DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Gelet op de federale fase van het crisisbeheer om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus binnen Europa en België te beperken.
Gelet op de introductie van 'social distancing'-maatregelen die door alle supranationale gezondheidsorganisaties worden ondersteund en in alle landen genomen worden.
Gelet op de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur om deze maatregelen en aanbevelingen mee op te volgen en te implementeren.
Gelet op het mogelijke risico voor de openbare gezondheid en gezien de eerstvolgende gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn plaatsvindt op 22 juni 2021.
Gelet op het feit dat de burgemeester het gezien de uitzonderlijke omstandigheden niet mogelijk acht om de algemene voorzorgsmaatregelen te garanderen tijdens een fysieke vergadering.
Gelet op de uitdrukkelijke vraag van de gouverneur om te zorgen voor de continuïteit van de noodzakelijke werking van de overheidsorganen.
Gelet op het belang om aandachtig te zijn voor kwetsbare risicogroepen en zorg te dragen voor elkaar.
Overwegende dat in de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad dit besluit bij hoogdringendheid moet worden bekrachtigd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet artikel 134, dat stelt dat de burgemeester bevoegd is om politieverordeningen uit te vaardigen onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij meende zich niet tot de raad te moeten wenden, in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.
De nieuwe gemeentewet artikel 135, §2 5° dat stelt dat gemeenten tot taak hebben passende maatregelen te nemen om rampen en plagen zoals brand, epidemieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Het politiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 oktober 2010 en latere wijzigingen.
Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 31 oktober 2020 m.b.t. vergaderingen, opleidingen, evenementen en selecties voor personeelsleden van de Vlaamse overheid.
Gelet op het belang dat de leden van de vergadering deontologisch omgaan met een alternatieve vorm van vergaderen, om de beslotenheid van de vergadering te garanderen, en de democratische principes maximaal te respecteren.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moet de gemeenteraad van 16 november 2021 en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 november 2021 achter gesloten deuren plaatsvinden.
Artikel 2: Gelet op de mogelijkheden binnen het lokaal bestuur, de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn met hoogdringendheid verzoeken, in overleg met de fracties en raadsleden, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 16 november 2021 via een zitting op afstand te organiseren voor hoogdringende agendapunten.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking en volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn
Fractievoorzitters
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met 20 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 4 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang) en 1 onthouding (De Lokale Lijst).
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021 worden goedgekeurd.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
OCMW Grobbendonk is aangesloten bij IOK en werd per mail van 17 september 2021 ingelicht over een ontwerp van statutenwijziging en een nota waarin de krachtlijnen van deze statutenwijziging worden toegelicht in functie van de besluitvorming op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
De gemeente werd per schrijven van 20 oktober 2021 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK die plaats zal vinden op 17 december 2021 om 11.00uur in ‘De Casteleer’, Pastorijstraat 38 te 2460 Kasterlee.
De agenda van de algemene vergadering van IOK van 17 december 2021 bevat volgende agendapunten:
1. Statutenwijziging
2. Activiteitenplan 2022
3. Begroting 2022
4. Varia
De raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 stelde mevrouw Greet Van de Peer voor als volmachtdrager voor algemene vergaderingen van IOK gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De statuten van IOK.
Een artikelsgewijze toelichting bij de voorgestelde statutenwijziging:
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB).
Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.
De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.
Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.
Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers.
Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening.
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.
Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.
Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.
In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.
Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.
Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.
Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.
De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.
Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.
Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.
Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.
Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.
De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.
Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.
Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.
De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.
Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen Ontwerp statutenwijziging IOK (bestuursorganen) 3 als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.
Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB en 4 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de voorgestelde statutenwijziging van IOK zoals opgenomen in het desbetreffend ontwerp.
Artikel 2: Goedkeuring aan het activiteitenplan 2022.
Artikel 3: Goedkeuring aan de begroting 2022 en de hierin vervatte werkingskosten van de dienstverlenende vereniging IOK.
Artikel 4: Opdracht te geven aan zijn vertegenwoordiger deze wijzigingen op de algemene vergadering die erover zal beslissen, goed te keuren.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK
Alle vertegenwoordigers
Financieel directeur
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
OCMW Grobbendonk is sinds 12 juli 2002 aangesloten bij de dienst Informatieveiligheid aangeboden door Welzijnszorg Kempen.
Welzijnszorg Kempen heeft een intensief extern begeleidingstraject doorlopen om te komen tot een oplossing voor de dienstverlening informatieveiligheid naar de lokale besturen. Aan de basis van dit traject lag onder andere de btw-regelgeving waar de dienstverlening aan moet beantwoorden, het advies van de organisatie-brede audit van Audit Vlaanderen in 2020 en de impact van de integratie van de gemeentes en OCMW’s op vlak van facturatie voor Welzijnszorg Kempen. Het resultaat van het traject is het voorstel tot de oprichting van een zelfstandige groepering zonder rechtspersoonlijkheid. Dit voorstel werd door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd.
Het doel van deze zelfstandige groepering is om de huidige werking te waarborgen met vrijstelling van btw. De zelfstandige groepering is een specifieke figuur binnen de btw-regelgeving die toestaat uitgaven en middelen te groeperen en vervolgens vrij van btw te verdelen. Hierbij worden de afspraken met betrekking tot de samenwerking, de inzet van het gemeenschappelijk personeel, de besluitvorming en de kostendeling in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd. Het betreft een samenwerking met een duurzaam karakter.
De samenwerkingsovereenkomst werd op 22 september 2021 door de Raad van Bestuur van Welzijnszorg Kempen goedgekeurd en wordt voorgelegd aan de participerende besturen. De samenwerkingsovereenkomst werd mee bezorgd. De werking van de dienst en de bestaande dienstverlening aan de lokale besturen, IOK Afvalbeheer en Welzijnszorg Kempen wordt op basis van deze samenwerkingsovereenkomst verder gezet.
De omschakeling naar een zelfstandige groepering heeft geen impact op het reeds voorziene budget. De principes van kostendeling die reeds vroeger werden overeengekomen blijven in deze werkwijze behouden.
De Circulaire AAFisc Nr. 31/2016 (nr. E.T.127.540) dd. 12.12.2016 biedt een kader waarbinnen zelfstandige groeperingen kunnen worden opgericht met het oog op vrijstelling van btw en dit onder strikte voorwaarden.
Statuten Welzijnszorg Kempen art. 3 betreffende het doel van de welzijnsvereniging, meer specifiek het organiseren van gemeenschappelijke projecten en diensten die tegemoetkomen aan problemen die zich lokaal en in de regio stellen. Concreet gaat het over initiatieven met betrekking tot informatieveiligheid.
Beslissing Raad van Bestuur dd. 24 februari 2021 om over te gaan tot de oprichting van een zelfstandige groepering en de samenwerkingsovereenkomst te finaliseren.
Beslissing Raad van Bestuur dd. 22 september 2021 tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en deze voor te leggen aan de participerende besturen.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 juli 2002 om toe te treden tot de dienst informatieveiligheid.
Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als afgevaardigde in de stuurgroep van de zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG:
- mevrouw Martine Taelman
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 21 digitale stemmen werden genoteerd, met 11 stemmen voor Martine Taelman, 4 stemmen voor Natalie Moens, 2 stemmen voor Els Beullens, 2 stemmen voor Lut Cateau en 1 stem voor Eric Van Meensel voor afgevaardigde in de stuurgroep van de zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG.
Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 4 Vooruit en Els Beullens) en 3 onthoudingen (1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang en Maarten Wouters).
Artikel 1: Goedkeuring van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tot oprichting en uitbating van de betreffende zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG, zoals opgenomen in bijlage 1.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt volgende persoon aan als afgevaardigde in de stuurgroep van de zelfstandige groepering WZK Dienstverlening ZG:
- mevrouw Martine Taelman
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Martine Taelman
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
De tussentijdse rapportage van het WZC De Wijngaard gaat in bijlage.
Woonzorgdecreet van 19 februari 2019.
Decreet Vlaamse sociale bescherming van 18 mei 2018.
De vorige tussentijdse rapportage van het WZC De Wijngaard werd geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2021.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de tussentijdse rapportage van het woonzorgcentrum de Wijngaard voor het tweede en derde kwartaal van het werkingsjaar 2021.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Met de 'minimale levering via de aardgasbudgetmeter' wil de Vlaamse Regering de OCMW's een middel aanreiken om gezinnen met onvoldoende financiële ruimte, hun budgetmeter aardgas te laten opladen.
In de periode 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022 kunnen de OCMW’s opnieuw halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering van aardgas toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor zonder verwarming dreigen te vallen.
De toegekende bedragen kunnen voor maximaal 70% worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder.
Het overige bedrag kan het OCMW na de winter terugvorderen van de cliënt of zelf ten laste nemen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009 houdende algemene bepalingen van het energiebeleid.
Organieke wet van 8 juli 1976.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot toekennen van de 'minimale levering aardgas' aan gezinnen met onvoldoende financiële ruimte om hun budgetmeter aardgas te laten opladen. Na elke aanvraag zal een sociaal onderzoek uitgevoerd worden, waarbij conform de richtlijnen een financiële tussenkomst wordt toegekend en onderzocht wordt het niet gesubsidieerde bedrag al dan niet terug te vorderen van de aanvrager.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met 20 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 4 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst) en 1 onthouding (Vlaams Belang).
Artikel 1: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met VDAB.
Artikel 2: Machtiging van de burgemeester en de algemeen directeur om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3: De raadsleden van de RMW en de leden van het BCSD worden op 25 november 2021 om 20u uitgenodigd om deel te nemen aan een online toelichting over de samenwerkingsovereenkomst.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
De raad voor maatschappelijk welzijn stelde op 22 juni 2021 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vast. Op 12 oktober 2021 werd de goedkeuring van de jaarrekening door de gouverneur van de provincie Antwerpen, mevrouw Cathy Berx, per mail aan de Algemeen en Financieel directeur bezorgd. Een aantal technische opmerkingen werden tevens in een bijlage bij deze mail bezorgd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen en meer bepaald artikels 260, 262 en 332.
De goedkeuring en de technische bemerkingen vindt u als bijlage bij dit agendapunt. Met deze technische opmerkingen zal rekening worden gehouden bij de boekhoudkundige verwerkingen in 2021 en de opmaak van de jaarrekening 2021.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de goedkeuring van de jaarrekening 2020 door de gouverneur van de provincie Antwerpen.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Algemeen directeur
Team Financieel Management
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
BESLUIT:
De Lokale Lijst: Geen vragen
Vooruit: Geen vragen
CD&V: Geen vragen
Vlaams Belang: Geen vragen
GIB: Geen vragen
N-VA: Geen vragen
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Greet Van de Peer
voorzitter