Terug
Gepubliceerd op 23/07/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 14/07/2025 - 09:00

Vergunnen Bosbeats 2025 - 10 oktober 2025 en 11 oktober 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Brent Wouters, eerste schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lorenz Boen, vierde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 12 mei 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om Bosbeats 2025 te mogen organiseren op 11 oktober 2025 21.00 uur tot 12 oktober 2025 03.00 uur te Rimboe Grobbendonk.

    Het jaarlijkse evenement wordt door Scouts Grobbendonk georganiseerd op hun werkingsterrein. Het evenement maakt onderdeel uit van een feestweekend waarbij er ook op zaterdag nog activiteiten voorzien zijn. De activiteiten van zaterdag werden via een aparte evenementenaanvraag ingediend.

    Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.
    Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd. 

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om specifieke verkeersmaatregelen te treffen.
    De organisator wenst dat de Vorselaarse baan éénrichting wordt.
    De linkerzijde van de straat zal gebruikt worden als parkeermogelijkheden.
    Verder vraagt de organisator ook om Kremersgat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. 

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Politie wil absoluut Zuiderbaan voorbehouden voor fietsers met volgende maatregelen:

  • Zuiderbaan niet toegankelijk maken voor het autoverkeer. Fietsers dienen ook veilig tot aan het evenement te raken en de Zuiderbaan is hier ideaal voor.

  • Kremersgat t.h.v. Heirbaan afsluiten met een C3 + uitgezonderd bewoners.

  • E3 in Heirbaan vanaf Braambessenweg tot Roekendreef. 

Het zwaartepunt van de verkeersstroom verleggen naar de Vorselaarse baan zodat bezoekers ter hoogte van de Hoogveldstraat het verlichte pad naar de Rimboe kunnen nemen.

Bijkomende maatregelen in de Vorselaarse baan:

  • Enkelrichtingsverkeer invoeren in Vorselaarse baan vanuit Wijngaardstraat - richting Nijverheidsstraat met parkeer- en stilstaanverbod aan de linkerkant van de rijbaan.

  • Het verkeer dat aan het kerkhof de Vorselaarse baan wil indraaien wordt omgeleid via Bergstraat, Astridplein, Schransstraat en Wijngaardstraat.

  • Verkeer komende uit de Hoogveldstraat moet links afslaan.

  • Parkeren kan dan aan de rechterkant van de Vorselaarse baan of op de parking van het kerkhof.

Politiezone Neteland

  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
  • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
  • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
  • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
  • De politie legt in haar voorwaarden de inzet van minimaal 5 personen professionele security op.

Noodplanning

  • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Voor aanvang van het evenement zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.
  • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.
  • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Bosbeats 2025 dat aanvangt 11 oktober 2025 21.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur te Rimboe Grobbendonk.

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op dat aanvangt 11 oktober 2025 21.00 uur en eindigt op 12 oktober 2025 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

  • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
  • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
  • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
  • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
  • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt een controle voor de aanvang van het evenement.
  • Voor aanvang van het evenement zal een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten worden georganiseerd. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.
  • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
  • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.
  • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.
Artikel 7: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:
  • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
  • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
  • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
  • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
  • De politie legt in haar voorwaarden de inzet van minimaal 5 personen professionele security op.

Artikel 8: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

Artikel 9: Van vrijdag 10 oktober 2025 - 21.00 uur tot en met zondag 12 oktober 2025 - 03.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Heirbaan, Zuiderbaan, Kremersgat, Vorselaarse baan en Hoogveldstraat, zijnde:

Kremersgat zal enkel toegankelijk zijn voor bewoners. Hiervoor staat een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd bewoners", "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) aan het kruispunt Heirbaan/Kremersgat.
Kremersgat - deel tussen Vorselaarse baan en Zuiderbaan - zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer. Hiervoor staat aan het kruispunt Kremersgat/Vorselaarse baan een afzethek met C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen), onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A).

In de Heirbaan, vanaf de Braambessenweg tot aan de Roekendreef, is stilstaan en parkeren verboden. Hiervoor zullen E3-borden gezet worden.

In de Vorselaarse baan:

  • Zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden vanuit de Wijngaardstraat - richting Nijverheidsstraat. Hiervoor zal aan het kruispunt Vorselaarse baan/Nijverheidsstraat een afzethek gezet worden met C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) en onderbord M3 "uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A".
  • Aan de uitrit van de parking van het kerkhof staat een D1f-bord: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen (rechtsaf).
  • Aan het kruispunt Vorselaarse baan /Wijngaardstraat zal een F19-bord (éénrichtingsverkeer) met M5-bord "fietsers en bromfietsers klasse A mogen in beide richtingen".
  • Het verkeer dat aan het kerkhof de Vorselaarse baan wil indraaien wordt omgeleid via Bergstraat, Astridplein, Schransstraat en Wijngaardstraat. Hiervoor zullen F41-omleidingspijlen gezet worden.
  • Komende vanuit de Wijngaardstraat is het verboden stil te staan en te parkeren aan de linkerkant van de rijbaan.
  • Parkeren kan dan aan de rechterkant van de Vorselaarse baan of op de parking van het kerkhof.

In de Hoogveldstraat: Het verkeer komende uit de Hoogveldstraat  mag de Wijngaardstraat enkel links indraaien. Hiervoor wordt een D1e-bord gezet en bijkomend een C1-bord met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speedpedelecs) in de Vorselaarse baan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene