HET COLLEGE
MOTIVERING
Op 7 januari 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de Kempische marktbond om jaarmarkt te mogen organiseren op 10 maart 2024 10.00 uur tot 10 maart 2024 18.00 uur.
De jaarmarkt wordt naar jaarlijkse traditie samen georganiseerd met de halfvasten kermis die zal plaatsvinden van zaterdag 9 maart 2024 tot en met maandag 11 maart 2024. De jaarmarkt is een initiatief van een externe organisator.
Er werd vanuit team Vrije tijd gevraagd om zowel de lokale handelaars alsook de marktkramers van de wekelijkse markt de kans te geven deel te nemen aan de jaarmarkt. Verder werd vanuit team Vrije tijd gevraagd om een voorbeeld te verkrijgen van de communicatie die zal gebeuren naar de handelaars en buurtbewoners toe om het evenement en de bijhorende hinder kenbaar te maken.
De organisator vraagt om het ganse plein af te sluiten voor het opstellen van de jaarmarkt op zondag 10 maart 2024 van 07.00 uur tot 20.00 uur. De parkings aan de bib mogen niet ingenomen worden.
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.
Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.Er worden volgende materialen gevraagd: elektrische materialen.
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Vergunningen
Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020. Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.
2. Tijdelijk verkeersreglement
Mobiliteit
Het team mobiliteit geeft het volgende advies: Voor het afsluiten van het plein en bepijling omleiding moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Noodplanning
- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. In het bijzonder schenkt hij aandacht aan punt 30 'Veiligheidseisen inzake gashouders, bak- en braadinstallaties en verwarmingsinstallaties'.
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
- De organisator licht de standhouders tijdig en duidelijk in over de richtlijnen brandveiligheid. Hiervoor kan hij de fiche ‘Steekkaart kraamhouders’ gebruiken. De organisator neemt maatregelen om te zorgen dat standhouders deze instructies naleven.
- De organisator levert een grondplan af met aanduiding van het marktgedeelte (één kant/twee kanten van de straat), nutsvoorzieningen, brandbestrijdingsmiddelen en vrije doorgangen staan aangeduid. De organisator zorgt dat er steeds een vrije doorgang van 4m is voor de hulpdiensten.
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
De samenwerking met de organisator verliep in het verleden niet altijd even vlot. We hebben meermaals verwarrende communicatie met buurtbewoners en handelaars ondervonden tot ongenoegen van deze mensen.
Er wordt aan externe organisatoren steeds een voorbeeldcommunicatie opgevraagd die aan buurtbewoners en handelaars dient bezorgd te worden. Ook bij de organisatie van de Jaarmarkt werd al meermaals een voorbeeldbrief opgevraagd. Tot op heden werd deze nog niet ontvangen.
Verder werd de opgevraagde informatie door de dienst Noodplanning tot op heden ook niet verder aangevuld of verduidelijkt.
Om de verstandhouding met de lokale handelaars goed te houden vragen we zoals ook afgesproken de voorgaande jaren om het innemen van de ruimte voor commerciële panden niet toe te staan en lokale handelaars de kans te geven om kosteloos deel te nemen aan de jaarmarkt indien ze hun verkoopstand opstellen voor hun eigen handelszaak.
1. Retributiereglement
Het gebruik van foorkasten op het openbaar domein hangt vast aan een retributiereglement. Wens je gebruik te maken van de foorkasten, dan ga je automatisch akkoord met dit reglement. Het reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/gemeentelijk-reglement-op-het-gebruikvan-foorkasten-op-openbaar-domein.
BESLUIT
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van jaarmarkt dat aanvangt 10 maart 2024 10.00 uur en eindigt op 10 maart 2024 18.00 uur toelating om het evenement te mogen organiseren, onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: Toestemming te geven voor inname openbaar domein over de gehele verharde oppervlakte van het Astridplein met uitzondering van de grote parking en de ruimte voor commerciële panden.
Artikel 3: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen op het Astridplein inbegrepen de daarin gelegen openbare wegen op het ganse Astridplein (uitgezonderd openbare parking zijde bibliotheek). Dit parkeerverbod wordnt ingericht met de borden E3.
Artikel 4: De organisator op te dragen lokale handelaars kosteloos te laten deelnemen aan het evenement indien ze hun verkoopstand opstellen voor hun eigen handelszaak. De ruimte voor de handelszaken kan niet ingenomen worden door andere deelnemers aan de jaarmarkt.
Artikel 5: De organisator de opdracht te geven om geen concurrerende muziek en activiteiten te organiseren met de kermisuitbaters met uitzondering van dranken.
Artikel 6: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 7: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 8: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur wordt de toegang tot het Astridplein in beide richtingen voor iedere bestuurder verboden uitgezonderd prioritaire voertuigen, bromfietsers klasse A en fietsers. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens en werfhekken:
Artikel 9: Het verkeer wordt omgeleid:
Deze omleidingen worden bepijld met F41-borden:
Artikel 10: De versmalling in de Gaspar Schetzstraat dient verwijderd te worden om de omleiding vlot te laten verlopen.
Artikel 11: De tonnagebeperking in de Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat en Hendrik Consciencestraat zal tijdelijk opgeheven worden.
Artikel 12: Aan het kruispunt De Lindekens zal een bord geplaatst worden "+3,5 ton - centrum afgesloten"
Artikel 13: Dit politiereglement zal aangekondigd worden via website, digitale infoborden en facebook.
Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene