HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Op 22 juli 2021 kreeg team Vrije tijd de aanvraag om een straatfeest te organiseren in Hendrik Consciencestraat op 4 september 2021 van 16.00 uur tot 00.00 uur.
Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd en er worden geen sterke dranken geschonken.
2. Tijdelijk verkeersreglement
Tevens werd gevraagd om hiervoor de Hendrick Consciencestraat volledig af te sluiten van zaterdag 4 september 2021 - 09.00 uur tot en met zondag 5 september 2021 - 09.00 uur.
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.
4. Logistieke ondersteuning
Er wordt geen specifieke logistieke ondersteuning gevraagd.
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
2. Vergunningen
Politiecodex zone Neteland - versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.
Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.
Subsidiereglement straat- en buurtfeesten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 april 2021.
Advies straatfeest met bbq:
Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:
Team Vrije tijd vraagt aan het college om de organisatoren van de buurtfeesten subsidie te voorzien vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten, indien zij voldoen aan alle voorwaarden.
Het straatfeest wordt gehouden op openbare wegen. In het belang van de openbare orde en veiligheid is het aangewezen bijzondere maatregelen te treffen. De buurtbewoners vragen extra afsluittijd om op zondag alle feestmateriaal op te ruimen.
Meerjarenplan 2020-2025
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers. Actie AC000407: We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974. 6490000/SA/0709.
Raming: 500 euro.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven aan de organisator om straatfeest Hendrick Consciencestraat te organiseren op 4 september 2021 van 16.00 uur tot 00.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100.00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.
Artikel 5: Op zaterdag 4 september 2021 vanaf 09.00 uur tot en met zondag 5 september 2021 - 09.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Cosciencestraat, zijnde:
- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer
- het verkeer zal omgeleid worden via Hoevepad, Van Craeyenhemstraat en Rubensstraat.
Artikel 6: Dit artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Team Financieel management
Team Informatie & Communicatie
Team HRM & Secretariaat
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Jurgen Van Looy
Beleidsdeskundige communicatie
Organisator