Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 09/09/2024 - 13:30

Vergunnen Strapdag - 20 september 2024 - aanpassing

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2024 houdende goedkeuring van de organisatie en tijdelijke verkeersmaatregelen voor de Strapdag van Klavertje 3 op 20 september 2024 van 08.15 uur tot 15.30 uur te centrum Bouwel. In de oorspronkelijke aanvraag werd gevraagd om Dorp af te sluiten tussen Nieuwbaan en Kerkepad. Op 29 augustus ontving team Vrije Tijd de vraag van betrokkene om een fietsparcours in te richten in Dorp, Nieuwbaan, Kerkepad en Kastanjelaan en hiervoor de betrokken straten verkeersvrij te maken.

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken en er wordt geen sterkedrankvergunning aangevraagd.

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan, Kastanjelaan en Binnenweg verkeersvrij te maken. Hiervoor moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
    Er wordt geen parkeerverbod gevraagd. Het is aangewezen dit toch in te voeren zowel op het ganse fietsparcours als in de Binnenweg.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het verkeersvrij maken van Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan, Kastanjelaan en Binnenweg moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Er wordt geen parkeerverbod gevraagd. Het is aangewezen dit toch in te voeren zowel op het ganse fietsparcours als in de Binnenweg.

Politiezone Neteland

De politie legt in haar advies inzake "Strapdag" dd. 20 september 2024 volgende voorwaarden op:

  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
  • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
  • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
  • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
  • De organisator voorziet voldoende parkeerwachters om toezicht te houden op het in/uitrijden en parkeren van voertuigen, overstekend publiek en op het vrijhouden van toegangswegen voor de hulpdiensten.
  • De organisator neemt alle nodige voorzorgen om het veilig verloop van het evenement te verzekeren. 
  • De organisator voorziet een inzet van vrijwillige security. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.
  • De organisator leeft de richtlijnen en de afspraken gemaakt tijdens de overlegmomenten en tijdens het evenement, strikt na.

Noodplanning

  • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
  • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
  • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

BESLUIT

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2024 wordt herroepen en aangepast als volgt:

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Strapdag dat aanvangt 20 september 2024 08.15 uur en eindigt op 20 september 2024 15.30 uur te centrum Bouwel.

Artikel 2: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen namelijk:
  • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
  • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
  • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

Artikel 3: Op 20 september 2024 van 8.15 uur tot 15.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan en Kastanjelaan, zijnde:
- Dorp zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Kerkepad en Nieuwbaan met:

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Dorp/Nieuwbaan en Dorp/Kerkepad
    • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen en Dorp/Lindelaan

- Nieuwbaan zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Dorp en Kastanjelaan met:

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Nieuwbaan/Dorp en Nieuwbaan/Kastanjelaan
    • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan de kruispunten Nieuwbaan/Stationlei en Nieuwbaan/Kennedylaan

- Kastanjelaan zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Nieuwbaan en Kerkepad met:

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Kastanjelaan/Kerkepad en Kastanjelaan/Guido Gezellelaan
    • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan de kruispunten Kennedylaan/Guido Gezellelaan en Kastanjelaan/ Ter Duinen

- Kerkepad zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Kastanjelaan en Dorp 

Artikel 4: Het verkeer zal omgeleid worden via De Wip, Stationlei en Kasteeldreef. Hiervoor zullen F-41 omleidingspijlen gezet worden.
Artikel 5: Op het ganse fietsparcours is het verboden stil te staan en parkeren. Dit verbod zal ingericht worden met E3-borden en onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.
Artikel 6: Op 20 september 2024 van 8.15 uur tot 15.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Binnenweg, zijnde:
- de Binnenweg zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen het kruispunt met Langenheuvel en de paaltjes net achter huisnummer 9 met

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten aan het kruispunt Langenheuvel/Binnenweg.

- in de Binnenweg zal een stilstaan en parkeerverbod ingericht worden met E3-borden tussen het kruispunt met Langenheuvel en de paaltjes net achter huisnummer 9.

Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 8; De bewoners van het afgesloten deel van Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan en Kastanjelaan en van de Binnenweg moeten door de school schriftelijk verwittigd worden van de hinder.

Artikel 9: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene