Terug
Gepubliceerd op 29/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/02/2024 - 13:30

Vergunnen - Jaarmarkt 10 maart 2024 - Kempische marktbond - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 7 januari 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de Kempische marktbond om jaarmarkt te mogen organiseren op 10 maart 2024 10.00 uur tot 10 maart 2024 18.00 uur.
    De jaarmarkt wordt naar jaarlijkse traditie samen georganiseerd met de halfvasten kermis die zal plaatsvinden van zaterdag 9 maart 2024 tot en met maandag 11 maart 2024. De jaarmarkt is een initiatief van een externe organisator.
    Er werd vanuit team Vrije tijd gevraagd om zowel de lokale handelaars alsook de marktkramers van de wekelijkse markt de kans te geven deel te nemen aan de jaarmarkt. Verder werd vanuit team Vrije tijd gevraagd om een voorbeeld te verkrijgen van de communicatie die zal gebeuren naar de handelaars en buurtbewoners toe om het evenement en de bijhorende hinder kenbaar te maken.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om het ganse plein af te sluiten voor het opstellen van de jaarmarkt op zondag 10 maart 2024 van 07.00 uur tot 20.00 uur. De parkings aan de bib mogen niet ingenomen worden.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.
  4. Logistieke ondersteuning

    Er worden volgende materialen gevraagd: elektrische materialen.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020. Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.

2. Tijdelijk verkeersreglement

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Adviezen

Mobiliteit

Het team mobiliteit geeft het volgende advies: Voor het afsluiten van het plein en bepijling omleiding moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden. 

Noodplanning

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. In het bijzonder schenkt hij aandacht aan punt 30 'Veiligheidseisen inzake gashouders, bak- en braadinstallaties en verwarmingsinstallaties'.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

- De organisator licht de standhouders tijdig en duidelijk in over de richtlijnen brandveiligheid. Hiervoor kan hij de fiche ‘Steekkaart kraamhouders’ gebruiken. De organisator neemt maatregelen om te zorgen dat standhouders deze instructies naleven.

- De organisator levert een grondplan af met aanduiding van het marktgedeelte (één kant/twee kanten van de straat), nutsvoorzieningen, brandbestrijdingsmiddelen en vrije doorgangen staan aangeduid. De organisator zorgt dat er steeds een vrije doorgang van 4m is voor de hulpdiensten.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

De samenwerking met de organisator verliep in het verleden niet altijd even vlot. We hebben meermaals verwarrende communicatie met buurtbewoners en handelaars ondervonden tot ongenoegen van deze mensen.

Er wordt aan externe organisatoren steeds een voorbeeldcommunicatie opgevraagd die aan buurtbewoners en handelaars dient bezorgd te worden. Ook bij de organisatie van de Jaarmarkt werd al meermaals een voorbeeldbrief opgevraagd. Tot op heden werd deze nog niet ontvangen.

Verder werd de opgevraagde informatie door de dienst Noodplanning tot op heden ook niet verder aangevuld of verduidelijkt.

Om de verstandhouding met de lokale handelaars goed te houden vragen we zoals ook afgesproken de voorgaande jaren om het innemen van de ruimte voor commerciële panden niet toe te staan en lokale handelaars de kans te geven om kosteloos deel te nemen aan de jaarmarkt indien ze hun verkoopstand opstellen voor hun eigen handelszaak.

Financiële gevolgen/visum

1. Retributiereglement

Het gebruik van foorkasten op het openbaar domein hangt vast aan een retributiereglement. Wens je gebruik te maken van de foorkasten, dan ga je automatisch akkoord met dit reglement. Het reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/gemeentelijk-reglement-op-het-gebruikvan-foorkasten-op-openbaar-domein.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van jaarmarkt dat aanvangt 10 maart 2024 10.00 uur en eindigt op 10 maart 2024 18.00 uur toelating om het evenement te mogen organiseren, onder de volgende voorwaarden:

  • het bezorgen van de opgevraagde informatie aan de dienst Noodplanning; 
  • en een voorbeeldcommunicatie voor handelaars en buurtbewoners bezorgen aan het team Vrije tijd ten laatste op 26 februari 2024.

Artikel 2: Toestemming te geven voor inname openbaar domein over de gehele verharde oppervlakte van het Astridplein met uitzondering van de grote parking en de ruimte voor commerciële panden.

Artikel 3: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen op het Astridplein inbegrepen de daarin gelegen openbare wegen op het ganse Astridplein (uitgezonderd openbare parking zijde bibliotheek). Dit parkeerverbod wordnt ingericht met de borden E3.

Artikel 4: De organisator op te dragen lokale handelaars kosteloos te laten deelnemen aan het evenement indien ze hun verkoopstand opstellen voor hun eigen handelszaak. De ruimte voor de handelszaken kan niet ingenomen worden door andere deelnemers aan de jaarmarkt.

Artikel 5: De organisator de opdracht te geven om geen concurrerende muziek en activiteiten te organiseren met de kermisuitbaters met uitzondering van dranken.

Artikel 6: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 7: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 8: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur wordt de toegang tot het Astridplein in beide richtingen voor iedere bestuurder verboden uitgezonderd prioritaire voertuigen, bromfietsers klasse A en fietsers. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens en werfhekken:

  • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Boudewijnstraat thv frituur Sport
  • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Bergstraat thv kruising Nijverheidsstraat
  • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat thv Melkerijstraat
  • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat thv Wijngaardstraat
  • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Boudewijnstraat thv kruising Astridplein
  • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Bergstraat thv kruising Astridplein
  • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Schransstraat thv kruising Astridplein

Artikel 9: Het verkeer wordt omgeleid:

  • Van Bouwel richting Pulle: Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat, Hendrik Consciencestraat, Leopoldstraat
  • Van Bouwel richting Vorselaar: Troon,  Vaartstraat, Antoon Van Dyckstraat, Gaspar Schetzstraat, Kasteelstraat, De Vriesstraat, Schransstraat
  • Van Pulle richting Bouwel: Quinten Matsyslaan en Vaartkom
  • Van Pulle richting Vorselaar: Nijverheidsstraat, Vorselaarse baan, Wijngaardstraat, Schransstraat
  • Van Vorselaar richting Pulle: Wijngaardstraat, Vorselaarse baan, Nijverheidsstraat

Deze omleidingen worden bepijld met F41-borden:

  • Rondpunt Troon x Boudewijnstraat x Vaartkom
  • Quinten Matsyslaan x Vaartkom
  • Quinten Matsyslaan x Bergstraat
  • Leopoldstraat x Nijverheidsstraat
  • Leopoldstraat x Hendrik Consciencestraat
  • Hendrik Consciencestraat x Rubensstraat
  • Van Craeynhemstraat x Rubensstraat
  • Van Craeynhemstraat x Eikenlei
  • Troon x Vaartstraat
  • Antoon Van Dyckstraat x Gaspar Schetzstraat
  • Gaspar Schetzstraat x Kasteelstraat
  • Kasteelstraat x De Vriesstraat
  • De Vriesstraat x Schransstraat
  • Schransstraat x Wijngaardstraat
  • Wijngaardstraat x Vorselaarse baan
  • Vorselaarse baan x Nijverheidsstraat

Artikel 10: De versmalling in de Gaspar Schetzstraat dient verwijderd te worden om de omleiding vlot te laten verlopen.

Artikel 11: De tonnagebeperking in de Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat en Hendrik Consciencestraat zal tijdelijk opgeheven worden.

Artikel 12: Aan het kruispunt  De Lindekens zal een bord geplaatst worden "+3,5 ton - centrum afgesloten"

Artikel 13: Dit politiereglement zal aangekondigd worden via website, digitale infoborden en facebook.

Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene