Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 03/02/2025 - 14:30 Collegezaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

  • Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

    Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel: 

    Artikel 1: Goedkeuring van de verlenging van de projectvereniging Kempens Karakter voor de periode tot en met 2026.

    Artikel 2: De bestaande engagementen binnen de deelwerking cultureel erfgoed (erfgoedcel) en binnen de deelwerking onroerend erfgoed (IOED) te bevestigen.

    Artikel 3: De gewijzigde statuten van de projectvereniging goed te keuren, zoals opgenomen in bijlage.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Kempens Karakter

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de raad van bestuur:
      • [%effectief lid RvB%] als effectief lid;
      • [%plaatsvervangend effectief lid RvB%] als plaatsvervangend effectief lid;
      • [%lid met raadgevende stem RvB%] als lid met raadgevende stem.
      • [%plaatsvervangend lid met raadgevende stem RvB%] als plaatsvervangend lid met raadgevende stem.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Kempens Karakter

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de raad van bestuur:
      • [%kandidaat-lid RvB%] als kandidaat-lid;
    • Wooncomité:
      • [%bestuurder wooncomité%] als bestuurder wooncomité.
    • Bouwcomité:
      • [%bestuurder bouwcomité%] als bestuurder bouwcomité.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Leefgoed

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de raad van bestuur:
      • [%effectief lid%] als effectief lid.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de raad van bestuur:
      • [%kandidaat-lid RvB%] als kandidaat-lid.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG)

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Fluvius Antwerpen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan voor een duur van zes jaar, vanaf de buitengewone algemene vergadering van 19 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031:

    • Regionaal Bestuurscomité Regio:
      • [%kandidaat-lid RBC Regio%] als kandidaat-lid.

    Artikel 2: Dezelfde persoon vermeld in artikel 1 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Fluvius Antwerpen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 26 maart 2025.

    Artikel 2: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de raad van bestuur:
      • [%kandidaat-bestuurder%] als kandidaat-bestuurder;

    Artikel 3: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Fluvius OV

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Fluvius OV

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    OFP Prolocus (info@ofpprolocus.be)

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Kempens Woonkrediet

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de raad van bestuur:
      • [%eerste effectief lid RvB%] als eerste effectief lid;
      • [%tweede effectief lid RvB%] als tweede effectief lid.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Briljante Kempen

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • het beheerscomité
      • [%lid beheerscomité%] als effectief lid.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Bureau Gemeentelijk Administratie Sancties (GAS)

  • VVSG - aanstellingen - goedkeuring

    Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    • de bestuurlijke commissie:
      • [%effectief lid BC%] als effectief lid;

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    VVSG

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG)

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van PONTES van 26 maart 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze bijzondere algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de raad van bestuur:
      • [%kandidaat-bestuurder%] als kandidaat-bestuurder;
      • [%kandidaat-bestuurder met raadgevende stem%] als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    PONTES

    Alle vertegenwoordigers

  • PONTES - aanstellingen - goedkeuring

    Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

    • de algemene vergaderingen:
      • [%vertegenwoordiger AV%] als vertegenwoordiger;
      • [%plaatsvervangend vertegenwoordiger AV%] als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Alle vertegenwoordigers

    PONTES

  • Kennisname van de notulen van het MAT van 2 december 2024.

  • Briefwisseling - kennisname

    Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 30 januari 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Godelieve Reymer voor het bouwen van een woning, met als adres Lierse Steenweg zn. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 65Y2.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een woning.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het advies van Agentschap voor Natuur & Bos van 17 januari 2025 met kenmerk 24-218243 ten strengste na te leven met volgende voorwaarden:

    -          De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 24-218243.

    -          De te ontbossen oppervlakte bedraagt 1.327 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.

    -          De resterende bosoppervlakte van 300 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.

    -          De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.

    -          De bosbehoudsbijdrage van € 7.431,2 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.

    • Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer van 16 januari 2025, ref. nr. AV/114/2024/00942 ten strengste na te leven.
    • Het niet-bebouwbare gedeelte moet aangelegd worden met hoogstammig groen (het bestaande moet bewaard worden). Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen.  Maximaal 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, terrassen, speelruimten, tennisvelden, enz.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 30 januari 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen verleent de vergunning aan de heer Dirk Anthonis voor het wijzigen van functie van bedrijfswoning naar particuliere woning, met als adres Echelpoel 4 te 2288 Bouwel. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nummer 138Y.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden voorwaardelijk vergund: het wijzigen van functie van bedrijfswoning naar particuliere woning.

    Stedenbouwkundige voorwaarden:

    De volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.

    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

     

    Lasten:

    Op het perceel dienen minstens 2 streekeigen hoogstammen (bij-vriendelijk) te worden aangeplant binnen het eerstvolgende plantseizoen volgend op de start der werken.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 15 januari 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan Marc Braekmans voor het vellen van één hoogstammige boom, met als adres Hofeinde 27, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nr. 331A.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden geweigerd: het vellen van één hoogstammige boom.

    Deze weigering van een omgevingsaanvraag stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 28 januari 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door De Peuter NV voor het uitvoeren van een tijdelijke bemaling, met als adres Bouwelse steenweg 10, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 68F10, 68K9 en 68P10 met inrichtingsnummer 20250123-0010.

    Volgende rubrieken worden in akte genomen:

    53.2.2°b)1° - Aktename

    Het uitvoeren van een tijdelijke bemaling voor een periode van max. 30 dagen met een netto opgepompt debiet van max.45.600 m³/jaar klasse 3 (Nieuw).

     

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

     

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket.
    • Lozing op de riolering kan enkel uitgevoerd worden mits toelating van Aquafin nv vanaf een debiet van 10 m³/uur.
    • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
    • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
    • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
    • De exploitant is verantwoordelijk voor het goed doorstromen van het lozingstraject.
    • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
    • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd.
    • Bij de opstart van de bemaling dient het effluent gemonitord te worden voor zware metalen. Indien het indelingscriterium overschreden wordt, dient de bemaling te worden stopgezet en dienen de nodige maatregelen getroffen worden, de bevoegde overheid dient hierover geïnformeerd te worden.
    • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in oppervlaktewater of de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
    • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
    • De exploitant dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van weggebruikers te garanderen bij de aanleg en het gebruik van de afvoervoorzieningen.

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 29 januari 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door mevrouw Rosa Verdonck voor het plaatsen van een propaangastank, met als adres Kennedylaan 4, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie A nr. 73C9 met inrichtingsnummer 20250127-0108.

    Volgende rubrieken worden in akte genomen:

    17.1.2.2.1° - Aktename

    een bovengrondse propaangastank met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 1.000 liter klasse 3 (Nieuw)

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.17 – Opslag van gevaarlijke producten

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Belnet, Proximus en lokaal bestuur Grobbendonk voor connectiviteitslijnen in het kader van het HILDE-contract.

    Artikel 2: De samenwerkingsovereenkomst zal digitaal worden ondertekend door de algemeen directeur.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Belnet

  • Artikel 1: Tussen 7 en 14 februari 2025 zullen gedurende 3 à 4 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vierselse baan 28A en 30, zijnde: 
    - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

    Artikel 2:  Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

    Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.
    Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
    Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers. De werfput wordt afgeschermd met werfhekken.

    Artikel 6: Vierselse baan is een belangrijke doorgangsweg. Er dient extra accentverlichting voorzien te worden om de aandacht te vestigen op de hinder.
    Artikel 7: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).

    Artikel 8: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 9: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 12: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 13: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Eurofiber de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan P.381693.001 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Eurofiber bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Eurofiber die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Eurofiber

  • Artikel 1: Proximus de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan 14BOU0 - 497531+3 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Proximus bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Proximus die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met de voorbereidende werken voor de aanleg van de fietssnelweg Industrieweg.

    Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Proximus

  • Artikel 1: Fluvius de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan HNW 398673 - DNW 20319436 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Fluvius bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Fluvius die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Fluvius

  • Artikel 1: Goedkeuring van de offertes in bijlage voor een bedrag van 106.253,67 EUR excl. BTW, zijnde 128.566,94 EUR incl. BTW voor het deel ten laste van de gemeente Grobbendonk en 109.720,49 EUR excl. BTW, zijnde 132.761,79 EUR incl. BTW voor het gesubsidieerde deel. 

    Artikel 2: Na beëindiging van de werken zal de werkelijke kost met betrekking tot het deel verlichting opgenomen worden in het forfait 'Licht als dienst'. Voor de overige posten met name de aanleg van de distributienetten wordt het geraamde bedrag gefactureerd.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Financieel Management
    Fluvius

  • Artikel 1: Voor het jaar 2025 aan Pidpa een permanente vergunning te verlenen voor het uitvoeren en signaleren van kleine, dringende werken op de openbare weg - (3e categorie code VVSG), op voorwaarde dat Pidpa het lokaal bestuur voorafgaand op de hoogte brengt van de uit te voeren werken. Dit dient te gebeuren via mail aan:
    - ruimte.vergunningen@grobbendonk.be én
    - communicatie@grobbendonk.be

    Artikel 2: De opdracht te geven aan Pidpa om bij calamiteiten zo snel mogelijk het lokaal bestuur, team Ruimte & Vergunningen, op de hoogte te brengen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Informatie & Communicatie

    Pidpa

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het plan van aanpak voor het stroomlijnen van de interne communicatie m.b.t. de organisatie van (interne) evenementen.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud 
    Team Informatie & Communicatie
    Team HRM & Secretariaat
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Financieel Management
    Team Mens & Welzijn
    Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 750 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het project hulppost Ukunda coast Kenia.

    Artikel 2: Toestemming geven aan de GROS om deze betaling onmiddellijk uit te voeren.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

    Team Financieel Management 

    GROS

    Betrokkene

  • Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 450 euro per aanvraag voor het project medische hulppost Jinja in Oeganda uit te betalen aan de betrokkene.

    Artikel 2: Toestemming geven aan de GROS om deze betaling onmiddellijk uit te voeren.

    Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan 

    Team Financieel Management 

    GROS

    Betrokkenen

  • Artikel 1: Toestemming geven aan de GROS om de subsidie van 750 euro uit te betalen aan de betrokkene voor het project stage vroedvrouw in Chilumba Malawi. 

    Artikel 2: Toestemming geven aan de GROS om deze betaling onmiddellijk uit te voeren.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

    Team Financieel Management 

    GROS

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Senioren ontspanningsnamiddag dat aanvangt 28 maart 2025 13.00 uur en eindigt om 18.00 uur te Volle Vaart.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 28 maart 2025 van 13.00 uur tot 18.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Senioren ontspanningsnamiddag dat aanvangt 14 oktober 2025 om 13.00 uur en eindigt om 18.00 uur te Volle Vaart.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 14 oktober 2025 van 13.00 uur tot 18.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Betrokkene

Team Mens

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Lierse steenweg 11 0101, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Melkerijstraat 4 0001, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Melkerijstraat 4 0001, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

Team Financieel Management


Publicaties