Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 22 augustus 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Mark Schoenmaekers namens Bakkershuys 37 BVBA voor het verbouwen van het werkhuis van de bakkerij, het nieuwbouwen van een hoogspanningscabine en de functiewijziging van bedrijfswoning naar appartement, met als adres Leopoldstraat 37, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 153X2, 153A3, 153T2 en 153Z2. met inrichtingsnummer20210503-0120.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verbouwen van het werkhuis van de bakkerij, het nieuwbouwen van een hoogspanningscabine en de functiewijziging van bedrijfswoning naar appartement.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:
Algemene voorwaarden:
• Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften
• Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging
• Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging
• Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder
• Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht
Sectorale voorwaarden:
De vergunning is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Sven De Keyser namens Rik De Keyser NV voor het bouwen van een ééngezinswoning, met als adres Quinten Matsyslaan 40, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B deel van nr. 138X.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een ééngezinswoning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Het college van burgemeester en schepenen weigert de vergunning aan Philip Lauwereys namens Groep Lauwereys BVBA voor het bouwen van een gesloten ééngezinswoning, met als adres Bovenpad zn. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 139T. Het aanvraagdossier bevat tegenstrijdigheden met de gegevens in de goedgekeurde verkaveling. Deze tegenstrijdigheden geven een dermate vertekend beeld dat op basis hiervan geen oordeel ten gronde kan geveld worden over de aanvraag.
Artikel 1: Kennisname van het ingediende beroep bij de dienst omgevingsberoepen.
Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot afleveren van de omgevingsaanvraag”.
Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van 8 november 2022.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.
Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan goed te keuren.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.
Artikel 1: Er wordt een parkeerplaats voor mindervaliden voorzien t.h.v. Schransstraat 19-21 vanaf 1 september 2022.
Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met een bord E9a met rolstoellogo en onderbord Xc (6m) en het vak wordt wit afgebakend, waarbij ook een wit rolstoellogo wordt aangebracht.
Artikel 3: De parkeerplaats zal blauw geschilderd worden.
Artikel 4: De parkeerplaats zal een lengte hebben van 6m en zal gezien de huidige wegindeling een breedte hebben van 2 meter omdat de minimale voorgeschreven breedte van 2.5m niet haalbaar is.
Artikel 5: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.
Artikel 6: Dit aanvullend verkeersreglement wordt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanningsambtenaar
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: In de Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Hazelaardreef, Heibloemlaan, Eekhoornweg, Zagerijstraat, Rozenlaan, Wielewaalstraat, Bremlaan, Acacialaan, Heidelaan, Sparrenlaan, Spechtdreef, Vinkenlaan, Hooidonk, Grensstraat, Bouwelheide Derde Sas zal vanaf 1 september 2022 een zone met snelheidsbeperking 30km/u ingericht worden.
Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met de borden ZC43(30) (begin en einde).
Artikel 3: Bijkomend zal wegmarkering (thermoplast) "zone 30" aangebracht worden bij het inrijden van alle wegen waar een beginbord van de zone staat.
Artikel 4: Tijdelijk zullen bij het inrijden van de zone oranje aankondigingsborden geplaatst worden "Opgelet gewijzigde verkeerssituatie zone 30".
Artikel 5: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.
Artikel 6: Dit aanvullend verkeersreglement wordt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanningsambtenaar
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
De beslissing van de burgemeester van 24 augustus 2022 wordt bekrachtigd als volgt:
Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen op 31 augustus 2022 van 14.00 uur tot 24.00 uur aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp:
Artikel 1: De straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer vanaf de Lierse steenweg tot huisnummer 2.
Artikel 2: Artikel 1 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 3: Er zal een parkeerverbod ingericht worden in de feestzone aan beide zijden van de straat Dorp.
Artikel 4 : Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het bijgevoegde plan.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.
Artikel 6: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Op vrijdag 16 september 2022 van 11.30 uur tot 15.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Wijngaardstraat, zijnde:
- de Wijngaardstraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Steenbergstraat en huisnummer 11.
Artikel 2: Dit artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 3: Het verkeer zal omgeleid worden via de Schransstraat, Beukenlaan en Vorselaarse baan.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 5: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken en verkeersborden volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 6: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Op 16 september 2022 van 08.00 uur tot 16.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Berdenweg en Rode Haagjes, zijnde:
- de Berdenweg (vanaf het kruispunt met de straat Dorp tot net voorbij café 't Toreke) en Rode Haagjes worden afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.
Artikel 2: Artikel 1 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 3: Het verkeer zal omgeleid worden via Dorp en De Wip.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 5: Aan de betrokkene wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 6: De bewoners van het afgesloten deel van de Berdenweg moeten door de school schriftelijk verwittigd worden van de hinder.
Artikel 7: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Communicatieambtenaar
Team HRM & Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: De toelating te verlenen om op 16 september 2022 de jaarlijkse strapdag te organiseren.
Artikel 2: Op 16 september 2022 van 11.30 uur tot 14.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Dorp, zijnde:
- de straat Dorp zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen het kruispunt met de Nieuwbaan en het kruispunt met Kerkepad
- bijkomend zal in deze zone een parkeerverbod ingericht worden.
Artikel 3: Artikel 2 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 4: Het verkeer zal omgeleid worden via De Wip, Stationlei en Nieuwbaan.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 6: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 7: De bewoners van het afgesloten deel van Dorp dienen door de school schriftelijk verwittigd te worden van de hinder.
Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Beleidsdeskundige Communicatie
Betrokkene
Artikel 1: Kennisname van het verslag gemeentebezoek 2021 Petrochemical Pipeline Services en bijhorende documenten.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Clusterverantwoordelijke omgeving
Team Ruimte & Vergunningen
Team Secretariaat
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan DCA, Lilsedijk 50 te 2340 Beerse voor de bijkomende opdracht 'vernieuwen toplaag in de trage weg Binnenheide - Bergen' uit te voeren binnen de opdracht “Weg- en rioleringswerken N13” voor een bedrag van 28.109,72 euro exclusief BTW of 34 012,76 euro incl. 21% btw.
Artikel 2: De kredieten zullen voorzien worden bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2023 op actie AC000294 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de N13 met meerjarenplanraming MJP00340.
Artikel 3: De factuur wordt voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
Antea
DCA
Artikel 1: Toestemming te geven aan Donk Events vzw om een avondmarkt en rommelmarkt Eisterlee te organiseren op 24 en 25 september 2022 van respectievelijk 16.00 tot 21.00 uur en van 09.00 uur tot 17.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 4: De organisator dient de omliggende bewoners te informeren over het evenement en eventuele hinder.
Artikel 5: Van woensdag 21 september 2022 - 21.00 uur tot maandag 26 september 2022 - 24.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:
- in de Hendrik Consciencestraat (tussen de Leopoldstraat en Hoevepad) en Hoevepad zal een parkeerverbod ingericht worden
- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Leopoldstraat en Hoevepad (omleiding via de Leopoldstraat, Hoevestraat en Hoevepad)
Artikel 6: Van zaterdag 24 september 2022 van 09.00 uur tot zondag 25 september 2022 - 19.00 uur zal de ganse Hendrik Consciencestraat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer en zal een parkeerverbod ingericht worden. Het verkeer wordt omgeleid via Rubensstraat, Van Craeyenhemstraat en Hoevestraat.
Artikel 7: Artikelen 5 en 6 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 8: Op de straten van de omleiding zal een parkeerverbod ingericht worden.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Toestemming te geven aan de brandweer om de opendeurdag te organiseren op 11 september 2022 van 12.00 uur tot 18.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Team Ruimte & Vergunningen
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Organisator
Artikel 1: Intrekking van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 juli 2022 voor Carwash Jamboree op 3 september 2022 en te verplaatsen naar 24 september 2022.
Artikel 2: Toestemming te geven aan Jamboree 2023 om Carwash Jamboree te organiseren op zaterdag 24 september 2022 van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 5: Er wordt een parkeerverbod ingericht op de parking achter het gemeentehuis op 24 september 2022 van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Vrije tijd
Team Uitvoering & Onderhoud
Noodplanning
Organisator: Jamboree 2023
Artikel 1: Toestemming te geven aan 4-Events om afsluitweekend te mogen organiseren op 10 september 2022 van 14.00 uur tot 02.00 uur en op 11 september 2022 van 13.00 uur tot 01.00 uur in zomerbar Lambert.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven aan de betrokkene om straatfeest Schoolstraat te organiseren op 3 september 2022 van 15.00 uur tot 24.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100,00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten
Artikel 5: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven aan Jeugdhuis Lido om Totally Radical 80's party te organiseren op 1 oktober 2022 van 21.00 uur tot 03.00 uur in De Volle Vaart.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 4: Toestemming te geven voor logistieke ondersteuning in de vorm van uitleenmateriaal.
Artikel 6: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
Artikel 7: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Organisator
Dit agendapunt wordt ter kennisname doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:
Artikel 1: Toestemming verlenen om het gemeenschapscentrum De Volle Vaart uitzonderlijk gratis ter beschikking te stellen voor de uitvaartplechtigheid van ereburger Herman Vanspringel, 'Monsieur Bordeaux-Paris', op donderdag 1 september 2022.
Dit agendapunt wordt verwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel :
Artikel 1: Goedkeuring van de procedure m.b.t. het verlenen van een opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0 - 3 jaar) als volgt:
Procedure opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang (0-3 jaar)
1. Vergunningsaanvraag en adviesrol van het lokaal bestuur
De gemeente Grobbendonk werd een belangrijke regierol in het kader van kinderopvang toegewezen. Vanuit deze regierol wil de gemeente ertoe bijdragen dat er voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is met een goede spreiding op haar gehele grondgebied.
Sinds het invoege treden van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ moet een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang vanaf 1 januari 2022 verplicht het opportuniteitsadvies van het lokale bestuur toevoegen.
Concreet: wanneer een organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang (vanaf 9 plaatsen) moet de organisator hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur inwinnen.
De gemeente Grobbendonk ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Om een kwaliteitsvol opportuniteitsadvies te kunnen geven, zetten we kennismaking centraal.
2. Doelgroep en toepassingsgebied
Een organisator kinderopvang moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen voor:
• een nieuwe kinderopvanglocatie groepsopvang in de gemeente (geen gezinsopvang)
• een verhuizing van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
• de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen
• de uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang (vanaf 9 plaatsen)
In alle andere gevallen (vb. uitbreiding bestaande locatie groepsopvang met minder dan 9 plaatsen), kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt.
3. Kennismakingsgesprek
Vooraleer een definitief opportuniteitsadvies kan uitgebracht worden, dient er eerst een kennismakingsgesprek plaats te vinden tussen de (kandidaat-) organisator kinderopvang en een medewerker van het lokaal bestuur Grobbendonk.
Tijdens dit kennismakingsgesprek kan het lokaal bestuur o.a. inzicht geven in de noden die ze ervaart m.b.t. kinderopvang en krijgt de organisator de mogelijkheid om vragen te stellen en zijn/haar plannen voor te stellen. Volgende punten komen tijdens een kennismaking aan bod:
- beleidsvoerend vermogen, ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator
- beleidsdoelstellingen van de gemeente Grobbendonk
- omgevingsanalyse (o.a. overzicht van het aantal beschikbare plaatsen in Grobbendonk)
- medewerking lokaal loket kinderopvang
- medewerking lokaal overleg kinderopvang (LOK)
- ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente
- stedenbouwkundige voorschriften
De aanvraag voor een opportuniteitsadvies kan ingediend worden bij de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn via e-mail : welzijn@grobbendonk.be.
De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging binnen de 5 werkdagen en er wordt binnen deze 5 werkdagen contact opgenomen door deze medewerker voor het plannen van een kennismakingsgesprek.
4. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen
Gemeente Grobbendonk staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding. Er zijn, naast het verplichte kennismakingsgesprek, 2 bijkomende voorwaarden om opportuniteitsadvies te verlenen:
1. Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied van Grobbendonk (postcodes 2280 & 2288)
2. De vermoedelijke opstartdatum is gekend
5. Beoordelingscriteria
De gemeente Grobbendonk voorziet meerdere criteria om deze aanvraag te beoordelen.
Criteria waar verplicht aan voldaan dient te worden zijn volgende :
1. De organisator engageert zich om samen te werken met het lokaal loket kinderopvang
Bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten om een duidelijk zicht te hebben op de beschikbare plaatsen. Deelname zorgt dat het lokaal bestuur zijn regierol maximaal kan opnemen.
2. De organisator neemt deel aan het Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)
Deelname aan het Lokaal Overleg Kinderopvang versterkt de kwaliteit van het lokaal beleid rond kinderopvang kunnen. De organisator wordt eveneens gevraagd zijn initiatief voor te stellen op het LOK.
3. Er is een nood aan opvangplaatsen in de gemeente
Op basis van de beschikbare gegevens blijkt dat er nood is aan bijkomende opvangplaatsen.
4. De opvangplaats voldoet aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening.
Indien nodig, vraagt de bevoegde medeweker advies aan team Ruimte & Vergunningen.
Overige criteria moeten niet gescoord worden, enkel inhoudelijk beoordeeld, aan de hand van een aantal richtvragen die o.a. tijdens het kennismakingsgesprek aan bod kwamen.
5. De opvang werkt inclusief:
Kinderen met specifieke zorgbehoeften hebben extra zorg nodig, zowel voor de ouders als voor de kinderen zelf is het belangrijk dat ook zij naar de opvang kunnen gaan De opvanglocatie kan aantonen dat zij een plan van aanpak hebben voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.
6. De opvanglocatie zet in op flexibele en occasionele kinderopvang
Flexibele en occasionele kinderopvang is enerzijds belangrijk voor ouders om de combinatie werk en gezin haalbaar te maken. Anderzijds kan kinderopvang nieuwe mogelijkheden bieden, bijv. opleiding, interimwerk, sollicitaties, enzoverder.
De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor ruimere opvanguren dan de standaarduren. (minimum een uitbreiding van 30 min voor- of na de standaarduren van 7u tot 18u). De opvanglocatie kan aantonen dat ze openstaan voor en een plan van aanpak hebben voor occasionele en dringende opvang.
In dialoog met het lokaal loket kinderopvang wordt samen gezocht naar oplossingen voor opvangvragen.
7. De opvanglocatie zet in op toegankelijke kinderopvang
Heeft de organisator aandacht voor de bereikbaarheid, zowel fysiek als op vlak van duidelijkheid van info voor de gebruiker? Werkt de organisator doelgroepgericht met aandacht voor specifieke noden?
8. Extra aanbod voor ouders
Is er aandacht voor extra aanbod naar ouders, zoals opvoedingsondersteuning of ouderbetrokkenheid? Is er engagement om actief betrokken te worden bij de werking van het Huis van het Kind Grobbendonk en/of het OCMW? Wordt er op die manier een antwoord geboden aan noden van ouders?
9. Duurzaamheid
Is er aandacht voor duurzaamheid in de werking van de organisator? Wat is de lange termijn visie van de organisator?
6. Advies van het lokaal bestuur
Op basis van de vastgestelde criteria wordt een advies voor het college van burgemeester en schepnen voorbereid. Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing binnen de 30 kalenderdagen nadat de aanvraag binnen kwam.
Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.
Dit advies wordt binnen de 5 werkdagen na het nemen van de beslissing, ter kennisgeving aan de organisator en aan het LOK bezorgd.
De organisator ontvangt het advies via e-mail en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag.
Na de kennisgeving heeft de organisator een periode van 30 dagen waarin gevraagd kan worden om gehoord te worden in het kader van dit advies. De aanvraag om gehoord te worden, moet gesteld worden aan de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
7. Bekendmaking
Deze procedure zal bekendgemaakt worden:
- via het Lokaal Overleg Kinderopvang: via e-mail en een voorstelling op het LOK
- via de website van de gemeente Grobbendonk
8. Contactpersoon lokaal bestuur
Indien organisatoren vragen hebben over deze adviesprocedure kan men contact opnemen met de medewerker Huis van het Kind, lid van team Mens & Welzijn.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Teamleider Mens & Welzijn
De leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang
Medewerker Huis van het Kind, lid van Team Mens & Welzijn
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent een positief opportuniteitsadvies m.b.t. de uibreiding van de opvangplaatsen bij organisator Kokodil, Bergstraat 4, 2280 Grobbendonk.
Artikel 2: Het advies vermeld in artikel 1, geldt onder voorbehoud van goedkeuring van de procedure tot verlenen van dit opportuniteitsadvies door de gemeenteraad op 20 september 2022.
Artikel 1: De betrokkene legt in handen van de burgemeester de voorgeschreven eed af in volgende bewoordingen: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
Artikel 1: De aanvraag om toekenning van pensioen voor de gepresteerde dienst in het onderwijs, aangeboden door betrokkene, onderwijzer aan het schoolbestuur van Grobbendonk wordt aanvaard met ingang van 1 oktober 2022.
Artikel 1: De aanvraag om toekenning van pensioen voor de gepresteerde dienst in het onderwijs, aangeboden door betrokkene, onderwijzer aan het schoolbestuur van Grobbendonk wordt aanvaard met ingang van 1 september 2022.
Artikel 1: Aan betrokkene, kleuteronderwijzer aan het schoolbestuur van Grobbendonk, 1/5 loopbaanonderbreking in het kader van medische bijstand te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 30 november 2022.
Artikel 1: Aan betrokkene, onderwijzer aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) in het kader van medische bijstand te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 30 november 2022.
Artikel 1: Aan betrokkene, leermeester L.O. aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) in het kader van medische bijstand te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 30 november 2022.
Artikel 1: Aan betrokkene, onderwijzeres aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) wegens medische bijstand i.h.k.v. zorgkrediet, te verlenen voor de periode van 1 september 2022 tot en met 30 november 2022.
Artikel 1: Aan betrokkene, onderwijzer aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) wegens medische bijstand i.h.k.v. zorgkrediet, te verlenen voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 december 2022.
Aan betrokkene vastbenoemde onderwijzer (24/24) aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) wegens medische bijstand i.h.k.v. zorgkrediet, te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 30 juni 2023.
Aan betrokkene vastbenoemde onderwijzer (24/24) aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) wegens medische bijstand i.h.k.v. zorgkrediet, te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 30 juni 2023.
Artikel 1: Aan betrokkene, kleuteronderwijzeres, het verlof voor verminderde prestaties voor 12/24 te verlenen voor de periode van 1 september 2022 t.e.m. 31 augustus 2023.
Bij geheime stemming, met 5 stembiljetten, met 5 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 1: Betrokkene 1, Nieuwstraat 7 te 2280 Grobbendonk, wordt tijdelijk aangesteld voor 12/24 lestijden als leermeester lichamelijke opvoeding in de gemeentelijke basisschool Grobbendonk ter vervanging van betrokkene 2, Schransstraat 26 te 2280 Grobbendonk, vanaf 1 september 2022 t.e.m. einde loopbaanonderbreking van deze laatste.
Artikel 1: De gemeente neemt verbindend deel aan de groepsaankoop van IOK aangaande “Groepsaankoop raamovereenkomst voor de aanstelling van een asbestdeskundige bij asbestbranden”.
Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het bijgevoegde bestek alsook aan het gunningsbesluit van aankoopcentrale IOK.
Artikel 3: De gemeente zal overgaan tot sluiting van de opdracht, IOK heeft tijdens de wachttermijn geen schorsingsvorderingen ontvangen.
Artikel 4: Kredieten te voorzien indien het zich voordoet via kredietverschuiving of bij de aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
IOK, Antwerpseweg 1 te 2440 Geel t.a.v aankoper intergemeentelijke aankoopdienst
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de aanstelling van een advocaat voor het indienen van een verzoekschrift tot aanstelling van een curator voor de onbeheerde nalatenschap van een overleden burger van Grobbendonk.
Artikel 2: Advocaat Yves Torfs, Morkhovenseweg 65 te 2200 Noorderwijk hiervoor aan te stellen.
Artikel 3: In afwachting van het verloop van het dossier de openstaande vordering te verwerken in de boekhouding op MJP002183.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 29 augustus 2022.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investeringen van 29 augustus 2022.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2022003765 tot en met 2022004008.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 19 augustus 2022 tot en met 25 augustus 2022.