Terug
Gepubliceerd op 15/12/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 13/11/2023 - 13:30

Vergunnen nieuwjaarsdrink Cogelsdreef - 6 januari 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Evenement

Op 26 oktober 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Gerrit Vandamme om nieuwjaarsdrink Cogelsdreef 2024 te mogen organiseren op 06 januari 2024 om 16.00 uur tot 07 januari 2024 om 01.00 uur.

Verkeersmaatregelen

De organisator vraagt om de Cogelsdreef verkeersvrij te maken tussen de Secretarisdreef en Het Putteken van 6 januari 2024 - 09.00u tot 7 januari 2024 - 12.00u.

Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden.

Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten.

Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.

Logistieke ondersteuning

Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo. 

Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 oktober 2023 houdende toelating tot het plaatsen van een kerststal op het openbaar domein ter hoogte van Cogelsdreef 34 van 15 december 2023 tot en met 16 januari 2024.

Juridisch kader

Subsidie buurtfeesten

Voorwaarden voor de uitbetaling van de subsidie gaat volgens subsidiereglement straat- en buurtfeesten (zie bijlage).

Onderstaande wordt vermeld in GEO-IT als je de aanvraag invult.

Het gemeentebestuur stimuleert het organiseren van straatfeesten door onder andere een subsidie van 100 euro toe te kennen in de vorm van Grobbendonkse cadeaucheques.

Volgende voorwaarden zijn van toepassing:

  1. Het evenement mag op geen enkele andere wijze worden betoelaagd door het lokaal bestuur Grobbendonk.
  2. Het feest heeft geen politiek, religieus of filosofisch karakter en heeft geen winstoogmerk.
  3. Het feest gaat niet uit van een reguliere buurtwerking of een organisatie met een uitstraling die de directe straat of buurt overstijgt.
  4. Het feest vindt plaats in de straat van de deelnemers of in hun directe woonomgeving.
  5. Alleen de bewoners van het geografisch afgebakend gedeelte krijgen de kans om deel te nemen aan het straat- of buurtfeest.
  6. Indien de geografische afbakening geheel of gedeeltelijk overlapt met de geografische afbakening van een straat- of buurtfeest waarvoor deze subsidie reeds werd toegekend, kan er geen aanspraak worden gemaakt op een subsidie.
  7. Op communicatiemateriaal van het straat- of buurtfeest dient het logo van het lokaal bestuur Grobbendonk vermeld te worden.
  8. Er wordt geen afwijking van de geluidsnorm toegestaan. Artikel 68 van de politiecodex is van toepassing.

Procedure aanvraag
De subsidieaanvraag gebeurt uiterlijk 3 dagen voor het straat- of buurtfeest plaatsvindt. Er wordt gebruik gemaakt van het desbetreffende aanvraagformulier, te verkrijgen bij het team Vrije Tijd of online op www.grobbendonk.be. Laattijdige aanvragen worden niet behandeld. De aanvraag bevat volgende gegevens:
- naam en voornaam van minimum drie initiatiefnemers, hun telefonische contactgegevens en minstens één e-mailadres;
- plaats, datum, duur en omschrijving van het feest;
- een duidelijke geografische afbakening en een raming van het aantal deelnemers.
Het volledige reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/buurtfeest

Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het afsluiten van de straat moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente

AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers

AC000407 Ondersteuning buurtcomités

MJP001974 SA/0709/649000

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van nieuwjaarsdrink Cogelsdreef 2024 dat aanvangt op 06 januari 2024 om 16.00 uur en eindigt op 07 januari 2024 om 01.00 uur.

Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen.

Artikel 4: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

Artikel 5: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

Artikel 6: Van zaterdag 6 januari 2024 - 09.00 uur tot zondag 7 januari 2024 - 12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Cogelsdreef, zijnde:

- de Cogelsdreef wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer tussen de kuispunten met de Secretarisdreef en Het Putteken.

Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van de hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren, fietsers en bromfietsers klasse A.

Artikel 8: Het verkeer zal omgeleid worden via de Secretarisdreef, De Dellekens en Het Putteken.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Vrije tijd

Team Financieel Management

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Kapitein brandweer

Noodplanning

Organisator