Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 10/06/2024 - 13:30 Vlierenberg

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 3 juni 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Loft 64 BV voor tot functiewijziging van handelsruimte 0.1 tot appartement + het spitsen van handelsruimte 0.2, met als adres Astridplein 42, 44 en 46 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 869A.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: tot functiewijziging van handelsruimte 0.1 tot appartement + het spitsen van handelsruimte 0.2.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

     

    • Slaapkamer 2 is in strijd met de bepalingen van de bouwverordening. Deze ruimte kan niet als een verblijfsruimte dienstig zijn wegens onvoldoende licht, zicht en lucht. De ruimte kan wel gebruikt worden als een bergingplaats.

     

    • De voorwaarden uit de voorwaardelijk gunstige adviezen moeten strikt worden nageleefd:

    - Omgevingsloket Wyre van 13 maart 2024

    - Team Ruimte van 23 april 2024

    - De bouwheer zal het vloerpeil dienen aan te passen zodat het advies van Inter kan nageleefd worden;

    - Proximus van 8 april 2024

    - Fluvius System Operator van 6 juni 2024

    - Fluvius System Operator van 5 juni 2024

    - Inter van 22 april 25 maart 2024

    - Pidpa Drinkwater van 11 maart 2024

    - Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) van 26 april 2024

     

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    • Op de hemelwaterputten dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van de gebouwen.

    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

     

    LASTEN

    Overeenkomstig artikel 75 van het omgevingsdecreet kan de bevoegde overheid aan een omgevingsvergunning lasten verbinden waaronder de lasten die de gemeenteraad heeft opgelegd bij de beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg, vermeld in artikel 31 en de gratis, vrij en onbelaste grondafstand bij eigendomsoverdracht van de in de vergunningsaanvraag vermelde openbare wegen, groene of verharde ruimten, openbare gebouwen, nutsvoorzieningen, of de gronden waarop die worden of zullen worden aangelegd. De gemeenteraad heeft opgekegd dat de trage weg door het project niet wordt opgenomen in het openbaar domein. De openbaar trage gemeenteweg (2,40m breed) blijft in eigendom van de aanvrager maar krijgt een gebruik als openbare erfdienstbaarheid van doorgang. Deze openbare trage weg komt onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente, ongeacht of de aanvrager eigenaar van de grond blijft.

     

    FINANCIËLE WAARBORG

    Overeenkomstig artikel 77 dient voor de lasten in natura, vermeld in artikel 75, § 3, 1° tot en met 3°, een financiële waarborg vóór er met de werken gestart wordt. In casu evenwel wordt geen gratis, vrij en onbelaste grondafstand voorzien maar dient, eens de wegenis is gerealiseerd, de wegenis een gebruik als openbare erfdienstbaarheid van doorgang te kennen. Een financiële waarborg is hierdoor niet aan te orde. Pas nadat de aanvrager daadwerkelijk de wegenis heeft gerealiseerd, kan die ook een gebruik kennen als openbare erfdienstbaarheid van doorgang.

     

    AANDACHTSPUNTEN

    - de bepalingen van het energiedecreet m.b.t. het voorzien van laadpunten dient nageleefd te worden.

    De aanvrager wordt gewezen op de bepalingen van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en het besluit van de Vlaamse Regering houdende de algemene bepalingen over het energiebeleid, in het bijzonder wat de verplichtingen voor laadpunten bij parkings betreft. In bepaalde gevallen is het verplicht om laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen te installeren op parkeerterreinen van gebouwen. Concreet gaat het over verplichte installatie van oplaadpunten of wachtleidingen op parkeerterreinen bij gebouwen waarvoor sinds 11 maart 2021 een omgevingsvergunning voor nieuwbouw of ingrijpende renovatie wordt aangevraagd

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar 4 juni 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Fluvius System Operator CV voor het plaatsen van een hs-cabine in crepistructuur, met als adres Bouwelse steenweg zn te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 246H18/deel.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het plaatsen van een hs-cabine in crepistructuur.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    1. Volgende adviezen dienen strikt nageleefd te worden:

    -          Fluvius van 31 mei 2024

    -          Wyre van 28 mei 2024

    -          Brandweerzone Kempen van 30 mei 2024

    2. De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    3. De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    4. Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    5. Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.

    6. Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

    7. Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    8. De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 29 mei 2024 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

     

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Gepex BV voor het uitvoeren van een tijdelijke bemaling, met als adres Klein Blokt 1, 2 en 3, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nrs. 246K, 246N en sectie B nrs. 324D met inrichtingsnummer 20240522-0052.

    Volgende rubrieken worden in akte genomen:

    53.2.2°a) - Aktename

    tijdelijke bemaling voor 3 bemalingskaders met een geschat debiet van 8,6 m³/u met een totaal van 7.600 m³/jaar klasse 3 (Nieuw)

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

     

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • De start van de bronbemaling moet vooraf gemeld worden aan de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen via diw@provincieantwerpen.be met daarin de locatie, de naam van de waterloop en de geschatte duurtijd van de lozing.
    • De lozing van het bemalingswater mag geen slib, overmatige ijzerafzetting of andere mogelijke hinder aan de waterloop veroorzaken. Een zandvang dient standaard voorzien te worden. Indien nodig, moet ook een systeem voorzien worden voor ontijzering.
    • Bij eventuele schade aan de oever van de waterloop dient deze hersteld te worden in oorspronkelijke toestand.
    • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
    • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
    • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
    • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
    • De lozing van het opgepompte water dient in eerste instantie geloosd te worden in oppervlaktewater indien aanwezig of dient gereïnfiltreerd te worden, dit dient opgevolgd te worden door de aanvrager.
    • De exploitant is verantwoordelijk voor het goed doorstromen van het lozingstraject.
    • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
    • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in de Nijlense Beek. Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
    • De exploitant dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van weggebruikers te garanderen bij de aanleg en het gebruik van de afvoervoorzieningen.

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van 14 mei 2024 van Freddy De Wilde.

    Artikel 2: Aktename van de verzaking aan omgevingsvergunning OMV_2018070476 van 24 september 2018 voor het perceel gelegen Bovenpad zn te Grobbendonk afdeling 1 sectie B nummer 136S3.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Freddy De Wilde via fdw.bvba@pandora.be

    Studiebureau Verhaert via jan@sb-v.be en paul@sb-v.be 

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Isabelle Verhaert. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop.  

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Isabelle Verhaert, Beersebaan 7 te 2275 Lille (Gierle)

  • Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Fluvius.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Waterweg.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Vlaamse Waterweg

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen

  • Artikel 1: Goedkeuring om over te gaan tot opstart procedure voor de verkoop van een deel van perceel, kadastraal gekend onder nummer 1 B 215 G 2, met behoud van een strook van 1,5 meter die zal opgenomen worden in het openbaar domein. 

    Artikel 2: Goedkeuring om over te gaan tot de opstart van de procedure om de rooilijn te verleggen naar nieuwe perceelsgrens met de openbare weg. 

    Artikel 3: Alle kosten verbonden aan deze verkoop zijn ten laste van de koper.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte en Vergunningen

    Team Financieel Management

    Betrokkenen

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van KempenAIR ballonfestival dat aanvangt 28 juni 2024 16.00 uur en eindigt op 30 juni 2024 22.00 uur op de terreinen van Pullaard.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 28 juni 2024 om 21.30 uur tot 29 juni 2024 om 01.00 uur, op zaterdag 29 juni om 16.00 uur tot 01.00 uur en op zondag 30 juni om 12.00 uur tot 21.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen namelijk:
    • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
    • De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator maakt een veiligheidsplan op en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator is aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten. Tijdens dit overleg bespreken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen. Er volgt mogelijk een controle voor de aanvang van het evenement.
    • Brandweer en politie maken nog advies op, dit wordt besproken tijdens het veiligheidsoverleg. De organisator houdt zich strikt aan de richtlijnen van brandweer en politie.
    • De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen. 
    • De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.

    Artikel 6: Van vrijdag 28 juni - 12.00u tot zondag 30 juni 2024 - 24.00u  zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Boshoven, Pullaard, Heirbaan en Hertestraat, zijnde:

    - in deze straten zal een parkeerverbod ingericht worden met E3-borden
    - bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd worden met C43-borden 
    - er zal enkelrichtingsverkeer ingevoerd worden met F19-borden (éénrichtingsverkeer) en C1-borden (verboden richting voor iedere bestuurder). Onder de C1-borden moet een onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs)  of M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A)  gehangen worden.

    • in Boshoven vanop de Heirbaan richting Boudewijnlaan (Pulle) 
    • in Pullaard vanuit Boshoven richting Heirbaan
    • in de Heirbaan vanuit Pullaard richting Hertestraat

    Artikel 7: Van vrijdag 28 juni - 12.00u tot en met zondag 30 juni 2024 - 24.00u zal bijkomend een parkeerverbod ingericht worden in:

    - Boshovensebaan
    - Heirbaan (2)
    - Warme Handstraat

    Artikel 8: Voor het plaatsen van de signalisatie op grondgebied Zandhoven moet bij het lokaal bestuur Zandhoven toelating gevraagd worden. Naar analogie met vorige editie kunnen, indien gewenst, richtingaanwijzers naar E34, E313, Zandhoven, Grobbendonk en Vorselaar geplaatst worden op het kruispunt Boudewijnlaan/Boshovensebaan.

    Artikel 9: De bewoners van de betrokken straten en zijstraten ontvangen van de organisator een brief met inof omtrent de hinder die het evenement veroorzaakt.

    Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Grobbendonk Kermis met retrokoers en optredens dat aanvangt 7 augustus 2024 16.00 uur en eindigt op 8 augustus 2024 01.30 uur.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 7 augustus 2024 tot 8 augustus 2024 maximum 01.00 uur tot een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A)LAeq, 15 min. op.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: Team Vrije tijd zorgt ervoor dat de bewoners van het parcours van de retrokoers er tijdig, via brief, van verwittigd worden dat tijdens de retrokoers hun woning niet bereikbaar is. Ook de bewoners van de Melkerijstraat, Steenbergstraat, Beukenlaan, Wijnrankplein, Hofeinde, ganse Wijngaardstraat, ganse Vorselaarse baan en ganse Schransstraat moeten verwittigd worden. Op vraag van het lokaal bestuur Vorselaar zal ook een brief bedeeld worden in Hofeinde (kant Vorselaar), Keizershofstraat en Goorbergenlaan (tussen Lepelstraat en Mgr. Donchelei).

    Artikel 6: Van donderdag 1 augustus 2024 - 06.00 uur tot en met donderdag 8 augustus 2024 - 14.00 uur gelden volgende aangepaste verkeersmaatregelen betreffende het parkeren op het Astridplein:

    - van donderdag 1 augustus 2024 - 06.00u tot donderdag 8 augustus 2024 - 14.00u is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen van het Astridplein, kant bibliotheek
    - op woensdag 7 augustus 2024 van 15.00u tot 20.30u is het verboden stil te staan en te parkeren op de omloop van de retrokoerskoers, zijnde: Astridplein, Schransstraat, Wijngaardstraat, Steenbergstraat, Hoogveldstraat, Vorselaarse baan, Nijverheidsstraat en Bergstraat. Het parkeerverbod op het Astridplein moet gelden tot 03.00u
    - op woensdag 7 augustus 2024 van 08.00u tot donderdag 8 augustus - 09.00u is het verboden stil te staan en te parkeren aan de noordkant van het Astridplein (kant Bierinckx)
    - op woensdag 7 augustus 2024 van 15.00u tot 03.00u is het verboden stil te staan en te parkeren op gans het Astridplein en in de Boudewijnstraat.

    Artikel 7: Het parcours van de retrokoers zal volledig afgesloten worden voor alle verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers volgens onderstaand schema:
    - Astridplein – kant Bierinckx – afgesloten van woensdag 7 augustus - 08.00u tot 8 augustus - 09.00u
    - ganse Astridplein en Boudewijnstraat – afgesloten van woensdag 7 augustus - 15.00u tot 8 augustus - 03.00u (zie artikel 9)
    - overige straten van het parcours – vanaf 17.00u tot 20.30u

    Artikel 8: Op elk kruispunt waar de retrokoers passeert zal een seingever staan.

    Artikel 9: Aan de kruispunten Brede Gang-Astridplein, De Vriesstraat-Schransstraat, Schransstraat-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan-Hoogveldstraat, Bergstraat-Steenbergstraat voldoende nadars voorzien zodat de straat over de volledige breedte kan afgesloten worden tijdens de retrokoers.

    Artikel 10: Aan de rotonde Troon zal tijdens de retrokoers een afzethek gezet worden met vermelding "geen doorgang naar Vorselaar" om te beletten dat het verkeer via de wijk 't Schrans probeert te rijden.

    Artikel 11: Het Astridplein en de Boudewijnstraat worden afgesloten van woensdag 7 augustus 2024 - 15.00u tot donderdag 8 augustus 2024 - 03.00u: de toegang wordt verboden vanaf de kruispunten Schransstraat-Astridplein, Bergstraat-Quinten Matsijslaan en Boudewijnstraat-Vaartkom-Troon.

    Artikel 12: Artikel 7 en 11 gelden niet voor motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 13: De te volgen omleidingen, enerzijds tijdens de retrokoers van 15.00u tot 20.30u, anderzijds tijdens het avondprogramma van 20.30u tot 03.00u zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 14: De tonnagebeperking in Waterwinningsstraat, Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat, Eikenlei en Vaartkom zal tijdelijk opgeheven worden.

    Artikel 15: De tonnagebeperking in Warme Handstraat en Heirbaan zal tijdelijk opgeheven worden. De uren van de opheffing zijn doorgegeven aan politie Neteland ivm ANPR-controles.

    Artikel 16: De knips in de wijk 't Schrans moeten verwijderd worden.

    Artikel 17: De paaltjes in de Steenbergstraat moeten verwijderd worden.

    Artikel 18: De signalisatie tijdens het avondprogramma mag pas opgesteld worden na de retrokoers. Dit om tegenstrijdigheden met de omleiding tijdens de koers te vermijden.

    Artikel 19: Om het verkeer vlot te laten verlopen tijdens de omleiding is het op woensdag 7 augustus 2024 van 15.00u tot 03.00u verboden stil te staan en te parkeren langs beide zijden van de straat in:

    - Waterwinningsstraat
    - Hendrik Consciencestraat
    - Rubensstraat
    - Van Craeyenhemstraat
    - Eikenlei.

    Artikel 20: Aan kruispunt De Lindekens en kruispunt Leopoldstraat/Vierselse baan moeten borden komen "+3,5ton - centrum afgesloten".

    Artikel 21: Overhangende takken in Keulse baan en Warme Handstraat moeten gesnoeid worden voor De Lijn.

    Artikel 22: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 23: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 24: Team Vrije tijd de opdracht te geven kortingsbonnetjes te verspreiden in alle scholen uit de gemeente.

    Artikel 25: Team Financieel Management de opdracht te geven de kortingsbonnetjes via uitgaveformulieren terug te betalen aan de kermisreizigers.

    Artikel 26: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Noodplanningsambtenaar

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Buurtfeest Guido Gezellelaan - Kastanjelaan dat aanvangt 17 augustus 2024 15.00 uur en eindigt op 17 augustus 2024 23.55 uur.

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk

    • De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.

    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op het openbaar domein.

    Artikel 4: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 5: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

    Artikel 6: Van 17 augustus 2024 08.00 uur tot 18 augustus 2024 13.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Guido Gezellelaan, zijnde:
    - de straat zal afgesloten worden voor het verkeer tussen het kruispunt met de Kennedylaan en het kruispunt met de Kastanjelaan.

    Artikel 7: Voorgaand artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met:
    - een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en blauw onderbord met vermelding van de uitzonderingen 
    aan de kruispunten Guido Gezellelaan/Kennedylaan en Guido Gezellelaan/Kastanjelaan.

    Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken en verkeersborden te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

    Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team Vrije tijd
    Wijkpost politie
    Brandweer zone Kempen
    Noodplanningsambtenaar
    Kapitein brandweer
    Team Informatie & Communicatie
    Team Secretariaat
    Betrokkene

Team HRM

  • Pensionering C.V.H. - kennisname

    Artikel 1: De aanvraag om toekenning van pensioen voor de gepresteerde dienst in het onderwijs, aangeboden door betrokkene, onderwijzer aan de school van Bouwel, wordt aanvaard met ingang van 01 november 2024.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt: 

    Artikel 1: Goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst “Overeenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht voor groepsaankoop van vacaturesoftware” zoals in bijlage weergegeven. 

    Artikel 2: De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Grobbendonk te ondertekenen. 

    Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan:  

    De deelnemende besturen 

    Team HRM  

    Team Financieel management 

Team Financieel Management

  • Artikel 1: Antea Group nv stelt voor om na onderzoek van de offerte de werken te gunnen aan de firma Adams nv, Hoekeinde 52, 2330 Merksplas. Dit is de meest regelmatige bieding ten bedrage van 2.398.609,17 euro exclusief BTW of 2.505.408,18 euro inclusief BTW. Het deel voor de gemeente Grobbendonk bedraagt 508.566,77 euro exclusief BTW of 615.365,71 euro inclusief BTW. De opdrachtgever van dit dossier is Fluvius cv, Koningin Elisabethlei 38,2300 Turnhout, met een aandeel voor de gemeente Grobbendonk.

    Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht der biedingen van 13 maart 2024, opgesteld door Antea Group nv, Roderveldlaan 1 te 2600 Antwerpen.

    Artikel 3: De uitvoering moet gebeuren volgens de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.

    Artikel 4: De betaling zal gebeuren op het krediet ingeschreven in het meerjarenplan op investering van 2024, op boekhoudsleutel 2024/2240007/OM/0200 (actie/ raming AC000525/MJP001018).

    Artikel 5: De gemeente Grobbendonk gaat akkoord met haar aandeel in de opdracht en met het voorstel om de opdracht toe te wijzen aan de laagste regelmatige inschrijver, Adams nv. 

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Financieel Management
    Fluvius cv

  • Artikel 1: De inschrijver DAMS CARS BVBA voldoet aan de criteria van de kwalitatieve selectie en wordt geselecteerd.

    Artikel 2: De offerte van DAMS CARS BVBA wordt als volledig en regelmatig beschouwd.

    Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 31 mei 2024, opgesteld door team Financieel Management.

    Artikel 4: De opdracht “Aankoop bestelwagen met kiepbak” wordt gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde DAMS CARS BVBA, Antwerpseweg 81 te 2440 Geel tegen het nagerekende offertebedrag van € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21%.

    Artikel 5: De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. FIM-SVG-2024-231.

    Artikel 6: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetsleutel 2410000/IO/0119/04 (actie/raming AC000561/MJP002658).

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Uitvoering & Onderhoud

  • Artikel 1: Arcadis stelt voor om na onderzoek van de ingediende offertes de werken te gunnen aan de firma Deckx Algemene Ondernemingen NV, Goormansdijk 15 te 2480 Dessel. Dit is de economisch meest voordelige en regelmatige offerte ten bedrage van 4.73.000,49 euro excl. btw of 5.739.030,59 euro incl. btw. De opsplitsing wat betreft gedeelte gemeente Grobbendonk en provincie Antwerpen verdeeld in deel subsidieerbaar en niet-subsidieerbaar conform het bijgevoegde document dat als bijlage kan worden teruggevonden.

    Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van 19 februari 2024, opgesteld door Arcadis, Kempische Steenweg 311/2.07 te 3500 Hasselt.

    Artikel 3: De uitvoering dient te gebeuren conform de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.

    Artikel 4: De kredieten worden voorzien in 2024 en 2025 en volgende op boekhoudsleutel  2024/224007/OM/0200. In het definitief ontwerp van de aanpassingen meerjarenplan werden de kredieten als volgt opgenomen: in 2024 1.385.936,27 euro en in 2025 4.642.283,00 euro.

    Artikel 5: De te ontvangen subsidies zullen geboekt worden in 2024 en 2025 op boekhoudsleutel  2024/1500000/OM/0200. In het definitief ontwerp van de aanpassingen meerjarenplan werden de subsidiekredieten als volgt opgenomen: in 2024 1.291.098,00 euro en in 2025 2.936.698,00 euro.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Financieel Management
    Arcadis
    Firma Deckx Algemene Ondernemingen
    Vlaamse Waterweg
    Provincie Antwerpen

  • Artikel 1: De inschrijver nv Iveco Gregoor Trucks voldoet aan de criteria van de kwalitatieve selectie en wordt geselecteerd.
    Artikel 2: De offerte van nv Iveco Gregoor Trucks wordt als volledig en regelmatig beschouwd.
    Artikel 3: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 5 juni 2024, opgesteld door team Financieel management.
    Artikel 4: De opdracht “Bestelwagen chassis - cabine met open laadbak en afneembare materiaalkast voor signalisatieploeg” wordt gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde nv Iveco Gregoor Trucks, Toekomstlaan 17 te 2200 Herentals tegen het nagerekende offertebedrag van € 58.208,00 excl. btw of € 70.431,68 incl. 21% btw 
    Artikel 5: De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. FIM-SVG-2024-230.
    Artikel 6: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan op investering van 2024, op budgetsleutel 2410000/IO/0119/04 (actie/raming AC000561/MJP001846).
    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Uitvoering & Onderhoud

  • Artikel 1: Het afsluiten van de belasting voor bedrijfsruimten 2023 voor artikel 458300101312 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

    Artikel 2: Het afsluiten van de belasting voor bedrijfsruimten 2023 voor artikel 458300086255 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

  • Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 22 mei 2024 van kerkfabriek St. Lambertus uit Grobbendonk en de bijbehorende documenten aangaande de samenstelling van de kerkraad, kort samengevat als volgt:

    Van rechtswege Hoedanigheid
    De Naegel Gert de door de bisschop aangestelde verantwoordelijke van de parochie
       
    Verkozen leden:  
       
    Grote helft  
    Clé Johan voorzitter
    Boeckx Marc penningmeester
    Sempels Raf lid
       
    Kleine helft  
    Verhoeven Leon secretaris
    Vissers Romain lid

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de tussenkomst van de gemeente aan het OCMW op basis van rapport T5 voor een bedrag van 1.786.756,44 euro.

    Artikel 2: Goedkeuring van de jaarrekening 2023 en haar bijlagen van het lokaal bestuur Grobbendonk, deel OCMW, met volgende beschikbaar budgettair resultaat, staat van opbrengsten en kosten en eindbalans:

    Beschikbaar budgettair resultaat:

     

    Geconsolideerd

     

     

    Exploitatiesaldo

    5.103.151,00 euro

    Investeringssaldo

    -3.431.036,00 euro

    Financieringssaldo

    1.024.012,00 euro

     

     

    Budgettair resultaat van het boekjaar

    2.696.127,00 euro

     

     

    Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

    3.576.874,00 euro

     

     

    Gecumuleerd budgettair resultaat

    6.273.001,00 euro

     

     

    Beschikbaar budgettair resultaat

    6.273.001,00 euro

    Staat van opbrengsten en kosten:

    Kosten 

     20.699.908,00 euro

    Opbrengsten

     23.927.801,00 euro

     

     

    Overschot van het boekjaar

     3.227.893,00 euro

    Eindbalans:

    Activa

    87.821.686,00 euro

    Vlottende activa

     14.196.886,00 euro

    Vaste activa

     73.624.800,00 euro

     

     

    Passiva

    87.821.686,00 euro

    Schulden

     17.340.552,00 euro

    Nettoactief

     70.481.135,00 euro

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Algemeen directeur

    Financieel directeur

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de tussenkomst van de gemeente aan het OCMW op basis van rapport T5 voor een bedrag van 1.786.756,44 euro.

    Artikel 2: Vaststelling te geven aan de jaarrekening 2023 en haar bijlagen van het lokaal bestuur Grobbendonk, deel gemeente, met volgende beschikbaar budgettair resultaat, staat van opbrengsten en kosten en eindbalans:

    Beschikbaar budgettair resultaat:

     

    Geconsolideerd

     

     

    Exploitatiesaldo

    5.103.151,00 euro

    Investeringssaldo

    -3.431.036,00 euro

    Financieringssaldo

    1.024.012,00 euro

     

     

    Budgettair resultaat van het boekjaar

    2.696.127,00 euro

     

     

    Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

    3.576.874,00 euro

     

     

    Gecumuleerd budgettair resultaat

    6.273.001,00 euro

     

     

    Beschikbaar budgettair resultaat

    6.273.001,00 euro

    Staat van opbrengsten en kosten:

    Kosten 

     20.699.908,00 euro

    Opbrengsten

     23.927.801,00 euro

     

     

    Overschot van het boekjaar

     3.227.893,00 euro

    Eindbalans:

    Activa

    87.821.686,00 euro

    Vlottende activa

     14.196.886,00 euro

    Vaste activa

     73.624.800,00 euro

     

     

    Passiva

    87.821.686,00 euro

    Schulden

     17.340.552,00 euro

    Nettoactief

     70.481.135,00 euro

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Algemeen directeur

    Financieel directeur

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 10 juni 2024.

    Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 10 juni 2024.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2024004622 tot en met 2024005021.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 31 mei 2024 tot en met 6 juni 2024.


Publicaties