Terug
Gepubliceerd op 21/01/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 18/01/2022 - 19:30

Mobiliteitsvisie Middenkempen - verslag overleg vrachtroutenetwerk Middenkempen van 14 december 2021 - kennisname - voorkeurscenario - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, raadsleden
Eric Van Meensel, schepenen
Philip Ardies, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De mobiliteitsvisie zoals omschreven in de Mobiliteitsstudie Middenkempen en het actieplan worden vertaald naar concrete acties op het terrein. De provincie Antwerpen neemt hierbij een coördinerende rol op. Eén van de doelstellingen is het weren van doorgaand vrachtverkeer doorheen het gebied. Een verbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton is het uitgangspunt. 

Het knelpunt zijn vooral de doorgaande routes tussen de E34 en E313. Daarbij speelt het zoekverkeer van/naar het ENA-gebied een grote rol. Vrachtverkeer dient zoveel mogelijk op de snelwegen te rijden. De N14 is momenteel opgenomen als vrachtroute, conform de wegencategorisering rijdt het vrachtverkeer beter op de N14 dan door de dorpskernen van Grobbendonk en andere gemeenten. 

Op 14 december 2021 vond een overleg plaats betreffende vrachtroutes en tonnagebeperkingen in de Middenkempen. In bijlage gaat het verslag en de bijhorende presentatie. 

Er worden 2 mogelijke concepten voorgesteld: concept 1 waarbij men de regio aanziet als één grote zone en handhaving gebeurt via ANPR op lange trajecten en concept 2 waarbij er ingegrepen wordt op cruciale punten en handhaving gebeurt via ANPR op korte trajecten.

Concept 1: controle is moeilijk, bepalen welke tijdsvakken aan deze langere trajecten gekoppeld worden. De rechter is bovendien onafhankelijk: wat met vrijspraak op basis van tankbeurt, aankoop krantenwinkel, enz.? Het kan bovendien een economische keuze zijn om langs de lokale wegen te rijden om file te vermijden en sneller op bestemming te zijn.

Concept 2: biedt een veelheid aan korte stukken in een middengebied waarbij we een tijdsvak kunnen koppelen aan de camera's. Meerdere trajecten, dus meer boetes mogelijk. In het voorstel wordt in Bevrijdingsstraat een controletraject voorzien. Bedrijven binnen de zone, bewoners met vrachtwagens, vaste leveranciers, marktwagens, lijnbussen, enz. komen op een white list beheerd door de gemeente of de politiezone. Er mogen bovendien geen alternatieven voorhanden zijn dus betekent dit fysieke knips in woonwijken en landschapskamers. 

Het beheer van een white list en de toegangsaanvragen zorgen voor een hoge personeelskost. We wensen op geen enkele manier onze lokale handelaars en handelaars uit de nabije omgeving te hypothekeren of te beperken in hun economische activiteiten. 

Bedrijven maken een financieel-economische reflex. Als de baten opwegen tegen de kosten zullen ze door de Middenkempen blijven rijden. Er bestaat vandaag reeds een kilometerheffing voor vrachtverkeer. De wegen waar je het vrachtverkeer naar stuurt, dienen vrij te zijn van kilometerheffing. Zo kan je het vrachtverkeer al zeer sterk gaan sturen. Nu bereik je het tegenovergestelde effect door de kilometerheffing toe te passen op de voornaamste vrachtroutes (snelwegen en N14).

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

AC000315 We werken samen met andere partners aan de uitvoering van het actieplan mobiliteitsstudie Middenkempen.

BESLUIT

Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

 

Artikel 1: Kennisname van het verslag van het overleg vrachtroutenetwerk Middenkempen van 14 december 2021.  

Artikel 2: Voorkeur voor scenario 1 binnen de huidig voorgestelde concepten. 

Artikel 3: Vraag tot uitwerken van een 3de scenario met dezelfde doelstelling maar met inzet van andere middelen, zoals een aanpassing van de kilometerheffing waarbij een heffing ingevoerd wordt op lokale wegen en N13 en op de wegen waar we het vrachtverkeer wensen een laag of nultarief ingevoerd wordt.

Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Politiezone Neteland

Provincie Antwerpen, dienst mobiliteit