Terug
Gepubliceerd op 02/09/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 16/08/2021 - 13:30

Harmoniefeesten - vzw Kon. Harmonie De Broedermin - 27, 28 en 29 augustus 2021 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Team Vrije tijd kreeg de aanvraag van vzw Kon. Harmonie de Broedermin om de Harmoniefeesten 2021 te organiseren op 27, 28 en 29 augustus 2021 in De Volle Vaart. 

27 augustus 2021

Bierterras: van 17.00 tot 1.00 uur

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 17.00 uur

28 augustus 2021

Bierterras met optreden: van 12.00 tot 1.00 uur

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 12.00 uur

29 augustus 2021

Bierterras: van 10.00 tot 1.00 uur 

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 12.00 uur

Rommelmarkt van 7.00 tot 17.00 uur

Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd want op zaterdag 28 augustus van 20.00 tot 1.00 uur zal er buiten een kleinschalig optreden doorgaan, als achtergrondmuziek.  

Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken

2. Tijdelijk verkeersreglement

De organisator vraagt om op zondag 29 augustus 2021 voor de rommelmarkt de Vaartkom verkeersvrij te maken van 05.00 uur tot 17.00 uur vanaf de parking van de brandweer tot het kruispunt met de Quinten Matsylaan. Tevens wordt gevraagd om een parkeerverbod in te richten op de ganse parking van de Vaartkom.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

- 15 losse nadarhekken 

- 10 voorzettogen

- 3 x 25 m feestverlichting

- 1 doos feestlampen 

- 4 verlengkabels 25 m

- elektrische verdeelpost 32A

- tafels en stoelen van De Volle Vaart

5. Verzekeringen

 De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.  

Adviezen
Advies noodplanningsambtenaar:
  • de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
  • de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
  • de organisator volgt de CERM richtlijnen (invullen COVID Event Risk Model) en maakt de nodige plannen op. Deze documenten zijn tijdens het evenement ter plaatse beschikbaar en worden op eenvoudig verzoek voorgelegd aan controlerende instanties;
  • wanneer de gelijktijdige capaciteit meer dan 100 personen is, moet er een goedgekeurde CIRM voorgelegd worden. Ook wanneer deze capaciteit niet gehaald wordt, is het belangrijk de COVID-maatregelen toe te passen. De organisator moet voor, tijdens en na het evenement de zaal voldoende ventileren, voorzien in middelen voor handhygiëne en de bezoekers sensibiliseren over de richtlijnen;
  • de organisator moet zich houden aan maatregelen beschreven in de gids voor een veilige heropstart van de horeca, uitgegeven door de FOD Economie, voor wat betreft de verkoop van drank en voedsel,
  • de organisator verbindt zich ertoe om de berichtgeving over corona-maatregelen op te volgen en bij verstrenging (of versoepeling) de nieuwe maatregelen nauwgezet toe te passen;
  • het is verplicht om een mondmasker te dragen in alle situaties waar het onmogelijk is om de naleving van de regels van social distancing te garanderen.
Bijkomende motivering

De rommelmarkt wordt gehouden op openbare wegen. Aangezien er een grote volkstoeloop verwacht wordt, is het nodig bijzondere maatregelen te treffen in het belang van de openbare orde en veiligheid. 

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan vzw Kon. Harmonie de Broedermin om de Harmoniefeesten 2021 te organiseren op 27, 28 en 29 augustus 2021 in De Volle Vaart en de Vaartkom.

27 augustus 2021

Bierterras: van 17.00 tot 1.00 uur

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 17.00 uur

28 augustus 2021

Bierterras met optreden: van 12.00 tot 1.00 uur

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 12.00 uur

29 augustus 2021

Bierterras: van 10.00 tot 1.00 uur 

Mosselrestaurant: 4 shiften van 1,5 uur startend vanaf 12.00 uur

Rommelmarkt van 7.00 tot 17.00 uur op de parking van de Volle Vaart parking Vaartkom en de Vaartkom vanaf de parking van de brandweer tot het kruispunt Quinten Matsyslaan.

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 4: De toestemming te geven voor een geluidsafwijking op zaterdag 28 augustus van 20.00 tot 1.00 uur. 

Artikel 5: Op zondag 29 augustus 2021 van 05.00 uur tot 17.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Vaartkom, zijnde:

- de Vaartkom zal verkeersvrij gemaakt worden vanaf de parking van de brandweer tot aan de Quinten Matsyslaan.

Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren, fietsers en bromfietsers klasse A.

Artikel 7: Op zondag 29 augustus 2021 van 05.00 uur tot 17.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren:

- op de parking van de Vaartkom

- in de Gilliam

Artikel 8: Op zondag 25 augustus 2019 van 05.00 uur tot 17.00 uur zal de mobilhomeparking niet bereikbaar zijn. Tijdelijk zullen plaatsen voorbehouden worden voor de mobilhomes in de straat Troon.

Artikel 9: Aan de toezichters mobilhomeparking zal gevraagd worden om de eigenaars van de mobilhomes die reeds geparkeerd staan ervan te verwittigen dat ze de parking op zondag 29 augustus 2021 van 05.00 uur tot 17.00 uur niet zullen kunnen verlaten.

Artikel 10: De nodige omleiding zal gesignaleerd worden:

- voor het verkeer in westelijke richting via Boudewijnstraat, Astridplein en Quinten Matsyslaan;

- voor het verkeer in oostelijke richting via Dobbelhoefweg en Gilliam.

Artikel 11: In de straat Gilliam zal enkelrichtingverkeer ingericht worden vanaf Dobbelhoefweg, richting Vaartkom.

Artikel 12: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 13: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Financieel management

Team Informatie & Communicatie

Team HRM & Secretariaat

Noodplanningsambtenaar

wijkpost politie Grobbendonk

Brandweer zone Kempen

Jurgen Van Looy

Organisator