DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Gelet op de federale fase van het crisisbeheer om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus binnen Europa en België te beperken.
Gelet op de introductie van 'social distancing'-maatregelen die door alle supranationale gezondheidsorganisaties worden ondersteund en in alle landen genomen worden.
Gelet op de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur om deze maatregelen en aanbevelingen mee op te volgen en te implementeren.
Gelet op het mogelijke risico voor de openbare gezondheid en gezien de eerstvolgende gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn plaatsvindt op 14 december 2021.
Gelet op het feit dat de burgemeester het gezien de uitzonderlijke omstandigheden niet mogelijk acht om de algemene voorzorgsmaatregelen te garanderen tijdens een fysieke vergadering.
Gelet op de uitdrukkelijke vraag van de gouverneur om te zorgen voor de continuïteit van de noodzakelijke werking van de overheidsorganen.
Gelet op het belang om aandachtig te zijn voor kwetsbare risicogroepen en zorg te dragen voor elkaar.
Overwegende dat in de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad dit besluit bij hoogdringendheid moet worden bekrachtigd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet artikel 134, dat stelt dat de burgemeester bevoegd is om politieverordeningen uit te vaardigen onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij meende zich niet tot de raad te moeten wenden, in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.
De nieuwe gemeentewet artikel 135, §2 5° dat stelt dat gemeenten tot taak hebben passende maatregelen te nemen om rampen en plagen zoals brand, epidemieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Het politiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 oktober 2010 en latere wijzigingen.
Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 31 oktober 2020 m.b.t. vergaderingen, opleidingen, evenementen en selecties voor personeelsleden van de Vlaamse overheid.
Gelet op het belang dat de leden van de vergadering deontologisch omgaan met een alternatieve vorm van vergaderen, om de beslotenheid van de vergadering te garanderen, en de democratische principes maximaal te respecteren.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moet de gemeenteraad van 14 december 2021 en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2021 achter gesloten deuren plaatsvinden.
Artikel 2: Gelet op de mogelijkheden binnen het lokaal bestuur, de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn met hoogdringendheid verzoeken, in overleg met de fracties en raadsleden, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2021 via een zitting op afstand te organiseren voor hoogdringende agendapunten.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking en volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn
Fractievoorzitters
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 november 2021 worden goedgekeurd.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 januari 2019 werden volgende personen voorgedragen als kandidaat-lid of opvolger van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD):
Naam kandidaat-lid | Lijst | Einddatum | Naam opvolger |
Ronald Gorremans | sp.a (nu Vooruit) | 31 december 21 | Johan Struyfs |
Philip Ardies | N-VA | Geen | Geen |
Ludwig Jacobs | CD&V | Geen | Hedwig Soetemans |
Ludovicus Willems | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Anna-Maria Cavens | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Elisabeth Van den Bulck | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Op 29 november 2021 doet de heer Johan Struyfs in een schrijven gericht aan de algemeen directeur afstand van het mandaat als lid van het BCSD.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Artikel 1: Aktename van de afstandname van de heer Johan Struyfs als lid van het BCSD ter opvolging van de heer Ronald Gorremans.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 januari 2019 werden volgende personen voorgedragen als kandidaat-lid of opvolger van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD):
Naam kandidaat-lid | Lijst | Einddatum | Naam opvolger |
Ronald Gorremans | sp.a (nu Vooruit) | 31 december 2021 | Johan Struyfs |
Philip Ardies | N-VA | Geen | Geen |
Ludwig Jacobs | CD&V | Geen | Hedwig Soetemans |
Ludovicus Willems | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Anna-Maria Cavens | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Elisabeth Van den Bulck | GIB | Geen | Guy Echelpoels Bart Wagemans |
Op 29 november 2021 deed de heer Johan Struyfs in een schrijven gericht aan de algemeen directeur afstand van het mandaat als lid van het BCSD. In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2021 werd hier akte van genomen.
Op 5 december 2021 heeft de algemeen directeur een akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD ontvangen. Ronald Gorremans wordt voorgedragen als kandidaat-lid vanaf 18 januari 2022 voor de resterende duurtijd van de legislatuur.
De akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD voldoet aan de decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten.
Voor hij zijn mandaat als lid BCSD vanaf 18 januari 2022 aanvaardt, dient Ronald Gorremans de decretaal voorgeschreven eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Op de raad van maatschappelijk welzijn van 18 januari 2022 zal het proces-verbaal van de eedaflegging worden geagendeerd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Aktename van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van één kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 2: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Ronald Gorremans.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
OCMW Grobbendonk is aangesloten bij Cipal dv en werd per schrijven van 29 oktober 2021 uitgenodigd om deel te nemen aan de digitale algemene vergadering van Cipal dv die plaats zal vinden op 16 december 2021 om 16.00 uur.
De agenda van de digitale algemene vergadering van Cipal dv van 16 december 2021 bevat volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2022
3. Toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter raad van bestuur
4. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
De raad voor maatschappelijk welzijn van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.
Inschrijven voor deze digitale algemene vergadering kan op: https://c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-16december2021
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking
De statuten van Cipal.
Gezien de Covid-19 pandemie en de overheidsmaatregelen ter bestrijding van deze pandemie ziet Cipal zich genoodzaakt een aantal maatregelen te nemen in het kader van deze vergadering teneinde de gezondheid van de vertegenwoordigers, bestuurders en medewerkers maximaal te waarborgen.
De Raad van Bestuur heeft daarom beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemersin staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers die uiterlijk 4 dagen voor de vergadering op het emailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.
De digitale zitting van deze vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de digitale algemene vergadering van Cipal dv van 16 december 2021.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze digitale algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Cipal dv
Alle vertegenwoordigers
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan werd uitgewerkt door de teams in samenwerking met het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. De algemeen directeur en de financieel directeur stellen het meerjarenplan op in overleg met het managementteam. De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de bevoegdheden van de raad.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen van en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020 /3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het managementteam verleent positief advies over het definitief ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022.
De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Grobbendonk is financieel in evenwicht omdat het voldoet aan de volgende voorwaarden:
- het geraamd beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar positief;
- de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met volgende staat van financieel evenwicht:
Jaar |
Beschikbaar budgettair resultaat |
Autofinancieringsmarge |
2020 |
4.831.540,00 |
1.548.537,00 |
2021 |
2.588.447,00 |
1.123.946,00 |
2022 |
1.676.011,00 |
-607.694,00 |
2023 |
1.078.602,00 |
5.967,00 |
2024 |
1.310.471,00 |
-4.733.530,00 |
2025 |
1.592.893,00 |
316.141,00 |
Artikel 2: De wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting, de motivering van de wijzigingen en de documentatie zijn de onderdelen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025 2022 die door de raadsleden van het lokaal bestuur Grobbendonk geraadpleegd kunnen worden.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
In het OCMW-decreet en BBC 2014-2019 hoorden acties en bijkomende overheidsopdrachten die nominatief in het budget opgenomen waren tot de bevoegdheid van het vast bureau. Het decreet lokaal bestuur laat dat niet meer toe. Binnen het OCMW was in die periode de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd.
Het decreet lokaal bestuur hanteert het principe 'volheid van bevoegdheid' van de raad samen met een ruime delegatiemogelijkheid van de raad aan het uitvoerend orgaan. Inzake overheidsopdrachten stelt de raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast. Het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om te delegeren aan het uitvoerend orgaan voor de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor:
- opdrachten die passen binnen het dagelijks bestuur
- opdrachten die nominatief worden toevertrouw aan het uitvoerend orgaan
Hierover dienen aparte beslissingen genomen te worden. De gemeenteraad van 18 februari 2020 keurde het begrip dagelijks bestuur goed.
Overheidsopdrachten is een generieke term voor grote opdrachten voor investeringen tot dagdagelijkse occasionele uitgaven voor de werking. De grote opdrachten voor investeringen kunnen goed gepland worden en vragen beleidsmatig belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld kwaliteit tegenover prijs). De opdrachten voor dagdagelijkse uitgaven moeten soms snel gebeuren om te kunnen inspelen op opportuniteiten en om de dagdagelijkse werking te kunnen garanderen.
De overheidsopdrachten die voortvloeien uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022 werden onderzocht en onderstaande lijst ligt voor om te delegeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 betreffende het dagelijks bestuur.
De bespreking van de dossiers, de visie en strategische beleidslijnen komen meermaals per jaar aan bod op de gemeenteraad, onder meer tijdens de bespreking van het meerjarenplan, de aanpassing van het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening. Dit punt betreft enkel de delegatie van de bevoegdheid van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA en 1 De Lokale Lijst), 4 stemmen tegen (4 Vooruit) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het vast bureau worden toevertrouwd:
EXPLOITATIE
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omscrhrijving |
AC000211 | We streven naar een optimale werking van het WZC De Wijngaard. | MJP001056 | Contract maaltijden met optie lokaal dienstencentrum en klim-op scholen |
AC000327 | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 | MJP000XXX | Levering van gas |
AC000XXX | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektricteit met algemene rekening 6110000 | MJP000XXX | Levering van elektriciteit |
AC000166 | We voorzien multifunctionele kopieertoestellen. | MJP000XXX | Kopieertoestellen diverse locaties |
INVESTERINGEN
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omscrhrijving |
AC000341 | We realiseren het bindend sociaal objectief. | MJP002160 | Aankoop woning aan in de Bergstraat (huisnummer 5). |
AC000564 | We kopen een woonhuis aan in het kader van de projectoproep investeren in noodwoningen en renoveren deze woning na aankoop. | MJP001949 | Renovatie noodwoning |
AC000180 | We maken een dossier op voor de bouw van een antennepunt van het LDC in Bouwel. | MJP001439 | Nieuwbouw antennepunt Bouwel bouwwerken |
AC000457 | We onderhouden de site Zorgcampus Schransstraat. | MJP001435 | Vervanging screens woon - zorgcentrum |
Artikel 2: Over deze delegatie zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en n.a.v. de opmaak van de jaarrekening.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden van het managementteam
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Schepen Martine Taelman geeft een mondelinge toelichting over de stand van zaken van de opmaak van het dossier antennepunt LDC Bouwel.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de opmaak van het dossier antennepunt LDC Bouwel.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
BESLUIT:
CD&V:
Vlaams Belang:
Vooruit:
De Lokale Lijst: Geen vragen
GIB: Geen vragen
N-VA: Geen vragen
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vanwege Vlaams Belang
Ingediend door Lut Cateau
(8 december 2021)
In mei vorig jaar zijn de energieprijzen beginnen stijgen en ze doen dat nog steeds.
Dat kunnen we trouwens allemaal merken aan onze energiefactuur.
Begin oktober waarschuwde de federale energieregulator CREG dat gezinnen met een variabel energiecontract daar best rekening moesten mee houden. Hun jaarfactuur zou wel eens op zijn minst 700 euro hoger kunnen uitvallen.
Sommigen verwachten dat nu de economie weer stabiliseert, de fel gestegen marktprijzen voor gas en elektriciteit weer langzaam zullen dalen.
CREG is echter pessimistischer en verwacht geen daling voor de zomer van volgend jaar.
Het zal sowieso een hele tijd duren vooraleer de gezinnen dat zullen merken op hun energiefactuur.
Voor gezinnen met een lager inkomen dreigt dit uit te draaien op een financiële ramp.
Net als elke andere gemeente of stad telt onze gemeente heel wat van die gezinnen.
In zijn communicatie wijst de CREG op de twee belangrijkste troeven van de gezinnen om de energiefactuur te drukken, namelijk het vergelijken van de prijzen van de energieleveranciers en het verminderen van het energiegebruik. Maar de thermostaat kan zeker in de winter niet alsmaar lager worden gezet. Het verbruik nog meer verminderen vraagt dan ook al snel investeringen.
Nieuwe energiezuinige toestellen moeten worden gekocht om oude energieverslinders te vervangen.
Voor de gezinnen met een laag inkomen is dit zeker niet evident.
Geïnspireerd door het West Vlaamse “ PAPILLON”waar gezinnen die niet over de middelen beschikken om een nieuw huishoudtoestel te kopen, een energiezuinig toestel kunnen huren tegen een tarief van 7 euro per maand, stelt de Vlaams Belangfractie voor, na te gaan of dit initiatief ook in onze gemeente kan worden ingevoerd.
Dit voorstel is niet alleen voordelig voor onze gezinnen met een laag inkomen, maar past ook in de klimaatdoelstellingen die het gemeentebestuur ook al heeft aangenomen.
Volgend voorstel van beslissing ligt hier dan ook stemming.
BESLUIT:
Goedkeuring van het amendement met 17 stemmen voor (2 N-VA, 3 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Marianne Verhaert, Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Fatima De Smedt, Peggy Goormans en Guy Echelpoels) en 1 onthouding (Bart Wagemans).
Goedkeuring van het geamendeerd besluit met 17 stemmen voor (2 N-VA, 3 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Marianne Verhaert, Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Fatima De Smedt, Peggy Goormans en Guy Echelpoels) en 1 onthouding (Bart Wagemans).
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn van Grobbendonk vraagt aan de schepen voor sociale zaken om de mogelijkheden voor kwetsbare gezinnen om te besparen op hun energiekosten door de huur van energiezuinige toestellen ( een voorbeeld terzake is het project van SAAMO West-Vlaanderen ) bovenlokaal te laten onderzoeken door dit op de agenda te brengen van WZK en hierover op de eerstnuttige vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn verslag uit te brengen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Greet Van de Peer
voorzitter