Terug
Gepubliceerd op 21/01/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 18/01/2022 - 19:30

Gemeentelijke mantelzorgpremie periode 2022-2025 - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, raadsleden
Eric Van Meensel, schepenen
Philip Ardies, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De inzet van mantelzorgers in een gemeente is onontbeerlijk en dient door het lokaal bestuur gewaardeerd te worden. Dit kan door ondersteuning en begeleiding te bieden, informatie en vorming te verstrekken en lotgenotencontact te organiseren en stimuleren, maar ook door het uitkeren van een mantelzorgpremie.

Daar de coronacrisis voor vele mantelzorgers een extra zware periode was die vaak extra kosten met zich meebracht, werd in de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020 de goedkeuring gegeven om een bedrag van 10.000 euro van de Vlaamse middelen, toegekend om de lokale armoede, deels versterkt/gerealiseerd door COVID-19, te bestrijden, te besteden aan het ondersteunen van mantelzorgers die financieel beperkte middelen hebben. 

Door het team Zorg & Gezondheid werd een voorstel uitgewerkt om aan de mantelzorgers met beperkte financiële middelen een éénmalige mantelzorgpremie toe te kennen.

Het bestuur heeft in haar beleidsplan duidelijk geopteerd om de mantelzorgpremie te hervormen en nieuw leven in te blazen. Het is dan ook aangewezen om de mantelzorgpremie ook toe te kennen aan alle mantelzorgers, zonder rekening te houden met de financiële middelen.

Juridisch kader

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Beslissing omtrent de besteding Vlaamse subsidies voor de bestrijding van armoede toegekend i.k.v. COVID-19 goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2020.

Beslissing tot goedkeuring van het reglement gemeentelijke mantelzorgpremie lokaal bestuur Grobbendonk in functie van het relanceplan corona in de gemeenteraad van 15 september 2020.

Beslissing tot goedkeuring van het reglement voor een gemeentelijke mantelzorgpremie in functie van het relanceplan corona voor 2021 in de gemeenteraad van 15 december 2020.

Adviezen

Het team Zorg & Gezondheid geeft een positief advies.

Bijkomende motivering

De mantelzorgpremie is een goed hulpmiddel om pro-actief noden te detecteren en de dienstverlening van het lokaal bestuur voor te stellen daar aan de aanvragers steeds een bezoek door de consulent Zorg & Gezondheid wordt voorgesteld.

Bespreking en goedkeuring van het voorstel tot toekenning van een mantelzorgpremie voor de periode van 2022-2025, zoals terug te vinden in bijlage, in team Zorg & Gezondheid van 14 december 2021.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

AC000195 We onderzoeken een herziening van de mantelzorgpremie.

De ramingen werden voorzien binnen het dossier OCMW en dienen bij de aanpassing van het meerjarenplan verschoven te worden naar het dossier van de gemeente:

Raming 2022: 3 000,00 euro

Raming 2023: 4 000,00 euro

Raming 2024: 5 000,00 euro

Raming 2025: 5 000,00 euro

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:

Subsidiereglement mantelzorgpremie

Artikel 1: Doel

Om als lokaal bestuur een goed buurtzorgnetwerk uit te bouwen is het belangrijk om te weten welk de actoren zijn die hier hun rol in opnemen. Een belangrijke groep hierbij zijn de mantelzorgers. Zij zorgen ervoor dat personen met een zorgbehoefte langer en beter in hun thuissituatie kunnen verblijven, verhogen de kwaliteit van leven van deze personen en zorgen er vaak voor dat een opname in bijvoorbeeld een woonzorgcentrum kan worden vermeden of uitgesteld, wat voor de gemeente op termijn ook kostenbesparend werkt.

De inzet van mantelzorgers in een gemeente is onontbeerlijk en dient door het lokaal bestuur gewaardeerd te worden. Dit kan door ondersteuning en begeleiding te bieden, informatie en vorming te verstrekken en lotgenotencontact te organiseren en stimuleren, maar ook door het uitkeren van een mantelzorgpremie. Door het uitkeren van een mantelzorgpremie zal het gemakkelijker worden om de mantelzorgers binnen onze gemeente te detecteren. 

Artikel 2: Voorwaarden

Volgende voorwaarden dienen voldaan te worden om de premie te bekomen:

    • De zorgbehoevende moet een bewijs van erkenning van de zorgkas kunnen voorleggen waaruit blijkt dat hij/zij erkend is als zorgbehoevende met vermelding van de periode van de erkenning en van een zorgbudget genieten voor mantel- en thuiszorg. 
    • De mantelzorger is bij de zorgkas van de zorgbehoevende geregistreerd als mantelzorger en indien van toepassing het bewijs dat men geniet van een verhoogde tegemoetkoming in het kader van de ziekteverzekering.
    • De mantelzorger dient meerderjarig of een ontvoogde minderjarige te zijn. Voor de zorgbehoevende is er geen leeftijdsvoorwaarde.
    • De gemeentelijke mantelzorgpremie kan enkel aangevraagd worden voor zorgbehoevende personen die niet permanent in een zorginstelling (woonzorgcentrum, medisch-pedagogisch instituut, …) verblijven. 
    • De mantelzorger en zorgbehoevende moeten ingeschreven zijn én werkelijk verblijven in de gemeente Grobbendonk sinds 1 januari van het jaar waarin de premie wordt aangevraagd.

Artikel 3: Subsidiebedrag

    • De mantelzorgpremie betreft een éénmalige premie die wordt uitbetaald aan de mantelzorger.
    • De mantelzorgpremie bedraagt 100,00 euro voor mantelzorgers met een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en 50,00 euro voor mantelzorgers zonder verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds. 
    • Bij 2 zorgbehoevenden gedomicilieerd op hetzelfde adres bedraagt de mantelzorgpremie voor de 2de zorgbehoevende respectievelijk 50,00 of 25,00 euro, afhankelijk van het feit of men al dan niet een verhoogde tegemoetkoming geniet van het ziekenfonds. De mantelzorger die in dat geval als eerste de aanvraag doet ontvangt dan het bedrag van respectievelijk 100,00 of 50,00 euro.
    • Voor elke zorgbehoevende kan slechts 1 gemeentelijke mantelzorgpremie worden uitgekeerd. 
    • Een mantelzorger kan voor maximum 2 zorgbehoevenden een volledige  gemeentelijke mantelzorgpremie ontvangen indien deze niet op hetzelfde adres wonen.
    • De mantelzorgpremie wordt uitgekeerd in Grobbendonkse cadeaucheques.

Artikel 4: Procedure

De aanvraag voor de gemeentelijke mantelzorgpremie dient te gebeuren door, tussen 1 januari en 15 december van het lopende jaar, een verzoek te richten via mail, telefoon of mondeling aan het loket van het Lokaal Diensten Centrum met opgave van naam en telefoonnummer van de mantelzorger.  De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal dan contact opnemen voor een huisbezoek of bureelgesprek waarbij de aanvraag wordt ingevuld en de bewijzen kunnen worden voorgelegd.

De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal maandelijks de aanvragen ter goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5: Sancties (en strafbepalingen)

Als blijkt dat onjuiste gegevens werden aangebracht en daardoor onterecht een subsidie werd verstrekt, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen.

Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering wordt de betrokken partij gehoord, waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6: Inwerkingtreding (en looptijd)

Dit reglement is van toepassing vanaf 1 februari 2022 tot en met 31 december 2025.

Artikel 2: Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 de ramingen te verschuiven van het dossier van het OCMW naar het dossier van de gemeente. 

Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Teamleider Zorg & Gezondheid

Teamleider Mens & Welzijn

Teamleider Vrije tijd

Financieel directeur