HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 2 juli 2025 de bevestiging van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor de afbraak van de digitale infozuil van de gemeente. De infozuil wordt afgebroken met een hijskraan. Nadien wordt deze hersteld op de loods van de betrokkene en opnieuw geïnstalleerd zodra hersteld. De werken vinden plaats op donderdag 16 juli tussen 10 uur en 12 uur. De werken duren maximum 1 uur.
Om de bushalte bereikbaar te houden zal de kraan net voorbij de halte tegen de richting in opgesteld worden. Vanuit het team R&V is politie-assistentie gevraagd om het verkeer in goede banen te leiden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Vanuit het team R&V is politie-assistentie gevraagd om het verkeer in goede banen te leiden. Dit om de bushalte voldoende bereikbaar te houden en de veiligheid aan de fiets- en voetgangersoversteek te garanderen. De zichtbaarheid zal door de hijskraan onvoldoende zijn voor verkeer. Assistentie is tevens aangewezen om de manoeuvres van de vrachtwagen met hijskraan in goede banen te leiden.
BESLUIT
Artikel 1: Op 16 juli 2025 van 10 uur tot 12 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Astridplein ter hoogte van de digitale infozuil: er wordt beurtelings verkeer ingevoerd.
Artikel 2: De werken worden aangekondigd door middel van een A31 op 150 meter voor de werken.
Artikel 3: Het is verboden voor bestuurders van een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: C35.
Artikel 4: Ter hoogte van de werfzone is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur. Dit wordt aangeduid met een C43-30.
Artikel 5: Voor de werfzone komende van de Boudewijnstraat moeten de bestuurders voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Vanuit de Bergstraat hebben de bestuurders voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens B19 en B21.
Artikel 6: De werfzone wordt afgebakend met werfhekkens en dagslapers en een D1c. Komende van de Boudewijnstraat zijn bestuurders verplicht de door de pijl aangeduide richting te volgen (links aan te houden).
Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.
Artikel 8: Op 25 m na de werken zijn alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging zijn ten einde. Dit wordt aangeduid met een C46.
Artikel 9: De werken vinden plaats op 16 juli tussen 10 uur en 12 uur.
Artikel 10: Politie zal het verkeer regelen tijdens het moment van de afbraak van de digitale infozuil.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat