Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 25/03/2024 - 13:30 Vlierenberg

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 18 maart 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Ellen Van Hooff uit naam van Maison Invest BVBA voor het slopen van een vrijstaande eengezinswoning, het bouwen van een meergezinswoning met 6 wooneenheden en ondergrondse parkeergarage, met als adres Lierse steenweg 25, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afd. 2 sectie B perceelnummer 2 l 3.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden: het slopen van een vrijstaande eengezinswoning, het bouwen van een meergezinswoning met 6 wooneenheden en ondergrondse parkeergarage.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • de uitgebrachte richtlijnen, opmerkingen en voorwaarden opgenomen in de uitgebrachte adviezen strikt na te leven en uit te voeren.

    • de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

    • het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden;

    • de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Afleveren van een kaptoelating voor één notenboom en taxushaag op het perceel Waterwinningsstraat 2A, kadastraal gekend als 1/B/78V. 

    Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met inlandse gemengde haag en één hoogstammige inheemse loofboom op het perceel 1/B/78V, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen. 

    Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 5: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken. 

    Artikel 6: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Toestaan van de verlenging van de kapvergunning afgeleverd in zitting van 6 november 2023 voor het kappen van een Amerikaanse eik op het perceel Perlamoenalaan 7, kadastraal gekend 1/C/69W6.

    Artikel 2: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden voor 4 mei 2024 en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.

    Artikel 3: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van de werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste acht dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 4: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 lindeboom op het perceel Leopoldstraat 106, kadastraal gekend als 1/A/444R2. 

    Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met 1 inheemse loofboom op het perceel 1/A/444R2, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen. 

    Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 5: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken. 

    Artikel 6: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Goedkeuring voor de uitbatingsvergunning van 4-events, Essenweg 11 te 2280 Grobbendonk met ondernemingsnummer 0713.989.878 voor het uitbaten van een pop-up zomerbar Lambert, gelegen Vaartkom te 2280 Grobbendonk voor een maximum periode van 120 dagen, tussen 22 april 2024 en 8 september 2024.

    Artikel 2: De uitbaters moeten volgende voorwaarden naleven:

    • De uitbater houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
    • De uitbater houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks van de brandweerzone Kempen. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
    • De uitbater neemt de nodige maatregelen om overlast als gevolg van de uitbating van de zomerbar te vermijden, zowel op het terrein van de zomerbar als in de onmiddellijke omgeving.
    • De uitbater volgt strikt de richtlijnen uit het horeca-protocol, zoals gepubliceerd op de website van de FOD Economie. Mogelijk bevatten deze richtlijnen beperkingen op het vlak van capaciteit, sluitingsuur of geluidsniveau. Het is aan de uitbater om de meest recente richtlijnen toe te passen.
    • De uitbater is zelf verantwoordelijk voor het veilig verloop van deze uitbating.
    • De uitbater voldoet aan Hoofdstuk 6.7. Niet-ingedeelde muziekactiviteiten van Vlarem II. Het maximaal geluidsniveau, voorgebracht door muziek, mag Laeq, 15 min 85dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau gemeten als LAmax, slow 92 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan.
    • De uitbater dient elk bijkomend evenement aan te vragen via het evenementenloket bij team Vrije tijd.
    • Alle (tijdelijke) constructies mogen maximum 120 dagen op het terrein aanwezig zijn, opbouw en afbraak moeten bij binnen deze termijn gerekend zijn.
    • Er dient een brandpreventieonderzoek uitgevoerd te worden door de brandweerzone Kempen voor de opening van pop-up zomerbar. 

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Vrije tijd

    Noodplanning@regioneteland.be

    4-events, Essenweg 11 te 2280 Grobbendonk of via yannick@4-events.be

  • Artikel 1: Van 2 tot en met 5 april 2024 telkens tussen 21.00u en 5.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het op- en afrittencomplex Herentals West - E313 oprit richting Lummen, zijnde: 

    - de oprit richting Lummen zal afgesloten worden
    - het verkeer wordt omgeleid via Nijlen en Herentals naar oprit 21 Herentals-Industrie.

    Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P23-05824-04 index C, opgesteld door betrokkene.

    Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 4: Betrokkene dient op 28 maart 2024 vooraankondigingsborden te plaatsen.

    Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 6: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 7: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Opening skatepark dat aanvangt 30 maart 2024 13.00 uur en eindigt op 31 maart 2024 01.00 uur. 

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 30 maart 2024 vanaf 13.00 uur tot 31 maart 2024 tot maximaal 01.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De organisator op te dragen de maatregelen van noodplanning te volgen namelijk:

    - De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

    - De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig. 

    - De politie legt in haar advies volgende voorwaarden op:

    De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
    De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
    De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
    De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team Informatie & Communicatie
    Noodplanning
    Politie
    Brandweer

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Boerenbouwel dat aanvangt 10 augustus 2024 13.00 uur en eindigt op 10 augustus 2024 18.00 uur op het grasplein aan de Chiro lokalen Molendreef te Bouwel. 

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het organiseren van een occasionele tombola tijdens het evenement.

    Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    - De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

    - De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig. 

    - De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.  

    Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanning

    Organisator 

  • Artikel 1: Goedkeuring voor het organiseren van een gezelschapsspellenavond in de bibliotheek.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Toestemming geven aan team Uitvoering & Onderhoud om vervoer te organiseren door de gemeentelijke bus ter beschikking te stellen op zaterdag 20 april 2024 van en naar de bestemmingen van het evenement Roefeldag

    Artikel 2: Toestemming geven om personeel (chauffeur) in te zetten om de ritten uit te voeren tijdens volgende tijdstippen:

    • Voormiddag: 9.00 uur en 12.00 uur
    • Namiddag: de bus dient een groep weg te brengen om 12.30 uur en terug op te halen om 15.30 uur.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team HRM & Secretariaat
    Team Vrije tijd
    Team Mens & Welzijn

Team Zorg en Gezondheid

Team Mens

  • Artikel 1: Over te gaan tot onruiming van de niet-geconcedeerde graven van 2007 en 2008 waarvoor geen concessie werd aangevraagd. 

    Artikel 2: De graven met funerair erfgoedwaarde en de graven van lokaal historisch belang te behouden. 

    Artikel 3: Te voorzien in de nodige communicatie naar de burger via de gemeentelijke website en de Groboscoop. 

    Artikel 4: Opdracht te geven aan team Uitvoering & Onderhoud om de ontruimde percelen in te zaaien met gras.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Informatie & Communicatie

Team Welzijn

Team Financieel Management

Onderwijs

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de scholen van het gemeentelijk basisonderwijs, met name:

    • Gemeentelijke Basisschool KLIM-OP, Bovenpad 7 te 2280 Grobbendonk
    • Gemeentelijke Basisschool KLIM-OP, Berdenweg 5 te 2288 Bouwel.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Dienst onderwijs

    Schooldirecties

    CLB

    Leersteuncentrum


Publicaties