Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 19/02/2024 - 13:30 Vlierenberg

A-punt

Team Ruimte en Vergunningen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Volgende beloftes van verkoop voor openbaar nut worden goedgekeurd:
     - voor inname 5: betrokkenen 1, voor een bedrag van € 68.200,00;
     - voor inname 6: betrokkenen 2, voor een bedrag van € 36.100,00.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen

    Vlaamse belastingdienst, Afdeling Vastgoedtransacties, Kievitplein 20 te 2018 Antwerpen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
    Artikel 1: Goedkeuring wordt gehecht aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomsten tussen Fluvius en gemeente Grobbendonk voor de projecten "Grensstraat" en "Binnenheide" en hiervoor de nodige kredieten op te nemen in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2025.
    Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.
    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Fluvius

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 27 februari 2024 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

    1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 23 januari 2024 - notulen - goedkeuring
    2. Team Ruimte & Vergunningen: Op- en afrittencomplex E313 + fietspad Industrieweg - belofte van verkoop voor openbaar nut - innames 5 en 6 - goedkeuring
    3. Team Ruimte & Vergunningen: Samenwerkingsovereenkomsten voor weg- en rioleringswerken projecten Grensstraat en Binnenheide - goedkeuring
    4. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Luc Jacops - Diane Van Elsen voor het uitbreiden van een ééngezinswoning in open bebouwing, het regulariseren van een bestaand gedeelte van de woning, het regulariseren van aanpalende luifel en het regulariseren van reliëfwijziging, met als adres Secretarisdreef 10 te 2288 Bouwel. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nr. 77W.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het uitbreiden van een ééngezinswoning in open bebouwing, het regulariseren van een bestaand gedeelte van de woning, het regulariseren van aanpalende luifel en het regulariseren van reliëfwijziging.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    * De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    * Het aanpassen van de bijgebouwen en de verhardingen dient te gebeuren binnen een termijn van 1 jaar na het afleveren van de omgevingsvergunning.

    * De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    * De nieuw aan te leggen verhardingen moet zoveel mogelijk aangelegd worden in waterdoorlatend materiaal.

    * Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    * Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    * De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

  • Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen. 

    Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot voorwaardelijk vergunnen van de omgevingsaanvraag.” 

    Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van 7 mei 2024.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen

  • Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 25 januari 2024 door de deputatie van de provincie Antwerpen aan NOF Metal Coatings Europe nv met als adres Bouwelven 1.

    Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Yorick Versmissen voor het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling, met als adres Kabienstraat 47, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 67C12 met inrichtingsnummer 20240204-0003.

    Zodat de inrichting voortaan omvat

    53.2.2°a) - Aktename

    Het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling voor het plaatsen van een zwembad - 6.224 m³/jaar klasse 3 (Nieuw).

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

     

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
    • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
    • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
    • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
    • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
    • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
    • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd.
    • Het opgepompte grondwater dient nuttig toegepast te worden bij de uitvoering van de bouwwerken (bvb. poetswater, aanmaak beton, mortels,....).
    • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
    • Deze vergunning is pas uitvoerbaar indien de omgevingsvergunning voor het plaatsen van het zwembad afgeleverd wordt.

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem.  Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Goedkeuring voor de uitbatingsvergunning voor Antalya, gelegen Leopoldstraat 14 te 2280 Grobbendonk met ondernemingsnummer 0792.907.692.

    Artikel 2: De uitbater moet volgende voorwaarden naleven:

    • De uitbater dient te voldoen aan de bepalingen van het politiereglement brandveiligheid voor publiek toegankelijke gebouwen en evenementen.
    • Er moet voldaan worden aan de politiecodex, meer bepaald titel 2: Algemene bepalingen geluidsoverlast.
    • Er moet voldaan worden aan de wettelijke uitbatingsvoorwaarden op het gebied van veiligheid, verzekering tegen risicoaansprakelijkheid en hygiëne.
    • De verlichting mag geen hinder, verblinding of rustverstoring veroorzaken geven naar de omgeving of passerende voertuigen en hun bestuurders.
    • De exploitant dient de nodige attesten voor de technische installaties op te volgen en tijdig in orde te brengen.
    • De exploitant neemt de nodige maatregelen om geluidshinder naar de omgeving te voorkomen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Betrokkenen

    Noodplanning@regioneteland.be

  • Artikel 1: Kennisname van de mail van 3 januari 2024 van het Departement Omgeving – leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.

    Artikel 2: Kennisname van de opgenomen inventaris.

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van jaarmarkt dat aanvangt 10 maart 2024 10.00 uur en eindigt op 10 maart 2024 18.00 uur toelating om het evenement te mogen organiseren, onder de volgende voorwaarden:

    • het bezorgen van de opgevraagde informatie aan de dienst Noodplanning; 
    • en een voorbeeldcommunicatie voor handelaars en buurtbewoners bezorgen aan het team Vrije tijd ten laatste op 26 februari 2024.

    Artikel 2: Toestemming te geven voor inname openbaar domein over de gehele verharde oppervlakte van het Astridplein met uitzondering van de grote parking en de ruimte voor commerciële panden.

    Artikel 3: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen op het Astridplein inbegrepen de daarin gelegen openbare wegen op het ganse Astridplein (uitgezonderd openbare parking zijde bibliotheek). Dit parkeerverbod wordnt ingericht met de borden E3.

    Artikel 4: De organisator op te dragen lokale handelaars kosteloos te laten deelnemen aan het evenement indien ze hun verkoopstand opstellen voor hun eigen handelszaak. De ruimte voor de handelszaken kan niet ingenomen worden door andere deelnemers aan de jaarmarkt.

    Artikel 5: De organisator de opdracht te geven om geen concurrerende muziek en activiteiten te organiseren met de kermisuitbaters met uitzondering van dranken.

    Artikel 6: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

    Artikel 7: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 8: Op zondag 10 maart 2023 van 07.00 uur tot 20.00 uur wordt de toegang tot het Astridplein in beide richtingen voor iedere bestuurder verboden uitgezonderd prioritaire voertuigen, bromfietsers klasse A en fietsers. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens en werfhekken:

    • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Boudewijnstraat thv frituur Sport
    • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Bergstraat thv kruising Nijverheidsstraat
    • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat thv Melkerijstraat
    • F45b + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer in Schransstraat thv Wijngaardstraat
    • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Boudewijnstraat thv kruising Astridplein
    • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Bergstraat thv kruising Astridplein
    • C3 + onderbord M3 + onderbord uitgezonderd hulpdiensten in Schransstraat thv kruising Astridplein

    Artikel 9: Het verkeer wordt omgeleid:

    • Van Bouwel richting Pulle: Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat, Hendrik Consciencestraat, Leopoldstraat
    • Van Bouwel richting Vorselaar: Troon,  Vaartstraat, Antoon Van Dyckstraat, Gaspar Schetzstraat, Kasteelstraat, De Vriesstraat, Schransstraat
    • Van Pulle richting Bouwel: Quinten Matsyslaan en Vaartkom
    • Van Pulle richting Vorselaar: Nijverheidsstraat, Vorselaarse baan, Wijngaardstraat, Schransstraat
    • Van Vorselaar richting Pulle: Wijngaardstraat, Vorselaarse baan, Nijverheidsstraat

    Deze omleidingen worden bepijld met F41-borden:

    • Rondpunt Troon x Boudewijnstraat x Vaartkom
    • Quinten Matsyslaan x Vaartkom
    • Quinten Matsyslaan x Bergstraat
    • Leopoldstraat x Nijverheidsstraat
    • Leopoldstraat x Hendrik Consciencestraat
    • Hendrik Consciencestraat x Rubensstraat
    • Van Craeynhemstraat x Rubensstraat
    • Van Craeynhemstraat x Eikenlei
    • Troon x Vaartstraat
    • Antoon Van Dyckstraat x Gaspar Schetzstraat
    • Gaspar Schetzstraat x Kasteelstraat
    • Kasteelstraat x De Vriesstraat
    • De Vriesstraat x Schransstraat
    • Schransstraat x Wijngaardstraat
    • Wijngaardstraat x Vorselaarse baan
    • Vorselaarse baan x Nijverheidsstraat

    Artikel 10: De versmalling in de Gaspar Schetzstraat dient verwijderd te worden om de omleiding vlot te laten verlopen.

    Artikel 11: De tonnagebeperking in de Vaartkom, Eikenlei, Van Craeyenhemstraat, Rubensstraat en Hendrik Consciencestraat zal tijdelijk opgeheven worden.

    Artikel 12: Aan het kruispunt  De Lindekens zal een bord geplaatst worden "+3,5 ton - centrum afgesloten"

    Artikel 13: Dit politiereglement zal aangekondigd worden via website, digitale infoborden en facebook.

    Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Senioren ontspanningsnamiddag met volksspelen die aanvangt 18 juni 2024 13.00 uur en eindigt op 18 juni 2024 18.00 uur in de Volle Vaart. 

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: De organisator op te dragen om het advies van noodplanning te volgen namelijk:

    De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanning

    Organisator

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Senioren ontspanningsnamiddag die aanvangt 22 oktober 2024 13.00 uur en eindigt op 22 oktober 2024 18.00 uur in de Volle Vaart. 

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes)

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 22 oktober 2024 van 13.00 uur tot 18.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Organisator 

    Noodplanning

  • Artikel 1: Het besluit van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. de goedkeuring van Jinfected (ref. CBS/2023/1597) genomen op 16 oktober 2023 in te trekken.  

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Spaghettislag & Quiz Jins Bosvogels die aanvangt op 24 februari 2024 12.00 uur en eindigt op 24 februari 2024 23.30 uur in de Volle Vaart. 

    Artikel 3: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanning

    Organisator

  • Artikel 1: Goedkeuring voor correctie opgemaakte factuur van 412,50 euro naar 206,25 euro voor het verhuren van de Volle Vaart aan MVK Griezels in de periode van september 2021.

    Artikel 2: Goedkeuring voor correctie opgemaakte factuur van 500,00 euro naar 275 euro voor het verhuren van de Volle Vaart aan MVK Griezels in de periode van september 2022.

    Artikel 3: Goedkeuring om het totale bedrag van 431,25 euro over te schrijven ten gunste van MVK Griezels.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring van de ruimtelijke visie van omgeving GC De Volle Vaart die POLO opmaakte in opdracht van lokaal bestuur Grobbendonk. 

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Financieel Management

    Projectteam belevingspark

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om 'Hart voor Ondernemen' te ondersteunen met een cadeaucheque van 250,00 euro op 29 februari 2024.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Vrije tijd
    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring te verlenen om op 29 januari 2024 een receptie voor ondernemers te organiseren als netwerkmoment en de kosten ten laste te nemen van het gemeentebestuur.

    Artikel 2: Team Financieel Management de opdracht te geven om de deelnamekost van 10,00 euro per deelnemer te factureren aan de deelgenomen ondernemers tijdens de receptie op maandag 29 januari 2024 op basis van bijgevoegde lijst.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management
    Team Vrije tijd

Team Mens

Team Welzijn

Team Financieel Management

  • Artikel 1: Het bestek met nr. FIM-BV-2024-220 en de raming voor de opdracht “Aanleg van belevenispark de Volle Vaart”, opgesteld door team Financieel Management worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 141.322,29 excl. btw of € 170.999,97 incl. 21% btw .

    Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Artikel 3: De betrokkenen worden uitgenodigd om een offerte in te dienen.

    Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 25 maart 2024 om 10.00 uur.

    Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2220007/SA/0711 (actie/raming AC000227/MJP002596 en MJP0002598).

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Vrije tijd

    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 19 februari 2024.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023016836 tot en met 2023016926 (2023) en van 2024000476 tot en met 2024000711 (2024).

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 9 februari 2024 tot en met 15 februari 2024 (2023 en 2024).


Publicaties