DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 20 juni 2023 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Cipal dv. De gemeente werd per schrijven van 14 juli 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv die op digitaal wijze plaats zal vinden op 12 oktober 2023 om 16 uur.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 bevat volgende agendapunten:
1. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), om er na §1, tweede lid, volgend lid aan toe te voegen:
“Daarbij behoren ook volgende verrichtingen:
2. Wijziging aan artikel 4 van de statuten (“maatschappelijke doelstellingen”), door schrapping van §2.
3. Verplaatsing van de zetel naar 2440 Geel, Cipalstraat 3 en bijgevolg wijziging van de eerste zin van artikel 5 van de statuten.
4. Wijziging aan artikel 1 van de statuten, om er na de eerste zin volgende zin toe te voegen:
“De vereniging kan haar activiteiten ook voeren onder de naam “C-smart”.”
5. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het eerste lid te vervangen door volgende tekst:
“Naast gemeenten kunnen uitsluitend aan de vereniging deelnemen: autonome gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden, gevormd krachtens deel 3, titel 3 van het Vlaams Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (hierna aangeduid als "het decreet"), politiezones, hulpverleningszones, alsook elke andere persoon waarvan de deelname decretaal is toegestaan.”
6. Wijziging aan artikel 2 van de statuten, om er het tweede lid te schrappen.
7. Wijziging aan artikel 3 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
8. Wijziging aan artikel 4bis van de statuten, om er §1 te vervangen door volgende tekst:
“§1. De vereniging mag, overeenkomstig artikel 472 van het decreet en met behoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, deelnemen in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen die zelf niet de rechtsvorm van de vereniging hebben aangenomen, op voorwaarde dat het maatschappelijk doel van deze rechtspersonen overeenstemt met de eigen doelstellingen en op voorwaarde dat de wetgeving op de overheidsopdrachten waar toepasselijk wordt nageleefd.”
9. Wijziging aan de tweede zin van artikel 5 van de statuten om er het woord “hemzelf’ te vervangen door “haarzelf”.
10. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het eerste lid te schrappen.
11. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er de laatste zin van het vijfde lid te vervangen door volgende zin:
“Artikel 425, vierde en vijfde lid, van het decreet zijn op hen van toepassing.”
12. Wijziging aan artikel 6 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
13. Wijziging aan artikel 9 van de statuten, om er in de eerste zin van het tweede lid het woord ‘kapitaalplaatsing” te vervangen door het woord “inbreng”.
14. Wijziging aan artikel 11 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
“ De vereniging ziet erop toe dat zij over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van haar bedrijvigheid.”
15. Wijziging aan artikel 12 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
16. Wijziging aan artikel 13, §2, eerste zin van de statuten, om er de woorden “Het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “De inbreng”.
17. Wijziging aan artikel 13, §2, tweede zin van de statuten om er de woorden “in kapitaal” te schrappen.
18. Wijziging aan artikel 13, §3 van de statuten, om er de woorden “het kapitaal” te vervangen door de woorden “de inbreng”.
19. Wijziging aan artikel 13 van de statuten, om er na §3 volgende paragraaf toe te voegen:
“§4. Alle huidige en toekomstige inbrengen worden geboekt op een beschikbare eigen vermogensrekening.”
20. Wijziging aan artikel 15, §1, eerste lid van de statuten, om er in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
21. Wijziging aan artikel 15, §1 van de statuten, om er het laatste lid te schrappen.
22. Wijziging aan artikel 15, §3 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §2 en in de laatste zin de woorden “over het lokaal bestuur” te schrappen.
23. Wijziging aan artikel 13, §4 van de statuten, om deze te hernummeren tot artikel 15, §3.
24. Wijziging aan artikel 18 van de statuten, om dit artikel te vervangen door volgende tekst:
25. Wijziging aan artikel 20 van de statuten, om er in de tweede zin de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen evenals in de derde zin de woorden “de op voordracht van de deelnemende gemeenten” en de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde”.
26. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er het eerste en tweede lid van §1 te vervangen door volgende tekst:
27. Wijziging aan artikel 21 van de statuten, om er de eerste zin van paragraaf 2 te vervangen door volgende tekst:
28. Wijziging aan artikel 22 van de statuten, om er in de tweede zin tussen de woorden “aangetekend” en “verzonden” de woorden “of digitaal” in te voegen.
29. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er in §1, eerste lid, na de tweede zin volgende zin toe te voegen:
“Met uitzondering van de beslissingen welke wettelijk niet zijn toegestaan, kunnen de bestuurders schriftelijk of digitaal via videoconferentie, conference call of andere telecommunicatiemiddelen alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren.”
30. Wijziging aan artikel 23 van de statuten, om er de derde paragraaf te vervangen door volgende tekst:
31. Schrapping van de artikelen 25 en 25bis van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
“§3. Een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde brengt minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de vereniging.”
32. Wijziging aan artikel 26 van de statuten, om dit artikel te vervangen voor volgende tekst:
33. Wijziging aan artikel 26, tweede lid van de statuten, om er het getal “36” te vervangen door het getal “33”.
34. Wijziging aan artikel 28 van de statuten, om er in de eerste zin het woord “vennootschap” te vervangen door het woord “vereniging”.
35. Schrapping van de artikelen 32 en 33 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
36. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “48” te vervangen door het getal “436”.
37. Wijziging aan artikel 35 van de statuten, om er het derde lid te vervangen door volgende tekst:
38. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, derde lid, laatste zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door de woorden “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging” en om er in §1, vierde lid de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
39. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §1, laatste lid het getal “37” te vervangen door het getal “34”.
40. Wijziging aan artikel 36 van de statuten, om er in §2, eerste lid, tweede zin de woorden “het maatschappelijk kapitaal” te vervangen door “de totale inbreng van de deelnemers in de vereniging”.
41. Wijziging aan artikel 37 van de statuten, om er in de laatste zin van het tweede lid het getal “37” te vervangen door “34”.
42. Wijziging aan artikel 38 van de statuten, om er in de tweede en derde zin telkens de woorden “op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemde” te schrappen.
43. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er het derde lid te schrappen.
44. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
“De raad van bestuur kan de deelnemers de mogelijkheid bieden om overeenkomstig artikel 6:75 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.”
45. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, om er in het vierde lid, laatste zin de woorden “wetboek van vennootschappen te vervangen door “Wetboek van vennootschappen en verenigingen”.
46. Wijziging aan artikel 39 van de statuten, door toevoeging na het derde lid van volgend lid:
47. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het eerste lid, eerste zin tussen het woord “statuten” en “worden” de woorden “en in de bijlagen” in te voegen.
48. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het tweede lid, eerste zin het woord “statutenwijzing” te vervangen door “statutenwijzigingen”.
49. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het vijfde lid, de eerste zin te vervangen door volgende tekst:
50. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er het zesde lid te vervangen door volgende tekst:
“De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekendgemaakt.”
51. Wijziging aan artikel 40 van de statuten, om er in het laatste lid, na het woord “verplichting” de woorden “of om het aantal mandaten binnen de vereniging te verminderen” toe te voegen.
52. Wijziging aan artikel 42bis van de statuten, om het artikel te vervangen door volgende tekst:
53. Wijziging aan artikel 44 van de statuten om het laatste lid te vervangen door volgende tekst:
54. Schrapping van artikel 45 van de statuten en hernummering van de daaropvolgende artikelen.
55. Wijziging aan artikel 46 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
56. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §2 te vervangen door volgende tekst:
57. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, eerste lid het woord “kapitaalinbreng” te vervangen door “inbreng”.
58. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §3, tweede lid, de laatste zin te vervangen door volgende zin:
“Het door een deelnemer overgenomen personeel komt, met behoud van zijn geldelijke rechten, terecht in een overgangskader dat uitdovend is.”
59. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er §4 te vervangen door volgende tekst:
60. Wijziging aan artikel 47 van de statuten, om er in §5 het woord “vennoten” te vervangen door
“deelnemers” en het woord “vennootschapsvermogen” door “vermogen”.
61. Schrapping van “HOOFDSTUK VI. Tijdelijke en overgangsbepalingen”.
62. Wijzigingen aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten.
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
De gemeenteraad van 26 mei 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Cipal dv gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De huidige statuten van Cipal;
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om ze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB;
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;
Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Voor meer informatie over de agendapunten wordt er doorverwezen naar het door de Raad van Bestuur op 13 juli 2023 goedgekeurde ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota. Deze zijn ter beschikking op de webpagina van de Vergadering https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-12oktober2023/ .
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (9 GIB en 1 N-VA) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).
Artikel 1: Goedkeuring van de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal).
Artikel 2: Goedkeuring van de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal).
Artikel 3: Goedkeuring van de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp).
Artikel 4: Goedkeuring van het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering).
Artikel 5: Goedkeuring van het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering).
Artikel 6: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Cipal dv (infoavdv@cipal.be)
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IKA. De gemeente werd per schrijven van 5 september 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IKA die plaats zal vinden op 21 november 2023 om 18.00 uur in E10 Hoeve, Kapelstraat 8 te 2960 Brecht.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 21 november 2023 bevat volgende agendapunten:
1. Principebeslissing samenwerking met Luminus
2. Verhoging inbreng aandelen kengetal 9fen 11
3. Aanpassen van de statuten als volgt:
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur cm de beslissingen genomen in agendapunt 3 bij authentieke akte te doen vaststellen
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te voigen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2024.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Gino Van der Elst voor als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van IKA gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 10 stemmen voor (9 GIB en 1 N-VA) en 7 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 21 november 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
Artikel 3: In te tekenen op de verhoging van de inbreng voor 8 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 4.000,00;
23 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 11.500,00;
en deze te volstorten met € 15.500,00 uitkering van reserves IKA.
Artikel 4: Goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.
Artikel 5: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IKA
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vanuit een aantal uitgangspunten (eenzelfde DNA en logica, het geloof in transversale samenwerking met prioritaire partners en het geloof in de netwerkorganisatie) is Neteland de laatste jaren uitgegroeid tot een gewaardeerd en performant intergemeentelijk samenwerkingsverband. De 5 Netelandbesturen (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) werken samen op verschillende domeinen als Vrije Tijd, Omgeving, Welzijn en Zorg, Veiligheid en Strategie/ Interne Organisatie.
De gemeenten ervaren de samenwerking als zeer positief. De meerwaarde van het samenwerkingsverband wordt op geen enkele manier in vraag gesteld. De vijf besturen zijn tevreden over de resultaten en over de dynamiek die de voorbije jaren tot stand kwam.
Ondanks deze positieve ondertoon, ervaart men tegelijk dat de samenwerking en het organisatiemodel op z’n grenzen stoot. De vaart van de voorbije jaren draait voor een deel op de vrijwillige inzet van medewerkers en politici, er zijn verschillende werkregelingen voor de medewerkers, er is nood aan een verdere professionalisering en de samenwerking legt hoge druk op de gemeentelijke diensten. Het huidige organisatiemodel biedt geen duurzaam perspectief op verdere groei.
Vandaar de vraag om de nieuwe toekomstsporen te verkennen voor de samenwerking op de lange termijn, met voor elk spoor de kansen en bedreigingen. De verkenning is een open reflectie zonder taboes of voorafnames. Fusie wordt als scenario onderzocht, naast versterkte intergemeentelijke samenwerking, associatie of shared services.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Steden en gemeenten opereren in een snel veranderende omgeving. Burgers worden mondiger, uitdagingen worden complexer en globaler, het speelveld breidt uit, met meer dossiers en partnerschappen op een regionaal niveau.
In het verlengde daarvan verandert ook het bestuurlijke landschap. De Vlaamse overheid stuurt aan op bestuurskrachtige gemeenten, en draagt meer bevoegdheden over naar het lokale niveau. Ze wil ook dat steden en gemeenten voldoende robuust zijn om die uitdagingen en verantwoordelijkheden op te nemen.
Na de succesvolle uitbouw van de intergemeentelijke samenwerking de voorbije jaren, stelt zich de vraag naar verdere toekomstsporen.
De voorstelling van het eindrapport is via volgende link raadpleegbaar.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van het eindrapport 'Toekomstverkenning Neteland' door IDEA.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Een commissie van financiën werd opgericht met als doel de besprekingen in de gemeenteraad betreffende het meerjarenplan, de aanpassing ervan en de jaarrekening voor te bereiden.
Het aantal leden van deze commissie werd bepaald volgens het systeem D'Hondt en leidde tot volgende samenstelling: 2 vertegenwoordigers van GIB, 1 vertegenwoordiger van N-VA, 1 vertegenwoordiger van sp.a en 1 vertegenwoordiger van CD&V.
In zitting van de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd volgende, gewijzigde samenstelling voor de commissie van financiën goedgekeurd:
- GIB: Guy Echelpoels en Peggy Goormans
- N-VA: Philip Ardies
- CD&V: Maarten Wouters
- Vooruit: Ivan Verbeeck
Ten gevolge van het ontslag van Maarten Wouters als raadslid, dient in zijn vervanging te worden voorzien. De CD&V-fractie draagt Koen De Vries voor als lid van de commissie van financiën, als opvolger van Maarten Wouters. Hiervan dient kennis te worden genomen door de gemeenteraad.
De voordrachtsakte is ontvankelijk.
Artikel 35 van het huishoudelijk reglement, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 februari 2019 en aangepast in de gemeenteraadszitting van 31 maart 2020.
Artikel 37 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de aanduiding van Koen De Vries als lid van de commissie van financiën voor de CD&V-fractie, ter vervanging van Maarten Wouters.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Financieel Management
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Artikel 21 van de statuten van Woonmaatschappij LeefGoed BV voorziet in de mogelijkheid tot de oprichting van comités. In casu wordt er voorzien in een wooncomité en een bouwcomité voor de regio Neteland én in een wooncomité en een bouwcomité voor de regio Zuiderkempen.
Om in het wooncomité te kunnen zetelen, is op 14 september 2021 in de Conferentie van Kempense Burgemeesters (CKB) afgesproken dat men in het bestuursorgaan moet zetelen en/of schepen bevoegd voor welzijn moet zijn. Om in het bouwcomité te kunnen zetelen, is op 14 september 2021 in het CKB afgesproken dat men in het bestuursorgaan moet zetelen en/of schepen bevoegd voor ruimtelijke ordening moet zijn.
De gemeente Grobbendonk moet haar kandidaat-leden voor het wooncomité en het bouwcomité aanduiden.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).
Decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen van 9 juli 2021.
Het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 (WVV).
Omzendbrief OMG/W 2020/3 van 24 april 2020 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen.
Decreten over het Vlaams woonbeleid van 17 juli 2020 (Vlaamse Codex Wonen van 2021).
Statuten van Woonmaatschappij LeefGoed BV.
Overeenkomstig art. 21 van de statuten van Woonmaatschappij LeefGoed BV, wordt voorzien in een wooncomité en een bouwcomité voor de regio Neteland én in een wooncomité en een bouwcomité voor de regio Zuiderkempen. De gemeente Grobbendonk heeft recht op één lid in het wooncomité en één lid in het bouwcomité voor de regio Neteland. Zoals afgesproken in de CKB op 14 september 2021 wordt de schepen bevoegd voor welzijn voorgedragen als kandidaat-lid voor het wooncomité. De schepen voor ruimtelijke ordening wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het bouwcomité.
Voor de gemeente Grobbendonk betekent dit:
Kandidaat-lid wooncomité = mevrouw Greet Van de Peer
Kandidaat-lid bouwcomité = de heer Johan Verhaegen
De bevoegdheden van de comités worden vastgelegd in een intern reglement.
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 17 stembiljetten werden aangetroffen in de stembus, met 10 stemmen voor Greet Van de Peer en 7 stemmen voor Natalie Moens, voor kandidaat lid van het wooncomité van Leefgoed;
bij geheime stemming waarbij 17 stembiljetten werden aangetroffen in de stembus, met 10 stemmen voor Johan Verhaegen en 7 stemmen voor Natalie Moens, voor kandidaat lid van het bouwcomité van Leefgoed.
Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als kandidaat-lid voor het wooncomité voor de regio Neteland van Woonmaatschappij Leefgoed BV:
- mevrouw Greet Van de Peer
Artikel 2: De gemeenteraad duidt volgende persoon aan als kandidaat-lid voor het bouwcomité voor de regio Neteland van Woonmaatschappij Leefgoed BV:
- de heer Johan Verhaegen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn bepalen wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, wordt voorgelegd. Er wordt minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s. De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
- Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen;
- Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- Schema J1: Doelstellingenrekening.
In de bijgevoegde beleidsrapporten zijn enkel de kosten en opbrengsten in de kolommen van de jaarrekening terug te vinden.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2023:
- Beleidsevaluatie prioritaire acties;
- Beleidsopvolging overheidsopdrachten;
- Beleidsopvolging klimaatacties;
- J1 Doelstellingenrekening;
- ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);
- T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;
- T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;
- T3 Investeringsproject.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Door het betreden van het recyclagepark verklaren de inwoners van Grobbendonk kennis te hebben van het recyclagepark reglement en ermee akkoord te gaan.
BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente 2020 - 2025.
AP000030 We voeren een transparante belastingpolitiek 2020 - 2025.
AC000497 We heffen een contantbelasting op de inzameling-hergebruik-recyclage-huishoudelijke afvalstoffen-bedrijfsafvalstoffen.
MJP002181.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 1 N-VA, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings en Ivan Verbeeck) en 4 onthoudingen (2 CD&V, Natalie Moens en Johan Struyfs).
Artikel 1: Het reglement recyclagepark goed te keuren als volgt:
REGLEMENT Recyclagepark Grobbendonk
Door het betreden van het recyclagepark van Grobbendonk verklaart men kennis te hebben van dit reglement en gaat men ermee akkoord.
Artikel 1: Definitie
Het recyclagepark is een inrichting die tot doel heeft de gescheiden inzameling van huishoudelijke en met huishoudelijk gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen (dit is naar aard en hoeveelheid met huishoudelijk afval vergelijkbaar) mogelijk te maken met het oog op de maximale recyclage van deze stoffen.
Onder huishoudelijke afvalstoffen worden die afvalstoffen begrepen, die ontstaan zijn door de normale werking van een particuliere huishouding.
Onder vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden die afvalstoffen begrepen, die omwille van aard, samenstelling en hoeveelheden vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen.
De bepalingen van de besluiten van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en –beheer (VLAREA) zijn eveneens van toepassing voor dit reglement
Artikel 2: Toepassing grond
Het reglement is van toepassing op het recyclagepark van de gemeente Grobbendonk, gelegen Industrieweg 28 te 2280 Grobbendonk.
De exploitatie is in handen van het lokaal bestuur Grobbendonk, Boudewijnstraat 4 te 2280 Grobbendonk.
Artikel 3: Toegang
Het recyclagepark is alleen toegankelijk voor de inwoners van de Grobbendonk en voor de ondernemingen die op het grondgebied van Grobbendonk gevestigd zijn, in zoverre de door ondernemingen aangevoerde afvalstoffen vergelijkbaar zijn overeenkomstig artikel 5.2.2.1. van het VLAREA (afvalstoffen die ontstaan ten gevolge van activiteiten die van dezelfde aard zijn als deze van de normale werking van een particuliere huishouding).
Eigenaars van een tijdelijk verblijf binnen de gemeente, maar woonachtig buiten de gemeente en toekomstige bewoners kunnen gebruik maken van het recyclagepark met een tijdelijke toegangsbadge.
Het is verboden afvalstoffen, afkomstig van natuurlijke en/of rechtspersonen uit andere gemeenten aan te bieden. Bij vermoeden van aanbieding van dit afval heeft de parkwachter het recht, tot bewijs van het tegendeel door de aanbieder, om de toegang tot het recyclagepark te weigeren.
De afvalstoffen dienen zo veel mogelijk gesorteerd te worden. Afval achterlaten rondom de containers of aan de ingang is verboden.
Wees te allen tijde hoffelijk ten aanzien van de parkwachter. Hij ziet namelijk toe op het naleven van de regels binnen het recyclagepark en houdt toezicht op de veiligheid van alle bezoekers. Zijn oordeel berust op ervaring en kennis en kan daarom absoluut gezien worden als een autoriteit binnen het recyclagepark.
Intimidatie en agressie naar de recyclageparkwachter toe wordt absoluut niet getolereerd en zal genoteerd en doorgemeld worden aan het lokaal bestuur Grobbendonk.
De gebruikers van het recyclagepark betreden het recyclagepark op eigen verantwoordelijkheid.
Het lokaal bestuur Grobbendonk is niet verantwoordelijk voor enig lichamelijk letsel of materiële schade van persoonlijke goederen, of diefstal.
Het aanvoeren en deponeren van de afvalstromen gebeurt volledig op risico van de gebruikers. De gebruikers worden aansprakelijk gesteld voor de schade door hun toedoen aan de inrichting of uitrusting van het recyclagepark.
Artikel 4: Vergunning
Het recyclagepark van Grobbendonk is een vergunde inrichtingen waar huishoudelijke afvalstoffen of daarmee naar aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen worden gedeponeerd met het oog op een ecologische verwerking via recyclage of via eind verwijdering.
Artikel 5: Leiding en bevoegdheid
Het toezicht en de dagelijkse leiding van het recyclagepark zijn toevertrouwd aan de recyclageparkwachters onder toezicht van de ploegbaas.
Artikel 6: Toegankelijkheid en veiligheid
- De bezoekers dienen zich aan te melden met vertoon van een geldig EID.
- Bezoekers mogen alleen de EID van zichzelf gebruiken, niet van een derde.
- Elke bezoeker bewijst op eenvoudig verzoek van de parkwachters zijn identiteit.
- Het recyclagepark is uitsluitend toegankelijk voor inwoners van Grobbendonk, alsook voor eigenaars van tweede verblijven, verenigingen, bouwers/verbouwers en nieuwe inwoners die hiervoor door de gemeente via Grobbendonk-toegangsmodaliteiten uitdrukkelijk zijn toegelaten. KMO´s hebben toegang tot het recyclagepark op voorwaarde dat ze over een toegangsbadge beschikken.
- De toegangsbadge kan aangevraagd worden door eigenaars met een onderneming in Grobbendonk, 2de verblijven en eigenaars van een woning in Grobbendonk die in een andere gemeente gedomicilieerd zijn.
- De toegangsbadge kan via de gemeentelijke website aangevraagd worden.
- Wie zich zonder uitdrukkelijke toestemming van lokaal bestuur Grobbendonk toegang verschaft buiten de openingsuren, wordt beschouwd als een indringer en kan als dusdanig worden vervolgd.
- De voertaal op het recyclagepark is Nederlands.
- De EID dient bij het betreden van het park ingelezen te worden in de voorziene zuil. Pas nadat de registratie aanvaard is, kan het recyclagepark betreden worden.
- Bij de aanlevering van betalende fracties begeeft de aanbieder zich tot de weegbrug. Daar wordt met hulp van de parkwachter het gewicht in en uit gewogen en wordt bij de uitweging meteen betaald.
- Het recyclagepark is toegankelijk voor voertuigen met of zonder aanhangwagen die bij het oprijden van de weegbrug geladen en bemand maximaal 7.000 kilogram wegen en maximaal 8 meter lang zijn.
- Personen vreemd aan de dienst, die geen materiaal of afvalstoffen aanbrengen, hebben geen toegang tot het recyclagepark, tenzij in opdracht van lokaal bestuur Grobbendonk.
- Bij een openstaande schuld wordt de toegang geweigerd tot de schuld voldaan is.
- Dieren zijn niet toegelaten op het recyclagepark.
- Op het recyclagepark geldt een algemeen rookverbod.
- Kinderen onder de 12 jaar mogen niet rondlopen zonder begeleiding op het recyclagepark en/of moeten in de wagen blijven.
- De maximumsnelheid voor voertuigen is beperkt tot 10 kilometer per uur.
- De toegangswegen of andere onderdelen van de inrichting mogen niet nodeloos belemmerd worden.
Artikel 7: Meenemen afvalstoffen
Afvalstoffen die door bezoekers worden gedeponeerd op het recyclagepark, worden eigendom van het lokaal bestuur Grobbendonk, het meenemen ervan wordt beschouwd als diefstal. Enkel na overleg met de parkwachter en door het invullen van een meeneemlijst kunnen materialen meegenomen worden. Op de lijst moet de meenemer verklaren dat hij het materiaal voor eigen gebruik meeneemt en er geen commerciële doelstellingen mee heeft. Op de betrokken lijst dient het materiaal beschreven en afgetekend te worden door de meenemer, er kunnen geen materialen uit de KGA kluis meegenomen worden en ook geen materialen waar geld voor kan ingezameld worden.
Artikel 8: Verantwoordelijkheid
Lokaal bestuur Grobbendonk is niet verantwoordelijk voor ongevallen, lichamelijke of materiële schade, diefstal, verlies van goederen of foutief gebruik van de beschikbare uitrusting of infrastructuur.
Schade door derden aan de inrichting of aan de uitrusting van het recyclagepark zal op deze manier verhaald worden.
Artikel 9: Aanvoer
De afvalstoffen worden door de bezoeker steeds voorgesorteerd aangeleverd om de doorstroomtijd op het recyclagepark zo kort mogelijk te houden. De bezoeker gooit de afvalstoffen zelf in de daartoe bestemde container, bij twijfel kunnen de parkwachters geraadpleegd worden.
De lijst van afvalstoffen die op het recyclagepark worden aanvaard is beschikbaar op www.grobbendonk.be.
Andere soorten afvalstoffen dan vermeld op deze lijst worden niet aanvaard, tenzij dit duidelijk aangegeven of gecommuniceerd wordt door het lokaal bestuur Grobbendonk.
Niet toegelaten materialen:
- Radioactieve stoffen
- Explosieve stoffen
- Vuurwapens
- Drukhouders (gasflessen, tenzij geperforeerde)
- Besmette stoffen
- Geneesmiddelen, medisch materiaal
- Specifieke bedrijfsafvalstoffen
- Krengen van dieren en slachtafval
- Pathologisch bevuild afval van ziekenhuizen en praktijken van medische beroepen
- Voertuigwrakken (ook onderdelen)
- KGA afkomstig van niet-huishoudelijke oorsprong
- GFT
- Grond en aardkluiten, graszoden
- Mest
- Asbest: hechtgebonden asbest is toegestaan maar dient verpakt te zijn in de daartoe gemeentelijke zakken.
Bezoekers die dit materiaal aanbieden, dienen zich te melden bij de parkwachter. Hierna zal de parkwachter de bezoeker begeleiden, zodat een correcte en veilige afgifte van het asbest mogelijk is.
- Bedrijfsafvalstoffen: bedrijfsafvalstoffen zijn enkel toegelaten indien zij naar aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen.
Artikel 10: Onbetamelijk en ontoelaatbaar gedrag
Recyclageparkwachters hebben de bevoegdheid om de personen die zich schuldig maken aan onbetamelijk of ontoelaatbaar gedrag, in overleg met de ploegbaas of teamleider in afwachting van een definitieve beslissing door het bestuur van Grobbendonk, tijdelijk de toegang tot het recyclagepark te ontzeggen of om deze personen van het recyclagepark weg te sturen.
Het recyclagepark is een privédomein met een publiek karakter, waardoor de bijstand van de politie gevraagd kan worden. De recyclageparkwachters rapporteren het gedrag via de ploegbaas / teamleider / team Ruimte & Vergunningen die na overleg met het bestuur een gemotiveerde beslissing neemt en een schriftelijke waarschuwing of een tijdelijk / definitief toegangsverbod oplegt. Deze beslissing staat de schadeloosstelling en de eventuele toepassing van de door de strafwet voorziene straffen niet in de weg.
Onbetamelijk gedrag is gedrag waarbij de goede werking van het recyclagepark wordt verstoord.
Ontoelaatbaar gedrag is onbetamelijk gedrag waarbij de tussenkomst van de lokale politie nodig is, fraude of poging tot fraude, agressie of poging tot agressie of is diefstal.
Artikel 11: Tarieven
De tarieven van de ingezamelde materialen zijn bepaald in het retributiereglement dat door lokaal bestuur Grobbendonk wordt vastgesteld.
Artikel 12: Betaalmogelijkheid
Het recyclagepark van Grobbendonk beschikt over een weegbrug en een betaalzuil. Er kan enkel met bancontact betaald worden.
Artikel 13: Sluikstorten
Het achterlaten van afvalstoffen op een andere plaats dan de daarvoor voorziene plaats is verboden en wordt beschouwd als sluikstorten en geeft aanleiding tot het toepassen van het GAS reglement en de politiecodex.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 17 mei 2023 diende Van Rossum Rik en Van Camp Hanne de omgevingsvergunning in voor het slopen van een bestaande woning en het bouwen van een nieuwe open eengezinswoning, met als adres Waterlaatstraat 6 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nrs. 440G en 441A. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_2023068387. De aanvraag bevat volgende stedenbouwkundige handelingen: het slopen van een bestaande woning en het bouwen van een nieuwe open eengezinswoning.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft bijkomende stukken opgevraagd op 15 juni 2023 en hiervoor een termijn voorzien van 30 dagen. Deze bijkomende stukken werden ontvangen op 16 juni 2023.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 10 juli 2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag tot omgevingsvergunning onderzocht, rekening houdend met alle terzake geldende wettelijke bepalingen.
Artikel 162 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikelen 2, 40, 41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Wetgevend planningskader
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 14 juni 2023 tot 12 augustus 2023.
Er werden 0 bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Er werd een intern advies gevraagd aan de gemeentelijke groendienst in het kader van het rooien van 10 bomen. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lot A van 154 m².
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.
Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 12 april 2023 diende Mark Vekemans en Sofie Verheven de omgevingsvergunning in voor het verbouwen van een woning, met als adres Sparrenlaan 7 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 44L. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_2023052121. De aanvraag bevat volgende stedenbouwkundige handelingen: het verbouwen van een woning.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 11 mei 2023.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag tot omgevingsvergunning onderzocht, rekening houdend met alle terzake geldende wettelijke bepalingen.
Artikel 162 van de grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikelen 2, 40, 41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Wetgevend planningskader
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woonparkgebied.
De woonparken zijn gebieden waarin de gemiddelde woningdichtheid gering is en de groene ruimten een verhoudingsgewijs grote oppervlakte beslaan.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 2 juni 2023 tot 1 juli 2023.
Er werden 0 bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Agentschap Natuur en Bos gaf op 17 mei 2023 geen advies.
Er werden geen interne adviezen gevraagd.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.
Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Sinds 1 januari 2022 is het lokaal bestuur Grobbendonk toegetreden tot OFP Prolocus voor de aanvullende pensioentoezegging van zijn contractuele medewerkers. Er werd een bijkomende verhoging van de 2de pensioenpijler vooropgesteld.
Voor prestaties vanaf 1 januari 2024 wordt een verhoging van de pensioentoelage voorzien van 3,5% naar 4% voor het niet-VIA personeel.
Ministeriële omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 28 mei 2020 houdende toelichting sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het sectoraal akkoord 2020, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 10 april 2020.
Vlaams Intersectoraal akkoord (VIA 5) van 8 juni 2018.
Wet van 30 maart 2018 (BS 17 april 2018) m.b.t. het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2014 betreffende de verhoging van de pensioenbijdragen voor contractuele personeelsleden van de VIA-diensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2010 betreffende de invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor contractueel personeel en goedkeuring bestek RSZPPO.
Sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008.
Kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat met de representatieve vakorganisaties onderhandeld werd in het Vlaams onderhandelingscomité C1 van 9 december 2009 (zoals van toepassing op 1 januari 2019).
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
De kosten voor het jaar 2024, na verhoging van de bijdragevoet van de tweede pensioenpijler voor het contractueel personeel van de niet-VIA-diensten van 0,5% op het pensioengevend jaarloon, worden geraamd op 112.233,71 euro voor de gemeente en 19.251,44 euro voor het OCMW. De kost voor de verhoging van 3,5% naar 4% bedraagt 16.038,12 euro.
Het bedrag zal voorzien worden in de meerjarenplanwijziging 2024.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De pensioentoelage voor de tweede pensioenpijler wordt verhoogd met 0,5% vanaf 1 januari 2024 voor alle contractuele personeelsleden die tewerkgesteld zijn in de niet-VIA-diensten. De bijdragevoet van de contractuele niet-VIA-personeelsleden wordt vanaf 1 januari 2024 vastgesteld op 4%.
Artikel 2: Het pensioenreglement en het gemeenteraadsbesluit betreft de tweede pensioenpijler OFP Prolocus, zal ter beschikking gesteld worden van de contractuele personeelsleden (niet-VIA personeel).
Artikel 3: De gewijzigde pensioentoelage 2024 zal opgenomen worden in de meerjarenplanwijziging.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM
Team Financieel management
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De prijs voor de aankoop van een compostvat stijgt voor de gemeente, waardoor het wenselijk is om ook de retributie aan te passen.
Het ophalen en verwerken van huisvuil brengt een kostprijs voor de gemeente met zich mee. De burger kan tevens door de gemeente, met acties ter voorkoming van afval, gestimuleerd worden om mee de afvalberg te helpen verkleinen. Een belangrijke fractie van het afval betreft tuinafval en deze fractie is perfect te composteren. Thuiscompostering is de best beschikbare techniek om tuinafval uit het afvalcircuit te halen.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van retributies.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De Grondwet en meer bepaald artikel 173.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.
AP000004 We leveren een actieve bijdrage om de lokale leefbaarheid te verbeteren.
AC000260 We zetten in op duurzaam, integraal afvalbeheer.
MJP000359 OM/0309/7010000.
Raming: 1.500,00 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 1 N-VA, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings en Johan Struyfs) en 4 onthoudingen (2 CD&V, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de wijziging van volgend item in het retributiereglement:
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
Compostvat: 65 euro
Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op de gemeenteraad van 20 juni 2023 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2023 vastgesteld.
De toezichthoudende overheid formuleerde technische bemerkingen en aanbevelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen en aanbevelingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2023.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Sinds 30 juni 2017 is het voor lokale besturen niet meer verplicht om de wetgeving overheidsopdrachten te volgen voor het aangaan van een lening. Dat neemt niet weg dat het bestuur bij het aangaan van een lening de beginselen van behoorlijk bestuur moet blijven toepassen. VVSG en Vlofin hebben typecontracten leningen uitgewerkt. Het consultatiemodel dat nu voorgelegd wordt aan het college is hierop gebaseerd.
Decreet lokaal bestuur
Beleids- beheerscyclus
In het meerjarenplan 2020-2025 zijn middelen voorzien voor het aangaan van een lening in 2023 voor 2 000 000,00 euro. Deze lening dient opgenomen te worden om onze investeringsprojecten te kunnen financieren. In het meerjarenplan werd de rentevoet ingeschat op 4%. Rekening houdende met de basisrentevoet en de marge die de banken in de maand augustus 2023 aanrekenen, wordt verwacht dat de totale rentevoet niet hoger zal zijn dan 4%.
In het consultatiemodel LEN2023001 kan het contract voor het aangaan van de lening teruggevonden worden.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.
AP000031 We voeren een actief schuldbeheer.
AC000005 We gaan leningen aan om onze investeringsprojecten te kunnen financieren.
MJP001493 Lening.
AC000006 We voorzien leningslasten van de nog aan te gane leningen.
MJP001491 Aflossingen.
MJP001492 Intresten.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 1 N-VA, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings en Johan Struyfs) en 4 onthoudingen (2 CD&V, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan het contract voor het aangaan van leningen 2023 op basis van het consultatiemodel LEN2023001;
Artikel 2: Volgende financiële instellingen aan te schrijven om een offerte in te dienen:
- Belfius Bank en Verzekeringen, t.a.v. Pascale Schepers, Karel Rogierplein 11 te 1210 Brussel/Stad
- BNP Paribas Fortis NV, t.a.v. Jurgen Van Lint, Warandeberg 3, 1KA3Q, 1000 Brussel
- ING België NV t.a.v. Karl Salaerts, Marnixlaan 24 te 1000 Brussel
- KBC Bank NV, t.a.v. Kathleen Nys, Keizerstraat 8 te 2000 Antwerpen
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Algemeen directeur
Financieel directeur
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2020 gunde de opdracht "Studie ontsluiting van de industrieweg op het op- en afrittencomplex E313" aan Arcadis Belgium nv.
Arcadis Belgium nv ontwierp het bijzonder bestek "Aanleg fietspaden langs de Industrieweg".
De opdracht wordt gegund bij openbare procedure.
De werken worden uitgevoerd voor rekening van het gemeentebestuur van Grobbendonk. De aanbestedende overheid die bij de gunning en bij de uitvoering van de opdracht zal optreden is het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk.
Een gedeelte van de werken wordt evenwel uitgevoerd voor rekening van “provincie Antwerpen“.
In bijlage:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende tijdelijke of mobiele bouwplaatsen (B.S.07.02.2001) en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 28 februari 2002 verschenen in het Belgisch Staatsblad van 20 maart 2002 betreffende de verplichting om de voertuigen van de categorieën N2 en N3 uit te rusten met een zichtveld verbeterend systeem.
Het bodemsaneringsdecreet en de aanvullende omzendbrief AZF/AOGGI/INF/004 van 26 oktober 1999 ter verduidelijking van de toepassing van het decreet wat betreft de bestek bepalingen bij aanvoer en afvoer van gronden met bijbehorende errata en wijzigingen.
Het decreet van 14 maart 2008 houdende de ontsluiting en de uitwisseling van informatie over ondergrondse kabels en leidingen, gewijzigd bij decreet van 10 december 2010 (KLIP-decreet).
De wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, inzonderheid op artikel 16, eerste lid, 8°, gewijzigd door de wet van 28 juli 1987 (Gaswet).
In het kader van de opdracht “Aanleg fietspaden langs de Industrieweg” werd een bijzonder bestek opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op een totaliteit van € 5.011.765,31 excl. BTW (inclusief aandeel provincie Antwerpen).
Het deel voor gemeente Grobbendonk wordt geraamd op € 2.841.931,23 excl. BTW (of € 3.438.736,79 incl. BTW) is verdeeld in twee delen:
Het deel voor provincie Antwerpen wordt geraamd op € 2.169.834,08 excl. BTW (of € 2.625.499,23 incl. BTW) is verdeeld in twee delen:
Meerjarenplan 2020-2025
BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.
AP000008 We investeren in de (her)aanleg en het onderhoud van fiets- en voetpaden.
AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.
MJP000307 budgetcode 2023/2240007/OM/0200
BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.
AP000008 We investeren in de (her)aanleg en het onderhoud van fiets- en voetpaden.
AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.
MJP001198 budgetcode 2023/1500000/OM/0200
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek "Aanleg fietspaden langs de Industrieweg" en de raming voor de opdracht , opgesteld door de ontwerper, Arcadis Belgium nv ,Markiesstraat 1 te 1000 Brussel. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 5.011.765,31 excl. BTW of € 6.064.236,03 incl. 21% BTW voor het gehele project. Het gemeentelijk aandeel is geraamd op € 2.841.931,23 excl. BTW of €3.438.736,79 euro incl. BTW.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Provincie Antwerpen, 2000 Antwerpen.
Artikel 4: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 6 De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan, op budgetcode 2023/2240007/OM/0200 (actie/raming AC000292/MJP000307).
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Arcadis Belgium nv
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het huidige contract arbeidsongevallenverzekering bij de verzekeraar AXA loopt ten einde per 31 december 2023. Het team Financieel Management heeft in het kader van de opdracht "Verzekering arbeidsongevallen" een selectieleidraad met nr. FIM SVG - 2023 - 189 opgesteld. Dit document wordt als bijlage toegevoegd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° a) (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen) en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen.
In het kader van de opdracht “Verzekering arbeidsongevallen” werd een selectieleidraad met nr. FIM SVG - 2023 - 189 opgesteld door team Financieel Management.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 450.000,00 incl. btw (0% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van een mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, §1, 1° a; onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen - wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016).
De inhoud van de verzekeringsdekkingen is van die aard dat de specificiteiten van de markt niet met de nodige precisie opgesteld kunnen worden onder de vorm van een definitieve polistekst zonder onderhandeling. Het is bovendien onmogelijk om alle verzekeringstechnische aspecten waaraan de overeenkomsten idealiter moeten beantwoorden op te nemen in de technische bepalingen van het bestek; onderhandelingen over bepaalde specifieke waarborgen zijn vereist om tot een resultaat te komen dat maximaal beantwoordt aan de verzekeringsbehoeften van de aanbesteders, mede rekening houden met de evoluties van de verzekeringsmarkt.
Het doel van het gebruik van deze procedure is dus uiteraard onderhandelingen te voeren om verzekeringsproducten te bekomen die maximaal beantwoorden aan de behoeften van de aanbesteders. Echter, de aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de opdracht te gunnen op basis van de initiële inschrijvingen zonder onderhandelingen te voeren.
De procedure bestaat uit twee afzonderlijke fasen.
Fase 1: Selectiefase
Onderhavige leidraad heeft als enig doel te kunnen overgaan tot selectie van kandidaten voor de opdracht.
Via deze selectieleidraad wenst de gemeente Grobbendonk aan de kandidaten reeds voldoende informatie over de opdracht mee te geven zodat zij kunnen inschatten of zij zich voor deze opdracht willen inschrijven en, meer concreet, of zij zich in de eerste fase van deze opdracht kandidaat willen stellen.
Deze selectieleidraad is louter indicatief en kan de aanbestedende overheid niet verbinden.
Het bestek dat aan de geselecteerde kandidaten zal bezorgd worden, zal de definitieve bepalingen over deze opdracht bevatten.
Deze eerste fase omvat dus de selectie van de kandidaten: de toelaatbaarheid, de betrouwbaarheid en de bekwaamheid van de kandidaten wordt onderzocht op grond van in de bekendmaking en in de selectieleidraad vermelde criteria.
De aanbestedende overheid neemt een beslissing inzake selectie / niet-selectie.
De niet-geselecteerde kandidaten worden in kennis gesteld van hun niet-selectie.
Deze selectieleidraad heeft enkel betrekking op deze eerste fase.
Fase 2: Gunningsfase
In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een bestek, waarin zowel de verdere stappen met betrekking tot de procedure, als het voorwerp van en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht zullen worden beschreven.
Het bestek zal aan de geselecteerde kandidaten worden bezorgd na de selectiebeslissing.
De geselecteerde kandidaten zijn verplicht een offerte in te dienen.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij de gemeente Grobbendonk optreedt in naam van de welzijnsvereniging De Wijngaard en het OCMW van Grobbendonk bij de gunning van de opdracht.
Deze opdracht is een raamovereenkomst zoals bedoeld in art 2, 35° van de Wet Overheidsopdrachten.
Meerjarenplan 2020 - 2025
BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.
AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen.
AC000038 We verzekeren onze personeelsleden voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan van 2024 en 2025, op budgetcode 6120300/IO/0112 (actie/raming AC000038/MJP000993).
BESLUIT:
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 2 CD&V, 1 N-VA, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings, Ivan Verbeeck en Johan Struyfs) en 1 onthouding (Natalie Moens).
Artikel 1: De selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Verzekering arbeidsongevallen”, opgesteld door team Financieel management, hierna als bijlage worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 450.000,00 incl. BTW (0% BTW).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024 en 2025, op budgetcode 6120300/IO/0112 (actie/raming AC000038/MJP000993).
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
GIB:
N-VA: Geen vragen
Vooruit:
CD&V:
De Lokale Lijst: Geen vragen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Overwegende dat de gemeenten de opdracht hebben om de veiligheid van goederen en personen te garanderen.
Overwegende dat in bestuurlijke verslag BS nr. 000364/23 en BS nr. 000366/23 de betreffende feiten worden vastgesteld:
Sinds maart wordt de wijkagent in Grobbendonk centrum regelmatig aangesproken door buurtbewoners in verband met overlast afkomstig vanuit het pand gelegen te 2280 Grobbendonk - Astridplein 28/1. Op het adres is volgens het rijksregister niemand ingeschreven.
Buurtbewoners melden een af- en aanrijden van voornamelijk mannen die een kortstondig bezoek brengen aan de schaars geklede dames die op het adres aanwezig zijn en er vermoedelijk hun diensten aanbieden als prostituee. De dames worden door de buurtbewoners vaak gesignaleerd wanneer ze op de eerste verdieping uit het raam hangen om te roken of wanneer ze naar de buurtwinkel gaan. De dames zijn allemaal van vreemde origine en worden gebracht en opgehaald. De dames die worden gezien zijn niet steeds dezelfde. De bezetting wisselt geregeld. Er lijkt niemand echt op het adres te verblijven. De overlast die wordt beschreven situeert zich in geluidsoverlast, de talloze laatavond bezoeken in de straat en bezoekers die zich vergissen van adres en bij de verkeerde huizen aanbellen.
Naar aanleiding van de aanhoudende meldingen aan de wijkagent voert de lokale politiezone Neteland op 19 juni 2023 een controle uit op het geviseerde adres. Tijdens deze controle worden drie schaars geklede vrouwen van Latijns-Amerikaanse origine aangetroffen. De vrouwen verklaren terplaatse niet te verblijven doch bieden er wel hun diensten aan als prostituee. Ze adverteren via de website Redlights.be. De vrouwen zijn de Nederlandse taal niet machtig en worden duidelijk gefaciliteerd, vermoedelijk door een criminele organisatie. Ze geven aan dat ze elk 400 euro per week cash huur betalen aan een prostituee uit Brussel. Deze huurprijs wijst duidelijk op uitbuiting.
De vrouwen geven aan op verschillende locaties in verschillende steden en gemeenten te werken waarvan het geviseerde adres er slechts een is. De vrouwen bevinden zich illegaal in ons land en worden door de dienst vreemdelingenzaken in het bezit gesteld van een bevel om het land te verlaten.
Op 28-06-2023 wordt het pand Astridplein 28/1 opnieuw gecontroleerd door de lokale politiezone Neteland. Deze keer worden er vier andere personen aangetroffen. Twee Braziliaanse dames en twee transseksuele mannen uit Venezuela en Spanje. Allen zijn schaars gekleed en bieden hun diensten aan als prostituee. Allen zijn in het bezit van een toeristenvisum. Ook zij delen mondeling mee dat ze 400 euro per week cash aan huur betalen maar kunnen de gegevens van de verhuurder niet meedelen.
Op 02-08-2023 stelt de wijkagent zelf vast dat er iemand uit het raam van het geviseerde pand hangt. Het betreft een blonde vrouw met een opvallende tatoeage in de hals/borststreek. Op Redlights.be kan de wijkagent de vrouw op basis van haar uiterlijk linken aan een advertentie waarop foto's zijn geplaatst. De tatoeage en het uiterlijk van de vrouw komen volledig overeen. Tot op vandaag blijven de feiten van mensenhandel op het adres dus gewoon doorgaan, ondanks twee controles en een lopend gerechtelijk onderzoek.
Het pand Astridplein 28/1 is sinds augustus 2022 eigendom van betrokkene II, wonende te 2280 Grobbendonk - Boudewijnstraat 21. Sinds 6 oktober 2022 verhuurt betrokkene II het pand aan de betrokkene I via een huurcontract dat op 10 oktober 2022 werd geregistreerd bij het registratiekantoor.
Overwegende dat uit bovenstaande vaststellingen geconcludeerd kan worden dat er ernstige aanwijzingen bestaan dat in het gebouw gelegen te 2280 Grobbendonk - Astridplein 28/1, de volgende feiten van mensenhandel of mensensmokkel plaatsvinden: seksuele uitbuiting.
Overwegende dat de burgemeester zijn intentie tot sluiting van het gebouw gelegen te 2280 Grobbendonk – Astridplein 28/1 kenbaar heeft gemaakt aan de procureur des Konings of aan zijn substituut.
Overwegende dat de procureur des Konings of zijn substituut geen bezwaar maken tegen deze maatregel.
Overwegende betrokkene II en de betrokkene I werden opgeroepen om te worden gehoord en om hun verdedigingsmiddelen te doen gelden.
Overwegende dat betrokkene II bij deze gelegenheid schriftelijk verklaarde dat zij niet op de hoogte was van deze feiten en de huurder bij aanvang gescreend is door het Immokantoor Stef Proost.
Overwegende dat de betrokkene I bij deze gelegenheid mondeling verklaarde dat:
De betrokkene I geeft toe het pand te huren en op de hoogte te zijn van de controleacties van de politie. Volgens hem is alles wat er in gebeurt volgens de wetgeving. Hij geeft aan al meer dan twee jaar een bedrijf te hebben die kamerverhuur doet aan vrouwen. Ze geven aan de regels te volgen en goede contacten te onderhouden met de dames. Hij geeft eveneens aan contacten te hebben met prostitutieteam in Antwerpen. Hij geeft wel toe dat de eigenaar van de woning niet op de hoogte is en dat dit een fout van hem is.
De betrokkene I geeft aan dat hij meermaals contact heeft gelegd met de gemeente, maar dat de gemeente nooit heeft teruggebeld. Hij ontkent ook niet dat er prostitutie gebeurt. Hij geeft aan dat ze werken op zelfstandige basis en dat hij hen weekcontracten aanbiedt, waarbij ze eerlijke betalingen ontvangen waarop belastingen worden betaald.
De betrokkene I geeft toe dat de exploitatievergunning niet in orde is en geeft aan dat hij niet controleert of de dames die hij te werk stelt illegaal in het land zijn of niet. Hij geeft aan dat dit niet zijn verantwoordelijkheid is en dat de dames hun diensten aanbieden op zelfstandige basis.
Bovendien geeft de betrokkene I aan dat alle dames een contract krijgen en dat hij een foto heeft van hun paspoort.
De betrokkene I geeft aan dat dit tussen de 300 en 500 euro per kamer per week ligt. Hij bevestigt dat dit veel is, maar geeft aan dat er heel wat kosten bij komen kijken (energiekosten, schade, poetskosten, …). De betrokkene I geeft eveneens aan dat hij dit al meer dan een jaar huurt en zijn bedrijf al enkele jaren actief is op verschillende andere plaatsen in Antwerpse gemeenten.
De betrokkene I geeft aan dat hij het vreemd vindt dat de buren klagen over de overlast, omdat er eigenlijk weinig directe buren zijn. Hij geeft aan altijd bereid te zijn om in gesprek te gaan met de buurtbewoners om te kaderen dat hij hiervoor een bedrijf heeft en dat dit volledig legaal gebeurt. De betrokkene I geeft ook aan dat hij dit gerust wil opnemen met de eigenaar en indien zij hier niet mee gediend is, wil hij het contract wel opzeggen.
Overwegende dat deze elementen niet kunnen worden weerhouden in de mate dat betrokkene toegeeft dat hij prostitutie faciliteert in het pand.
Overwegende dat een sluiting van 4 maanden noodzakelijk en verantwoord is omwille van de ernst van de feiten en in functie van een herstel van de openbare orde en rust voor de buurtbewoners.
Gelet op artikel 134quinquies van de Nieuwe Gemeentewet.
Overwegende dat de opdracht van de gemeenten bestaat in het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat deze bevoegdheid met name betrekking heeft op het handhaven van de openbare orde.
Overwegende dat de burgemeester de mogelijkheid heeft om een inrichting te sluiten indien er ernstige aanwijzingen zijn dat er in de inrichting feiten plaatsvinden van mensenhandel.
BESLUIT:
Artikel 1: Gelet op de feiten zoals weergegeven in vorige paragraaf, besluit de burgemeester om het gebouw, gelegen te 2280 Grobbendonk – Astridplein 28/1 en uitgebaat door de betrokkene I te sluiten gedurende de periode van 4 maanden.
Artikel 2: Wanneer dit sluitingsbesluit niet wordt nageleefd, zal het gebouw worden verzegeld om elke betreding van deze inrichting te verhinderen.
Artikel 3: Dit besluit wordt schriftelijk bekend gemaakt aan de eigenares betrokkene II, en huurder betrokkene I.
Artikel 4: De lokale politiediensten zijn verantwoordelijk voor de opvolging en de controle van de uitvoering van dit besluit.
Artikel 5: Inbreuken op dit besluit kunnen worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Artikel 6: Dit besluit zal ter kennis worden gebracht van de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende zitting.
Artikel 7: Overeenkomstig artikelen 14 en 19, 2e lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan tegen deze beslissing een beroep tot opschorting en nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State, wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht, binnen zestig dagen vanaf de kennisgeving of bekendmaking. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aangetekend verzoekschrift dat is ondertekend door de partij of door een advocaat die is ingeschreven op de tabel van de Orde van Advocaten.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Lokale besturen krijgen in de dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid. Tussen 2021 en 2024 zullen maar liefst 30 zwerfvuilhandhavers zich uitsluitend met de controle op zwerfvuil bezighouden. Ze worden aangestuurd door het team Terreincontrole van de OVAM.
De zwerfvuilhandhavers opereren als GAS-vaststellers in samenwerking met de gemeente en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in het eigen politiereglement.
Als lokaal bestuur kan er gratis beroep gedaan worden op de zwerfvuilhandhavers.
Wat is de procedure?
Op 22 juni vond een overleg plaats in het gemeentehuis van Grobbendonk waarbij OVAM een extra toelichting kwam geven omtrent de werking van de zwerfvuilhandhavers. Tijdens dit overleg werd besproken welke hotspots aangepakt kunnen worden door de zwerfvuilhandhavers, aangeduid door de gemeente en de omgeving van glasbollen, papier en textielcontainers. Verder werd tijdens dit overleg toegelicht dat de OVAM zwerfvuilhandhavers expliciet op naam en met vermelding van de juiste artikelnummers uit de politiecodex moeten worden aangesteld. De OVAM handhavers kunnen uitsluitend op zwerfvuil handhaven, niet op de andere artikelen uit de politiecodex.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Rekening houdend met de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de PAULO-Politieopleiding gevolgd: Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere en Ronny Moors (datum opleiding: van 29 september tot en met 8 oktober 2021); Mark Deneyer (datum opleiding: van 7 maart 2022 tot en met 14 maart 2022); David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Selene Bens, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti en Bahram Maaruf (datum opleiding: van 26 september 2022 tot en met 30 september 2022).
Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool gevolgd: Jan Lefevre (datum opleiding: van 11 februari tot en met 22 februari 2022)
Model besluit gemeenteraad voor aanstelling gewestelijke vaststeller GAS en Dirk Verrees (datum opleiding: van 28 november tot en met 9 december 2022); Benny Buvens (datum opleiding: van 18 januari 2023 tot en met 27 januari 2023).
Overwegende dat volgend gewestelijk personeelslid de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door Limburg School for Excellence (LSX) heeft gevolgd: Robie Peeters (datum opleiding: van 12 mei tot en met 16 juni 2022).
Overwegende dat volgend gewestelijk personeelslid de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse politieschool heeft gevolgd: Emmanuel Gheldof (datum opleiding: van 12 december tot en met 16 december 2011).
De brevetten van PAULO-Politieopleiding, West-Vlaamse Politieschool en Limburg School for Excellence waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg heeft voltooid.
Politiecodex, Titel 3 – Uitwerpselen, artikelen 139 t.e.m. 141
Politiecodex, Hoofdstuk 1 - Zwerfvuil en sluikstorten, artikelen 230 en 234
Politiecodex, Hoofdstuk 3 - Verkooppunten drank en voeding, artikelen 239 t.e.m. 241
Werking van de zwerfvuilhandhavers
Geen financiële gevolgen, de OVAM handhavers zijn gratis voor het lokaal bestuur. De OVAM-handhavers worden betaald door Fost Plus.
De OVAM zwerfvuilhandhavers vragen wel een locatie om ‘s middags te eten, koffie of frisdrank en eventueel een fiets voor de langere afstanden en afgelegen locaties efficiënter te kunnen aandoen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 2 CD&V, 1 N-VA, Carine Geyselings, Natalie Moens en Johan Struyfs) en 1 onthouding (Ivan Verbeeck).
Artikel 1: Intrekking van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 augustus 2023: "Zwerfvuilhandhavers OVAM - werking en aanstelling - goedkeuring" en aanpassing als volgt:
Artikel 2: Goedkeuring van de vooropgestelde samenwerking met OVAM en zodoende om beroep te doen op de zwerfvuilhandhavers, hotspots worden aangeduid door de gemeente en de omgeving van glasbollen, papier en textielcontainers worden mee opgenomen als hotspot.
Artikel 3: Een duidelijke en uitgebreide externe communicatie wordt gevoerd vooraf de handhavingsactie.
Artikel 4: De gemeenteraad stelt de personen, zoals opgenomen in bijlagen, aan als vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 21§1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 5: Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jan Lefevre, Mark Deneyer, Robie Peeters, Emmanuel Gheldof, David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Selene Bens, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti, Bahram Maaruf, Michael Sobkowiak, Dirk Verrees en Benny Buvens worden door de gemeenteraad aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Grobbendonk voor de vaststelling van overtredingen op onderstaande artikelen uit de lokale politiecodex Neteland:
Titel 3 – Uitwerpselen
Art. 139
De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren moeten ervoor zorgen dat deze dieren het openbaar domein niet bevuilen met hun uitwerpselen.
De eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren zijn verplicht op al deze plaatsen de uitwerpselen van hun dier onmiddellijk te verwijderen.
Art. 140
De eigenaars/houders/begeleiders van honden moeten in het bezit zijn van voldoende recipiënten om de uitwerpselen te verwijderen.
Ze kunnen zakjes met uitwerpselen eventueel deponeren in speciale hondenpoepbakjes of in gewone straatvuilbakjes. Bij ontstentenis hiervan dient men de zakjes mee naar huis te nemen.
Art. 141
Indien de eigenaars/houders/begeleiders van honden en rijdieren weigeren of nalaten de uitwerpselen onmiddellijk te verwijderen, zal door de gemeente tot reiniging overgegaan worden en kunnen de kosten verhaald worden op de eigenaars/houders/begeleiders.
Hoofdstuk 1 – Zwerfvuil en sluikstorten
Art. 230
Het is verboden zwerfvuil zoals (niet-limitatieve opsomming) sigarettenpeuken, kauwgum, blikjes, wikkels en andere verpakkingen enz. achter te laten op het openbaar domein en aanpalende terreinen.
Art. 234
Degene die zich schuldig maakt aan inbreuken op de artikelen 230 t.e.m. 233 is bovendien gehouden om dadelijk over te gaan tot reiniging. Bij gebreke hiervan kan de gemeente overgaan tot ambtshalve verwijdering of reiniging op kosten en risico van de in gebreke blijvende persoon.
Hoofdstuk 3 – Verkooppunten drank en voeding
Art. 239
§1. Uitbaters van gelegenheden die waren verkopen bestemd om ter plaatse of in de onmiddellijke omgeving verbruikt te worden (o.a. frituren, fastfood, drankautomaten), zijn verplicht degelijke en goed bereikbare vuilnisbakken bij hun inrichting te plaatsen.
§2. De uitbater moet instaan voor het rein houden van deze vuilnisbakken, het ledigen en bergen ervan, alsook voor het reinigen van het terrein rond zijn inrichting.
Art. 240
De personen, die vanwege de bevoegde overheid een vergunning voor het verkopen van goederen op het openbaar domein hebben verkregen, moeten instaan voor de reinheid van en rond hun standplaats.
Art. 241
Degene die zich schuldig maakt aan inbreuken op de artikelen 239 en 240 is bovendien gehouden om dadelijk over te gaan tot reiniging. Bij gebreke hiervan kan de gemeente overgaan tot ambtshalve verwijdering of reiniging op kosten en risico van de in gebreke blijvende persoon.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Art. 21§1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties bepaalt dat de inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties eveneens kunnen worden vastgesteld door de gemeenteambtenaren die voldoen aan de door de Koning vastgelegde minimumvoorwaarden, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad inzake de selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid, en die daartoe door de gemeenteraad worden aangewezen.
Art. 135, §2, 7° van de nieuwe gemeentewet.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van de inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het reglement gemeentelijke administratieve sancties van 23 november 2009.
Vanuit hun functie worden gemeenteambtenaren soms geconfronteerd met inbreuken op het reglement gemeentelijke administratieve sancties. Het is efficiënt wanneer zij zelf deze vaststellingen kunnen doen. De objectiviteit van de procedure blijft gegarandeerd doordat de sanctionering zelf gebeurt door de onafhankelijke sanctionerend ambtenaar.
Volgende gemeentelijke ambtenaar voldoet aan de gestelde voorwaarden inzake leeftijd, moraliteit, diploma en opleiding:
- Mevrouw Paulien Heylen
Zij behaalde een getuigschrift gemeentelijke administratieve sancties op 4 april 2023 en kan aangesteld worden als vaststeller.
Bijlagen
- Uittreksel strafregister
- Bekwaamheidsattest
BESLUIT:
Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 2 CD&V, 1 N-VA, 1 De Lokale Lijst en Carine Geyselings) en 3 onthoudingen (Natalie Moens, Ivan Verbeeck en Johan Struyfs).
Artikel 1: De gemeenteraad stelt volgende persoon aan als vaststeller in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties zoals voorzien in artikel 21§1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:
- Mevrouw Paulien Heylen
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter