Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 14/07/2025 - 09:00 Digitaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 8 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Naomi Uytterhoeven en de heer Rik Persijn met als contactadres Pulse pad 61 te 2280 Grobbendonk voor een verbouwing en na-isolatie van een vrijstaande ééngezinswoning, met als adres Pulse pad 61 te 2280 Grobbendonk Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nummer 484F2.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: een verbouwing en na-isolatie van een vrijstaande ééngezinswoning.

     

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

     

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    • Het advies van Fluvius System Operator van 2 juli 2025 ten strengste na te leven.

    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 2 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Vlaamse Landmaatschappij NV PR met als contactadres Koning Albert II-laan 15 te 1210 Sint-Joost-ten-Node voor het vellen van 20 Amerikaanse eiken, met als adres Watermolenweg zn, 2280 Grobbendonk.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het vellen van 20 Amerikaanse eiken.

     

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Het advies van Onroerend Erfgoed van 17 juni 2025, met ref. 4.002/13010/32.6, strikt na te leven:
      • In het eerste plantseizoen na het kappen van de Amerikaanse eiken, wordt de heraanplant uitgevoerd met 70 inlandse eiken. De bomen hebben daarbij een minimale plantmaat van 10-12 cm.
    • Het advies van Agentschap voor Natuur & Bos van 12 juni 2025 met kenmerk 25-209428 ten strengste na te leven:
      • Er dient een heraanplanting uitgevoerd te worden zoals voorgesteld in de motivatienota. De beplanting dient uitgevoerd te worden in het eerstvolgende plantseizoen met inheemse streekeigen boomsoorten van 1ste en/of 2de grootteorde en met minimum plantmaat 10-12. De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant. Dit veronderstelt niet alleen een met zorg uitgevoerde aanplanting met kwalitatief degelijk plantgoed, maar ook het gebruik van een steunpaal of wortelverankering en het aanbrengen van een bescherming tegen wild- en/of veevraat. Bij uitval dient/dienen het eerstvolgende plantseizoen de opengevallen plaats/plaatsen terug te worden ingevuld. In ieder geval is de aanvrager er toe gehouden om op zijn perceel minstens evenveel nieuwe hoogstammige bomen tot volle wasdom te brengen.
      • Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit).  Bij het kappen van deze bomen dient men dan ook gedurende het gehele jaar en dit voor aanvang van de vellingswerken na te gaan of vleermuizen aanwezig zijn. Bij het uitvoeren van werken in de periode 1 maart tot 1 juli moet men er zich daarbovenop van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Als nesten of rustplaatsen in gedrang komen, dient u contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via bovenstaande contactgegevens.
    • De nodige watervoorziening te voorzien door middel van bijvoorbeeld een waterzak.
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

     

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 9 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Vegaudi BV gevestigd te Pulsebaan 41/1 te 2242 Zandhoven voor het uitvoeren van een tijdelijke bemaling, met als adres Dorp 68, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 39G met inrichtingsnummer 20250626-0049.

    Volgende rubrieken worden in akte genomen:

    53.2.1° - Aktename

    het uitvoeren van een tijdelijke bemaling met een max. dagdebiet van 462 m³ en een totaal debiet van 8700 m³ gedurende 30 dagen klasse 3.

     

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

    • Hoofdstuk 4.8 – verwijdering van PCB’s en PCT’s

    • Hoofdstuk 4.9 – Energieplanning en energieaudits

    • Hoofdstuk 4.10 – Emissies van broeikasgassen

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

     

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket (verstuur een bericht).
    • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
    • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
    • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
    • De exploitant is verantwoordelijk voor het goed doorstromen van het lozingstraject.
    • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
    • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
    • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd.
    • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in oppervlaktewater of de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
    • De exploitant dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van weggebruikers te garanderen bij de aanleg en het gebruik van de afvoervoorzieningen.

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Kennisname van de beslissing van 5 juni 2025 van de deputatie van de provincie Antwerpen.

  • Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 dode wilg op het perceel Leopoldstraat 129, kadastraal gekend als 1/B/107R7. 

    Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met 1 inheemse loofboom op het perceel 1/B/107R7, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen. 

    Artikel 3: De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant.

    Artikel 4: Bij uitval dient het eerstvolgende plantseizoen de afgestorven boom te worden vervangen.

    Artikel 5: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 8: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 9: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken. 

    Artikel 10: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Tussen 4 augustus en eind september 2025 is de oprit E313 van Herentals-West richting Antwerpen afgesloten voor verkeer. Verkeer volgt een omleiding richting Herentals-industrie.

    Artikel 2: Deze signalisatie is nodig voor de plaatsing van geluidsschermen tussen kilometerpaal 20.640 en 22.00 in de rijrichting Hasselt/Luik.

    Artikel 3: De omleiding wordt gesignaleerd met oranje F-omleidingsborden op volgende locaties op grondgebied Grobbendonk: ter hoogte van de op- en afrit richting Hasselt (Herentals-West), aan kruispunt Industrieweg x Herentalse steenweg (N13), langsheen Herentalse steenweg (N13) (ter hoogte van Meirhoevendreef, Meirendreef en Hazenpad).

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Kapitein brandweer

  • Artikel 1: Op 16 juli 2025 van 10 uur tot 12 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Astridplein ter hoogte van de digitale infozuil: er wordt beurtelings verkeer ingevoerd. 

    Artikel 2: De werken worden aangekondigd door middel van een A31 op 150 meter voor de werken.

    Artikel 3: Het is verboden voor bestuurders van een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: C35.

    Artikel 4: Ter hoogte van de werfzone is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur. Dit wordt aangeduid met een C43-30.

    Artikel 5: Voor de werfzone komende van de Boudewijnstraat moeten de bestuurders voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Vanuit de Bergstraat hebben de bestuurders voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens B19 en B21.

    Artikel 6: De werfzone wordt afgebakend met werfhekkens en dagslapers en een D1c. Komende van de Boudewijnstraat zijn bestuurders verplicht de door de pijl aangeduide richting te volgen (links aan te houden).

    Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

    Artikel 8: Op 25 m na de werken zijn alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging zijn ten einde. Dit wordt aangeduid met een C46.

    Artikel 9: De werken vinden plaats op 16 juli tussen 10 uur en 12 uur. 

    Artikel 10: Politie zal het verkeer regelen tijdens het moment van de afbraak van de digitale infozuil.

    Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • De beslissing van de burgemeester van 8 juli 2025 wordt bekrachtigd als volgt:

    Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 14 juli tot 8 augustus tijdelijke verkeersmaatregelen gelden in de Schransstraat:

    Artikel 1: De werken worden aangekondigd door middel van een A31 op 150 meter voor de werken.

    Artikel 2: De werfzone wordt afgebakend met werfhekkens en dagslapers en een D1c. Komende vanuit Grobbendonk en Vorselaar zijn bestuurders verplicht de door de pijl aangeduide richting te volgen (links aanhouden).

    Artikel 3: Ter hoogte van de parkeervakken wordt een parkeerverbod ingelast 48 uur op voorhand.

    Artikel 4: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie op 50m.

    Artikel 5: Op 25 m na de werken zijn alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging zijn ten einde. Dit wordt aangeduid met een C46.

    Artikel 6: De werken vinden plaats tussen 14 juli en 8 augustus telkens vanaf 9 uur. Zo garanderen we de veiligheid en zijn de werken na de ochtendpiekuren. Inritten van garages en uitritten moeten steeds vrijgehouden worden.

    Artikel 7: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 34 (01/11/24 - 30/11/024) van DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de opdracht “Weg- en rioleringswerken Hofeinde” voor een bedrag van 0 euro incl. btw.
    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Financieel Management
    Sweco
    DCA

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 10 (1/06/25 - 30/06/25) van nv Adams, Hoekeinde 52 te 2330 Merksplas voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken in Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Rozenlaan, Acacialaan, Bremlaan en Spechtdreef - aandeel Grobbendonk” voor een bedrag van 136.234,76 euro excl. btw of 164.844,06 euro incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van 303.797,44 euro excl. btw of 367.594,89 euro incl. 21% btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000525/MJP001018).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen
    Fluvius
    Adams NV

  • Artikel 1: Goedkeuren van het strategisch project Kleine Nete III (werken in de vallei = werken aan de vallei).

    Artikel 2: Ondertekenen van de engagementsverklaring.

    Artikel 3: Het lokaal bestuur vraagt dat bij het opstarten van projecten op haar grondgebied de gemeente als volwaardige partner wordt betrokken vanaf de start van elk project. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit en de ondertekende engagementsverklaring te bezorgen aan betrokkenen.

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Bosbeats 2025 dat aanvangt 11 oktober 2025 21.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur te Rimboe Grobbendonk.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op dat aanvangt 11 oktober 2025 21.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt een controle voor de aanvang van het evenement.
    • Voor aanvang van het evenement zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.
    • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.
    Artikel 7: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
    • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
    • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
    • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
    • De politie legt in haar voorwaarden de inzet van minimaal 5 personen professionele security op.

    Artikel 8: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 9: Van vrijdag 10 oktober 2025 - 21.00 uur tot en met zondag 12 oktober 2025 - 03.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Heirbaan, Zuiderbaan, Kremersgat, Vorselaarse baan en Hoogveldstraat, zijnde:

    Kremersgat zal enkel toegankelijk zijn voor bewoners. Hiervoor staat een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd bewoners", "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) aan het kruispunt Heirbaan/Kremersgat.
    Kremersgat - deel tussen Vorselaarse baan en Zuiderbaan - zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. Hiervoor staat aan het kruispunt Kremersgat/Vorselaarse baan een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A).

    In de Heirbaan, vanaf de Braambessenweg tot aan de Roekendreef, is stilstaan en parkeren verboden. Hiervoor zullen E3-borden gezet worden.

    In de Vorselaarse baan:

    • Zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanuit de Wijngaardstraat - richting Nijverheidsstraat. Hiervoor zal aan het kruispunt Vorselaarse baan/Nijverheidsstraat een afzethek gezet worden met C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) en onderbord M3 "uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A".
    • Aan de uitrit van de parking van het kerkhof staat een D1f-bord: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen (rechtsaf).
    • Aan het kruispunt Vorselaarse baan /Wijngaardstraat zal een F19-bord (éénrichtingsverkeer) met M5-bord "fietsers en bromfietsers klasse A mogen in beide richtingen".
    • Het verkeer dat aan het kerkhof de Vorselaarse baan wil indraaien wordt omgeleid via Bergstraat, Astridplein, Schransstraat en Wijngaardstraat. Hiervoor zullen F41-omleidingspijlen gezet worden.
    • Komende vanuit de Wijngaardstraat is het verboden stil te staan en te parkeren aan de linkerkant van de rijbaan.
    • Parkeren kan dan aan de rechterkant van de Vorselaarse baan of op de parking van het kerkhof.

    In de Hoogveldstraat: Het verkeer komende uit de Hoogveldstraat  mag de Wijngaardstraat enkel links indraaien. Hiervoor wordt een D1e-bord gezet en bijkomend een C1-bord met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs) in de Vorselaarse baan.

    Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Rimboe Rock for Kids & Rimboe Rock 2025 dat aanvangt 11 oktober 2025 14.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur te Rimboe Grobbendonk.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op dat aanvangt 11 oktober 2025 14.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    Rimboe Rock for Kids
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt een controle voor de aanvang van het evenement.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.

    Rimboe Rock 2025

    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt een controle voor de aanvang van het evenement.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een medische hulppost met voldoende EHBO-materiaal en gekwalificeerde hulpverlener(s).
    • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.
    Artikel 7: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:
    Rimboe Rock 2025
    • De politie legt in haar voorwaarden de inzet van minimaal 3 personen professionele security op.

    Artikel 8: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 9: Van vrijdag 10 oktober 2025 - 21.00 uur tot en met zondag 12 oktober 2025 - 03.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Heirbaan, Zuiderbaan, Kremersgat, Vorselaarse baan en Hoogveldstraat, zijnde:

    Kremersgat zal enkel toegankelijk zijn voor bewoners. Hiervoor staat een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd bewoners", "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) aan het kruispunt Heirbaan/Kremersgat.
    Kremersgat - deel tussen Vorselaarse baan en Zuiderbaan - zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. Hiervoor staat aan het kruispunt Kremersgat/Vorselaarse baan een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A).

    In de Heirbaan, vanaf de Braambessenweg tot aan de Roekendreef, is stilstaan en parkeren verboden. Hiervoor zullen E3-borden gezet worden.

    In de Vorselaarse baan:

    • Zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanuit de Wijngaardstraat - richting Nijverheidsstraat. Hiervoor zal aan het kruispunt Vorselaarse baan/Nijverheidsstraat een afzethek gezet worden met C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) en onderbord M3 "uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A".
    • Aan de uitrit van de parking van het kerkhof staat een D1f-bord: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen. (rechtsaf).
    • Aan het kruispunt Vorselaarse baan /Wijngaardstraat zal een F19-bord (éénrichtingsverkeer) met M5-bord "fietsers en bromfietsers klasse A mogen in beide richtingen".
    • Het verkeer dat aan het kerkhof de Vorselaarse baan wil indraaien wordt omgeleid via Bergstraat, Astridplein, Schransstraat en Wijngaardstraat. Hiervoor zullen F41-omleidingspijlen gezet worden.
    • Komende vanuit de Wijngaardstraat is het verboden stil te staan en te parkeren aan de linkerkant van de rijbaan.
    • Parkeren kan dan aan de rechterkant van de Vorselaarse baan of op de parking van het kerkhof.

    In de Hoogveldstraat: Het verkeer komende uit de Hoogveldstraat  mag de Wijngaardstraat enkel links indraaien. Hiervoor wordt een D1e-bord gezet en bijkomend een C1-bord met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs) in de Vorselaarse baan.

    Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Toelating voor de organisatie van Grobbendonk kermis (augustus) en optredens - retrokoers laatste kermisdag dat aanvangt 2 augustus 2025 - 15.00 uur en eindigt op 7 augustus 2025 01.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). - Van toepassing op de laatste kermis dag - woensdag 6 augustus 16.00 uur tot donderdag 7 augustus 01.30 uur.

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 6 augustus 2025 tot 7 augustus 2025 tot maximum 01.00 uur en tijdens de kermisperiode van 2 augustus 15.00 uur tot donderdag 7 augustus 01.00 uur tot een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A). 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
    • De organisator voorziet een medische hulppost met voldoende EHBO-materiaal en gekwalificeerde hulpverlener(s).
    • De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement (max 90dB(A)). Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers.
    • De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.
    • De organisator volgt de weersomstandigheden op en neemt maatregelen om de bezoekers te beschermen tegen hitte (schaduwplaatsen, gratis water, extra toiletten,…).

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:

    Politie legt in haar voorwaarden de inzet van 2 personen professionele security op. Inzet security tijdens de avond/nachturen.

    Artikel 7: Team Vrije tijd zorgt ervoor dat de bewoners van het parcours van de retrokoers er tijdig, via brief, van verwittigd worden dat tijdens de retrokoers hun woning niet bereikbaar is. Ook de bewoners van de Melkerijstraat, Steenbergstraat, Beukenlaan, Wijnrankplein, Hofeinde, ganse Wijngaardstraat, ganse Vorselaarse baan en ganse Schransstraat moeten verwittigd worden. Op vraag van het lokaal bestuur Vorselaar zal ook een brief bedeeld worden in Hofeinde (kant Vorselaar), Keizershofstraat en Goorbergenlaan (tussen Lepelstraat en Mgr. Donchelei).

    Artikel 8: Van donderdag 31 juli 2025 - 06.00 uur tot en met donderdag 7 augustus 2025 - 14.00 uur gelden volgende aangepaste verkeersmaatregelen betreffende het parkeren op het Astridplein en de omloop van de retrokoers:
    - van donderdag 31 juli 2025 - 06.00 uur tot en met donderdag 7 augustus 2025 - 14.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen van het Astridplein, kant bibliotheek
    - op woensdag 6 augustus 2025 van 15.00 uur tot 20.30 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op de omloop van de retrokoerskoers, zijnde: Astridplein, Schransstraat, Wijngaardstraat, Steenbergstraat, Hoogveldstraat, Vorselaarse baan, Nijverheidsstraat en Bergstraat. Het parkeerverbod op het Astridplein moet gelden tot 03.00 uur
    - op woensdag 6 augustus 2025 van 08.00 uur tot en met donderdag 7 augustus - 12.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren aan de noordkant van het Astridplein (kant Bierinckx)
    - op woensdag 6 augustus 2025 van 15.00 uur tot 03.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren op gans het Astridplein en in de Boudewijnstraat
    - op woensdag 6 augustus 2025 van 15.00 uur tot 03.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren aan beide kanten van de De Vriesstraat (kant Schransstraat) over een lengte van 15 meter.

    Artikel 9: Het parcours van de retrokoers zal volledig afgesloten worden voor alle verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers volgens onderstaand schema:

    - Astridplein – kant Bierinckx – afgesloten van woensdag 6 augustus - 08.00 uur tot 7 augustus - 12.00 uur
    - ganse Astridplein en Boudewijnstraat – afgesloten van woensdag 6 augustus - 16.00 uur tot 7 augustus - 03.00 uur (zie artikel 9)
    - overige straten van het parcours – vanaf 16.00 uur tot 20.30 uur.

    Artikel 10: Op elk kruispunt waar de retrokoers passeert zal een seingever staan.

    Artikel 11: Aan de kruispunten Brede Gang-Astridplein, De Vriesstraat-Schransstraat, Schransstraat-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan- Hoogveldstraat, Bergstraat-Steenbergstraat voldoende nadars voorzien zodat de straat over de volledige breedte kan afgesloten worden tijdens de retrokoers.

    Artikel 12: Aan de rotonde Troon en het kruispunt Vaartstraat/Troon zullen tijdens de retrokoers voldoende afzethekken gezet worden met vermelding "geen doorgang naar Vorselaar" om te beletten dat het verkeer via de wijk 't Schrans probeert te rijden.

    Artikel 13: Het Astridplein en de Boudewijnstraat worden afgesloten van woensdag 6 augustus 2025 - 16.00 uur tot donderdag 7 augustus 2025 - 03.00 uur: de toegang wordt verboden vanaf de kruispunten Schransstraat-Astridplein, Bergstraat-Quinten Matsijslaan en Boudewijnstraat-Vaartkom-Troon.

    Artikel 14: Artikel 9 en 13 gelden niet voor motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 15: De te volgen omleidingen, enerzijds tijdens de retrokoers van 16.00 uur tot 20.30 uur, anderzijds tijdens het avondprogramma van 20.30 uur tot 03.00 uur zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 16: De tonnagebeperking in Waterwinningsstraat, Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat, Eikenlei en Vaartkom zal tijdelijk opgeheven worden.

    Artikel 17: De tonnagebeperking in Warme Handstraat en Heirbaan zal tijdelijk opgeheven worden. De uren van de opheffing, zijn de van 14.30 uur tot 20.30 uur worden doorgegeven aan politie Neteland i.v.m. ANPR-controles. De Lijn mag haar avondshiften tot middernacht via de Heirbaan rijden.

    Artikel 18: De knips in de wijk 't Schrans moeten verwijderd worden.

    Artikel 19: De paaltjes in de Steenbergstraat moeten verwijderd worden.

    Artikel 20: De signalisatie tijdens het avondprogramma mag pas opgesteld worden na de retrokoers. Dit om tegenstrijdigheden met de omleiding tijdens de koers te vermijden.

    Artikel 21: Om het verkeer vlot te laten verlopen tijdens de omleiding is het op woensdag 6 augustus 2025 van 15.00 uur tot 03.00 uur verboden stil te staan en te parkeren langs beide zijden van de straat in:
    - Waterwinningsstraat
    - Hendrik Consciencestraat
    - Rubensstraat
    - Van Craeyenhemstraat
    - Eikenlei.

    Artikel 22: Overhangende takken in Keulse baan en Warme Handstraat moeten gesnoeid worden voor De Lijn.

    Artikel 23: Vooraankondigingsborden plaatsen, mits optie tot ontlenen, aan kruispunt Pulse Steenweg (verkeer komende van Pulle en Viersel), kruispunt Lindekens (verkeer komende van Herentals, Herenthout, Nijlen), rondpunt Troon (verkeer komende van Grobbendonk, Nijlen, Herenthout en Bouwel) en watertoren (verkeer komende van Vorselaar).

    Artikel 24: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 25: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 26: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Noodplanningsambtenaar

    Brandweer zone Kempen

    Kapitein brandweer

    De Lijn

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan GROS om de straatactie te organiseren op 11 november 2025.

    Artikel 2: De nodige brieven te versturen voor de 11.11.11 actie.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Organisator

  • Artikel 1: Goedkeuring te verlenen om op 16 oktober 2025 een ontbijt voor ondernemers te organiseren als netwerkmoment en de kosten ten laste te nemen van het gemeentebestuur.

    Artikel 2: Team Financieel Management de opdracht te geven om de deelnamekost van 10,00 euro per deelnemer te factureren aan de deelgenomen ondernemers tijdens het ontbijt op 16 oktober 2025 op basis van inschrijvingslijst.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management
    Team Vrije tijd

  • Artikel 1 : Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de stand van zaken om de interne communicatie over evenementen te stroomlijnen. 

Staf van de AD

Team Financieel Management


Publicaties