Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 05/09/2022 - 13:30

Opendeurdag Brandweer - Brandweer - 11 september 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Brent Wouters, derde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Op maandag 29 augustus 2022 is er een goedkeuring verleend voor de opendeurdag bij de Brandweer van Grobbendonk. Na deze goedkeuring kwam een communicatieprobleem boven waardoor cruciale informatie ontbrak in de beslissing. We laten de beslissing van 29 augustus 2022 intrekken en vragen deze week een goedkeuring met alle informatie. 

Tijdens de opendeurdag van 11 september 2022 willen ze demonstraties geven alsook een drankje aanbieden.

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken

2. Tijdelijk verkeersreglement

Verkeersvrij maken en voorzien van omleiding Vaartkom t.h.v. voetbalterreinen zodat deze geen hinder hebben tot kruispunt met Gilliam, dit vanaf 08:00 u tot 20:00 u.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

  • 80 nadarhekken
  • 15 voorzettogen
  • 6 tafels
Er wordt ook gevraagd om een ploeg  van de groendienst voor 8 september het plantsoen onder handen te laten nemen.

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 

Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.

Adviezen

Noodplanning:

Algemene voorwaarden:

- De organisator houdt zich aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn. 


Specifieke voorwaarden:
- De organisator volgt de coronarichtlijnen die op datum van het evenement van kracht zijn. De richtlijnen worden bepaald door de coronabarometer (https://www.info-coronavirus.be/nl/). Het is aan de organisator om op de hoogte te blijven van de laatste wijzigingen in de regelgeving.
- De organisator volgt strikt de voorschriften in het kader van een mogelijke PFAS vervuiling en plant geen activiteiten op een zanderige ondergrond maar enkel op verharding.
- De organisator voorziet een medische hulpkoffer.
- Vanaf een buitentemperatuur van 27°C voorziet de organisator gratis drinkwater voor alle bezoekers en medewerkers.

BESLUIT

Artikel 1: De beslissing van het college van 29 augustus 2022 in te trekken.

Artikel 2: Toestemming te geven aan Brandweer Grobbendonk om opendeurdag Brandweer Grobbendonk te organiseren op 11 september 2022 van 10.00 uur tot 20.00 uur.

Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 5: Toestemming te geven voor de gevraagde logistieke ondersteuning.

Artikel 6: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 7: Op zondag 11 september 2022 van 08.00 uur tot 20.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vaartkom, zijnde:

- de Vaartkom zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer achter de inrit van de parking van het gemeentehuis tot aan de inrit van de Volle Vaart;

Artikel 8: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 9: Fietsers kunnen nog steeds passeren via het aanliggend fietspad.

Artikel 10: Het verkeer zal omgeleid worden:

- in westelijke richting via de Boudewijnstraat, Astridplein en Quinten Matsyslaan;

- in oostelijke richting via Dobbelhoefweg en Gilliam.

Artikel 11: In de straat Giliam zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanuit Dobbelhoefweg richting Vaartkom.

Artikel 12: In de straat Gilliam zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat.

Artikel 13: In de straat Gilliam zal een snelheidsbeperking van 30km/u ingevoerd worden.

Artikel 14: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 15: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 16: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 17: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Organisator