Terug
Gepubliceerd op 28/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 17/09/2024 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden
    • Gemeenteraad 25 juni 2024 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 25 juni 2024 worden goedgekeurd.

    • Antwoord gouverneur - intimidatie – aanvraag evenement - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In de brief, binnengekomen via het digitaal loket op 21 mei 2024, vroeg de gouverneur ten einde de klacht inzake "intimidatie - aanvraag evenement" te kunnen beoordelen, het dossier (evenementaanvraag, e-mails en briefwisseling ter zake, reglement evenementen,...), een uitgebreide toelichting en ons standpunt over het voorwerk van de klacht te bezorgen.

      Het college van burgemeester en schepenen maakte op 6 juni 2024 haar standpunt over, samen met het volledige dossier ter zaken, aan de gouverneur. Het antwoord van de gouverneur, verzonden op 28 juni 2024, ligt ter kennisname voor.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, deel 2, titel 7, hoofdstuk 2: algemeen bestuurlijk toezicht.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 28 juni 2024 houdende het antwoord van de gouverneur op de klacht van betrokkene over 'intimidatie – aanvraag evenement'.

    • GAS - addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Bij wet van 13 mei 1999 werden de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd, waarbij gemeenten de mogelijkheid kregen om bepaalde inbreuken die voor de bevolking als algemeen hinderlijk worden ervaren, zelf te beteugelen. De gemeente legt bij wijze van een algemeen reglement de verschillende aspecten van de procedure vast ingeval een inbreuk werd vastgesteld op één van de bepalingen van de politiereglementen of verordeningen van de gemeente die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.

      Op 1 januari 2024 trad de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in werking. Artikel 23 § 1 van deze wet voorziet de mogelijkheid een protocolakkoord af te sluiten tussen enerzijds de procureur des Konings en anderzijds het college van burgemeester en schepenen voor wat betreft de gemengde inbreuken niet- verkeer (GAS 2 en 3). In dit akkoord wordt de toepassing van de reglementering betreffende de gemengde inbreuken verduidelijkt en worden de voorwaarden vastgelegd waaraan moet worden voldaan voor het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie, dit met een duidelijke aflijning van de rol van elke partij.

      In 2008 koos de gemeente Grobbendonk reeds voor het systeem van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (kortweg GAS) door het goedkeuren van het politiereglement GAS. Ondertussen werden alle politiereglementen herbekeken en gebundeld in één groot politiereglement: de politiecodex die in werking trad op 1 januari 2011. Deze politiecodex werd sindsdien meermaals aangepast en gewijzigd. De laatste volledige herziening is in werking getreden op 1 juli 2024.

      Juridisch kader

      De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, artikel 23 §1.

      Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

      Bijkomende motivering

      Teneinde in een soepele en vlotte samenwerking te voorzien tussen de gemeente en het parket aangaande de verwerking van de gemengde inbreuken niet-verkeer (GAS 2 en 3) werd er op 14 juni 2016 reeds een protocolakkoord afgesloten met de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. Door de duidelijke afbakening van de toepassingsvoorwaarden, en de daaraan gekoppelde transparantie werden zo de nodige rechtswaarborgen aan de burger gegarandeerd. Het protocolakkoord is gebaseerd op het model zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013.

      Conform punt zes van de bijzondere modaliteiten van het reeds afgesloten protocolakkoord kan elke wijziging aan huidig protocolakkoord worden aangebracht bij wijze van addendum, behoorlijk te dagtekenen en te ondertekenen door alle partijen vermeld in de aanhef van huidig protocolakkoord.

      Bij de laatste herziening van de politiecodex (1 juli 2024) werden er twee bijkomende gemengde inbreuken toegevoegd aan het politiereglement. Het gaat enerzijds over inbreuken op de Wet op Openingsuren van 10 november 2006 en anderzijds over opzettelijke slagen en verwondingen zonder arbeidsongeschiktheid. Als deze inbreuken voldoen aan bepaalde voorwaarden, komt het parket in de toekomst niet meer tussen en kan er na vaststelling een Gemeentelijke Administratieve Sanctie worden uitgesproken door de bevoegde ambtenaar.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA, 1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (Vooruit).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3. 

    • Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius OV. De gemeente werd per schrijven van 2 september 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV die plaats zal vinden op 13 november 2024 om 18.30 uur op digitale wijze.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 13 november 2024 bevat volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
      2. Statutaire benoemingen.
      3. Statutaire mededelingen.

       

      De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB en 2 N-VA) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 13 november 2024.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Fluvius OV

      Alle vertegenwoordigers

    • ERSV Provincie Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij ERSV Provincie Antwerpen. De gemeente werd per schrijven van 5 augustus 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen die plaats zal vinden op 5 september 2024 om 14u op digitale wijze.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 5 september 2024 bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 januari 2024

      2. Balans en jaarrekening vzw ERSV

      3. Ontbinding vzw ERSV:

      • 3.1 Toelichting door de voorzitter
      • 3.2 Stappenplan

      4. Datum Bijzondere Algemene Vergadering:

      • 4.1 donderdag 5 september 2024, om 14u00

      Provinciehuis Antwerpen
      Koningin Elisabethlei 22
      2018 Antwerpen

      5.Varia

       

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van ERSV Provincie Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB en 2 N-VA) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 5 september 2024.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      ERSV Provincie Antwerpen

      Alle vertegenwoordigers

    • Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - samenwerkingsovereenkomst voor uitvoering - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Voorgeschiedenis

      De provincie Antwerpen heeft op vraag van een aantal gemeenten een mobiliteitsstudie Zuiderkempen opgemaakt. De studie is opgemaakt in samenwerking met de steden en gemeenten Aarschot, Begijnendijk, Berlaar, Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Lier, Nijlen, Olen en Westerlo en de bovenlokale actoren AWV, De Lijn, DMOW, Infrabel en NMBS.

      Het eindrapport en actieplan zijn goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 april 2024 en de provincieraad van 23 mei 2024.

       

      Context

      De looptijd van de overeenkomst loopt t.e.m. juni 2025 en is vervolgens elke legislatuur verlengbaar met een looptijd van telkens 6 jaar. De samenwerkingsovereenkomst t.e.m. het volgende jaar van de legislatuur laten lopen heeft tot doel continuïteit in de lopende dossiers te garanderen.  

      Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende de goedkeuring eindrapport mobiliteitsstudie Zuiderkempen, artikel GR/2024/044.

      Het eindrapport en actieplan zijn goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 april 2024 en de provincieraad van 23 mei 2024.

      Juridisch kader

      Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende de goedkeuring eindrapport mobiliteitsstudie Zuiderkempen.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

      AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

      AC000316 We werken samen met andere partners aan de opmaak van de mobiliteitsstudie Zuiderkempen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 Vooruit, 2 N-VA, 1 CD&V en 1 De Lokale Lijst) en 1 onthouding (Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de bijgevoegde engagementsverklaring in het kader van het provinciale bovengemeentelijke mobiliteitsplan Zuiderkempen, onder voorbehoud dat de opmerkingen die geformuleerd zijn tijdens het traject valabel blijven:

      • De doelstellingen en aanpak rond het overwegvrij spoornet van Infrabel. Er dient goedkeuring te zijn van alle betrokken lokale besturen, dit dient steeds afgestemd te worden in een overleg en er dient een studie te worden uitgevoerd. De realisatie van de streefbeeldstudie kan enkel in samenwerking met het lokaal bestuur en een samenwerkingsovereenkomst met de lokale gemeenten.
      • De realisatie van de fietsostrades mag niet afhankelijk zijn van het wel of niet bekomen van een akkoord over de streefbeeldstudie.
      • De kilometerheffing voor vrachtverkeer op de N14 zorgt voor een pervers effect door onze dorpskern.
      • De problematiek van doorgaand verkeer in kern. De dorpskern van Grobbendonk wordt te zwaar belast. De acties die genomen worden in zowel de studie Middenkempen als Zuiderkempen zijn te beperkt. Grobbendonk wil acties op korte termijn en niet op lange termijn. Vanuit provincie en Vlaanderen is de nodige ondersteuning nodig.

      Artikel 2: De overeenkomst loopt van 21 juni 2024 tot en met 21 juni 2025.

      Artikel 3: De gemeente Grobbendonk wordt vertegenwoordigd in de stuurgroep door de schepen van mobiliteit en de mobiliteitsmedewerker.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Ruimte & Vergunningen

      Politie Neteland

      Provincie Antwerpen, dienst mobiliteit

    • Ruige Ridderpad - overeenkomst met betrekking tot publieke erfdienstbaarheid - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het kader van de aanleg van het 'Ruige Ridderpad', een laagdrempelige, belevenisvolle wandelroute in Grobbendonk, dient het lokaal bestuur een verbinding te realiseren tussen het centrum van Grobbendonk en de Kasteelhoeve. Een ontbrekende schakel in het vooropgestelde parcours is de verbinding met de Schransstraat, te realiseren via het perceel kadastraal gekend onder nummer B 280 R. Het perceel behoort toe aan betrokkene.

      De ontwerpovereenkomst in bijlage strekt tot het (principieel) akkoord tussen gemeente Grobbendonk en de eigenaar met betrekking tot het vestigen van een kosteloze, eeuwigdurende publiekrechtelijke erfdienstbaarheid (recht van doorgang) op het betrokken perceel. 

      De overeenkomst zal aansluitend aan de gemeenteraad worden voorgelegd met het oog op de verdere uitwerking (onder meer het verlijden van een notariële akte).

      Juridisch kader

      Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 en latere wijzigingen.

      Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 42-43.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De ontwerpovereenkomst (incl. bijlagen) in bijlage tot vestiging/erkenning van een erfdienstbaarheid van openbaar nut (publieke doorgang) goed te keuren en vervolgens de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen tot uitwerking en ondertekening van de overeenkomst. 

      Artikel 2: Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan: 

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Ruige Ridderpad - gronden - overeenkomsten contractuele gemeenteweg - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het kader van de aanleg van het 'Ruige Ridderpad', een laagdrempelige, belevenisvolle wandelroute in Grobbendonk, dient het lokaal bestuur een verbinding te realiseren tussen het centrum van Grobbendonk en de Kasteelhoeve. Om deze te verwezenlijken, vraagt de gemeente het kosteloos gebruik van een aantal perceelnummers voor wandelaars van het Ruige Ridderpad. 

      De ontwerpovereenkomsten contractuele gemeenteweg komen een kosteloos gebruik overeen tussen de gemeente Grobbendonk en de eigenaar(s) in functie van het tijdelijk bestemmen van een gemeenteweg (trage weg). 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De ontwerpovereenkomsten in bijlage goed te keuren en vervolgens de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen tot uitwerking en ondertekening van de overeenkomst.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: 

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Aanstelling OVAM als gewestelijke vaststeller gemeentelijke administratieve sancties - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Lokale besturen krijgen in de dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid. Tussen 2021 en 2024 zullen maar liefst 30 zwerfvuilhandhavers zich uitsluitend met de controle op zwerfvuil bezighouden. Ze worden aangestuurd door het team Terreincontrole van de OVAM.

      Tijdens de zitting van de gemeenteraad d.d. 19 september 2023 werden de verschillende zwerfvuilhandhavers op naam aangesteld, overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. 

      Echter werd de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties gewijzigd via de wet van 11 december 2023 tot wijziging van deze wet. Deze aanpassing stelt dat het vanaf heden niet meer noodzakelijk is om personeelsleden van OVAM afzonderlijk op naam te benoemen. Er mag vanaf nu integraal verwezen worden naar de entiteit "OVAM". Een kennisname over deze versoepeling van de wetgeving stond tevens geagendeerd op de zitting van het CBS d.d. 4 maart 2024. 

      Daarnaast is er ook een nieuwe politiecodex van kracht binnen Neteland sinds 1 juli 2024, waardoor er enkele artikelnummers met betrekking tot zwerfvuil zijn gewijzigd. 

      Bijgevolg is het noodzakelijk om de aanstelling van de zwerfvuilhandhavers van OVAM opnieuw uit te voeren, aangepast aan de meest recente regelgeving. 

      Juridisch kader

      Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
      Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

      Bijkomende motivering

      Het project van de zwerfvuilhandhavers van OVAM liep oorspronkelijk tot 30 juni 2024. Maar wegens groot succes en veel positieve feedback (van zowel steden en gemeenten, de verpakkingsindustrie, intercommunales als het kabinet) is het project handhaving zwerfvuil verlengd tot eind 2024. OVAM kan bijkomend ongeveer een tweetal keren in de gemeente Grobbendonk komen handhaven op zwerfvuil, vanaf juli tot en met december 2024.

      Er wordt met de zwerfvuilhandhavers afgesproken dat er geen acties zullen plaatsvinden op donderdag (markt Grobbendonk). 

      Financiële gevolgen/visum

      Geen financiële gevolgen, de OVAM handhavers zijn gratis voor het lokaal bestuur. De OVAM-handhavers worden betaald door Fost Plus. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 Vooruit, 2 N-VA, 1 CD&V en 1 De Lokale Lijst) en 1 onthouding (Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Grobbendonk voor de vaststelling van overtredingen op de volgende artikelen uit de politiecodex:

      • Artikel 214: Het is verboden zwerfvuil zoals (niet-limitatieve opsomming) sigarettenpeuken, kauwgum, blikjes, wikkels en andere verpakkingen, … achter te laten op het openbaar domein en aanpalende terreinen.
      • Artikel 215: Het is verboden huishoudelijk afval achter te laten op het openbaar domein en aanpalende terreinen.
      • Artikel 216: Het is verboden huishoudelijk afval te deponeren in straatvuilbakjes. In deze straatvuilbakjes mag uitsluitend afval afkomstig van ter plekke geconsumeerde producten gedeponeerd worden.
      • Artikel 217: Het is verboden om huishoudelijk afval te deponeren in andermans vuilnisbakken of in eender welke bak of container die aan een ander toebehoort.
      • Artikel 218: Degene die zich schuldig maakt aan inbreuken op de artikelen 214 tot en met 217 is bovendien verplicht om dadelijk over te gaan tot reiniging.
      • Artikel 369:

       §1. De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren moeten ervoor zorgen dat deze dieren het openbaar domein niet bevuilen met hun uitwerpselen.

       §2. De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren zijn verplicht op al deze plaatsen de uitwerpselen van hun dier onmiddellijk te verwijderen.

      • Artikel 370:

      §1. De eigenaars/houders/begeleiders van honden moeten in het bezit zijn van voldoende zakjes om de uitwerpselen te verwijderen.
      §2. Ze kunnen zakjes met uitwerpselen eventueel deponeren in speciale hondenpoepbakjes of in gewone straatvuilbakjes. Bij afwezigheid hiervan moet men de zakjes mee naar huis te nemen.

      • Artikel 371: Indien de eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren weigeren of nalaten de uitwerpselen onmiddellijk te verwijderen, zal door de gemeente tot reiniging overgegaan worden en kunnen de kosten verhaald worden op de eigenaars/houders/begeleiders.
      Artikel 2:  Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
      Team Ruimte & Vergunningen
    • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - juni 2024 - technische opmerkingen toezicht deel gemeente - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op de gemeenteraad van 25 juni 2024 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2024 vastgesteld.

      De toezichthoudende overheid formuleerde technische bemerkingen.

      Juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Bijkomende motivering

      Het lokaal bestuur Grobbendonk meldde de publicatie op de webtoepassing van de gemeente van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vastgesteld op 25/06/2024. Dit dossier werd bij toezicht van het Agentschap Binnenlands Bestuur geregistreerd als LF-MJPBBC-24.0250. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen. Er zijn wel enkele technische bemerkingen gemaakt die in bijlage kunnen teruggevonden worden. Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot aanbeveling en zal de kwaliteit van de beleidsrapporten ongetwijfeld verder verhogen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten en opgenomen door het team financieel management. 

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2024.

    • Retributie - retributiereglement conformiteitsonderzoek - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeenteraad gaf op 15 december 2020 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributiereglement conformiteitsattesten - goedkeuring". Op 23 mei 2023 werd het retributiereglement door de gemeenteraad aangepast omwille van gewijzigde wetgeving.

      Vanaf 1 juni 2024 wordt de vergoeding hervormd en zal er een vergoeding kunnen worden gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de huidige vergoedingsregeling voor het behandelen van de aanvraag van een conformiteitsattest. 

      Het is aangewezen om voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek een vergoeding vast te stellen, binnen het nieuwe decretale kader.

      Met de nieuwe regelgeving wordt in meer mogelijkheden voorzien om een vergoeding te vragen. Door de gewijzigde regelgeving is het vanaf 1 juni 2024 (enkel nog) mogelijk een vergoeding per conformiteitsonderzoek te vragen. In het verleden werd er een vergoeding gevraagd voor de behandeling van de aanvraag van een conformiteitsattest. In de praktijk bleek bv. echter dat er vaak meer dan één conformiteitsonderzoek werd uitgevoerd alvorens de woning conform kon worden verklaard. Met de nieuwe regeling kan aldus in dit geval een retributie per conformiteitsonderzoek worden gevraagd (i.p.v. één retributie per aanvraag voor een attest), waardoor de vergoeding meer in verhouding zal staan tot de gemaakte kosten.

      Bovendien werd vanaf 1 juni 2024 het maximumbedrag dat de gemeente mag vragen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken verhoogd tot 200,00 euro. De vergoeding moet beperkt zijn tot de werkelijke kosten. Het betreffende conformiteitsonderzoek wordt steeds uitgevoerd door een woningonderzoeker in opdracht van de gemeente. Dergelijk onderzoek gaat steeds gepaard met een administratieve verwerking. Hierdoor blijkt de huidige vergoeding die gevraagd kan worden niet in overeenstemming te zijn met de werkelijke kosten. In de praktijk liggen de kosten van een conformiteitsonderzoek omstreeks of zelfs hoger dan 200,00 euro per conformiteitsonderzoek.

      Woonmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om sociale huurwoningen aan te bieden en het woningbestand te herwaarderen, via het eigen patrimonium of via inhuring op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen en kamers te verhuren tegen een redelijke huurprijs (art. 4.40 Vlaamse Codex Wonen van 2021). Deze huurwoningen moeten aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten voldoen (art. 3.1 Vlaamse Codex Wonen van 2021). In tegenstelling tot private personen, heeft de woonmaatschappij niet de keuze om deze woningen niet aan te bieden en te verhuren, die kwaliteitsvol dienen te zijn. De overheidsprestatie in kwestie (nl. uitvoeren woningonderzoek i.f.v. vaststelling conformiteit) waarvoor de retributie verschuldigd wordt, is bijgevolg impliciet het gevolg van een overheidsverplichting zelf, waardoor het om die reden gepast voorkomt de woonmaatschappijen vrij te stellen van de retributie.

      De gemeente Grobbendonk wenst in te zetten op het verhogen van de woningkwaliteit en wil in dat opzicht momenteel deze werkelijke kost niet volledig doorrekenen.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder art. 40, §3.

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      De decreten over het Vlaamse Woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020, zoals gewijzigd, hierna Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 3.3/1.

      Het besluit van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd, hierna Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 3.4, vierde lid.

      Het decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen ('middellange termijndecreet').

      Het besluit van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het Woonbeleid.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.

      AP000030 We voeren een transparante belastingpolitiek.

      AC000535 We vragen een retributie voor het afleveren van conformiteitsattesten.

      MJP001484 OM/0629/7020000.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 1.000,00 euro

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB en 2 N-VA) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

      Het retributiereglement aangaande conformiteitsattesten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2020 en gewijzigd op 23 mei 2023, wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2024.

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

      Met ingang van 1 oktober 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt in de hieronder opgesomde gevallen een retributie gevestigd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen:

      • In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      Artikel 3: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

      De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt.

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      • 62,50 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning;
      • 62,50 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een kamer, met een maximum van 1.775,00 euro.
      De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Een kamer wordt als een bepaald type woning beschouwd (art. 1.3, §1, eerste lid, 25° Vlaamse Codex Wonen van 2021). In geval van kamers is dit dus een vergoeding per kamer. 
      De vergoeding kan enkel worden gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op verzoek. 
      Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen (deze gevallen worden altijd als een verzoek beschouwd):
      • In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

      Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

      De retributie is niet verschuldigd in volgende gevallen:
      • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren met toepassing van artikel 3.13 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een melding in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
      • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op vraag van de woonmaatschappij.
      • Voor de uitvoering van het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure (veelal op vraag van de huurder) of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring (veelal op initiatief van de gemeente/burgemeester, de zogenaamde ambtshalve onderzoeken), cf. artikel 3.3/1 Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      Artikel 6: WIJZE VAN INNING

      De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

      Artikel 7: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    • Vervanging financieel directeur - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Met behoud van de toepassing van artikel 175 van het decreet lokaal bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering. Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard. De waarnemend financieel directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

      De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.

      Juridisch kader

      Artikel 166 van decreet lokaal bestuur houdende vervanging van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering.

      Bijkomende motivering

      De twee boekhouders maken deel uit van het team financieel management van het lokaal bestuur dat zowel taken uitoefent voor de gemeente als voor het OCMW aangestuurd door de financieel directeur.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de gemeenteraad van 17 september 2024 dat bij afwezigheid of verhindering van de financieel directeur de twee boekhouders van het lokaal bestuur in volgorde van anciënniteit aangeduid kunnen worden als waarnemend financieel directeur.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      De twee boekhouders van team financieel management

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Carine Geyselings, Natalie Moens, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, Wendy Overbeeke, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      Vooruit:

      • Sporthal - nieuwe werkwijze
      • Geluidsschermen E313 - start werken
      • GAS-boetes - % aandeel inkomsten Grobbendonk
      • Op- en afritten - signalisatie gevaarlijke verkeerssituatie fietsers

      CD&V: Geen vragen

      De Lokale Lijst:

      • Verkiezingen - succeswensen

      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Grobbendonk Kermis - toilet niet toegankelijk voor rolstoelgebruiker
      • Grobbendonk Kermis - gedrag bepaalde jongeren na sluitingsuur
      • Brandveiligheid - informatieavond rond brandmelders 
      • Bevrijdingsstraat - geluidsoverlast betonplaten
      • Bevrijdingsstraat - camera's
      • Bouwelse steenweg - staat wegdek zijstraat Dennenlaan
      • Inspiratienota 2024 - kansarme kinderen - huiswerkklas Mariaschool 
      • Skatepark - lichtpunten

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter