Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/08/2022 - 13:30

Avond- en rommelmarkt Eisterlee - Donk Events VZW - 24-25 september 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Brent Wouters, derde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Op 6 juli 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Donk Events vzw om een avondmarkt te mogen organiseren op 24 september 2022 van 16.00 uur tot 21.00 uur en een rommelmarkt op 25 september 2022 van 09.00 uur tot 17.00 uur. 

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken

2. Tijdelijk verkeersreglement

Voor de avond- en rommelmarkt vraagt de organisator een parkeerverbod in de ganse Hendrik Consciencestraat van zaterdag 24 september 2022 - 09.00u tot zondag 25 september 2022 - 19.00u. Tevens wordt gevraagd de Hendrik Consciencestraat en Hoevepad (vanaf de Van Craeyenhemstraat) verkeersvrij te maken van zaterdag - 09.00u tot zondag - 19.00u.

Voor de kermis van woensdag 21 september 2022 - 21.00 uur tot maandag 26 september 2022 - 24.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:

- in de Hendrik Consciencestraat (tussen de Leopoldstraat en Hoevepad) en Hoevepad zal een parkeerverbod ingericht worden

- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Leopoldstraat en Hoevepad (omleiding via de Leopoldstraat, Hoevestraat en Hoevepad)

Om de omleiding vlot te laten verlopen is het aangewezen een parkeerverbod in te richten in de Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

De organisator vraagt volgende logistieke ondersteuning:

- 2 x pakket podiumpaneel
- 3 x afvalbak
- 10 x losse nadar
- elektrische materialen (5 x 25m, 6 x 50m)
- elektrische verdeelposten (4 x 32A, 4 x 63A, 1 x 125A) 

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 

Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne.

Adviezen

Noodplanning: 

Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:

- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig zijn.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan Donk Events vzw om een avondmarkt en rommelmarkt Eisterlee te organiseren op 24 en 25 september 2022 van respectievelijk 16.00 tot 21.00 uur en van 09.00 uur tot 17.00 uur.

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf. 

Artikel 4: De organisator dient de omliggende bewoners te informeren over het evenement en eventuele hinder.

Artikel 5: Van woensdag 21 september 2022 - 21.00 uur tot maandag 26 september 2022 - 24.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:

- in de Hendrik Consciencestraat (tussen de Leopoldstraat en Hoevepad) en Hoevepad zal een parkeerverbod ingericht worden

- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Leopoldstraat en Hoevepad (omleiding via de Leopoldstraat, Hoevestraat en Hoevepad)

Artikel 6: Van zaterdag 24 september 2022 van 09.00 uur tot zondag 25 september 2022 - 19.00 uur zal de ganse Hendrik Consciencestraat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer en zal een parkeerverbod ingericht worden. Het verkeer wordt omgeleid via Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.

Artikel 7: Artikelen 5 en 6 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: Op de straten van de omleiding zal een parkeerverbod ingericht worden.

Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene