Terug
Gepubliceerd op 21/01/2022

Besluitenlijst  Gemeenteraad

di 18/01/2022 - 19:30 Digitaal
    • Maatregelen m.b.t. de verspreiding van het coronavirus - organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - bekrachtiging

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moet de gemeenteraad van 18 januari 2022 en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2022 achter gesloten deuren plaatsvinden. 

      Artikel 2: Gelet op de mogelijkheden binnen het lokaal bestuur, de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn met hoogdringendheid verzoeken, in overleg met de fracties en raadsleden, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 18 januari 2022 via een zitting op afstand te organiseren voor hoogdringende agendapunten.

      Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking en volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

      Voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

      Fractievoorzitters

    • Gemeenteraad 14 december 2021 - notulen - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 14 december 2021 worden goedgekeurd.

    • Voorzitter gemeenteraad P.G. - aktename

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: De voorgedragen kandidaat-voorzitter, mevrouw Peggy Goormans, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

      Team Informatie & Communicatie

    • Schepenmandaat J.V. - eedaflegging - aktename

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: Aktename van de eedaflegging van Johan Verhaegen als schepen, in openbare zitting en in handen van de burgemeester.

      Artikel 2: Johan Verhaegen is derhalve als schepen aangesteld ter vervanging van de heer Ulrik Anthonis met ingang van 18 januari 2021.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

      Team Informatie & Communicatie

    • Omgevingsvergunning OMV_2021138409 - Langenheuvel 78 & Rostal zn - tracé- en lastvoorwaarden

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 10 stemmen voor (7 GIB, 1 De Lokale Lijst, Greet Van de Peer en Maarten Wouters), 2 stemmen tegen (1 Vlaams Belang en Johan Struyfs) en 5 onthoudingen (Gino Van der Elst, Els Beullens, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).

       

      Artikel 1: Het tracé van de overdracht van de weg zoals aangegeven op het bijgevoegde plan goed te keuren.

      Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Artikel 2: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.

    • Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - conceptnota en evaluatierapport - kennisname

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: Kennisname van de Conceptnota, het Evaluatierapport en de begeleidende nota van de mobiliteitsstudie Zuiderkempen.

      Artikel 2: Kennisname van de mobiliteitseffecten die met het verkeersmodel vervoerregio Kempen zijn doorgerekend bij elk scenario.

      Artikel 3: Kennisname van de presentatie van provincie Antwerpen en antwoorden op de vragen/bezorgdheden. 

      Artikel 4: Kennisname van de ruimtelijke scenario’s voor het bedrijventerrein Hulshout-Heultje.

      Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
      Provincie Antwerpen

    • Mobiliteitsstudie Zuiderkempen - visie-elementen per doelstelling - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (8 GIB, 2 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Volgende prioriteiten naar voor te schuiven als input voor het uitwerken van een mobiliteitsvisie voor de Zuiderkempen:

      Volgende 3 bovenlokale maatregelen zijn prioritair vanuit onze organisatie voor de Zuiderkempen bij de doelstelling: Verbeteren van verkeersveiligheid.

      1) De snelheid verlagen waar fiets- en voetpaden ontbreken en het verkeer gemengd wordt (30km/u binnen woon- en kerngebieden zonder voorzieningen voor fietsers en voetgangers via een aanpassing aan de wegcode gekoppeld aan nieuwe wegencategorisering). De bezorgdheid omtrent verkeersveiligheid blijft omdat er voor onze kern geen alternatieven zijn en het aandeel gemotoriseerd verkeer bijzonder hoog ligt. Een extra ontsluiting over het Albertkanaal betekent een meerwaarde en verhoogt de verkeersveiligheid aangezien dit kansen biedt om de kern te vrijwaren van doorgaand (vracht)verkeer. De ongunstige onderzoeksresultaten voor een bijkomende ontsluiting van Beverdonk in westelijke richting, met een parallelweg langs de E313/Albertkanaal of via een tweede brug, zijn gebaseerd op inmiddels achterhaalde gegevens. Bovenlokaal studiewerk dient verricht te worden naar ontsluitingsvarianten voor Beverdonk rekening houdend niet enkel met goederen- maar ook personenvervoer omwille van de toegenomen tewerkstelling/activiteit.

      2) Modal shift naar fiets/OV realiseren betekent niet dat het aandeel gemotoriseerd verkeer daalt. De doelstellingen worden procentueel geformuleerd zodat dit op lange termijn mogelijks geen oplossing biedt. We verwachten bovenlokale ondersteunende initiatieven (onduidelijkheid subsidies) zodat lokale besturen de netwerken op een veilige manier kunnen uitbouwen. De shift kan enkel gerealiseerd worden wanneer men gebruik kan maken van veilige, verlichte fietspaden (verlichting voorzien op BFF, fietsostrades, maar ook jaagpaden). Een shift naar openbaar vervoer voor woon-werkverkeer is enkel mogelijk wanneer men het huidige OV-aanbod aanpast. We vinden het een gemiste kans dat op de noord-zuid as de verbinding ontbreekt (koppeling stationsomgeving).

      3) Handhaving. Op locaties waar er (camera)toezicht wordt ingevoerd, daalt de snelheid en stijgt de verkeersveiligheid. Het lokaal bestuur heeft geïnvesteerd in deze maatregelen op verschillende trajecten en blijft dit doen. Bovenlokale afstemming met parketten i.v.m. behandeling boetes is nodig. Willen we de snelheid verlagen naar 30, dan dient er extra geïnvesteerd te worden in handhaving. Ook hier verwachten we bovenlokale ondersteuning in de uitbouw van het cameranetwerk.

      Volgende 3 bovenlokale maatregelen zijn prioritair vanuit onze organisatie voor de Zuiderkempen bij de doelstelling: Verbeteren van verkeersleefbaarheid in de kernen.

      1) Modal shift en autoluwe kern. Dit is een grote bezorgdheid omwille van barrières als E313 en Albertkanaal waarbij de brug werkt als een trechter voor al het verkeer. Er zijn geen alternatieven voor de kern van Grobbendonk. Een extra ontsluiting over het Albertkanaal betekent een meerwaarde voor de kernen van Grobbendonk en naburige gemeenten. We vragen bovenlokaal studiewerk te verrichten naar ontsluitingsvarianten voor Beverdonk omwille van de toegenomen tewerkstelling/activiteit. We vragen om te onderzoeken welke bijkomende maatregelen mogelijk zijn om de dorpskern van Grobbendonk leefbaarder te maken, zowel op bovenlokaal als op lokaal niveau.

      2) Het doorgaand vrachtverkeer zoveel mogelijk uit de dorpskernen weren. Elke vrachtwagen registreert de genomen reiswegen. Kilometerheffing aanpassen. Voer een heffing in waar je vrachtwagens niet wenst. Nu wordt er enkel belast op de wegen waar we ze net wel willen. Dit maakt het zeer aantrekkelijk voor de bedrijven om lokale sluiproutes te gebruiken en zo de kilometerheffing te omzeilen. Bovenlokaal cameranetwerk uitbouwen om doorgaand vrachtverkeer te weren.

      3) De objectief gemeten snelheid in een straat ligt meestal lager dan hoe de bewoners de snelheid zelf ervaren. Zeker in de dorpskern dient de snelheid aangepast te worden. Verschillende gemeenten sluiten zich aan bij de Coalitie van 30, maar dit kan beter op bovenlokaal niveau aangepakt worden zodat de regels overal dezelfde zijn, in elke kern. Dit is het duidelijkst voor de weggebruiker. Daarbij zijn communicatiecampagnes een middel om ook een mental shift te realiseren. We verwachten bovenlokale sensibiliserende campagnes om duidelijk te informeren maar ook om het draagvlak te verhogen.

      Volgende 3 bovenlokale maatregelen zijn prioritair vanuit onze organisatie voor de Zuiderkempen bij de doelstelling: Betere doorstroming op alle mobiliteitsnetwerken:

      1) Inzetten en aanbod verbeteren van openbaar vervoer op noord-zuid as. Geen enkel scenario binnen deze studie zorgt voor een daling van het aantal voertuigen in de kern. Men geeft terecht aan dat Leopoldstraat – Boudewijnstraat – Bevrijdingsstraat een veel gebruikte noord-zuidas is. Een beter openbaar vervoersaanbod en een verbinding met de stationsomgeving. 

      2) Toepassen van intelligente verkeerslichten zodat er eenvoudig kan bijgestuurd worden indien nodig. 

      3) Bovenlokale ondersteuning van technologische ontwikkelingen die inzetbaar zijn om de doorstroming te verbeteren (Intelligente snelheids assistentie en begrenzing, enz.).  

      Volgende 3 bovenlokale maatregelen zijn prioritair vanuit onze organisatie voor de Zuiderkempen bij de doelstelling: Een betere en multimodale bereikbaarheid van de bedrijventerreinen die volgens de vigerende beleidsplannen goed gelegen zijn.

      1) Onderzoek naar een bijkomende ontsluiting van het bedrijventerrein Beverdonk. Dit biedt ook kansen om de kern(en) te vrijwaren van doorgaand (zwaar) verkeer. De ongunstige onderzoeksresultaten voor een bijkomende ontsluiting van Beverdonk in westelijke richting, met een parallelweg langs de E313/Albertkanaal of via een tweede brug, zijn gebaseerd op inmiddels achterhaalde gegevens. Bovenlokaal studiewerk verrichten naar ontsluitingsvarianten voor Beverdonk rekening houdend niet enkel met goederen- maar ook personenvervoer omwille van de toegenomen tewerkstelling/activiteit).

      2) Bovenlokaal opnemen calamiteitenroute voor industrieterrein Beverdonk in de vorm van een aansluiting op de E313 (aanwezigheid SEVESO).

      3) Bovenlokale ondersteuningsmaatregelen om de terreinen beter bereikbaar te maken o.a. voor fietsverkeer (onduidelijkheid subsidies). De ondersteuning niet beperken tot het tracé van de fietsostrade maar ook de nodige veilige aansluitingen met het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk dienen gerealiseerd te worden. Deze zijn van even groot belang om het bedrijventerrein beter bereikbaar te maken.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
      Provincie Antwerpen

    • Mobiliteitsvisie Middenkempen - verslag overleg vrachtroutenetwerk Middenkempen van 14 december 2021 - kennisname - voorkeurscenario - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 10 stemmen voor (8 GIB en 2 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van het overleg vrachtroutenetwerk Middenkempen van 14 december 2021.  

      Artikel 2: Voorkeur voor scenario 1 binnen de huidig voorgestelde concepten. 

      Artikel 3: Vraag tot uitwerken van een 3de scenario met dezelfde doelstelling maar met inzet van andere middelen, zoals een aanpassing van de kilometerheffing waarbij een heffing ingevoerd wordt op lokale wegen en N13 en op de wegen waar we het vrachtverkeer wensen een laag of nultarief ingevoerd wordt.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Politiezone Neteland

      Provincie Antwerpen, dienst mobiliteit

    • Papierinzameling - invoering inzamelrecipiënten voor huis-aan-huis inzameling papier en karton - opvolging zwerfvuil en sluikstorten via Mooimakers, module "Mijn mooie straat" - kennisname

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan IOK Afvalbeer de invoering van containers voor de huis-aan-huisinzameling van papier en karton uit te rollen en dit op voorwaarde dat het een gratis pakket is en dat de inwoners de keuze krijgen om te opteren voor:

      • geen container voor inzameling papier en karton
      • een 40 l container voor inzameling papier en karton
      • een 240 l container voor inzameling papier en karton.

      Artikel 2: De algemene communicatie over de verschillende inzamelingsmogelijkheden van papier en karton zal door de gemeente opgemaakt worden. De communicatie over de papiercontainers en verdeling ervan zal door IOK Afvalbeheer opgemaakt worden en aan het gemeentebestuur voorgelegd worden ter goedkeuring. De verdeling van de communicatie (algemeen en specifiek) evenals de verdeling van de containers zal IOK Afvalbeheer op zich nemen. In deze communicatie moet IOK Afvalbeheer opnemen/ vermelden dat elke inwoner de keuze heeft tussen geen container, een 40 l container of een 240 l container voor inzameling van papier en karton.

      Artikel 3: De opvolging van de dropzones te voorzien door de teams van de gemeente en de Mooimakers-coach. Het online pakket van Mooimakers zal gebruikt worden voor de opvolging en voor de rapportering.

      Artikel 4: Overleg in te plannen met de coach van Mooimakers voor de online opvolging dropzones.

      Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IOK Afvalbeheer

      Team Uitvoering & Onderhoud

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Team Informatie & Communicatie

    • Gratis grondafstand Nellesheide - sectie A, nummers 459C en 460S en sectie A, nummer 464A2 - ontwerpakte - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De percelen grond, gelegen aan sectie A, nummer 464A2, 459C en 460S op te nemen in het openbaar domein.

      Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.

      Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.

      Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.

      Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

    • Overdracht erfpachtrecht De Langen Heuvel, secties B, nummers 157/D/2/P0000 en 157/C/2/P0000 - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst) en 5 onthoudingen (4 Vooruit en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: De ontwerpakte opgemaakt door de vennootschap "Notarissen Goossens, Verwerft & Scheurweghs" met zetel Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk wordt goedgekeurd.

      Artikel 2: Alle kosten verbonden aan deze erfpacht zijn ten laste van de erfpachters.

      Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

    • Klachtenbehandeling - rapportering - kennisname

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van de binnengekomen klachten voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Stafmedewerker Beleid & Juridische zaken

      Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel

    • Gemeentelijke mantelzorgpremie periode 2022-2025 - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:

      Subsidiereglement mantelzorgpremie

      Artikel 1: Doel

      Om als lokaal bestuur een goed buurtzorgnetwerk uit te bouwen is het belangrijk om te weten welk de actoren zijn die hier hun rol in opnemen. Een belangrijke groep hierbij zijn de mantelzorgers. Zij zorgen ervoor dat personen met een zorgbehoefte langer en beter in hun thuissituatie kunnen verblijven, verhogen de kwaliteit van leven van deze personen en zorgen er vaak voor dat een opname in bijvoorbeeld een woonzorgcentrum kan worden vermeden of uitgesteld, wat voor de gemeente op termijn ook kostenbesparend werkt.

      De inzet van mantelzorgers in een gemeente is onontbeerlijk en dient door het lokaal bestuur gewaardeerd te worden. Dit kan door ondersteuning en begeleiding te bieden, informatie en vorming te verstrekken en lotgenotencontact te organiseren en stimuleren, maar ook door het uitkeren van een mantelzorgpremie. Door het uitkeren van een mantelzorgpremie zal het gemakkelijker worden om de mantelzorgers binnen onze gemeente te detecteren. 

      Artikel 2: Voorwaarden

      Volgende voorwaarden dienen voldaan te worden om de premie te bekomen:

        • De zorgbehoevende moet een bewijs van erkenning van de zorgkas kunnen voorleggen waaruit blijkt dat hij/zij erkend is als zorgbehoevende met vermelding van de periode van de erkenning en van een zorgbudget genieten voor mantel- en thuiszorg. 
        • De mantelzorger is bij de zorgkas van de zorgbehoevende geregistreerd als mantelzorger en indien van toepassing het bewijs dat men geniet van een verhoogde tegemoetkoming in het kader van de ziekteverzekering.
        • De mantelzorger dient meerderjarig of een ontvoogde minderjarige te zijn. Voor de zorgbehoevende is er geen leeftijdsvoorwaarde.
        • De gemeentelijke mantelzorgpremie kan enkel aangevraagd worden voor zorgbehoevende personen die niet permanent in een zorginstelling (woonzorgcentrum, medisch-pedagogisch instituut, …) verblijven. 
        • De mantelzorger en zorgbehoevende moeten ingeschreven zijn én werkelijk verblijven in de gemeente Grobbendonk sinds 1 januari van het jaar waarin de premie wordt aangevraagd.

      Artikel 3: Subsidiebedrag

        • De mantelzorgpremie betreft een éénmalige premie die wordt uitbetaald aan de mantelzorger.
        • De mantelzorgpremie bedraagt 100,00 euro voor mantelzorgers met een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en 50,00 euro voor mantelzorgers zonder verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds. 
        • Bij 2 zorgbehoevenden gedomicilieerd op hetzelfde adres bedraagt de mantelzorgpremie voor de 2de zorgbehoevende respectievelijk 50,00 of 25,00 euro, afhankelijk van het feit of men al dan niet een verhoogde tegemoetkoming geniet van het ziekenfonds. De mantelzorger die in dat geval als eerste de aanvraag doet ontvangt dan het bedrag van respectievelijk 100,00 of 50,00 euro.
        • Voor elke zorgbehoevende kan slechts 1 gemeentelijke mantelzorgpremie worden uitgekeerd. 
        • Een mantelzorger kan voor maximum 2 zorgbehoevenden een volledige  gemeentelijke mantelzorgpremie ontvangen indien deze niet op hetzelfde adres wonen.
        • De mantelzorgpremie wordt uitgekeerd in Grobbendonkse cadeaucheques.

      Artikel 4: Procedure

      De aanvraag voor de gemeentelijke mantelzorgpremie dient te gebeuren door, tussen 1 januari en 15 december van het lopende jaar, een verzoek te richten via mail, telefoon of mondeling aan het loket van het Lokaal Diensten Centrum met opgave van naam en telefoonnummer van de mantelzorger.  De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal dan contact opnemen voor een huisbezoek of bureelgesprek waarbij de aanvraag wordt ingevuld en de bewijzen kunnen worden voorgelegd.

      De consulent Zorg & Gezondheid of de beleidsdeskundige Doelgroepen zal maandelijks de aanvragen ter goedkeuring voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen.

      Artikel 5: Sancties (en strafbepalingen)

      Als blijkt dat onjuiste gegevens werden aangebracht en daardoor onterecht een subsidie werd verstrekt, zal het college van burgemeester en schepenen de subsidie terugvorderen.

      Bij bezwaar wordt een vergadering georganiseerd tussen de betrokken partij en een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen. Op deze vergadering wordt de betrokken partij gehoord, waarna een advies wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

      Artikel 6: Inwerkingtreding (en looptijd)

      Dit reglement is van toepassing vanaf 1 februari 2022 tot en met 31 december 2025.

      Artikel 2: Bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 de ramingen te verschuiven van het dossier van het OCMW naar het dossier van de gemeente. 

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Teamleider Zorg & Gezondheid

      Teamleider Mens & Welzijn

      Teamleider Vrije tijd

      Financieel directeur

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Ter kennis genomen

      Vlaams Belang:

      • Huisdiersticker voor noodgevallen - invoering in Grobbendonk
      • Vandalisme/ overlast gemeente - politiecontrole
      • Straatnamenborden - historiek

      De Lokale Lijst:

      Geen vragen

      Vooruit:

      • WZC De Wijngaard - oversteekplaats bushalte
      • Begraafplaatsen - toepassing reglement
      • Nieuwendijk - verlichting/ signalisatie
      • Politieraad - samenkomst
      • Zuiderbaan - verkeerspalen verwijderd
      • Eikenlei - signalisatie 

      CD&V:

      • Pierloos - stand van zaken en voorwaarden verkoop

      N-VA:

      Geen vragen

      GIB:

      Geen vragen