Terug
Gepubliceerd op 08/08/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 25/07/2022 - 13:30

Grobbendonk Kermis - Team Vrije tijd - 10 augustus 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Evy Rutten, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Team Vrije tijd vraagt de toestemming om op woensdag 10 augustus 2022 het evenement "Grobbendonk kermis" te organiseren van 16.00 uur tot en met 02.00 uur.

De kermis zelf start om 16.00 uur. Om 18.00 uur start de retrokoers. De wedstrijd zal eindigen om 19.30 uur.

Voor en na de retrokoers wordt toestemming gevraagd om een avondvullend programma op te voeren:

- Straattoneel
- Plug it in
- Kreunaerts
- DJ Emillion
- Didiscow

Om de kermiskramers te steunen worden er via de scholen kortingsbonnetjes voor de kermis ter waarde van 2 euro bedeeld voor alle kindjes tot 12 jaar. De bonnetjes zijn geldig op maandag en dinsdag.

Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken.

Verder vragen wij de toestemming om op dinsdag 9 augustus 2022 een prikkelarm moment te mogen voorzien. Dit zal plaatsvinden van 16.00 uur tot en met 18.00 uur en werd reeds met de kermisstandhouders besproken.

2. Tijdelijk verkeersreglement

Voor de retrokoers:  

- Op de omloop van de koers een stilstaan- en parkeerverbod vanaf één uur voor tot één uur na de koers
- tijdens de koers moet het parcours volledig afgesloten worden voor alle verkeer. 

Voor het aansluitend avondprogramma: zone rond het Astridplein volledig afsluiten voor alle verkeer.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

We voorzien voor dit evenement de nodige logistieke ondersteuning vanuit team U&O: - nadarhekken 

- feestverlichting 
- voorzettogen
- podium Volle Vaart
- erepodium

Verder vragen wij ook de inzet van de veegwagen op donderdagochtend voor het starten van de wekelijkse markt.

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

6. Personeelsinzet

Voor dit evenement wordt de evenementencel gevraagd om gedurende de hele dag tot het einde van het evenement alles te begeleiden en coördineren. Volgende taken worden opgenomen door de evenementencel: aansturing vrijwilligers, overzicht groot terras, eerste aanspreekpunt voor: kermis, kramen van verenigingen, artiesten en renners retrokoers. 

Er zijn 30 seingevers nodig. Er wordt ook een oproep gedaan naar verenigingen. Erkende Grobbendonkse verenigingen komen hierdoor in aanmerking om subsidie te krijgen vanuit het subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door verenigingen.

Elke vrijwilliger van de retrokoers op het evenement ontvangt 5 bonnetjes ter waarde van 2,00 euro. 

Voor dit evenement wordt de toestemming gevraagd voor het gebruik van de veegwagen na afloop van het evenement.
Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 

Adviezen

Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:

 

-de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

-de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig zijn;

de politie moet nog een advies afleveren (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de politie.

Bijkomende motivering

De bewoners van de Schransstraat (vanaf de Wijngaardstraat) en Hofeinde kunnen dit jaar niet ontsluiten via Vorselaar. Zij mogen gebruik maken van Korentenbossen en Watermolenweg. 

Financiële gevolgen/visum

Subsidiereglement inzake het ondersteunen van evenementen en/of dagelijkse werking door  verenigingen 

MJP002069

7.500,00 euro

We organiseren Grobbendonk kermis

MJP001245

2.000,00 euro

Eénmalige retrokoers in Bouwel

MJP000439

6.000,00 euro

Spektakel Grobbendonk en Bouwel


Kostenraming:  

Promotie evenement: 63,50 euro (affiches) 

Koers: 150,00 euro

Bloemen: 200,00 euro

Prijzen: via de schepenen 

Straattoneel: 2.581,10 euro

Plug it in: 750,00 euro

Kreunaers: 1.855,00 euro

DJ Emillion: 300,00 euro

Didiscow: 60,00 euro

Licht en geluid: 1.815,00 euro

Huur tafels, stoelen en staantafels: 895,12 euro

Podium Herentals: gratis 

Rode Kruis: 224,15 euro

Sanitair: 630,00 euro

Catering: 150,00 euro

SABAM: 470,00 euro

Terugbetaling bonnetjes aan kermiskramers en/of verenigingen: afhankelijk van het aantal kindjes: 500 euro

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan Vrije Tijd om Grobbendonk Kermis te organiseren op 10 augustus 2022 van 16.00 uur tot 02.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 10 augustus 2022, tot maximaal dB(A)L tot maximum 03.00 uur.
Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

  • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;

  • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;

  • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

Artikel 6: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en (geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar). De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 
Artikel 7: Van donderdag 4 augustus 2022 - 14.00u tot donderdag 11 augustus 2022 - 14.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden betreffende het parkeren op het Astridplein, zijnde:

- van donderdag 4 augustus 2022 - 07.00u tot donderdag 11 augustus 2022 - 14.00u is het verboden stil te staan en te parkeren op de openbare parkeerplaatsen van het Astridplein, kant bibliotheek
- op woensdag 10 augustus 2022 van 17.00u tot 20.30u tijdens de retrokoers is het verboden stil te staan en te parkeren op de omloop van de koers, zijnde: Astridplein, Schransstraat, Wijngaardstraat, Vorselaarse baan, Hoogveldstraat, Steenbergstraat en Bergstraat. Het parkeerverbod op het Astridplein  moet gelden tot 03.00u.
- op woensdag 10 augustus 2022 van 11.00u tot 03.00u geldt een parkeerverbod ter hoogte van bakkerij Bierinckx aan beide kanten van de straat.
- op woensdag 10 augustus 2022 van 16.00u tot 03.00u geldt een parkeerverbod voor de 8 parkings ter hoogte van D-Tours. 

Artikel 8: Het parcours van de retrokoers zal volledig afgesloten worden voor alle verkeer, inclusief fietsers en bromfietsers van 17.00u tot 20.30u.

Artikel 9: Op elk kruispunt waar de retrokoers passeert zal een seingever staan.

Artikel 10: Aan de kruispunten Brede Gang-Astridplein, De Vriesstraat-Schransstraat, Schransstraat-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan-Wijngaardstraat, Vorselaarse baan-Hoogveldstraat, Bergstraat-Steenbergstraat voldoende nadars voorzien zodat de straat over de volledige breedte kan afgesloten worden tijdens de retrokoers.

Artikel 11: Op woensdag 10 augustus 2022 wordt het Astridplein afgesloten van 16.00u tot 03.00u, de toegang wordt verboden vanaf de kruispunten Schransstraat-Melkerijstraat, Bergstraat-Quinten Matsijslaan en Boudewijnstraat-Vaartkom-Troon uitgezonderd motorvoeruigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 12: De te volgen omleidingen, enerzijds tijdens de retrokoers van 17.00u tot 20.30u, anderzijds tijdens het avondprogramma van 20.30u tot 03.00u zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 13: De signalisatie tijdens het avondprogramma mag pas opgesteld worden na de retrokoers. Dit om tegenstrijdigheden met de omleiding tijdens de koers te vermijden.

Artikel 14: Om het verkeer vlot te laten verlopen tijdens de omleiding is het verboden stil te staan en te parkeren langs beide zijden van de straat in:

Hendrik Consciencestraat
Rubensstraat
Van Craeyenhemstraat
Eikenlei.

Artikel 15: Team Vrije Tijd zorgt ervoor dat de bewoners van het parcours van de retrokoers er tijdig, via brief, van verwittigd worden dat tijdens de retrokoers hun woning niet bereikbaar is.

Artikel 16: Team Vrije Tijd zorgt ervoor dat de bewoners van Schransstraat (vanaf Wijngaardstraat) en Hofeinde er tijdig, via brief, van verwittigd worden dat zij tijdens de retrokoers kunnen ontsluiten via Korentenbossen en Watermolenweg. Om de hinder te compenseren krijgen zij 2 drankjetons.

Artikel 17: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 18: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 19: Toestemming wordt gevraagd voor de inzet van de veegwagen na afloop van het evenement.

Artikel 20: Er worden kortingsbonnetjes bedeeld ter waarde van 2,00 euro.

Artikel 21: Er wordt een prikkelarm moment georganiseerd op dinsdag 9 augustus 2022 van 16.00 uur tot en met 18.00 uur

Artikel 22: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Financieel Management

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat