HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 23 augustus 2022 een aanvraag van betrokkene voor de organisatie van de jaarlijkse Strapdag op vrijdag 16 september 2022. Hiervoor willen zij de Rode Haagjes en de Berdenweg (vanaf Dorp tot net voorbij café 't Toreke) verkeersvrij maken van van 08.00 uur tot 16.00 uur.
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
De strapdag wordt gehouden op openbare wegen. In het belang van de openbare orde en veiligheid is het aangewezen bijzondere maatregelen te treffen.
BESLUIT
Artikel 1: Op 16 september 2022 van 08.00 uur tot 16.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Berdenweg en Rode Haagjes, zijnde:
- de Berdenweg (vanaf het kruispunt met de straat Dorp tot net voorbij café 't Toreke) en Rode Haagjes worden afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.
Artikel 2: Artikel 1 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 3: Het verkeer zal omgeleid worden via Dorp en De Wip.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 5: Aan de betrokkene wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 6: De bewoners van het afgesloten deel van de Berdenweg moeten door de school schriftelijk verwittigd worden van de hinder.
Artikel 7: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Communicatieambtenaar
Team HRM & Secretariaat
Betrokkene