVOG - statutaire algemene ledenvergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij VVOG. De gemeente werd per schrijven van 10 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de statutaire algemene ledenvergadering van VVOG die plaats zal vinden op 16 mei 2025 om 9.30u in 2800 Mechelen, Goswin de Stassartstraat 153 (vergaderzaal 'Auditorium' van de Kazerne Dossin).

       

      De agenda van de statutaire algemene ledenvergadering van Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG) van 16 mei 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Onthaal en verwelkoming 

      2. Statutaire mededelingen aan de Algemene Vergadering (cfr. Art. 22 van de statuten www.vvog.info/statuten)

      • Financieel verslag

      - voorstelling balans en resultatenrekening 2024

      - toelichting door de bedrijfsrevisor en commentaar door de directeur

      - kwijtschelding aan de leden van bet Bestuursorgaan

      • Begroting 2025 (goedkeuring)

      - voorstelling en toelichting

      • Vaststelling van de contributie voor 2025 (goedkeuring)
      • Jaarverslag 2024 (goedkeuring)

      3. Verkiezing Bestuursorgaan VVOG voor de periode 2025-2031

      • toelichting van de stemprocedure
      • verkiezing Bestuursorgaan (geheime stemming)

      4. Pitches 'Ambities voor een toekomstgericht openbaar groen'

      5. Mondeling verslag door de directeur (stemming)

      6. Rondleiding met gids in de 'Kazerne Dossin' (optioneel)

       

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Johan Verhaegen voor als volmachtdrager en de heer Sylvain Weyers als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van VVOG gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (13 GIB en 1 N-VA) en 5 onthoudingen (3 Vooruit en 2 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de statutaire algemene vergadering van VVOG van 16 mei 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze statutaire algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      VVOG

      Alle vertegenwoordigers

    • Fluvius Antwerpen - algemene vergadering tevens jaarvergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius Antwerpen. De gemeente werd per schrijven van 3 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die plaats zal vinden op 18 juni 2025 om 18 uur in Vestar, Van Diepenbeeckstraat 12, te 2018 Antwerpen.

      De agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen van 18 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Kennisneming verslagen van Fluvius Antwerpen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Antwerpen met betrekking tot het boekjaar 2024.
      5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      6. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
      7. Statutaire benoemingen.
      8. Statutaire mededelingen.

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager en mevrouw Wendy Overbeeke als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen van 18 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Fluvius Antwerpen

      Alle vertegenwoordigers

    • EthiasCo - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij EthiasCo. De gemeente werd per schrijven van 23 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van EthiasCo die plaats zal vinden op 12 juni 2025 om 10 uur op digitale wijze.

       

      De agenda van de algemene vergadering van EthiasCo van 12 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)

      3. Kwijting aan de bestuurders

      4. Kwijting aan de commissaris

      5. Statutaire benoemingen - Client Board

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde mevrouw Valérie Caers voor als volmachtdrager en de heer Sylvain Weyers als plaatsvervanger voor de de algemene vergaderingen van EthiasCo gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (13 GIB en Patrick De Beuckelaer) en 5 onthoudingen (2 Vlaams Belang, 1 N-VA, Ronny Gorremans en Moens Natalie.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo van 12 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze de algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      EthiasCo

      Alle vertegenwoordigers

    • Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. De gemeente werd per schrijven van 2 mei 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn die plaats zal vinden op 27 mei 2025 om 14.00 uur in 2800 Mechelen, Van Beethovenstraat 8/10 'Lamot Congress and Heritage center'.

      De agenda van de algemene vergadering van Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 27 mei 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Verwelkoming en inleiding

      2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren

      a. beleidsverslag

      b. commentaar bij de jaarrekening

      c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren

      d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening

      3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren

      4. Goedkeuring jaarrekening 2024

      5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024

      6. Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar

      7. Varia - rondvraag

       

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Robbe Pauwels voor als volmachtdrager en mevrouw Wendy Overbeeke als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van De Lijn gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 27 mei 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn

      Alle vertegenwoordigers

    • Leefgoed - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Leefgoed. De gemeente werd per schrijven van 3 maart 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Leefgoed die plaats zal vinden op 27 mei 2025 om 18 uur.

       De agenda van de algemene vergadering van Leefgoed van 27 mei 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan over de verrichtingen van het dienstjaar en het bijzonder verslag m.b.t. het toezicht op het sociale oogmerk van de vennootschap.
      2. Kennisname van het verslag van de commissaris.
      3. Goedkeuring over de jaarrekening per 31 december 2024, van de resultatenrekening, van de waarderingsregels en van de resultaatverwerking.
      4. Kwijting aan de bestuurders.
      5. Kwijting aan de revisor.
      6. Overdrachten naar andere woonmaatschappijen.
      7. Aanpassing intern reglement.
      8. Statutaire benoemingen.

      8.1 Statutaire benoemingen.
      8.2 Uittreding aandeelhouders.

      9. Varia.

       

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde mevrouw Valérie Caers voor als volmachtdrager en de heer Robbe Pauwels als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Leefgoed gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Na het bestuursorgaan van 7 mei 2025 zal de uitnodiging met het financiële jaarverslag bezorgd worden.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (13 GIB en Ronny Gorremans), 2 stemmen tegen (Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (1 N-VA, Natalie Moens en Patrick De Beuckelaer).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Leefgoed van 27 mei 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Leefgoed

      Alle vertegenwoordigers

    • IOK - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IOK. De gemeente werd per schrijven van 18 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK die plaats zal vinden op 13 juni 2025 om 14 uur in Den Eyck, Houtum 39 in Kasterlee.

       

      De agenda van de algemene vergadering van IOK van 13 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2024

      3. Resultaatsbestemming 2024

      4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024

      5. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2024

      6. Samenstelling adviescomités/algemeen comité

      7. Goedkeuring Code goed bestuur

      8. Aanstelling Commissaris-revisor

      9. Goedkeuring evaluatierapport over de werking IOK

      10. Goedkeuring meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 IOK (ondernemingsplan)

      11. Participatie Creat Services dienstverlenende vereniging

      12. Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg voor werkingsgebied IGS-Wonenprojecten

      13 Afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis

      14 Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten

      15 Afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis

      16. Toetreding welzijnsverenigingen tot IOK

      17. Varia

       

      De gemeenteraad van 23 januari 2025 stelde mevrouw Martine Taelman voor als volmachtdrager en de heer Guy Echelpoels als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van IOK gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Volgende personen worden door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen voor:

      • het adviescomité milieu:
        • Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen
        • Burgemeester, Marianne Verhaert
      • het adviescomité ruimtelijke ordening:
        • Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen
        • Burgemeester, Marianne Verhaert
      Bijkomende motivering

      De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK van 13 juni 2025.

      De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024.

      De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

      De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.

      De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering. Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris- revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024.

      De raad neemt kennis van het verzoek om vertegenwoordigers voor te dragen voor het algemeen comité en de adviescomités milieu en ruimtelijke ordening in functie van een goedkeuringsmandaat voor de samenstellingen van algemeen comité en de adviescomités ruimtelijke ordening, adviescomité milieu en het adviescomité ICG op voordracht van de deelnemers.

      Enerzijds wordt er in bepaalde gemeenten een coördinatie vastgesteld waarbij een schepen van omgeving wordt aangesteld die sectorbevoegdheden van zowel milieu als ruimtelijke ordening toevertrouwd krijgt.

      Anderzijds is er een herverkaveling in die zin dat zowel milieu als ruimtelijke ordening worden verdeeld:

      • in specifieke deelsectoren van milieu zoals klimaat, duurzaamheid, afvalbeleid, energie, waterbeheer, bosbeheer en groenbeheer;
      • in specifieke deelsectoren van ruimtelijke ordening zoals wonen, stedenbouw, mobiliteit, dorpskernvernieuwing, coördinatie masterpannen & RUP’s.

      Om hierover discussie binnen gemeenten te vermijden, wordt door de raad van bestuur van IOK voorgesteld dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om zowel voor het adviescomité milieu als voor het adviescomité ruimtelijke ordening elk 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) voor te dragen, zodat per adviescomité 2 mandatarissen kunnen participeren, waarbij de agenda richtinggevend kan zijn voor de aanwezigheid.

      Hierbij wordt dan formeel bepaald dat ook ingeval van aanwezigheid van 2 mandatarissen, elke gemeente maar beschikt over 1 stem in de adviescomités. Dit principe geldt in het bijzonder wanneer in een uitzonderlijke situatie een stemming over een advies noodzakelijk zou blijken.

      Elke gemeente krijgt deze mogelijkheid, maar kan ervoor kiezen om 1 mandataris (burgemeester of schepen) voor te dragen voor elk adviescomité.

      De raad neemt kennis van de ontwerpcode goed bestuur en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het evaluatierapport over de werking van IOK voor de periode 2019-2024 en sluit zich hierbij aan.

      De raad kennis van het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (ondernemingsplan) en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Heist-op-den-Berg voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied IGS-wonenprojecten en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het ontwerp van afwijkingsaanvraag regiovorming voor Nijlen voor het werkingsgebied Energiehuis en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van principiële goedkeuring van de toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK in functie van een verder participatietraject en sluit zich hierbij aan.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 goed te keuren.

      Artikel 2: De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.

      Artikel 3: De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024, goed te keuren.

      Artikel 4: De gemeenteraad draagt de burgemeester voor als lid van het algemeen comité en geeft mandaat aan de volmachtdrager van de algemene vergadering om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.

      Artikel 5: De gemeenteraad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité milieu en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

      - Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen, als eerste lid voor het adviescomité milieu

      - Burgemeester, Marianne Verhaert, als tweede lid voor het adviescomité milieu

      Artikel 6: De gemeenteraad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité ruimtelijke ordening en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van adviescomité ruimtelijke ordening op voordracht van de gemeenteraden te benoemen.

      - Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen, als eerste lid voor het adviescomité ruimtelijke ordening

      - Burgemeester, Marianne Verhaert, als tweede lid voor het adviescomité ruimtelijke ordening

      Artikel 7: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité ICG op voordracht van de politieraden te benoemen.

      Artikel 8: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de Code goed bestuur goed te keuren.

      Artikel 9: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris, goed te keuren. Voor IOK bedraagt de vergoeding voor 3 jaar 43.200,00 euro (excl. btw).

      Artikel 10: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 (Ondernemingsplan) goed te keuren.

      Artikel 11: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de participatie van IOK tot Creat Services dienstverlenende vereniging goed te keuren.

      Artikel 12: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

      Artikel 13: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Heist-op-den-Berg werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

      Artikel 14: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied IGS-wonenprojecten goed te keuren.

      Artikel 15: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de afwijkingsaanvraag regiovorming Nijlen werkingsgebied Energiehuis goed te keuren.

      Artikel 16: De gemeenteraad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de mogelijkheid van toetreding van welzijnsverenigingen tot IOK principieel goed te keuren.

      Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IOK

      Alle vertegenwoordigers

    • IOK Afvalbeheer - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IOK Afvalbeheer. De gemeente werd per schrijven van 18 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer die plaats zal vinden op 13 juni 2025 om 14u40 in Den Eyck, Houtum 39 in Kasterlee.

       

      De agenda van de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 13 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1 Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024

      2 Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2024

      3 Resultaatsbestemming 2024

      4 Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024

      5 Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2024

      6 Samenstelling adviescomités/algemeen comité

      7 Goedkeuring Code goed bestuur

      8 Aanstelling commissaris-revisor

      9 Goedkeuring evaluatierapport over de werking IOK Afvalbeheer 2019-2024

      10 Goedkeuring meerjarenactiviteitenprogramma en meerjarenbegroting 2025-2030 IOK Afvalbeheer (ondernemingsplan)

      11 Participatie Creat Services dienstverlenende vereniging.

      12 Bestuurscomité Maatschap Mechanisch-Biologische Scheidingsinstallatie MBS - samenstelling

      13 Varia

       

      De gemeenteraad van 23 januari 2025 stelde mevrouw Martine Taelman voor als volmachtdrager en de heer Guy Echelpoels als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van IOK Afvalbeheer gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Volgende personen worden door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen voor:

      • het adviescomité milieu:
        • Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen
        • Burgemeester, Marianne Verhaert
      Bijkomende motivering

      De raad neemt kennis van de uitnodiging met toelichtende nota (als bijlage) ter voorbereiding van de algemene vergadering IOK Afvalbeheer van 13 juni 2025.

      De raad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024. De raad neemt kennis van de jaarrekening over het boekjaar 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen.

      De raad neemt kennis van het verslag van de commissaris-revisor.

      De raad sluit zich aan bij het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 met inbegrip van de resultaatsbestemming die het voorwerp uitmaken van de agenda van de klassieke jaarvergadering. Om die reden kan kwijting worden verleend, afzonderlijk aan de bestuurders en de commissaris- revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024.

      De raad neemt kennis van het verzoek om vertegenwoordigers voor te dragen voor het algemeen comité en het adviescomité milieu.

      Enerzijds wordt er in bepaalde gemeenten een coördinatie vastgesteld waarbij een schepen van omgeving wordt aangesteld die sectorbevoegdheden van zowel milieu als ruimtelijke ordening toevertrouwd krijgt.

      Anderzijds is er een herverkaveling in die zin dat de bevoegdheden binnen het thema milieu worden verdeeld:

      • in specifieke deelsectoren van milieu zoals klimaat, duurzaamheid, afvalbeleid, energie, waterbeheer, bosbeheer en groenbeheer.

      Om hierover discussie binnen gemeenten te vermijden, wordt door de raad van bestuur van IOK Afvalbeheer voorgesteld dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om voor het adviescomité milieu 2 mandatarissen (burgemeester of schepenen) voor te dragen, 2 mandatarissen kunnen participeren, waarbij de agenda richtinggevend kan zijn voor de aanwezigheid.

      Hierbij wordt dan formeel bepaald dat ook ingeval van aanwezigheid van 2 mandatarissen, elke gemeente maar beschikt over 1 stem in het adviescomité. Dit principe geldt wanneer in een uitzonderlijke situatie een stemming over een advies noodzakelijk zou blijken.

      Elke gemeente krijgt deze mogelijkheid, maar kan ervoor kiezen om 1 mandataris (burgemeester of schepen) voor te dragen voor het adviescomité milieu.

      De raad neemt kennis van de ontwerpcode goed bestuur en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het evaluatierapport over de werking van IOK Afvalbeheer voor de periode 2019-2024 en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (ondernemingsplan) en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van participatie van IOK Afvalbeheer tot Creat Services dienstverlenende vereniging en sluit zich hierbij aan.

      De raad neemt kennis van het voorstel van de samenstelling van het bestuursorgaan van de Maatschap MBS (Mechanisch Biologische Scheidingsinstallatie MBS) en sluit zich hierbij aan.

      BESLUIT:

      Artikel 1: De gemeenteraad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024 goed te keuren.

      Artikel 2: De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de jaarrekening over het boekjaar 2024, afgesloten per 31 december 2024, houdende de balans, de resultatenrekening en het voorstel van bestemming van het resultaat evenals de ter zake vereiste wettelijke toelichtingen goed te keuren.

      Artikel 3: De raad verleent mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de kwijting, afzonderlijk te verlenen aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2024, goed te keuren.

      Artikel 4: De raad draagt de burgemeester voor als lid van het algemeen comité en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het algemeen comité op voordracht van de gemeenten te benoemen.

      Artikel 5: De raad draagt volgende mandataris(sen) voor als lid (leden) van het adviescomité milieu en geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de leden van het adviescomité milieu op voordracht van de gemeenten te benoemen.

      - Schepen van milieu en ruimtelijke ordening, Johan Verhaegen, als eerste lid voor het adviescomité milieu

      - Burgemeester, Marianne Verhaert, als tweede lid voor het adviescomité milieu

      Artikel 6: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de Code goed bestuur goed te keuren.

      Artikel 7: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de statutaire benoeming als commissaris-revisor van EY Bedrijfsrevisoren met als vaste vertegenwoordiger de heer Christof Oris, goed te keuren. Voor IOK Afvalbeheer bedraagt de vergoeding voor 3 jaar 43.200,00 euro (excl. btw).

      Artikel 8: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om het meerjarenactiviteitenprogramma en de meerjarenbegroting 2025-2030 (Ondernemingsplan) goed te keuren.

      Artikel 9: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de participatie van IOK Afvalbeheer tot Creat Services dienstverlenende vereniging goed te keuren.

      Artikel 10: De raad geeft mandaat aan de volmachtdrager op de algemene vergadering om de samenstelling van het bestuurscomité van de Maatschap MBS (voorzitter, 1 e ondervoorzitter, 2 e ondervoorzitter, directeur IOK Afvalbeheer en administratief directeur IOK Afvalbeheer) goed te keuren.

      Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IOK Afvalbeheer

      Alle vertegenwoordigers

    • PONTES - bijzonder algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij PONTES. De gemeente werd per schrijven van 28 maart 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzonder algemene vergadering van PONTES die plaats zal vinden op 26 juni 2025 om 19 uur op digitale wijze.

      De agenda van de bijzonder algemene vergadering van PONTES van 26 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Algemene vergadering: verslag 26 maart 2025 - goedkeuring
      2. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2024 - goedkeuring
      3. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2024 - aktename
      4. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2024 - goedkeuring
      5. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris – goedkeuring
      6. Bestuur: statutenwijziging 2025 - goedkeuring
      7. Varia en rondvraag

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde mevrouw Valérie Caers voor als volmachtdrager en de heer Johan Verhaegen als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van PONTES gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de bijzonder algemene vergadering van PONTES van 26 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze bijzonder algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      PONTES

      Alle vertegenwoordigers

    • Beheerscomité Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) - afrekening werkingsjaar 2024 - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het Beheerscomité GAS heeft op de vergadering van 26 maart 2025 de afrekening van de kosten van de GAS werking voor het jaar 2024 besproken.

      De aangerekende kosten van de GAS-dienst, worden verdeeld over de deelnemende gemeenten op basis van de verdeelsleutel, zoals bepaald in art. 11 van de overeenkomst interlokale vereniging:

      De uitgaven van het Bureau worden verdeeld over de deelnemende gemeenten a rato van hun aantal GAS dossiers en rekening houdend met volgende verdeelsleutel:

      - 30% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 123 dossiers

      - 30 % van alle kosten worden toegekend aan de GAS 4 dossiers

      - 40 % van alle kosten worden toegekend aan de GAS 5 dossiers

       

      Volgende bijdragen werden berekend (zie bijlage Afrekening 2024 ILV):

      Geel: € 122.460

      Laakdal: € 9.157

      Meerhout: € 35.315

      Balen: € 23.747

      Dessel: € 26.213

      Mol: € 68.312

      Grobbendonk: € 39.110

      Herentals: € 138.527

      Herenthout: € 9.347

      Olen: € 10.877

      Vorselaar: € 4.660

      Herselt: € 5.353

      Hulshout: € 2.275

      Westerlo: € 7.428

      De inkomsten worden rechtstreeks geïnd door de gemeenten zelf. De opvolging gebeurt nu ook door de gemeenten (aanmaning- deurwaarder).

      Enkel de kosten worden nu verrekend volgens de afgesproken verdeelsleutel. Er is ook al een voorschot betaald door de gemeenten. Er is reeds een herberekening gemaakt van de werkelijke kosten, met het verrekende voorschot en het voorschot voor 2025 zodat het uiteindelijke facturatiebedrag ook al gekend is.

      Juridisch kader

      Art. 119 bis nieuwe Gemeentewet

      De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties

      Het decreet Lokaal Bestuur

      Overeenkomst Interlokale Vereniging Bureau GAS

      Bijkomende motivering

      Artikel 3 van de statuten van de interlokale vereniging ‘Bureau GAS’ luidt als volgt: “Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 maart de rekeningen van het voorgaande werkingsjaar vast en legt ze binnen een termijn van 50 dagen na de vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Na het verstrijken van een termijn van 50 dagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden worden zij, zonder tegenbericht, geacht te zijn goedgekeurd.”;

      Het Beheerscomité is in vergadering van 26 maart 2025 overgegaan tot vastlegging van de rekening over het werkingsjaar 2024 en legt deze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020 - 2025 van lokaal bestuur Grobbendonk.

      BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente. 

      AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen. 

      AC000351 We leveren een bijdrage voor de gemeentelijke administratieve sancties.

      MJP000334 - 2024/6140000/OM/0480

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de afrekening gemeentelijke administratieve sancties voor het werkingsjaar 2024.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Financieel directeur

    • Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening - GECORO - benoeming - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden
      Afwezig: Marianne Verhaert, burgemeester

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 20 maart 2025 heeft de gemeenteraad beslist om de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) opnieuw samen te stellen.

      De gemeenteraad heeft de wijze bepaald waarop de kandidaten hun kandidatuur moeten indienen, namelijk door middel van een gemotiveerde kandidaatstelling en CV.

      Juridisch kader

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 304: onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. §3 bepaalt dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, van hetzelfde geslacht is. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.

      Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.

      Art 1.3.2, 1.3.3. en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), en latere wijzigingen. 

      Het besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering rond de samenstelling, organisatie en werkwijze van de GECORO stelt dat aan de leden van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen worden toegekend. Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad of de gemeenteraden van de gemeenten die aan de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening deelnemen. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad of het intergemeentelijk samenwerkingsverband, overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de commissie ter beschikking stelt.

      Het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

      Bijkomende motivering

      De gemeenteraad benoemt de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris (art 1.3.3 §3 VCRO).

      Het aantal leden is volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) afhankelijk van het inwonersaantal van de gemeente en telt minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners.

      Ieder GECORO-lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger.

      Voor de oproep van de deskundigen van de GECORO werd een bericht geplaatst op de website en op de sociale media. De huidige GECORO-leden kregen een persoonlijke uitnodiging. De deadline voor het indienen van de kandidaturen werd bepaald op uiterlijk 30 april 2025.

      Volgende personen hebben zich kandidaat binnen de vooropgestelde deadline als deskundige kandidaat gesteld:

      • de heer Cies Gysen;
      • de heer Marc Florus;
      • mevrouw Charlotte Verhaert;
      • mevrouw Liselotte Sips;
      • mevrouw Cathérine Goossens;
      • mevrouw Kirsten Crickard;
      • mevrouw Anita Olyslaegers;
      • de heer Willem Verhaert;
      • mevrouw Maria Goormans;
      • de heer Johan Verbiest;
      • mevrouw Melissa Geerts.

      Volgende personen hebben zich kandidaat gesteld als vertegenwoordiger en plaatsvervanger van een maatschappelijke geleding:

      Roland Müller

      effectief lid geleding weekendverblijven

      Hanne Van Bosstraeten

      plaatsvervanger

       

       

      Dirk Anthonis

      effectief lid geleding socio-culturele verenigingen

      Marleen Verdonck

      plaatsvervanger

       

       

      Herman De Ceuster

      effectief lid geleding werkgevers-of zelfstandigenvereniging

      Frederik Jonckheere

      plaatsvervanger

       

       

      Stien Van Doren

      effectief lid geleding milieu- en natuurverenigingen

      Julien Bouwen

       plaatsvervanger

       

       

      Ingrid Schroyen 

      effectief lid geleding landbouwers

      Herman Vissers

      plaatsvervanger

       

       

      Koen De Vries

      effectief lid geleding werknemersverenigingen

      Evert Raeymaekers

      plaatsvervanger

       

       

       Hanna de Vaal

      effectief lid geleding handelaars

       Mike Celis

      plaatsvervanger

      Bij de samenstelling van de groep van deskundigen is het samengaan van een aantal criteria doorslaggevend. Er wordt verwacht dat de deskundigen een positieve, constructieve en actieve ondersteuning kunnen bieden aan de werking van de GECORO. Er wordt rekening gehouden met deskundigheid die kan gemotiveerd worden door opleiding, diploma, specifieke kennis of ervaring in een multidisciplinair kader inzake ruimtelijke planning / stedenbouw, milieu / natuur / duurzaamheid / ecologie / mobiliteit/ integraal waterbeleid /wonen/ erfgoed,...

      Er wordt rekening gehouden met professionele activiteiten in verband met relevante ruimtelijke projecten en realisaties. Daarnaast moet een kennis van de hedendaagse ruimtelijke problematieken en methodieken (beleidsplanning, stedenbouwkundig ontwerpen, procesplanning, strategische projectwerking, ...) en een vertrouwdheid met de ruimtelijke ontwikkelingscontext van Grobbendonk blijken.

      Er wordt gestreefd om, in zekere mate, een vergelijkbare deskundigheid tussen het effectieve lid en de plaatsvervanger na te streven. Er wordt rekening gehouden met de regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen conform art. 304 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      Er wordt in de mate van het mogelijke gestreefd om deskundigen te benoemen die reeds in de GECORO uit de vorige legislatuur zetelden en die zich onderscheiden hebben als deskundige door hun onafhankelijke, positieve, constructieve, actieve en professionele inbreng in het debat. Tegelijkertijd wordt er gestreefd om nieuwe leden op te nemen die een frisse wind kunnen doen waaien om zo de GECORO vakkundig en multidisciplinair uit te bouwen.

      Beoordeling van de kandidaten

       1) Voorzitter

      De heer Gysen is de enige die zich als voorzitter, kandidaat heeft gesteld. De heer Gysen is reeds voorzitter van de huidige Gecoro en heeft hierdoor ervaring in het leiden en organiseren van de Gecoro-zittingen. Als docent en spreker in het kader van thema's ruimtelijke ordening en met zijn juridische achtergrond m.b.t.de materie van de ruimtelijke ordening, is hij uitermate geschikt als voorzitter en deskundige.

      2) Deskundigen

      - de heer Marc Florus

      De heer Florus is reeds sinds 2001 deskundige binnen de Gecoro van Grobbendonk. Als directer-ingenieur bij de Vlaamse Milieumaatschappij beschikt hij over ervaringen m.b.t. Integraal waterbeleid en is hij betrokken bij hogere ruimtelijke planningsprocessen (AGNAS, GRUP's en PRUP's) en is hij vertrouwd met vergunningenbeleid, watertoetsen en plan-Mer's. In het kader van de discipline Integraal waterbeleid is de heer Florus dan ook een ervaren deskundige, en vormt hij een meerwaarde in de beoordeling van hogere planningsprocessen en beschikt hij over een overkoepelende visie op gebied van waterbeleid en waterproblematiek. 

      - mevrouw Charlotte Verhaert

      Mevrouw Verhaert is werkzaam als landmeter-ontwerper en heeft ervaringen op het gebied van projectontwikkeling, verkavelings- en wegenisontwerp, rooi- en onteigeningsplannen en hydraulische studies. Zij heeft hierdoor reeds jarenlange ervaring in deze materies opgedaan en beschikt tevens over een grondige kennis van de eigen gemeente, waardoor haar voeling met de lokale ruimtelijke aspecten een meerwaarde binnen de Gecoro biedt. 

      - mevrouw Liselotte Sips

      Mevrouw Sips beschikt over een masterdiploma stedenbouw en ruimtelijke planning; en bezit door haar opleiding gemeentelijk toezichthouder eveneens affiniteiten inzake milieu. Sinds juli 2020 is ze werkzaam als afdelingshoofd Ruimte bij de gemeente Berlaar. Binnen haar job werkt ze mee aan projecten zoals de herinrichting van de dorpskern, opmaken van beleidsinstrumenten zoals een stedenbouwkundige verordening, adviesverlening bij impactvolle ruimtelijke projecten, beheersplannen (grachten, bermen, erfgoed, ... ). Mevrouw Sips beschikt hierdoor over een overkoepelende kijk op gemeentelijk ruimtelijk beleid. 

      - mevrouw Cathérine Goossens

      Mevrouw Goossens is reeds deskundige binnen de huidige Gecoro en sinds 2024 lid van de commissie decreten van de Koninklijke Federatie van Notarissen. Deze commissie geeft advies aan de Vlaamse administratie in de totstandkoming en de uitvoering van Vlaamse decreten, o.a. op het gebied van ruimtelijke ordening. De afgelopen 4 jaar is zij  voorzitter van de Vlaamse Raad voor het Notariaat. In die hoedanigheid is zij nog meer van nabij betrokken bij het overleg met de diverse Vlaamse kabinetten en administraties. Tenslotte maakt zij ook deel uit van ook deel uit van het comité van het natuurinrichtingsproject Graafweide-Schupleer, een bovengemeentelijk ruimtelijk project op grondgebied van de gemeente.

      Door haar functie als notaris is zij nauw betrokken bij ruimtelijke projecten en heeft zij grondige kennis van de wetgeving ruimtelijke ordening en het grondgebied. 

      - mevrouw Kirsten Crickard

      Mevrouw Crickard is sinds januari 2025 werkzaam als expert ruimtelijke ordening binnen de gemeente Olen. Hierdoor is ze dagelijks bezig met thema’s zoals woonontwikkeling, duurzaam ruimtegebruik, mobiliteit, behoud van landschappelijke en erfgoedwaarden; en is ze hierdoor vertrouwd met gemeentelijk beleidsvorming.

      Door haar opleiding master in de interieurarchitectuur en haar ervaringen in de bouwsector, heeft mevrouw Crickaard voeling met de architecturale aspecten binnen de ruimtelijke ordening. Als inwoners van de gemeente wil ze haar kennis van ruimtelijke ordening ten dienste stellen van de gemeente. 

      - mevrouw Anita Olyslaegers

      Mevrouw Olyslaegers is tewerkgesteld als coördinator van de dagopvang Kempen (vzw i-mens). Zij is sociaal geëngageerd en daarom betrokken binnen verschillende organisaties. Sinds meerdere legislaturen is zij lid van de milieuraad en de Gecoro. Door mevrouw Olyslaegers werd een beperkte CV en motivatiebrief ingediend. Er werd geen ervaringen inzake ruimtelijke ordening aangetoond. Gezien de reeds jarenlange ervaring als plaatsvervanger in de Gecoro, is het aangewezen mevrouw Olyslaegers als plaatsvervanger van de heer Florus aan te duiden.

      - de heer Willem Verhaert

      De heer Verhaert is voormalig lid van de BESIX-group en industrieel ingenieur bouwkunde en openbare werken. Er werd een zeer beperkte motivatiebrief zonder CV ingediend.

      De heer Verhaert beschikt door zijn diploma over kennis van wegenisontwerp en de daarmee gepaard gaande technische aspecten. Het is aangewezen de heer Verhaert als plaatsvervanger van mevrouw Charlotte Verhaert aan te duiden.

      - mevrouw Maria Goormans

      Mevrouw Goormans beschikt over een diploma industriële scheikunde en heeft interesse in de materie ruimtelijke ordening en milieu. Er werd een zeer beperkte motivatiebrief zonder CV ingediend. Mevrouw Goormans wenst bij te dragen aan het behoud van het Grobbendonks ruimtelijk uitzicht. Het is aangewezen mevrouw Goormans als plaatsvervanger van mevrouw Liselotte Sips aan te duiden.

      - de heer Johan Verbiest

      De heer Verbiest is actief geweest in het lokale ondernemerschap door het oprichten van een supermarkt en afslankcentrum. Vanaf 1994 is hij ook actief in de projectontwikkeling. Door deze activiteiten heeft hij ervaring opgedaan met dossiers inzake ruimtelijk ordening: het aanvragen van vergunningen, het afstemmen op stedenbouwkundige voorschriften en het zoeken naar evenwicht tussen economische belangen en ruimtelijke kwaliteit. De kandidatuur werd niet vergezeld van een CV.

      Het is aangewezen de heer Verbiest als plaatsvervanger van mevrouw Cathérine Goossens aan te duiden. 

      - mevrouw Melissa Geerts

      Mevrouw Geerts beschikt over een masterdiploma in de kunstgeschiedenis, met een specialisatie in monumentenzorg en is reeds 11 jaar professioneel actief binnen de erfgoedsector. Aanvankelijk als zelfstandig bouwhistorisch onderzoeker, nadien als coördinator van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED). Mevrouw Geerts was tot 2022 lid van de Gecoro van Herselt. Door haar achtergrond is ze vertrouwd met erfgoed. 

      De beoordeling van het aspect erfgoed binnen ruimtelijke ontwikkelingen vormt een belangrijk aandachtspunt. De gemeente beschikt reeds over een adviespunt IOED, waar een aftoetsing van de erfgoedwaarde binnen dossiers wordt opgenomen. Het is echter aangewezen mevrouw Geerts als plaatsvervanger van mevrouw Kirsten Crickard aan te duiden. 

      De voorgestelde samenstelling ziet er bijgevolg als volgt uit: 

      Effectief lid

      plaatsvervanger

      Cies Gysen -deskundige/voorzitter (M)

       

      Marc Florus - deskundige (M)

      Anita Olyslaegers (V)

      Charlotte Verhaert - deskundige (V)

      Willem Verhaert (M)

      Liselotte Sips - deskundige (V)

      Maria Goormans (V)

      Cathérine Goossens - deskundige (V)

      Johan Verbiest (M)

      Kirsten Crickard - deskundige (V)

      Melissa Geerts (V)

       

       

      geleding weekendverblijven

       

      Roland Müller (M)

      Hanne Van Bosstraeten (V)

       

       

      geleding socio-culturele verenigingen

       

      Dirk Anthonis (M)

      Marleen Verdonck (V)

       

       

      geleding werkgevers- of zelfstandigen

       

      Herman De Ceuster (M)

      Frederik Jonckheere (M)

       

       

      geleding milieu- en natuurverenigingen

       

      Stien Van Doren (V)

      Julien Bouwen (M)

       

       

      geleding landbouwers

       

      Ingrid Schroyen (V)

      Herman Vissers (M)

       

       

      geleding werknemersverenigingen

       

      Koen De Vries (M)

      Evert Raeymaekers (M)

       

       

      geleding handelaars

       

      Hanna de Vaal (V)

      Mike Celis (M)

       

      Genderverhouding

      Maximum twee derde van de leden van een adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn. Als de tweederderegel niet respecteert, zijn de adviezen van de GECORO niet rechtsgeldig. Dat geldt niet per se voor elke vergadering, maar wel voor de samenstelling als geheel.

      De voorgestelde samenstelling voldoet aan de genderverhouding. 

      Benoeming van het secretariaat

      Het secretariaat van de Gecoro wordt opgenomen door de medewerkers van het team Ruimte & Vergunningen. Om de continuïteit van de secretaris te waarborgen, wordt geen vaste secretaris aangeduid. Er wordt geopteerd om een medewerker van het team Ruimte & Vergunningen aan te duiden die beschikbaar is op het ogenblik van de zitting. 

      Politieke vertegenwoordiging

      De GECORO-vergaderingen zijn in principe besloten. Naast de leden van de GECORO is ook een politieke vertegenwoordiging aanwezig bij de toelichting en bespreking van de dossiers. De commissie nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad. De uitnodiging wordt verstuurd naar de fractieleiders. De vertegenwoordigers van de politieke fracties kunnen de toelichtingen bijwonen en de eventuele bespreking van het onderwerp, maar mogen de beraadslaging over het advies van de commissie en de stemming erover niet bijwonen.

      Volgende politieke fracties stellen voor om volgende niet-stemgerechtigde leden af te vaardigen in de Gecoro:

      • Vlaams Belang: 
        • effectief lid: Heide Van Den Eynde
        • plaatsvervangend lid: Gustaaf Dieltjens
      • GiB:
        • effectief lid: Bart Wagemans
        • plaatsvervangend lid:Wendy Overbeeke
      • Vooruit:
        • effectief lid: Sam Hagens
        • plaatsvervangend lid: Patrick Huysmans
      Onkostenvergoeding
      Het besluit van de Vlaamse regering rond de samenstelling, organisatie en werkwijze van de GECORO stelt dat aan de leden van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen worden toegekend.
      Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad of de gemeenteraden van de gemeenten die aan de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening deelnemen. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad of het intergemeentelijk samenwerkingsverband, overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de commissie ter beschikking stelt.
      De onkostenvergoeding van de stemgerechtigde leden bedraagt 25 euro per zitting. De onkostenvergoeding van de voorzitter bedraagt 50 euro per zitting.
      Financiële gevolgen/visum

      De voorzitter van de Gecoro ontvangt een presentiegeld van 50 euro per zitting en de stemgerechtigde leden ontvangen 25 euro per zitting conform het huishoudelijk reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2015.

      BESLUIT:

      Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       


      Artikel 1: De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro) wordt als volgt samengesteld: 

      effectief lid plaatsvervanger
      Cies Gysen -deskundige/voorzitter  
      Marc Florus - deskundige Anita Olyslaegers
      Charlotte Verhaert - deskundige Willem Verhaert
      Liselotte Sips - deskundige Maria Goormans
      Cathérine Goossens - deskundige Johan Verbiest
      Kirsten Crickard - deskundige Melissa Geerts
         
      geleding weekendverblijven  
      Roland Müller  Hanne Van Bosstraeten
         
      geleding sociaal-culturele verenigingen  
      Dirk Anthonis Marleen Verdonck
         
      geleding werkgevers/zelfstandigen  
      Herman De Ceuster Frederik Jonckheere
         
      geleding milieu- en natuurverenigingen  
      Stien Van Doren Julien Bouwen
         
      geleding landbouw  
      Ingrid Schroyen  Herman Vissers
         
      geleding werknemersverenigingen  
      Koen De Vries  Evert Raeymaekers
         
      geleding handelaars  
      Hanna de Vaal Mike Celis
         

      Artikel 2: De heer Cies Gysen wordt aangesteld als voorzitter van de Gecoro.

      Artikel 3: Een ambtenaar van de dienst omgeving wordt aangesteld als secretaris van de Gecoro.

      Artikel 4: Volgende politieke vertegenwoordigers worden als niet-stemgerechtigd lid aangesteld:

      • Vlaams Belang: 
        • effectief lid: Heide Van Den Eynde
        • plaatsvervangend lid: Gustaaf Dieltjens
      • GiB:
        • effectief lid: Bart Wagemans
        • plaatsvervangend lid: Wendy Overbeeke 
      • Vooruit:
        • effectief lid: Sam Hagens
        • plaatsvervangend lid: Patrick Huysmans

       

      Artikel 5: De gemeenteraad besluit de presentiegelden te behouden zoals voorzien in het huishoudelijk reglement, goedgekeurd op 15 december 2015:

      De voorzitter van de Gecoro ontvangt een presentiegeld van 50 euro per zitting en de stemgerechtigde leden ontvangen 25 euro per zitting.

    • Kerkenbeleidsplan Grobbendonk en Bouwel - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vanaf 1 juni 2025 moeten alle gemeenten, samen met de belanghebbenden, werk maken van een actueel kerkenbeleidsplan. Dat is een verplichting die eind 2022 ingeschreven werd in het Eredienstendecreet van 7 mei 2004 (art. 33/2). ‘Actueel’ betekent dat het kerkenbeleidsplan niet ouder is dan 6 maanden bij de indiening van het financieel meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabrieken. Ten laatste tegen 1 juni 2025 moet de gemeente en de bisschoppelijke overheid een kerkenbeleidsplan opstellen of een bestaand kerkenbeleidsplan herbevestigen. 

      Op 14 mei ontvangen we de vraag van het bisdom om alsnog de volgende aanpassingen te doen:

      • p. 12 toekomstvisie kerk Bouwel aangepast naar "volledig behouden voor de eredienst met valorisatie"
      • p. 14 de toekomstvisie werd op dezelfde manier uitgeschreven voor beide kerken (in kadertekst)
      Deze aanpassingen werden verwerkt zie bijlage (versie definitieve aanpassing bisdom).
      Juridisch kader

      Erfdienstendecreet van 7 mei 2004 en latere wijzigingen (art. 33/2).

      Adviezen

      De teksten werden opgemaakt in overleg met de besturen van beide kerkfabrieken. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (13 GIB, 3 Vooruit en 2 Vlaams Belang) en 1 onthouding (N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het kerkenbeleidsplan Grobbendonk en Bouwel.

    • Adviescriteria en beoordelingsprocedure bij uitbreidingsrondes Agentschap Opgroeien (kinderopvang 0 - 3 jaar) - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Met het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters wil de Vlaamse overheid stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang realiseren die voor iedereen toegankelijk is. Op 4 april 2025 maakte Minister Caroline Gennez, na overleg met de Vlaamse Regering, haar masterplan bekend voor de toekomst van de kinderopvang van baby's en peuters. De Vlaamse Regering verhoogt het jaarlijks budget voor kinderopvang (0-3 jaar) tijdens deze regeerperiode met 200 miljoen euro. Het masterplan verloopt gespreid over de komende vijf jaar en focust op drie prioritaire pijlers, de drie P's: plaatsen, prijs en personeel.

      Medio mei 2025 wordt er een oproep door Opgroeien gelanceerd waarbij organisatoren van groeps- en gezinsopvang subsidies inkomenstarief (IKT trap 2) kunnen bekomen voor nieuwe plaatsen. Op basis van objectieve parameters is gebleken dat er in Grobbendonk nood is aan nieuwe opvangplaatsen en zijn aan onze gemeente 14 extra plaatsen toegekend.

      Het lokaal bestuur heeft een belangrijke regierol om ervoor te zorgen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is. Het bestuur heeft hierbij tevens een adviesrol: advies bij een vergunning (opportuniteitsadvies) en advies bij een uitbreidingsronde kinderopvang. Dit besluit gaat over het laatste. Wanneer het Agentschap Opgroeien een nieuwe oproep voor uitbreiding lanceert, moet het lokaal bestuur een gemotiveerd advies geven over de aanvragen van de kandidaat-organisatoren. Een gemotiveerd advies is gebaseerd op de door het lokaal bestuur vastgelegde criteria. Per beoordelingscriterium worden er punten verdeeld, zodanig dat er een score kan gegeven worden. Voor het opstellen van deze criteria werd het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en Huis van het Kind Middenkempen betrokken. Er werd rekening gehouden met hun opmerkingen of verzoeken tot wijzigingen. Bijgevolg keurde het LOK het voorstel van advies en procedure inzake uitbreiding nieuwe plaatsen IKT goed op 28 april 2025. Dit advies dient gepubliceerd te zijn op de website op 19 mei 2025.

      Juridisch kader

      Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang.

      Adviezen

      Team Mens & Welzijn stelt bijgevoegde adviescriteria en beoordelingsprocedure voor, goedgekeurd door het LOK dd. 24 april 2025:

      zie bijlage

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de adviescriteria en beoordelingsprocedure bij uitbreidingsrondes Agentschap Opgroeien subsidie inkomenstarief van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar) volgens bijlage.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      De leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang

      Team Mens & Welzijn

      Stafmedewerker Samenleving

    • Oproep Lokaal Activeringspact - Eindrapportering - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In oktober 2023 tekende OCMW Grobbendonk in op de oproep betreffende het lokaal activeringspact, dat door de Vlaamse Overheid in juli 2023 werd gelanceerd. Het Lokaal Activeringspact heeft als doel lokale besturen financieel te ondersteunen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden duurzaam te activeren richting de arbeidsmarkt.

      Elk lokaal bestuur kon bij aanvang van het project zelf bepalen welk uitstroomengagement zij wensten na te streven. Het uitstroomengagement is een ambitie op het vlak van het aantal leefloongerechtigden dat men kan en wil laten uitstromen naar werk, bovenop de Vlaamse gemiddelde duurzame uitstroom naar werk van 20 %. Om het uitstroompercentage te maximaliseren, werd een actieplan opgemaakt in samenwerking met VDAB.

      Deze acties werden bovenlokaal opgenomen door de Activeringsdienst van Neteland Welzijn en Zorg en werden georganiseerd voor de cliënten van de OCMW’s van alle Neteland-besturen (Herentals, Herenthout, Grobbendonk, Olen en Vorselaar).

      OCMW Grobbendonk engageerde zich bij aanvang van het project om een extra uitstroom te realiseren van 13 (equivalent) leefloners bovenop het Vlaams gemiddelde van 12. In totaal streeft OCMW Grobbendonk ernaar om gedurende de looptijd van het project (1 december 2023 tot 30 november 2024) 25 cliënten duurzaam aan de slag te krijgen.
      Gezien het gaat om een resultaatsfinanciering, zijn de middelen afhankelijk van de uitstroomcijfers die worden behaald. Indien het Vlaams gemiddelde + 1 behaald wordt, zal OCMW Grobbendonk 50% van de middelen ontvangen. Indien de uitstroom hoger ligt, dan worden de middelen berekent pro rata het behaalde percentage. Voor OCMW Grobbendonk bedraagt de maximale subsidie € 7.000.

      Aan het einde van de rapporteringperiode behaalde OCMW Grobbendonk 71.4 % van het uitstroomengagement (15 cliënten leefloon gingen duurzaam aan de slag) en behaalt hiermee een resultaatsfinanciering van € 3.500.

      Om controle mogelijk te maken, dienen de OCMW’s voor 30 juni 2025 een financiële en inhoudelijke rapportering op te laden in Platos, het digitaal rapporteringssysteem van de Vlaamse Overheid. De documenten moeten ondertekend worden door de gemeenteraad. Aangezien het dossier werd ingediend door het OCMW is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd voor de goedkeuring en ondertekening en niet de gemeenteraad. Dit signaal werd gegeven aan de Vlaamse Overheid maar gezien er in de oproepfiche expliciet staat dat de goedkeuring en ondertekening door de gemeenteraad moet gebeuren, kunnen zij hier niet van afwijken. Het dossier zal hierdoor op beide organen geagendeerd worden.

      Het inhoudelijk en het financiële verslag zijn terug te vinden in de bijlagen en geven weer welke inspanningen er zijn geleverd om de doorstroomcijfers te maximaliseren met de bijhorende kosten. Deze kosten dienen minstens gelijk te zijn aan de maximale resultaatsfinanciering (cofinanciering). De kosten die werden ingebracht zijn de loonkosten van de trajectbegeleiders die instaan voor de organisatie en uitvoering van de acties en een klein deel van de loonkost van de coördinator die het geheel bewaakt en opvolgt. Hoewel de acties werden georganiseerd voor alle OCMW’s van Neteland, werden de loonkosten opgesplitst per OCMW.

      De financiële rapportering werd opgemaakt in samenspraak met de financiële dienst van Herentals.

      Juridisch kader

      Besluit Vast Bureau dd. 23/10/2023 mbt Oproep Lokaal Activeringspact.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (13 GIB, 3 Vooruit en 2 Vlaams Belang) en 1 onthouding (N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de inhoudelijke en financiële rapportering betreffende het lokaal activeringspact.

    • Gebruik wapenschild - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De Grobbendonkse vereniging 'De Trippeliers' heeft een eigen bier, “Ne Grobbendoenker jom”, ontwikkeld en heeft het wapenschild van de gemeente Grobbendonk op het etiket geplaatst. De vereniging heeft aangegeven dat zij niet op de hoogte was van de verplichting om toestemming aan te vragen voor het gebruik van het gemeentewapen. Zij verzoekt nu om goedkeuring voor het gebruik van het wapenschild op het etiket van hun bier.

      Juridisch kader

      Omzendbrief BA-2001/12 betreffende het gebruik van het gemeentewapen.

      Volgens het Decreet van 21 december 1994, dat het wapen en de vlag van de gemeenten regelt, behoren gemeentelijke wapens tot het openbaar domein. De gemeentelijke wapens mogen niet worden gebruikt voor commerciële, politieke of fabrieksmerkdoeleinden zonder toestemming van de gemeente. Het eigendomsrecht van het gemeentewapen ligt bij de gemeenteraad, die beslist of het gebruik door derden al dan niet toegestaan is. De Omzendbrief BA-2001/12 bevestigt dat geen enkele privaatrechtelijke persoon het gemeentewapen mag gebruiken zonder toestemming.

      Financiële gevolgen/visum

      Er zijn geen directe financiële gevolgen van dit besluit.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring verlenen aan De Trippeliers om het wapenschild te gebruiken op het etiket van hun bier. 

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Stafmedewerker juridische zaken

      Betrokkenen

    • Verkoop site Schoolstraat 8 C - aanvaarding bod voor de 5 bouwgronden in zijn geheel - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeenteraad van Grobbendonk heeft op 19 november 2024 beslist om de vijf bouwpercelen, gelegen aan de Schoolstraat 8c en gekend onder kadastrale legger afdeling 1, sectie D, nummers 246X17, openbaar te verkopen via het platform Biddit, onder begeleiding van notarisvennootschap Notadux. Het college stelt vast dat geen biedingen via het Biddit-platform werden ontvangen binnen de voorziene termijn. Via de aangestelde notaris werden twee schriftelijke biedingen ontvangen voor de aankoop van de volledige site (Lot 1 t.e.m. Lot 5).

      Betrokkene 1: € 660.000,00
      Betrokkene 2: € 600.000,00

      Juridisch kader

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.
      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 78, tweede alinea, lid 11; de daden van beschikking over onroerende goederen.
      Omzendbrief BB 2010/02 - Vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, O.C.M.W.'s en besturen van de erkende erediensten. Volgens de omzendbrief is bij elke onroerende vervreemding de openbare verkoop de regel. Slechts bij bijzondere motivering is in een specifiek geval de onderhandse verkoop toegestaan om reden van algemeen belang. Het besluit van burgemeester en schepenen van 27 november 2023 betreffende de omgevingsvergunning OMV_2023031783 - Schoolstraat 8c.

      Bijkomende motivering

      Overeenkomstig de bepalingen van omzendbrief BB 2010/02 is openbare verkoop de regel bij vervreemding van onroerende goederen door lokale besturen. Een onderhandse verkoop is enkel toegestaan mits bijzondere motivering en wanneer deze om redenen van algemeen belang verantwoord is.

      In dit geval wordt de afwijking gemotiveerd om volgende redenen:

      A. Mislukte poging tot openbare verkoop: De gemeenteraad besliste op 19 november 2024 tot openbare verkoop via het notarieel platform Biddit. Deze procedure werd volledig uitgevoerd onder begeleiding van notarisvennootschap Notadux, maar heeft geen enkel bod opgeleverd, ondanks voldoende publiciteit en tijd voor geïnteresseerden om een bod uit te brengen.

      B. Marktconforme biedingen via onderhandse weg: Via de aangestelde notaris zijn twee marktconforme biedingen ontvangen van projectontwikkelaars, waarvan het hoogste bod van € 660.000,00 (Betrokkene 1) het gezamenlijk minimum van de eerder vastgestelde schattingsprijzen overstijgt. Dit toont aan dat er voldoende marktwerking is en dat het algemeen belang op financieel vlak gevrijwaard blijft.

      De minimale verkoopprijzen van de vijf loten volgens het gemeenteraadsbesluit van 19 november 2024:

      Lot 1: €133.140,00
      Lot 2: €135.000,00
      Lot 3: €132.374,00
      Lot 4: €107.026,00
      Lot 5: €143.254,00

      Totaal: 650.764,00 euro

      Instelprijs Biddt:

      Lot 1: € 135.000,00
      Lot 2: € 135.000,00
      Lot 3: € 135.000,00
      Lot 4: € 110.000,00 
      Lot 5: € 145.000,00

      Totaal: 660.000,00 euro

      C. Voorkomen van verdere administratieve en onderhoudslast: In het college- en gemeenteraadsbesluit van 19 november 2024 werd reeds expliciet gesteld dat het bestuur de intentie heeft om verdere onderhoudskosten van onroerend patrimonium zonder maatschappelijk nut te vermijden. Een tweede poging tot openbare verkoop zou bijkomende tijd, kosten en onzekerheid met zich meebrengen.

      D. Tijdige realisatie van investeringsprojecten: De opbrengst van de verkoop is bestemd voor de bouw of renovatie van schoolgebouwen en kinderopvangvoorzieningen. Door nu onderhands te verkopen kan het bestuur sneller en efficiënter deze belangrijke investeringen in maatschappelijk relevante infrastructuur realiseren.

      Op basis van bovenvermelde motieven wordt geoordeeld dat een onderhandse verkoop in dit specifieke geval gerechtvaardigd is op basis van het algemeen belang, en dus verenigbaar is met de geest en de bepalingen van omzendbrief BB 2010/02.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020 - 2025.
      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.
      AP000001 We investeren in onze publieke sites en gebouwen.
      AC000549 We verkopen de site aan de Schoolstraat.
      MJP001608 Verkoop site Schoolstraat.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (13 GIB, 3 Vooruit en 2 Vlaams Belang) en 1 onthouding (N-VA).

       

      Artikel 1: Artikel 1, 3, 5, 7 en 9 van het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2024 om de vijf percelen gelegen aan de Schoolstraat 8c (Lot 1 t.e.m. Lot 5, kadastraal bekend onder afdeling 1, sectie D, nummer 246X17) openbaar te verkopen via het platform Biddit, wordt gewijzigd in een onderhandse verkoop.

      Artikel 2: Het hoogste bod van betrokkene 1, zijnde € 660.000,00 te aanvaarden en de verkoop van de vijf percelen aan deze partij toe te wijzen.

    • Installatie adviesraden lokaal bestuur Grobbendonk - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het decreet lokaal bestuur en de statuten van de Grobbendonkse adviesraden stellen dat deze adviesraden uiterlijk binnen de zes maanden na de installatie van een nieuwe gemeenteraad moeten erkend worden en desgevallend opnieuw opgericht worden.

      De gemeenteraad werd opnieuw geïnstalleerd op 3 december 2024.

      Op het college van burgemeester en schepen van 13 januari 2025 en de gemeenteraad van 23 januari 2025 werden de statuten van de nieuwe vrijetijdsraad goedgekeurd. Deze vrijetijdsraad omhelst vanaf heden volgende adviesraden: bibraad, centrumraad LDC, cultuurraad, sportraad en seniorenraad.

      In Grobbendonk dienen vijf adviesraden (opnieuw) geïnstalleerd te worden:

      - gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking en lokale solidariteit (GROS)

      - jeugdraad

      - lokaal overleg kinderopvang (LOK)

      - milieuraad

      - vrijetijdsraad

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december en latere wijzigingen (in het bijzonder art. 304).

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De samenstelling van de adviesraden van lokaal bestuur Grobbendonk als volgt goed te keuren:

      Artikel 1: De GROS, in afwachting van oprichting van een wereldraad, met volgende samenstelling te erkennen:

      - Allaerts Wim (onafhankelijk)

      - Bonné Josephine (onafhankelijk)

      - De Ceulaer Greta (Broederlijk Delen)

      - De Crom Magda (Broederlijk Delen)

      - Van Bussel Janine (Plan Bobat)

      - Vergauwen Annie (onafhankelijk) (voorzitter)

      - Verhaegen Marjan (onafhankelijk) (ondervoorzitter)

      - secretaris vanuit lokaal bestuur: nog te bepalen medewerker team VT

      Artikel 2: De jeugdraad met volgende samenstelling te erkennen:

      - De Vos Brent (JRK) (voorzitter jeugdraad)

      - Gyzels Jens (jeugdhuis)

      - Janssens Gijs (jeugdhuis)

      - Meeus Lander (scouts)

      - Olyslaegers Michiel (onafhankelijk)

      - Vanhoutte Roos (chiro)

      - Van Bergen Tuur (scouts)

      - Van Mengsel Senne (JRK)

      - Wouters Brent (chiro) (ondervoorzitter jeugdraad)

      - secretaris vanuit lokaal bestuur: Schoeters Stijn

      Artikel 3: Het LOK met volgende samenstelling te erkennen:

      - Buyens Evy (onafhankelijke)

      - Claes Christiane (onafhankelijke)

      - Degreef Sandra (onthaalouder)

      - Goffin Vicky (Kikoen)

      - Groeneweg Jolanda (onthaalouder)

      - Hoste Kim, Mans Bente, Lauwereys Inne (kinderopvang Kokodil)

      - Meulendijks Jasmien (onthaalouders zorgregio Herentals)

      - Neefs Bart (BOA-regisseur) (voorzitter a.i. LOK)

      - Olyslaegers Anita (onafhankelijke)

      - Schoeters Stijn (VT lokaal bestuur Grobbendonk)

      - Struyfs Kevin (onafhankelijke)

      - Van Hest Sofie (Ferm)

      - Van Mechelen An (Huis van het Kind)

      - Van Rossum Line (Opgroeien)

      - Wellens Marleen (kinderopvang Villa Kakelbont)

      - Willems Lore (kinderopvang Speelvogels)

      - secretaris vanuit lokaal bestuur: Bloemen Greet

      Artikel 4: De milieuraad, in afwachting van de oprichting van een blauwgroene adviesraad (BGA), met volgende samenstelling te erkennen:

      - Aerts Johan (vereniging)

      - Ardui Simon (onafhankelijk)

      - Bossaerts Jozef (onafhankelijk)

      - Daneels Dave (vereniging)

      - De Ridder Linda (Natuurpunt)

      - De Vries Koen (landbouw, vereniging)

      - Driessen Luc (Tuinhier)

      - Fierens Bert (vereniging)

      - Florus Marc (voorzitter)

      - Horemans Nele (Natuurpunt)

      - Olyslaegers Anita (onafhankelijk)

      - Pottier Werner (Natuurpunt)

      - Van Turnhout Geert (landbouw, vereniging)

      - secretaris vanuit het lokaal bestuur: Luc Van Vlasselaer

      Artikel 5: De vrijetijdsraad met volgende samenstelling te erkennen:

      - Aerts Johan (vereniging)

      - Allaerts Wim (onafhankelijk)

      - Bonné Josephine (onafhankelijk)

      - Derboven Katrin (voorheen bibraad)

      - Fierens Bert (vereniging)

      - Lauwers Marcel (voorheen sportraad)

      - Lauwers Tine (onafhankelijk)

      - Nicasi Michel (voorheen cultuur-, senioren- en sportraad)

      - Olyslaegers Anita (onafhankelijk) 

      - Rymen Fons (vereniging)

      - Soulliaert Hilde (vrijwilliger toerisme Grobbendonk)

      - Somers Guido (onafhankelijk)

      - Suys Fons (onafhankelijk)

      - Vansteenkiste Daisy (voorheen sportraad)

      - Van Baelen Guido (voorheen cultuurraad)

      - Van Thielen Jan (onafhankelijk)

      - secretaris vanuit lokaal bestuur: nog te bepalen medewerker team VT

    • Cipal dv - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Cipal dv. De gemeente werd per schrijven van 9 mei 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal dv die plaats zal vinden op 24 juni 2025 om 16 uur in Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel.

       

      De agenda van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 bevat volgende agendapunten:

      1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
      2. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024 met bestemming van het resultaat
      4. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      5. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2024
      6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2024
      7. Benoeming commissaris en vaststelling van vergoeding
      8. Bepaling presentiegeld en reisvergoeding voor de leden van de Raad van Bestuur
      9. Goedkeuring van het evaluatierapport 2019-2024 met inbegrip van het ondernemingsplan 2025-2030
      10. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

       

      De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Sylvain Weyers voor als volmachtdrager en de heer Brent Wouters als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 Vlaams Belang en 1 N-VA).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Cipal dv

      Alle vertegenwoordigers

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Rigo Smidts, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Els Beullens, Emma Van Meensel, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      Vooruit:

      • Zwembad Neteland
      • Wachttijd meldingsfomulieren
      • Fietspaden Dennelaan
      • Bankcontact in Bouwel
      • Kikoen - Japanse duizendknoop

      Vlaams Belang:

      • Beleidsplan - uitnodiging fracties
      • Verkoop bosgebied Lindekens
      • Historische informatie bij straatnamen
      • Weideplaatjes

      GIB:

      • Nachtegalendreef en omgeving - verkeersdruk en sluipverkeer - antwoord
      • Beleidsplan - overleg

      N-VA: Geen vragen

Namens Gemeenteraad,

Kristel Van Regemortel
algemeen directeur waarnemend

Valérie Caers
voorzitter