Mon 05/05/2025 - 13:30 Collegezaal
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 28 april 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de financieel directeur van 30 juni 2025 t.e.m. 22 juli 2025 en van 18 augustus 2025 t.e.m. 29 augustus 2025.
Artikel 2: Aanstelling van de vervanger van de financieel directeur voor de periode van:
- de heer Stefan Van Genechten, boekhouder.
- de heer Crauwels Peter, boekhouder.
- de heer Stefan Van Genechten, boekhouder.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Financieel directeur
Stefan Van Genechten
Peter Crauwels
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de Raad van Bestuur van 28 maart 2025 van Pidpa.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vraagt de provincie om de aanvraag met dossiernummer OMV_2023160156 van het agentschap Natuur en Bos mede gelet op de bezwaren grondig te onderzoeken. De aanvraag is immers niet in overeenstemming met de gewestplanvoorschriften en afwijkingen, ook om reden van algemeen belang, dienen met de nodige omzichtigheid te worden beoordeeld. De VCRO staat afwijkingen van gewestplanvoorschriften toe voor handelingen van algemeen belang, maar deze afwijkingen mogen de goede ruimtelijke ordening niet schaden en moeten de essentie van de gewestplanbestemming respecteren. Dit betekent dat de afwijkingen geen fundamentele ondermijning van de bestemming mogen veroorzaken, zoals bijvoorbeeld het volledig negeren van een landbouwbestemming. De afwijkingen mogen er niet toe leiden dat de stedenbouwkundige voorschriften van het plan omzeild of uitgehold worden en moeten in overeenstemming met de algemene strekking van het plan. Voor significante afwijkingen is een RUP nodig om de bestemming formeel te wijzigen.
Bovendien blijkt uit de aard van de ingediende bezwaren ook dat niet alle gronden in eigendom zijn van de aanvrager of dat de toegang tot de eigendom van betrokken bezwaarindieners wordt beperkt waardoor mogelijks de uitvoerbaarheid van een verleende omgevingsvergunning in het gedrang komt.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen heeft begrip voor de eis van de landbouwers en organisaties om betrokken te worden op bovenlokaal niveau. Dit is een terechte bekommernis, gezien de impact op hun sector. De gemeente ondersteunt het belang van participatie en adviseert de provincie om te waarborgen dat er voldoende overleg heeft plaatsgevonden met alle betrokkenen, inclusief landbouworganisaties.
Artikel 3: Indien de deputatie meent dat ondanks de geuite bekommernissen toch een omgevingsvergunning kan worden verleend voor de voorliggende aanvraag verzoekt het college van burgemeester en schepenen om de volgende voorwaarden op te leggen:
Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de Raad voor Vergunningbetwistingen van 10 april 2025. De beslissing luidt als volgt:
1. De bestreden beslissing wordt vernietigd.
2.De Raad beveelt de verwerende partij een nieuwe beslissing te nemen over het bestuurlijk beroep van de tussenkomende partij en dit binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de dag na de dag van de betekening van dit arrest.
3.De kosten van het vernietigingsberoep, bestaande uit het rolrecht van de verzoekende partijen, bepaald op 400 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 840 euro verschuldigd aan de verzoekende partijen, komen ten laste van de verwerende partij.
Nog tot en met 19 december 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen blijven gelden in de Industrieweg, Albertkanaalstraat, Nederviersel en Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg, zijnde:
Artikel 1: Werfzone Industrieweg 1:
Van 20 januari tot en met 19 december 2025 tijdens de effectieve onderhoudswerken voor Industrieweg 1, zal het voet/fietspad op de Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg aan de overkant van de vroegere fietshelling deels ingenomen worden. De betonnen sokkel zal zo veel mogelijk in de berm gezet worden. Er moet een vrije doorgang van minimum 1,50 meter behouden blijven.
Rond de betonnen sokkel wordt valbescherming aangebracht. Op de kop van de sokkel moet extra verlichting of reflectoren gehangen worden.
De sokkel wordt zijdelings uitgerust met bakens voorzien van dagslapers en reflecterend visgraatmotief.
Zie plan: Industrieweg 1 – onderhoudswerken ter hoogte van Bevrijdingsstraat – P24-05418-05-C
Artikel 2: Werfzone Industrieweg 18 (noordkant):
Voor het afbreken van de portieken, uiterlijk op 19 december 2025, zal beurtelings verkeer ingericht worden op de Industrieweg met verkeerslichten. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met C-35 bord en een snelheidsbeperking van 30 km/u (C43-bord).
De werfzone wordt afgebakend met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Extra bebording zal geplaatst worden voor de veiligheid van de fietsers : A51 (gevaar!) met oranje onderbord “opgelet fietsers”.
Zie plan: Industrieweg 18 (noordkant (bis)) - opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-12
Artikel 3: Werfzone: Industrieweg 18 (noordkant):
Van 17 januari tot en met 19 december 2025, tijdens de effectieve onderhoudswerken aan de hoogspanningskabels zal er geen of beperkte hinder zijn op de rijbaan.
Zie plan: Industrieweg 18 (noordkant (bis)) - onderhoudswerken – P24-05418-13
Artikel 4: Werfzone Albertkanaalstraat 20:
Op uiterlijk 19 december 2025 zal voor het afbreken van de portieken ter hoogte van Albertkanaalstraat 20 beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten in de Albertkanaalstraat en de Industrieweg. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd worden respectievelijk met de borden C43 en C35.
Op de Albertkanaalstraat wordt de werfzone afgebakend met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Extra bebording zal geplaatst worden voor de veiligheid van de fietsers : A51 (gevaar!) met oranje onderbord “opgelet fietsers”.
Zie plannen:
- Albertkanaalstraat 20 (westkant) – opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-16
- Albertkanaalstraat 20 (oostkant) – opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-14
Artikel 5: Werfzone Albertkanaalstraat 20:
Van 17 januari tot en met 19 december 2025, tijdens de effectieve onderhoudswerken aan de hoogspanningskabels ter hoogte van Albertkanaalstraat 20, zal er geen of beperkte hinder zijn op de rijbaan.
Zie plannen:
- Albertkanaalstraat 20 (westkant) – onderhoudswerken – P24-05418-17
- Albertkanaalstraat 20 (oostkant) – onderhoudswerken – P24-05418-15
Artikel 6: Op 12 mei 2025 zullen 2 portieken bijgeplaatst worden in Industrieweg 38 (zijkant perceel). De portieken worden net naast het fietspad gezet en veroorzaken geen hinder.
Zie plan: Industrieweg 38 - P24-05418-20-A
Artikel 7: Op 12 mei 2025 zullen 2 portieken bijgeplaatst worden in Nederviersel. De werfzone wordt afgebakend met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden). De ontstane versmalling wordt aangekondigd met borden A7b en A7c respectievelijk vesmalling links en rechts.
Zie plan: Nederviersel P24-05418-21-A
Artikel 8: Op 12 mei 2025 zullen materialen geleverd worden voor stockage in de berm langsheen de Industrieweg tussen Sperwerlaan en Nederviersel. Betrokkene schakelt extra personeel in om de fietsers te begeleiden tijdens de hijswerken over het fietspad.
Artikel 9: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf.
Artikel 10: Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m. Bij het F47-bord moet een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging) gezet worden.
Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 12: 2 weken voor de afbraak van de portieken op de Bevrijdingsstraat wil het lokaal bestuur een persbericht uitsturen. De tekst hiervoor dient ter goedkeuring aangeleverd te worden door Elia, uiterlijk 3 weken op voorhand. .
Artikel 13 : Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 14: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Op 12, 13 en 16 mei 2025 van 06.30 uur tot 18.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Herentalse steenweg (hoek Bouwelse steenweg).
Artikel 2: De werfzone wordt aan het begin en einde afgezet met een afzethek met dagslapers.
Artikel 3: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 4: Ter hoogte van de werfzone is het verboden toegang voor bestuurders van bromfietsen en fietsen en voetgangers. Dit wordt aangekondigd met een C9-C11 en C19 en de nodige onderborden.
Artikel 5: Fietsers en voetgangers van Herentals richting Bouwel/Grobbendonk/Nijlen worden omgeleid via de oversteek met middeneiland aan Nieuwendijk en langs het fietspad aan de andere zijde van de N13 (even huisnummers). Dit gebeurt met oranje omleidingspijlen.
Artikel 6: Het fietspad aan de zuidzijde (even huisnummers) van de Herentalsesteenweg (N13) wordt gedurende de werken tijdelijk dubbelrichting. Hiervoor plaatst de aannemer een D7-bord ter hoogte van Nieuwendijk en een M5bis aan het bestaande D7-bord komende van kruispunt Lindekens richting Herentals.
Artikel 7: Aan de oversteek aan Nieuwendijk wordt een afzethek met dagslapers en C9-C11 en C19 met onderbord 600m geplaatst. Een oranje bord geeft volgende tekst weer 'Kruispunt Lindekens niet bereikbaar'.
Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 9: De aannemer zorgt 1 week op voorhand voor een bedeling van brieven of digitale communicatie met de inhoud van deze werken volgens de bedelingszone in de bijlage.
Artikel 10: Er dient te allen tijde een seingever aanwezig te zijn als de vrachtwagens weer invoegen op de rijweg.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door de gemeente op basis van input van de betrokkene.
Artikel 12: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via website, Facebook en Hoplr.
Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Wijkpost politie
Politiezone Neteland
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Team Secretariaat
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de Gecoro in bijlage.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 2 (01/03/2025 - 31/03/2025) van Heylen natuur en groenbedrijf, Schrans 23 te 2440 Geel voor de opdracht “Aanleg van belevenispark de Volle Vaart - Perceel 3 (Aanplantingswerken)” voor een bedrag van € 6.429,00 excl. btw of € 7.779,09 incl. 21% btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2220007/SA/0711 (actie/raming AC000227/MJP002598).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan team Financieel Management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Heylen natuur en groenbedrijf
Het college neemt kennis van de inhoud van de herwerkte mer-screeningsnota.
Artikel 1: Goedkeuring geven om de kijkkast van de provincie Antwerpen tentoon te stellen in de bibliotheek van Grobbendonk van 20 mei t.e.m. 24 augustus 2025.
Artikel 2: Goedkeuring geven om een all in-verzekering aan te gaan zoals vermeld in de bruikleenvoorwaarden van de bruikleenovereenkomst.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van buurtfeest Pallieterdreef dat aanvangt 13 september 2025 10.00 uur en eindigt op 13 september 2025 23.30 uur.
Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.
Artikel 7: Van zaterdag 13 september 2025 - 09.00 uur tot zondag 14 september - 12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde:
Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 zullen gesignaleerd worden met:
Artikel 10: Het verkeer wordt omgeleid via de Kabienstraat, Bouwelse steenweg, Vrijheidsstraat en Timmermanslei.
Artikel 11: De omleiding zal aangeduid via F41-omleiidngspijlen.
Artikel 12: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 13: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming tot de verdeling van de werkingssubsidies volgens het Subsidiereglement GROS.
Artikel 2: Toestemming te geven om per vereniging een bedrag van 2.625 euro kunnen uitkeren volgens het reglement. Het gaat over Broederlijk delen en 11.11.11.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan
Team Financieel management
GROS
Artikel 1: Toestemming te geven aan Team Vrije tijd om 5 Youca studenten voor 1 dag een plaats te geven in onze organisatie in het kader van de Youca Action Day op 16 oktober 2025.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
GROS
De beslissing van de burgemeester van 29 april 2025 wordt bekrachtigd als volgt:
Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid dienen de maatregelen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 maart 2025 al in te gaan op woensdag 30 april 2025 vanaf 12.00 uur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2025 houdende toelating voor de organisatie van Bouwel kermis van 3 tot en met 5 mei 2025 wordt herroepen en aangepast als volgt:
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Bouwel Kermis dat aanvangt 3 mei 2025 14.00 uur en eindigt op 5 mei 2025 23.45 te Dorp (Pleintje).
Artikel 2 : De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
Artikel 4: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 5: Van woensdag 30 april 2025 - 12.00 uur tot en met maandag 5 mei 2025 - 23.45 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Dorp en Kasteeldreef, zijnde:
Artikel 6: Er zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat in Dorp tussen de Kasteeldreef en huisnummer 79 van woensdag 30 april - 08.00 uur tot en met dinsdag 6 mei 2025 - 01.00 uur met E3-borden en onderborden type GXa en GXb.
Artikel 7: Het verkeer wordt omgeleid via de Kasteeldreef, Berkendreef, Nieuwbaan, Kennedylaan en Ter Duinen. Hiervoor worden de nodige F41-omleidingspijlen gezet.
Gebruikte verkeersborden:
- C3: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder
- B19: gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
- B21: voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen
- E3: parkeerverbod
- GXa en GXb: begin en einde van de reglementering
Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.
Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Noodplanningsambtenaar
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Een adressenlijst van de ouders van -3 jarige kinderen te verstrekken aan team Ruimte & Vergunningen voor interne doeleinden.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Artikel 1: In maart 2026 over te gaan tot onruiming van de niet-geconcedeerde graven van 2009 waarvoor geen concessie werd aangevraagd.
Artikel 2: De graven met funerair erfgoedwaarde en de graven van lokaal historisch belang te behouden.
Artikel 3: Te voorzien in de nodige communicatie naar de burger via de gemeentelijke website en de Groboscoop.
Artikel 4: Opdracht te geven aan team Uitvoering & Onderhoud om de ontruimde percelen in te zaaien met gras.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 5 mei 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 5 mei 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025005545 tot en met 2025005726.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 25 april 2025 tot en met 30 april 2025.
Artikel 1: Het vast bureau beslist tot éénmalige toekenning van Grobbendonkse cadeaucheques voor een waarde van 100,00 euro aan volgende personen: betrokkene 5
Artikel 2: Het vast bureau beslist tot éénmalige toekenning van Grobbendonkse cadeaucheques voor een waarde van 50,00 euro aan volgende personen: betrokkene 1, 2, 2 en 4
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Teamleider Vrije tijd