DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het decreet lokaal bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een systeem van klachtenbehandeling te organiseren. De raad is vrij om te kiezen welk systeem van klachtenbehandeling het wenst uit te werken. De raad moet wel rekening houden met het volgende:
De gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kunnen ervoor kiezen om een ombudsdienst op te richten.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad over de ingediende klachten.
Decreet lokaal bestuur van 21 december 2017, titel 6, hoofdstuk 1, klachtenbehandeling (art. 302 en 303).
Gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2009 betreffende goedkeuring reglement klachtenbehandeling.
Het huidige reglement betreffende klachtbehandeling, met een eerder interne focus, dateert reeds van 2009.
Om meer duidelijkheid te kunnen bieden aan de burger, is een opfrissing van het reglement aan de orde. Inhoudelijk zijn er weinig verschillen.
BESLUIT
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van het vernieuwde klachtenreglement in bijlage.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Managementteam
Teamleiders
Team Informatie & Communicatie