Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 27/02/2024 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Johan Struyfs, raadsleden
    • Gemeenteraad 23 januari 2024 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 23 januari 2024 worden goedgekeurd.

    • Op- en afrittencomplex E313 + fietspad Industrieweg - belofte van verkoop voor openbaar nut - innames 5 en 6 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het kader van de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 - studieopdracht” werd op 23 april 2020 een bestek met nr. FIN/2020/017 opgesteld door team Financieel Management.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 71.000,00 excl. btw of € 85.910,00 incl. 21% btw.

      Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 4 mei 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 mei 2020 om de plaatsingsprocedure te starten.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juni 2020 de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 -studieopdracht” te gunnen volgens bestek FIN/2020/017 aan Arcadis Belgium nv tegen het inschrijvingsbedrag van € 131.219,66 incl. 21% btw.

      In het kader van de opdracht “AANSTELLEN VAN EEN ONTWERPER EN VEILIGHEIDSCOÖRDINATOR VOOR HET OPMAKEN VAN DE STUDIE VOOR DE AANLEG VAN FIETSPADEN LANGS DE INDUSTRIEWEG” werd een bestek met nr. TD/15/03 opgesteld door de technische dienst.

      De raming excl. btw overschrijdt de limiet voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking van € 85.000,00 niet.

      Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 september 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 augustus 2015 om de gunningsprocedure te starten.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 mei 2016 deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde ARCADIS Belgium nv, Posthofbrug 12 te 2600 Berchem.

      In beide dossiers dienen er onteigeningen te gebeuren. Lokale besturen kunnen beroep doen op de Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Vastgoed om de bedragen van de onteigeningen te schatten, de onderhandelingen te voeren met de eigenaars van de te onteigenen percelen en het verlijden van de aktes. Afdeling Vastgoed is onderbemand en wordt overbevraagd, zodat ze enkel nog gewestelijke dossiers behandelen en lokale dossiers in de wachtrij komen.

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021 houdende goedkeuring van het aanstellen van IOK als onderhandelaar om de Vlaamse belastingdienst, Afdeling Vastgoedtransacties bij te staan in het realiseren van de grondverwervingen voor beide dossiers.

      Bijgevoegde beloftes van verkoop voor openbaar nut: 

      - voor inname 5: betrokkenen 1, voor een bedrag van € 68.200,00;

      - voor inname 6: betrokkenen 2, voor een bedrag van € 36.100,00.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur.

      Financiële gevolgen/visum

      BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving. 2020-2025.

      AP000008 We investeren in de (her)aanleg en onderhoud van fiets- en voetpaden. 2020-2025.

      AP000009 We garanderen, samen met onze partners, sterke en betrouwbare netwerken. 2020-2025.

      AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.

      AC000302 We investeren in een op- en afrittencomplex E313/N13/Industrieweg.

      MJP001197.

      MJP002088.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Volgende beloftes van verkoop voor openbaar nut worden goedgekeurd:

       - voor inname 5: betrokkenen 1, voor een bedrag van € 68.200,00;
       - voor inname 6: betrokkenen 2, voor een bedrag van € 36.100,00.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Vlaamse belastingdienst, Afdeling Vastgoedtransacties, Kievitplein 20 te 2018 Antwerpen

    • Samenwerkingsovereenkomsten voor weg- en rioleringswerken projecten Grensstraat en Binnenheide - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Besluit van het college van 18 oktober 1994, houdende aanstelling van studiebureau Engels (nu NV Antea Belgium) voor het opmaken van een ontwerp voor de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat, evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 24 november 1994, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886, betreffende het opmaken van het ontwerp voor weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat, evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 27 april 1999, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886 van de akte voor het opstellen van rooilijn- en onteigeningsplannen, plannen voor grondverwerving of innemingsplannen in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat, evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2007, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886 van de akte voor het uitvoeren van de wettelijke taken van de veiligheidscoördinatieontwerp en verwezenlijking, zoals opgenomen in het KB van 25 januari 2001, betreffende de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat, evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2007, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886 van de akte voor het opstellen en conform verklaren van een technisch verslag in het kader van een milieuhygiënisch bodemonderzoek betreffende de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat, evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 10 juni 2008 tot goedkeuring van de overdracht van de riolering aan Infrax.

      Subsidieaanvragen bij VMM:

      Fluvius-dossiernr

      VMM-dossiernr

      Gemeente

      Project

      R/005578

      A223054

      GROBBENDONK

      BINNENHEIDE EA

      R/006323

      A223055

      GROBBENDONK

      GRENSSTRAAT, VINKENLAAN EN SPARRENLAAN

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 6°, waarbij de gemeenteraad delegatie van bevoegdheden kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen inzake vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als de opdracht nominatief door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen is toevertrouwd.

      Besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2017, houdende delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen.

      Besluit van de gemeenteraad van 11 december 2018 waarbij deze overheidsopdracht nominatief werd toevertrouwd.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.

      Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Alles wat onder het aandeel van de gemeente valt, kan in principe door het rioleringsfonds worden uitbetaald, tenzij bij het ontwerp wordt besloten om bomen, bankjes, beplanting, speeltuigen, enz. langs het tracé te plaatsen (deze komen niet in aanmerking voor het rioleringsfonds). Om gebruik te maken van het rioleringsfonds voor wegenis, moet echter worden geprefinancierd door de gemeente. Na voorlegging van facturen en betaalbewijzen, kan dit worden terugbetaald aan de gemeente, zie ook onderstaand:

      Volgende zaken kunnen gefinancierd worden:

      1. Wegenis (uitgezonderd wegverfraaiing): Facturen en betalingsbewijs moeten worden voorgelegd, waarna deze aan de gemeente kunnen worden uitbetaald. Dit vereist dus prefinanciering.
      2. Riolering: Indien wordt besloten om een gemeentelijk project uit te voeren, vraagt Fluvius 75% tussenkomst vanuit de gemeente. Dit kan Fluvius rechtstreeks uit het rioleringsfonds trekken en hoeft niet te worden geprefinancierd.

      Om hiervan gebruik te maken, moet zoals altijd een CBS-beslissing worden genomen, zodat de middelen gereserveerd worden:

      'Artikel 1: De wegeniswerken ten laste van Grobbendonk in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst R/00XXXX GR – Straatnaam moeten gefinancierd worden via het gemeentelijk investeringsfonds bij Fluvius voor een geraamd bedrag van XXX.XXX,XX EURO excl. BTW.'

      Fluvius geeft aan dat ze voorstellen het investeringsfonds niet volledig leeg te trekken indien er voor Grobbendonk een dringend project zou zijn (bv. Elia die passeert, waterproblematiek in wijken aanpakken of andere opportuniteiten…) zodat er nog een reserve is.

      Bijkomende motivering

      Gezien het aanleggen van riolering het grootste aandeel van deze werken bevat en het bovendien om een VMM dossier gaat, is het aangewezen dat Fluvius als bouwheer optreedt.

      Financiële kost volgens de fiche bij VMM. Dit zijn zeer ruwe ramingen, de werkelijke kosten zullen vermoedelijk hoger liggen, deze kosten zijn “herstel”. Hierop wordt best bijkomend een percentage voorzien om studiebureau, wegverfraaiing etc. te betalen.

      Alle vermelde bedragen zijn exclusief BTW:

      • Voor R/005578 GR – Binnenheide e.a.

      Fluvius 75% subsidieerbaar

      Fluvius niet-subsidieerbaar
      (voorstel wegherstel)

      Gemeente

      902.856 euro

      à 75%: 677.142 euro

      à 25%: 255.714 euro

      125.025 euro

      330.143 euro

      • Voor R/006323 GR – Grensstraat e.a.

      Fluvius 75% subsidieerbaar

      Fluvius niet-subsidieerbaar
      (voorstel wegherstel)

      Gemeente

      869.637 euro

      à 75%: 652.227,75 euro

      à 25%: 217.409,25 euro

      97.605 euro

      69.986 euro

      (reeds rekening gehouden dat ook 50% tlv. Nijlen is)

      Financiële gevolgen/visum

      Het eigen aandeel voor de gemeente Grobbendonk in de wegen- en rioleringswerken Binnenheide en Grensstraat e.a. zoals hierboven omschreven dient opgenomen te worden in de aanpassing meerjarenplan 2020 2025 2025. Gezien er nog ruimte is binnen het rioleringsfonds en het over een VMM dossier gaat, kan dit in juni opgenomen worden in de aanpassing meerjarenplan.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring wordt gehecht aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomsten tussen Fluvius en gemeente Grobbendonk voor de projecten "Grensstraat" en "Binnenheide" en hiervoor de nodige kredieten op te nemen in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2025.

      Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Fluvius

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit:

      • Dorp Bouwel - gezondheid bomen
      • Langenheuvel - opvolging werken
      • Kasteelhoeve - stand van zaken concessie
      • Vakantiekampen - bezetting sporthal n.a.v. aantal inschrijvingen
      • Vakantiekampen - samenwerking binnen Neteland
      • Sporthal - telefoonnummer bij afwezigheid zaalwachter
      • Sluikstort - verhoogd toezicht omgeving Langenheuvel/ industrie

      CD&V:

      • Landbouw - bedanking burgemeester n.a.v. tussenkomst in parlement
      • Landbouw - vraag naar initiatieven voor lokale landbouwers 

      De Lokale Lijst: Geen vragen

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter