Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 09/09/2024 - 13:30 Collegezaal
  • A-punt

    • Team Secretariaat

      • Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 13 november 2024.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Fluvius OV

        Alle vertegenwoordigers

      • ERSV Provincie Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 5 september 2024.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        ERSV Provincie Antwerpen

        Alle vertegenwoordigers

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Ruige Ridderpad - gronden - overeenkomsten contractuele gemeenteweg - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De ontwerpovereenkomsten in bijlage goed te keuren en vervolgens de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen tot uitwerking en ondertekening van de overeenkomst.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: 

        Team Ruimte & Vergunningen

    • Team Financieel Management

      • Retributie - retributiereglement conformiteitsonderzoek - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

        Het retributiereglement aangaande conformiteitsattesten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2020 en gewijzigd op 23 mei 2023, wordt opgeheven vanaf 1 oktober 2024.

        Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

        Met ingang van 1 oktober 2024 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt in de hieronder opgesomde gevallen een retributie gevestigd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen:

        • In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

        Artikel 3: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

        De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt.

        Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

        • 62,50 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning;
        • 62,50 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een kamer, met een maximum van 1.775,00 euro.
        De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Een kamer wordt als een bepaald type woning beschouwd (art. 1.3, §1, eerste lid, 25° Vlaamse Codex Wonen van 2021). In geval van kamers is dit dus een vergoeding per kamer. 
        De vergoeding kan enkel worden gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op verzoek. 
        Er wordt een vergoeding gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen (deze gevallen worden altijd als een verzoek beschouwd):
        • In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • In het kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • In het kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

        De retributie is niet verschuldigd in volgende gevallen:
        • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren met toepassing van artikel 3.13 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek na een melding in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
        • Voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek op vraag van de woonmaatschappij.
        • Voor de uitvoering van het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure (veelal op vraag van de huurder) of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring (veelal op initiatief van de gemeente/burgemeester, de zogenaamde ambtshalve onderzoeken), cf. artikel 3.3/1 Vlaamse Codex Wonen van 2021.

        Artikel 6: WIJZE VAN INNING

        De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

        Artikel 7: BEKENDMAKING

        Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

  • B-punt

    • Team Secretariaat

      • Agenda gemeenteraad

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 17 september 2024 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

        1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 25 juni 2024 - notulen - goedkeuring
        2. Team Secretariaat: Antwoord gouverneur - intimidatie - aanvraag evenement - kennisname
        3. Team Secretariaat: GAS - addendum protocolakkoord betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties GAS2 en GAS3 - goedkeuring
        4. Team Secretariaat: Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        5. Team Secretariaat: ERSV Provincie Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        6. Team Ruimte & Vergunningen: Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - samenwerkingsovereenkomst voor uitvoering - goedkeuring
        7. Team Ruimte & Vergunningen: Ruige Ridderpad - overeenkomst met betrekking tot publieke erfdienstbaarheid - goedkeuring
        8. Team Ruimte & Vergunningen: Ruige Ridderpad - gronden - overeenkomsten contractuele gemeenteweg - goedkeuring
        9. Team Ruimte & Vergunningen: Aanstelling OVAM als gewestelijke vaststeller gemeentelijke administratieve sancties - goedkeuring
        10. Team Financieel Management: Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - juni 2024 - technische opmerkingen toezicht deel gemeente - kennisname
        11. Team Financieel Management: Retributie - retributiereglement conformiteitsonderzoek - goedkeuring
        12. Team Financieel Management: Vervanging financieel directeur - goedkeuring
        13. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vragenstelling
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 2 en 4 september 2024 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 2 en 4 september 2024 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • MAT 5 augustus 2024 - notulen - kennisname

        Ter kennis genomen

        Kennisname van de notulen van het MAT van 5 augustus 2024.

      • Pidpa - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 28 juni 2024 van Pidpa.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2024066614 - Dorp 68 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 30 augustus 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

         

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Onderwijsgroep Zusters Der Christelijke Scholen Zuid-Kempen VZW voor het bouwen van een nieuw schoolgebouw (het slopen van schoolgebouw blok e, het reliëfwijzigen t.b.v. wadi, het heraanleggen van de buitenverharding en het rooien van bomen), met als adres Dorp 68 te 2288 Bouwel. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 39G.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een nieuw schoolgebouw (het slopen van schoolgebouw blok e, het reliëfwijzigen t.b.v. wadi, het heraanleggen van de buitenverharding en het rooien van bomen).

         

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        Volgende adviezen dienen strikt nageleefd te worden:

        • Fluvius system Operator van 18 juli 2024

        • Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) van 22 augustus 2024

        • Wyre van 8 juli 2024

        • Pidpa drinkwater van 2 juli 2024

        • IOED Land van Nete en Aa van 26 juli 2024

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

        • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

      • Omgevingsvergunning OMV_2024075839 - Nieuwbaan 2 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Brent Wouters, schepen, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 5 september 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Gl Trading BV voor het verbouwen van een woning en het bouwen van een tuinhuis, met als adres Nieuwbaan 2, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 16F5.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verbouwen van een woning en het bouwen van een tuinhuis.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
        • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • De constructie op de plannen aangeduid als 'tuinhuis' dient gesloopt te worden, alvorens er een nieuwe gebouwd kan worden.
        • Het toegangspad naar de woning mag conform de algemene bouwverordening slechts een maximale breedte van 1,5m bedragen.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Verkavelingsvergunning 037-297(1) - eenzijdige verzaking - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het schrijven van 2 september 2024 van betrokkene 2.

        Artikel 2: Aktename van de verzaking aan verkavelingsvergunning 037/297 van 3 maart 2011 voor het perceel gelegen Timmermanslei zn te Grobbendonk afdeling 1 sectie C nummer 69G5.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Annick Meersmans via tsalon.annick@gmail.com

      • Vermoeden van vergunning Boudewijnstraat 6 - afd.1 sectie B nr. 434 r - opname in het vergunningenregister - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college beslist de constructie, gelegen Boudewijnstraat 6, kadastraal gekend afd. afd. 1 B 434 r als vergund geacht in het vergunningenregister op te nemen voor wat betreft de toestand vastgesteld op basis van de door de aanvrager aangeleverde plannen:

        Volgende functies worden vermoed geacht vergund te zijn:

        - meergezinswoning met woongelegenheid op de eerste en tweede verdieping;

        - detailhandel op de gelijkvloerse verdieping. 

        Artikel 2: De verschijningsvorm van de buitengevels op het gelijkvloers en de achtergevel, zoals op de aangeleverde plannen wordt voorgesteld, worden uit het vermoeden van vergunning geweerd. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Aanvrager

      • Bouwen Kindercampus Bouwel - Berdenweg 5 - vorderingsstaat 13 (01/06/24 - 30/06/24) - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 13 (01/06/24 - 30/06/24) van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel” voor een bedrag van € 138.942,96 excl. btw of € 147.279,54 incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 1.074.044,79 excl. btw of € 1.138.487,49 incl. 6% btw.

        Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).

        Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Team Ruimte & Vergunningen

        Cuypers en Q architecten

        Aannemer Vandersmissen

        Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk

      • Inname openbaar domein - Sport Vlaanderen - plaatsen herasdoek "Maand van de sportclub" - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de plaatsing van een herasdoek ter promotie van de maand van de sportclub op volgende locaties:

        • Van 10/09 t.e.m. 18/09 langs de Bevrijdingsstraat vanuit Grobbendonk richting Bouwel rechts van de rijbaan, vlak voor je aan de ingang van het Militair domein komt.
        • Van 19/09 t.e.m. 1/10 in Bouwel aan de kerk links van het houten frame "Grobbendonk". Het kan daar aan bevestigd worden wat het omvallen tegengaat.

        Artikel 2: Het doek zal gehangen worden door team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk.

        Artikel 3: Uiterlijk 2 oktober 2024 zal het herasdoek verwijderd worden.

        Artikel 4: De promotie mag geen hinder vormen noch voor voetgangers noch voor fietsers.

        Artikel 5: Het openbaar domein dient na afloop in oorspronkelijke staat hersteld te worden.

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Team Informatie & Communicatie
        Betrokkene

    • Team Vrije tijd

      • Vergunnen Bosbeats - Rimboe Rock - Kindernamiddag - 11 oktober 2024 en 13 oktober 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Bosbeats - Rimboe Rock - Kindernamiddag dat aanvangt 11 oktober 2024 21.00 uur uur en eindigt op 13 oktober 2024 03.00 uur te Rimboe Kremersgat.

        Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

        Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 11 oktober tot 12 oktober van 21.00 uur tot 03.00 uur - op 12 oktober van 20.00 uur tot 13 oktober 03.00uur. tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

        Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

        • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
        • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
        • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
        Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen namelijk:

        Bosbeats

        • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

        • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator zorgt dat de tent is opgesteld volgens de instructies in het bouwboek van de leverancier. Voor grote tenten (+200m²) stuurt de organisator het bouwboek, waarin de maximale windbelasting, de afmetingen van de tent en de brandklasse van de tentzeilen staan, tijdig door naar noodplanning@regioneteland.be.

        • Tenten met een oppervlakte van meer dan 500m² worden gekeurd door de brandweer. De preventiedienst van Brandweer zone Kempen zal contact opnemen om een afspraak te maken.

        • De organisator respecteert de maximale capaciteit (veiligheidscapaciteit) van de tent. Deze bedraagt 1800 personen.

        • Spantouwen en hun bevestigingspunten mogen de evacuatie niet hinderen. De organisator zorgt dat tentharingen zijn afgedekt met zachte materialen.

        • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

        • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.

        • De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer.

        • De organisator was op 5 juni 2024 aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinatie en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.

        • Voor aanvang van het evenement op 11 oktober 2024 om 13.00 uur zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op. 

        Rimboe Rock

        • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

        • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator zorgt dat de tent is opgesteld volgens de instructies in het bouwboek van de leverancier. Voor grote tenten (+200m²) stuurt de organisator het bouwboek, waarin de maximale windbelasting, de afmetingen van de tent en de brandklasse van de tentzeilen staan, tijdig door naar noodplanning@regioneteland.be.

        • Tenten met een oppervlakte van meer dan 500m² worden gekeurd door de brandweer. De preventiedienst van Brandweer zone Kempen zal contact opnemen om een afspraak te maken.

        • De organisator respecteert de maximale capaciteit (veiligheidscapaciteit) van de tent. Deze bedraagt 1800 personen.

        • Spantouwen en hun bevestigingspunten mogen de evacuatie niet hinderen. De organisator zorgt dat tentharingen zijn afgedekt met zachte materialen.

        • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

        • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.

        • De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer.

        • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist

        • De organisator was op 5 juni 2024 aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinatie en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.

        • Voor aanvang van het evenement op 11 oktober 2024 om 13.00 uur zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op. 

        • De politie legt in haar advies van 6 juni 2024 inzake "Rimboe Rock 2024" dd. 12 oktober 2024 volgende voorwaarden op:

        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.

        • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.

        • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.

        • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.

        • De organisator voorziet een inzet van minstens 3 personen professionele security via een private firma. 

        • De inzet van deze veiligheidsagenten mag aangevuld worden met leden van de eigen vereniging. Hiervoor bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.

        Kindernamiddag

        • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

        • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.

        • De organisator zorgt dat de tent is opgesteld volgens de instructies in het bouwboek van de leverancier. Voor grote tenten (+200m²) stuurt de organisator het bouwboek, waarin de maximale windbelasting, de afmetingen van de tent en de brandklasse van de tentzeilen staan, tijdig door naar noodplanning@regioneteland.be.

        • Tenten met een oppervlakte van meer dan 500m² worden gekeurd door de brandweer. De preventiedienst van Brandweer zone Kempen zal contact opnemen om een afspraak te maken.

        • De organisator respecteert de maximale capaciteit (veiligheidscapaciteit) van de tent. Deze bedraagt 1800 personen.

        • Spantouwen en hun bevestigingspunten mogen de evacuatie niet hinderen. De organisator zorgt dat tentharingen zijn afgedekt met zachte materialen.

        • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.

        • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.

        • De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer.

        • De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement (max 90dB(A)). Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers

        • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 

        • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist

        • De organisator was op 5 juni 2024 aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinatie en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.

        • Voor aanvang van het evenement op 11 oktober 2024 om 13.00 uur zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.

        Artikel 6: De organisator te belasten met afsluiten van een evenementenverzekering. 

        Artikel 7: Van vrijdag 11 oktober 2024 21.00 uur tot en met zondag 13 oktober 2024 03.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Heirbaan, Zuiderbaan, Kremersgat, Vorselaarse baan en Hoogveldstraat, zijnde:

        Kremersgat zal enkel toegankelijk zijn voor bewoners. Hiervoor staat een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd bewoners", "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) aan het kruispunt Heirbaan/Kremersgat.
        Kremersgat - deel tussen Vorselaarse baan en Zuiderbaan - zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. Hiervoor staat aan het kruispunt Kremersgat/Vorselaarse baan een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A)

        In de Heirbaan, vanaf de Braambessenweg tot aan de Roekendreef, is stilstaan en parkeren verboden. Hiervoor zullen E3-borden gezet worden.
        In de Vorselaarse baan:

        • Zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanuit de Wijngaardstraat - richting Nijverheidsstraat. Hiervoor zal aan het kruispunt Vorselaarse baan/Nijverheidsstraat een afzethek gezet worden met C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) en onderbord M3 "uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A".

        • Aan de uitrit van de parking van het kerkhof staat een D1f-bord: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen. (rechtsaf).

        • Aan het kruispunt Vorselaarse baan /Wijngaardstraat zal een F19-bord (éénrichtingsverkeer) met M5-bord "fietsers en bromfietsers klasse A mogen in beide richtingen".

        • Het verkeer dat aan het kerkhof de Vorselaarse baan wil indraaien wordt omgeleid via Bergstraat, Astridplein, Schransstraat en Wijngaardstraat. Hiervoor zullen F41-omleidingspijlen gezet worden.

        • Komende vanuit de Wijngaardstraat is het verboden stil te staan en te parkeren aan de linkerkant van de rijbaan.

        • Parkeren kan dan aan de rechterkant van de Vorselaarse baan of op de parking van het kerkhof.

        In de Hoogveldstraat: Het verkeer komende uit de Hoogveldstraat  mag de Wijngaardstraat enkel links indraaien. Hiervoor wordt een D1e-bord gezet en bijkomend een C1-bord in de Vorselaarse baan.

        Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Betrokkene

      • Vergunnen buurtfeest Heidse feesten - 28 september 2024 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Heidse feesten dat aanvangt 28 september 2024 12.00 uur en eindigt op 28 september 2024 22.00 uur.

        Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

        Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

        De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

        Artikel 4: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

        Artikel 5: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

        Artikel 6: Op zaterdag 28 september 2024 van 12.00 uur tot 22.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Achterheide, zijnde:
        - de straat zal vanaf het kruispunt met Nieuwendijk afgesloten worden voor alle verkee
        r met een afzethek met C3-bord (verboden toegang, in beide richtingen,voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten".

        Artikel 7: Het geleverde afzethek moet door de organisator op de straat geplaatst worden bij aanvang van het evenement en na afloop terug verwijderd worden zodat de straat opnieuw vrij is.

        Artikel 8: De straat moet door de organisator afgescheiden worden van de spoorlijn met nadarhekken. De verantwoordelijkheid om te voorkomen dat iemand op de sporen begint te lopen ligt bij de organisator.

        Artikel 9: Deze maatregelen zullen in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 10: De maatregelen zullen aangekondigd worden via facebook en Hoplr.

        Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Organisator

      • Vergunnen Strapdag - 20 september 2024 - aanpassing

        Goedgekeurd

        De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2024 wordt herroepen en aangepast als volgt:

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Strapdag dat aanvangt 20 september 2024 08.15 uur en eindigt op 20 september 2024 15.30 uur te centrum Bouwel.

        Artikel 2: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen namelijk:
        • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
        • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
        • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
        • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
        • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
        • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
        • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

        Artikel 3: Op 20 september 2024 van 8.15 uur tot 15.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan en Kastanjelaan, zijnde:
        - Dorp zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Kerkepad en Nieuwbaan met:

          • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Dorp/Nieuwbaan en Dorp/Kerkepad
          • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen en Dorp/Lindelaan

        - Nieuwbaan zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Dorp en Kastanjelaan met:

          • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Nieuwbaan/Dorp en Nieuwbaan/Kastanjelaan
          • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan de kruispunten Nieuwbaan/Stationlei en Nieuwbaan/Kennedylaan

        - Kastanjelaan zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Nieuwbaan en Kerkepad met:

          • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord 'uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van de kruispunten Kastanjelaan/Kerkepad en Kastanjelaan/Guido Gezellelaan
          • een afzethek met F45-bord (doodlopende weg) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aan de kruispunten Kennedylaan/Guido Gezellelaan en Kastanjelaan/ Ter Duinen

        - Kerkepad zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen Kastanjelaan en Dorp 

        Artikel 4: Het verkeer zal omgeleid worden via De Wip, Stationlei en Kasteeldreef. Hiervoor zullen F-41 omleidingspijlen gezet worden.
        Artikel 5: Op het ganse fietsparcours is het verboden stil te staan en parkeren. Dit verbod zal ingericht worden met E3-borden en onderborden GXa en GXb, respectievelijk begin en einde van de reglementering.
        Artikel 6: Op 20 september 2024 van 8.15 uur tot 15.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Binnenweg, zijnde:
        - de Binnenweg zal afgesloten worden voor alle verkeer tussen het kruispunt met Langenheuvel en de paaltjes net achter huisnummer 9 met

          • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten aan het kruispunt Langenheuvel/Binnenweg.

        - in de Binnenweg zal een stilstaan en parkeerverbod ingericht worden met E3-borden tussen het kruispunt met Langenheuvel en de paaltjes net achter huisnummer 9.

        Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

        Artikel 8; De bewoners van het afgesloten deel van Dorp, Kerkepad, Nieuwbaan en Kastanjelaan en van de Binnenweg moeten door de school schriftelijk verwittigd worden van de hinder.

        Artikel 9: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

        Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Betrokkene

      • Overzicht evenementen bekijken in Flowlab - kennisname

        Ter kennis genomen

         Artikel 1: Kennisname van het overzicht evenementen in Flowlab.

    • Team Mens

      • Verkiezingen 13 oktober 2024 - verhoging cadeaucheques voor de voorzitters van de stembureaus - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De inzet en verantwoordelijkheden van de voorzitters van de stembureaus vanaf heden te waarderen onder de vorm van Grobbendonkse Cadeaucheques ter waarde van €40. 

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

    • Team HRM

      • Personeelsbehoefteplan 2020-2025 - stand van zaken - goedkeuring en kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van het personeelsbehoefteplan 2020-2025 voor het lokaal bestuur Grobbendonk.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Leden MAT

        Team HRM & Secretariaat

        Team Financieel Management

    • Team Financieel Management

      • Belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk dienstjaar 2024 - periode 1: week 1 t.e.m. week 26 - vaststellen en uitvoerbaar verklaren kohier - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Vaststelling en uitvoerbaar verklaring van het belastingkohier 5244 met volgnummer 1 "Belasting op de verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk” met 38 belastingplichtigen en voor een bedrag van 35.400,00 euro. De aanslagbiljetten zullen verzonden worden op 16 september 2024.

      • Bestellijsten van 9 september 2024 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 9 september 2024.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 9 september 2024.

      • Kosten van 30 augustus 2024 tot en met 5 september 2024 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 30 augustus 2024 tot en met 5 september 2024.

      • Opbrengsten van 2024008486 tot en met 2024008577 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2024008486 tot en met 2024008577.

    • Onderwijs

      • Vacantverklaring en concrete selectieprocedure directeur basisonderwijs - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het ambt van directeur aan de gemeentelijke basisschool Grobbendonk voltijds vacant te verklaren.

        Artikel 2: Het ambt is bij wijze van aanwerving te begeven.

        Artikel 3: Er wordt een wervingsreserve aangelegd voor de duur van 3 jaar. 

        Artikel 4: Het programma van een vergelijkende selectieproef als volgt vast te leggen:

        a) Schriftelijk onderdeel (50/100 punten)

        Proef 1: Juridisch-administratieve proef: (10/50)

        Toetsing van het inzicht in, de vertrouwdheid met de reglementering inzake het onderwijs. Er kan ook gepeild worden naar de kennis en het inzicht in het decreet lokaal bestuur.

        Proef 2: Pedagogische proef: (20/50)

        Een peiling naar de kennis en het inzicht van de kandidaat in verband met de situering van het basisonderwijs in het brede kader van het onderwijslandschap of omtrent een of andere onderwijskundige problematiek, door:

        Het samenvatten van een (pedagogisch-didactisch) artikel over de onderwijsaangelegenheden en het toevoegen hieraan van persoonlijke commentaar bij de uitspraken en standpunten die in het artikel kenbaar worden gemaakt. 

        Proef 3: Case-studie: (20/50)

        Peilen naar de bekwaamheid om aan de hand van fictieve gegevens een schoolorganisatorisch probleem op te lossen. 

        b) Mondeling onderdeel (50/100 punten)

        Proef 1: Algemene proef: (25/50)

        * Toelichting curriculum vitae;

        * Motivatie van de kandidatuur; 

        * Beantwoorden aan het goedgekeurd profiel voor dit ambt; 

        * Kennis van de school en de lokale context;

        * Kennis van de werking van het lokaal bestuur; 

        * Visie op het pedagogisch project van de school. 

        Proef 2: Pedagogische proef: (25/50)

        * Uitdiepen en verder bespreken van een schriftelijk gedeelte;

        * Mondelinge bevragingen van andere pedagogische-didactische aspecten. 

        c) Psychosociaal-technisch onderdeel 

        Toetsing van de vaardigheden aan het profiel. Dit gebeurt aan de hand van een psychosociaal-technisch onderzoek, uitgevoerd door een externe partij, die de kandidaten bevraagt inzake het vooropgestelde profiel van de betrekking. 

        Artikel 5: Om te slagen voor de selectieproef moet 60% van het totaal der punten behaald worden en voor het mondeling en schriftelijke onderdeel telkens minstens 50% van het puntentotaal.  

        Enkel kandidaten die geslaagd zijn voor zowel het schriftelijk en/of praktisch gedeelte als het mondeling gedeelte, worden toegelaten tot de psychosociaal-technische proef. Indien meer dan twee kandidaten geslaagd zijn voor zowel het schriftelijk en/of praktisch gedeelte als het mondeling gedeelte, worden de twee eerst gerangschikte kandidaten uitgenodigd om deel te nemen aan de psychosociaal-technische proef. Ingeval geen van deze twee kandidaten geschikt wordt bevonden, kunnen de twee volgende geslaagde kandidaten worden uitgenodigd. Indien van deze twee kandidaten niemand geschikt wordt bevonden, kunnen de volgende twee gerangschikte kandidaten worden opgeroepen, enzoverder. De psychosociaal-technische proef resulteert in een beoordeling van de kandidaten als ‘geschikt’ of ‘ongeschikt’ voor de functie. Enkel kandidaten van wie de psychosociaal-technische proef resulteert in een resultaat dat voor de functie als ‘geschikt’ wordt beschouwd, komen in aanmerking voor indiensttreding.

        Artikel 6: De samenstelling van de examenjury als volgt vast te leggen:

        - Vertegenwoordiger van OVSG;

        - Directeur van de scholengemeenschap GOEZO; 

        - Directeur van een gelijkwaardige gemeentelijke school die niet behoort tot de scholengemeenschap. 

        Voor de technisch/administratieve ondersteuning zal de algemeen directeur/stafmedewerker beleid en juridische zaken worden aangesteld.  

        Artikel 7: §1 De geselecteerde kandidaat op het einde van de proefperiode vast te benoemen na een gunstige evaluatie of desgevallend te laten terugkeren naar het vorige ambt. 

        §2 De procedure voor de beoordeling van de directeur tijdens de proeftijd als volgt vast te leggen:

        1. Samenstelling van de beoordelingscommissie:

        Externe beoordeling: pedagogisch deskundige OVSG (eventueel aangevuld met directeur(s) van een gelijkaardige gemeentelijke school/scholen die niet behoren tot dezelfde scholengemeenschap).

        Interne beoordeling: algemeen directeur of zijn gedelegeerde.

        2. De geselecteerde kandidaat wordt tijdens de proefperiode en binnen de afspraken van een specifiek begeleidingsplan gecoacht door de pedagogische begeleiding OVSG.

        3. De geselecteerde kandidaat legt uiterlijk 6 maanden na de indiensttreding een beleidsplan ter goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen. 

        Dit beleidsplan omvat de beleidsintenties van de directeur tijdens zijn proefperiode. De directeur kiest minimaal zes resultaatsgebieden uit volgende lijst, waarvan minimaal diegene aansluitend bij het schoolspecifiek profiel. In overleg met de pedagogisch adviseur kan van dit aantal afgeweken worden bij het opstallen van het beleidsplan:

        - concretisering van het pedagogisch project

        - planning en organisatie

        - personeelsbeleid -leiding geven aan het personeelsteam

        - leerlingenbegeleiding

        - beleidsvoorbereiding en -advisering

        - communicatie en samenwerking met externe partners

        - overleg en samenwerking met interne partners

        - financieel en administratief beheer

        - Public Relations

        - nascholingsbeleid van de school en van de directeur zelf

        - kwaliteitsbewaking - interne kwaliteitszorg

        De directeur tekent de grote lijnen van dit beleidsplan uit in overleg met verschillende participanten (bv. begeleidingsdienst, schoolteam,...). De directeur specifieert dit verder en vult dit in met duidelijke en concreet te realiseren doelstellingen. Hij bepaalt welke doelstellingen gerealiseerd worden tijdens het eerste schooljaar van de proefperiode en welke tijdens het tweede schooljaar.

        4. Ten laatste op 15 april van het eerste volledige schooljaar legt de directeur de tussentijdse resultaten van de uitvoering van zijn beleidsplan voor aan de externe beoordelaar(s) onder vorm van een (zelf) evaluatie. Hierin wordt met diverse elementen rekening gehouden: opmerkingen uit schoolteam en met contextfactoren die het starten en het inwerken van een nieuwe directeur kunnen bemoeilijken (doorlichting). De directeur bespreekt het eerste tussentijds rapport met de externe beoordelaar(s).  Deze externe beoordelaar(s) stuurt/sturen een eerste tussentijds beoordelingsrapport door naar het college van burgemeester en schepenen. Ook de intern beoordelaar maakt een eerste tussentijds beoordelingsrapport op en bezorgt dit aan het college van burgemeester en schepenen.  

        Beide tussentijdse beoordelingsrapporten worden voorgelegd als advies aan het college van burgemeester en schepenen. Een bespreking van de beoordelingsrapporten waaraan de beoordelaar(s) het college van burgemeester en schepenen en de directeur op proef deelnemen, behoort tot de mogelijkheden. 

        5. Het college van burgemeester en schepenen gaat over tot de verdere aanstelling of tot het beëindigen van de tijdelijke aanstelling. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt genomen en meegedeeld aan de betrokkene voor het einde van het eerste volledige schooljaar.

        6. Ten laatste op 15 april van het tweede volledige schooljaar legt de directeur een eindrapport neer bij de externe beoordelaar(s). Deze maakt/maken een definitief beoordelingsrapport op na betrokkene te hebben gehoord. Ook de interne beoordelaar maakt een definitief beoordelingsrapport.

        Beide definitieve beoordelingsrapporten worden voorgelegd als advies aan het college van burgemeester en schepenen. Een bespreking van de beoordelingsrapporten waaraan de beoordelaar(s), het college van burgemeester en schepenen en de directeur op proef aan deelnemen behoort tot de mogelijkheden. 

        7. Het college van burgemeester en schepenen gaat over tot de vaste benoeming of tot het beëindigen van de tijdelijke aanstelling. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt genomen en meegedeeld aan betrokkenen voor het einde van het tweede volledige schooljaar.