Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

Besluitenlijst  Gemeenteraad

di 23/05/2023 - 19:30 Raadzaal
    • Gemeenteraad 25 april 2023 - notulen - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 25 april 2023 worden goedgekeurd mits toevoeging van volgende bijlagen (bij punt 8: Fluvius Antwerpen - algemene vergadering):

      Bijlage 1: Nazending gemeenten
      Bijlage 2: Bij agendapunt 3: Netto-actieftest - NAZENDING
      Bijlage 3: Bij agendapunt 3: Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig WVV netto-actieftest - NAZENDING
      Bijlage 4: Bij agendapunt 9: Statutaire mededelingen - NAZENDING

    • Cipal - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Cipal (infoavdv@cipal.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • De Lijn - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van De Lijn van 30 mei 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      De Lijn

      Alle vertegenwoordigers

    • EthiasCo - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo van 8 juni 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      EthiasCo

      Alle vertegenwoordigers

    • FINEG - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van FINEG van dinsdag 9 mei 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      FINEG

      Alle vertegenwoordigers

    • IKA - algemene vergadering - agenda - aanpassing - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Aanpassing van het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2023 inzake de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA van 29 juni 2023 als volgt:

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA van 29 juni 2023.

      Artikel 2: In te tekenen op de verhoging van de inbreng voor:

      - 55 aandelen kengetal 5g (Publi-T) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 1.934,00 voor een totale waarde € 106.370,00;

      - 8 aandelen kengetal 9e (Storm Zoersel/Zandhoven) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 4.000,00;

      - 9 aandelen kengetal 10 (Pampero Wind) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 4.500,00;

      En deze te volstorten met € 123.768,12 beschikbaar op rekening courant en € 116.433,88 uitkering van reserves IKA.

      Artikel 3: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering tevens jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IKA

      Alle vertegenwoordigers

    • Pidpa - statutaire jaarvergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de statutaire jaarvergadering van Pidpa van 16 juni 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze statutaire jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Pidpa

      Alle vertegenwoordigers

    • PONTES - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van PONTES van 15 juni 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      PONTES

      Alle vertegenwoordigers

    • Poolstok - buitengewone en gewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Poolstok van 26 mei 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone en gewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Poolstok

      Alle vertegenwoordigers

    • TMVS dv - algemene jaarvergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene jaarvergadering van TMVS dv van 20 juni 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene jaarvergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      TMVS dv (20230620AVTMVS@farys.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Zonnige Kempen - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Zonnige Kempen van 31 mei 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Zonnige Kempen

      Alle vertegenwoordigers

    • Geelse Huisvesting BV – buitengewone algemene vergadering van 30 juni 2023 – agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder van Geelse Huisvesting een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergaderingen (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Geelse Huisvesting (paul.deckers@klz.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Kleine Landeigendom Zuiderkempen - buitengewone algemene vergadering van 30 juni 2023 - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergaderingen, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Kleine Landeigendom Zuiderkempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergaderingen (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Kleine Landeigendom Zuiderkempen (paul.deckers@klz.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Zonnige Kempen - buitengewone algemene vergadering van 30 juni 2023 - agenda - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (2 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: De voormelde punten op de agenda van de buitengewone algemene vergaderingen, waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op voormelde buitengewone algemene vergadering van Zonnige Kempen en Geelse Huisvesting op 30 juni 2023, worden integraal goedgekeurd.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergaderingen (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Zonnige Kempen (paul.deckers@klz.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Politieverordening betreffende kleine snelheidsovertredingen (GAS 5) - wijziging - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA), 5 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang en Natalie Moens) en 1 stem tegen (Carine Geyselings).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de wijzigingen aan de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen.

      Artikel 2: Deze wijzigingen treden – met terugwerkende kracht - in werking op 1 mei 2023

      Artikel 3: Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.

      Artikel 4: Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Turnhout, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Turnhout en van de politierechtbank Turnhout.

      Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraten.

    • Deontologische commissie - oprichting en samenstelling - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Aktename van de tijdige en ontvankelijke akten van voordracht van kandidaat-leden en diens plaatsvervangers van de deontologische commissie.

      Artikel 2: Goedkeuring om de deontologische commissie op te richten met volgende samenstelling:

      - GIB: Martine Taelman als kandidaat-lid en Fatima De Smedt als kandidaat-plaatsvervangend lid

      - N-VA: Philip Ardies als kandidaat-lid en Gino Van der Elst als kandidaat-plaatsvervangend lid

      - CD&V: Koen De Vries als kandidaat-lid en Els Beullens als kandidaat-plaatsvervangend lid

      - Vooruit: Carine Geyselings als kandidaat-lid en Natalie Moens als kandidaat-plaatsvervangend lid

      - Vlaams Belang: Lut Cateau als kandidaat-lid

      - De Lokale Lijst: Elina Liesenborghs als kandidaat-lid

      De voorzitter van de gemeenteraad wordt toegevoegd als voorzitter van de deontologische commissie.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM

      Team Financieel Management

      Team Informatie en Communicatie

    • Noodplanning Neteland - update van het Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) - kennisname

      Ter kennis genomen

      Artikel 1: Kennisname van het aangepaste algemeen nood- en interventieplan voor de gemeente Grobbendonk.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:

      Noodplanning Regio Neteland (noodplanning@regioneteland.be)

    • Gemeentelijk reglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 2 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Definities

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      1. Administratie: de personeelsleden van de gemeente die door het college van burgemeester en schepenen belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het leegstandsregister en opsporing van leegstaande panden; 

      2. Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen: 

      a) een aangetekend schrijven; 

      b) een afgifte tegen ontvangstbewijs; 

      1. Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitsluiting van bedrijfsruimten, vermeld in artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;

      2. Leegstaand gebouw: een gebouw waarvan meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet overeenkomstig de functie van het gebouw wordt aangewend gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden. Daarbij wordt geen rekening gehouden met woningen die deel uitmaken van het gebouw. De functie van het gebouw is deze die overeenkomt met een voor het gebouw of voor gedeelten daarvan afgeleverde of gedane stedenbouwkundige vergunning of –melding, milieuvergunning of -melding, of uitgereikte omgevingsvergunning of meldingsakte als vermeld in artikel 6 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Bij een gebouw waarvoor geen vergunning of melding voorhanden is, of waarvan de functie niet duidelijk uit een vergunning of melding blijkt, wordt deze functie afgeleid uit het gewoonlijk gebruik van het gebouw voorafgaand aan het vermoeden van leegstand, zoals dat blijkt uit aangiften, akten of bescheiden. 

      Een gebouw dat in hoofdzaak gediend heeft voor een economische activiteit, vermeld in artikel 2, 2°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt niet beschouwd als leegstaand zolang de oorspronkelijke beoefenaar van deze activiteit een gedeelte van het gebouw bewoont en dat gedeelte niet afsplitsbaar is. Een gedeelte is eerst afsplitsbaar indien het na sloping van de overige gedeelten kan worden beschouwd als een afzonderlijke woning die voldoet aan de bouwfysische vereisten.

      In afwijking hiervan wordt een nieuw gebouw als leegstaand beschouwd indien dat gebouw binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid.

      1. Leegstaande woning: een woning die gedurende een termijn van ten minste 12 opeenvolgende maanden niet aangewend wordt in overeenstemming met de woonfunctie; 

      In afwijking hiervan wordt een nieuwe woning als leegstaand beschouwd indien die woning binnen 7 jaar na de afgifte van een stedenbouwkundige vergunning in laatste administratieve aanleg of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen in laatste administratieve aanleg niet aangewend wordt overeenkomstig het 1ste lid;

      1. Leegstandsregister: het gemeentelijk register van leegstaande gebouwen en woningen, vermeld in art 2.9. Vlaamse Codex Wonen; 

      2. Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;

      3. Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

      Artikel 2: Wijze van inventarisatie 

      §1. De administratie houdt een leegstandregister bij van leegstaande woningen en gebouwen.

      §2. De administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning op basis van volgende indicaties:

      1° het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning;
      2° het ontbreken van een aangifte als 2de verblijf;

      Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 3
      3° het ontbreken van aansluitingen op nutsvoorzieningen;
      4° de aanwezigheid van een attest dat de waterleiding reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;
      5° de aanwezigheid van een attest dat de elektriciteit reeds meer dan 1 jaar afgesloten is;
      6° de vermindering van het kadastraal inkomen overeenkomstig artikel 15 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992;
      7° een dermate laag verbruik van de nutsvoorzieningen dat een gebruik overeenkomstig de woonfunctie of de functie van het gebouw kan worden uitgesloten;
      8° de onmogelijkheid om de woning of het gebouw te betreden, bv. door een geblokkeerde toegang;
      9° verzegelde toegang(en) tot de woning of het gebouw;
      10° geblindeerde (bv. dichtgeplakt, dicht geschilderd), dichtgemaakte (bv. dichtgetimmerd, gemetseld) of gesupprimeerde raam- en of deuropeningen;
      11° de winddichtheid van de woning of het gebouw is niet gewaarborgd (bv. belangrijke glasbreuk, buitenschrijnwerk kan niet meer gesloten worden);
      12° de waterdichtheid van de woning of het gebouw is niet gegarandeerd: zeer zware infiltraties via dak/gevel(s);
      13° onafgewerkte ruwbouw;
      14° ernstige inpandige vernielingen: de woning of het gebouw is deels vernield of gesloopt;
      15° het langdurig aanbieden van de woning of het gebouw als ‘te huur’ of ‘te koop’;
      16° rolluiken in slechte staat (ernstig vervuild, mosgroei…);
      17° glas- en/of buitenschrijnwerk in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden…);
      18° dakgoot en/of waterafvoerpijp in slechte staat (ernstig vervuild, slecht onderhouden, afhangend…);
      19° afwezigheid van een brievenbus;
      20° uitpuilende of dichtgeplakte brievenbus;
      21° storende omgevingsaanleg: slecht onderhouden omgeving/tuin;
      22° de woning of het gebouw is gedeeltelijk niet bemeubeld;
      23° getuigenissen (bv. van omwonende(n), postbode, wijkagent);
      24° het ontbreken van een actief vestigings- /ondernemingsnummer in de Kruispuntbank voor ondernemingen op het adres van het gebouw;
      25° het ontbreken van handelswaar in de etalage/handelsruimte van het gebouw;
      §3. Een leegstaand gebouw of een leegstaande woning wordt opgenomen in het leegstandsregister, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en een beschrijvend verslag, met vermelding van de elementen die de leegstand staven, gevoegd worden.
      De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het leegstandsregister. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de leegstand. De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van leegstaande gebouwen en woningen in het leegstandsregister. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het beschrijvende verslag. 

      Artikel 3: Verhouding tot andere inventarissen
      Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een leegstaand gebouw of als een leegstaande woning beschouwd.
      De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 4 voorwaarden evenmin als leegstaande gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd. Een gebouw dat of een woning die geïnventariseerd is als verwaarloosd, kan eveneens opgenomen worden in het leegstandsregister, en omgekeerd. Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt en/of onbewoonbaar, worden niet opgenomen in het leegstandsregister.

      Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het leegstandsregister

      §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het leegstandsregister. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
      Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:
      1° de identiteit en het adres van de indiener;
      2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;

      Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
      De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht, met dien verstande dat de vaststelling van de leegstand betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.
      §2. Het college toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
      1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1 e tot en met 3 e lid;
      2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht;
      3° het beroepschrift is niet ondertekend. Als het college vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.
      §3.Het college onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

      §4. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het leegstandsregister.
      Indien de beslissing tot opname in het leegstandsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de leegstand in de administratieve akte.

      Artikel 5: Schrapping uit het leegstandsregister
      §1. Een gebouw wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte overeenkomstig de functie, vermeld in Modelreglement leegstandsregister IOK Kempens Woonplatform 5 artikel 1, 4°, aangewend wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden. Een woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat de woning gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden aangewend wordt in overeenstemming met de functie, vermeld in artikel 1, 5°. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag van de aanwending overeenkomstig de voormelde functie.

      §2. Een gebouw of woning wordt uit het leegstandsregister geschrapt als een houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning gesloopt werd of dat de hoofdfunctie van een gebouw of woning gewijzigd werd op grond van een niet-vervallen stedenbouwkundige vergunning, verkavelingsvergunning of omgevingsvergunning. De administratie vermeldt als datum van schrapping de eerste dag waarop door de administratie kan worden vastgesteld dat het gebouw of de woning werd gesloopt of de functiewijziging werd uitgevoerd.

      §3. Voor de schrapping uit het leegstandsregister richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

      De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

      §4.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het leegstandsregister schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 of §2, voldaan is.

      Artikel 6: Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping
      §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
      §2. Het college onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het leegstandsregister. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.14. Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

      §3. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het leegstandsregister met als datum van schrapping het initiële verzoek tot schrapping. Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het leegstandsregister opgenomen.
      Artikel 7: Slotbepaling
      De gemeenteraadsbeslissing van 1 januari 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het leegstandsregister van gebouwen en woningen wordt met ingang van 24 mei 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister, blijven opgenomen in het leegstandsregister.

      Onderhavig reglement treedt in voege op 24 mei 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Gemeentelijk reglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 Vlaams Belang) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 De Lokale Lijst).

       

      Artikel 1: Definities

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
      1° Administratie: de personeelsleden van de gemeente die door het college van burgemeester en schepenen belast worden met de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het register van verwaarloosde gebouwen en woningen en met de opsporing van verwaarloosde panden;
      2° Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
      a) een aangetekend schrijven;
      b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
      3° Gebouw: elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitzondering van de bebouwde onroerende goederen die vallen onder de toepassing van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten;
      4° Gewestelijke inventaris van verwaarloosde gebouwen en/of woningen: de inventaris die t.e.m. 31 december 2016 vermeld was in art. 28, §1, eerste lid, 1° van het Heffingsdecreet;
      5° Onafgewerkt gebouw of woning: een gebouw of woning waarvan de werken werden aangevat, maar dat niet binnen 3 jaar na de aanvang van de werken winddicht is;
      6° Woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;
      7° Houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een gebouw of een woning.

      Artikel 2: Wijze van inventarisatie

      §1. De administratie houdt een register bij van verwaarloosde gebouwen en woningen.

      §2. Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd, wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten.

      Een onafgewerkt gebouw of woning wordt beschouwd als verwaarloosd.
      De administratie beoordeelt de verwaarlozing van een gebouw of een woning op basis van de indicaties in het technisch verslag, dat als bijlage bij dit reglement gevoegd is.
      Bij de beoordeling geldt een indicatie van categorie I voor 3 punten, van categorie II voor negen punten en van categorie III voor achttien punten.
      Het gegeven dat het gebouw of de woning onafgewerkt is, leidt tot een score van 18 punten (categorie III).
      Er is sprake van verwaarlozing als de indicaties in het technisch verslag een eindscore opleveren van minimaal 18 punten.

      §3. Een verwaarloosd gebouw of een verwaarloosde woning wordt opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, aan de hand van een administratieve akte waarbij een fotodossier en het technisch verslag, met vermelding van de elementen die de verwaarlozing staven, gevoegd worden.
      De administratieve akte bevat als besluit de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de verwaarlozing.
      De administratie stelt de houders van het zakelijk recht per beveiligde zending in kennis van de beslissing tot opname van verwaarloosde gebouwen en woningen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Deze kennisgeving omvat de administratieve akte met fotodossier en het technisch verslag.

      Artikel 3: Verhouding tot andere inventarissen

      Een gebouw dat of een woning die in aanmerking komt voor inventarisatie in de zin van hoofdstuk II van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, wordt nooit als een verwaarloosd gebouw of als een verwaarloosde woning beschouwd.
      De bedrijfsruimten die op grond van artikel 2, 1°, van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten worden uitgesloten van de toepassing van voormeld decreet, worden onder de aldaar vermelde voorwaarden evenmin als verwaarloosde gebouwen of woningen in de zin van dit reglement beschouwd.
      Een gebouw dat of een woning die door de gemeente geïnventariseerd is als leegstaand, kan eveneens opgenomen worden in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.
      Woningen die door het Vlaamse Gewest geïnventariseerd zijn als ongeschikt of onbewoonbaar, kunnen eveneens worden opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen, en omgekeerd.

      Artikel 4: Beroep tegen het besluit tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

      §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de administratieve akte, of ingaand op de datum van kennisgeving van de administratieve akte, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen de administratieve akte met de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening. Het beroepschrift wordt gedagtekend en bevat minimaal de volgende gegevens:
      1° de identiteit en het adres van de indiener;
      2° de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft.

      Als het beroepschrift ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de houder van het zakelijk recht, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of als advocaat-stagiair.
      De indiener voegt bij het beroepschrift de overtuigingsstukken die hij nodig acht met dien verstande dat de vaststelling van de leegstand betwist kan worden met alle bewijsmiddelen van gemeen recht, met uitzondering van de eed. De overtuigingsstukken worden door de indiener gebundeld en op een bijgevoegde inventaris opgenomen.

      §2. Het college toetst de ontvankelijkheid van het beroepschrift. Het beroepschrift is alleen onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
      1° het beroepschrift is te laat ingediend of niet ingediend overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, §1, 1 e tot en met 3 e lid;
      2° het beroepschrift gaat niet uit van een houder van het zakelijk recht;
      3° het beroepschrift is niet ondertekend. Als het college vaststelt dat het beroepschrift onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.

      §3. Het college onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het beroep kan ongegrond verklaar worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

      §4. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning niet opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Indien de beslissing tot opname in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, wordt het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen vanaf de datum van de vaststelling van de verwaarlozing in de administratieve akte.

      Artikel 5: Schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen

      §1. Een gebouw of een woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat de zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in artikel 2, §2, werden hersteld of verwijderd. Hiertoe dient de houder van het zakelijk recht te bewijzen dat het gebouw of de woning geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die op basis van het technisch verslag, vermeld in artikel 2, 18 punten of meer zouden opleveren. 
      De zichtbare en storende gebreken en de tekenen van verval, vermeld in het eerste lid, zijn in geval van sloop pas verwijderd als alle puin geruimd is.
      Een onafgewerkt gebouw of woning wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk recht bewijst dat het gebouw of de woning winddicht is gemaakt.
      Een gebouw dat of een woning die op 31 december 2016 opgenomen was in de gewestelijke inventaris van verwaarloosde gebouwen en/of woningen, wordt geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen als de houder van het zakelijk rechtbewijst dat de woning of het gebouw geen andere indicaties van verwaarlozing vertoont die op basis van het technisch verslag, vermeld in artikel 2, 18 punten of meer zouden opleveren.
      De administratie vermeldt als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het gegronde verzoek tot schrapping. De administratie kan hier gemotiveerd van afwijken.

      §2. Voor de schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen richt de houder van het zakelijk recht een gemotiveerd verzoek aan de administratie via beveiligde zending. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.
      De administratie onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door eenpersoneelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. De administratie neemt een beslissing over het verzoek tot schrapping binnen een termijn van 90 dagen, ingaand de dag na de ontvangst van het verzoek. De administratie brengt de verzoeker op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

      §3.De administratie kan het gebouw of de woning ambtshalve uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen schrappen, indien zij vaststelt dat aan de voorwaarden voor de schrapping, vermeld in artikel 5, §1 voldaan is.

      Artikel 6: Beroep tegen het besluit tot weigering van een schrapping

      §1. Binnen een termijn van dertig dagen, ingaand op de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de weigering van het verzoek tot schrapping, of ingaand op de datum van kennisgeving van de weigering van het verzoek tot schrapping, kan een houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen tegen deze weigering. Het beroep wordt per beveiligde zending ingediend. In het geval van indiening per aangetekend schrijven geldt de datum van de poststempel op het verzendingsbewijs als datum van de indiening.

      §2. Het college onderzoekt of er redenen zijn tot schrapping uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen. Zij onderzoekt het verzoek tot schrapping op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe, eenvoudige vaststelling, of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door een personeelslid als vermeld in artikel 2.20 Vlaamse Codex Wonen. Het verzoek kan ongegrond verklaard worden als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek. Het college doet uitspraak over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, ingaand de dag na ontvangst van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending ter kennis gebracht.

      §3. Als het college het beroep gegrond acht, wordt het gebouw of de woning geschrapt uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen met als datum van schrapping de datum van aangetekende verzending of afgifte tegen ontvangstbewijs van het initiële verzoek tot schrapping. Het college kan hier gemotiveerd van afwijken.
      Indien de beslissing tot weigering van het verzoek tot schrapping niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de houder van het zakelijk recht ongegrond is, blijft het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen opgenomen.

      Artikel 7: Slotbepaling

      §1. De gemeenteraadsbeslissing van 1 januari 2021 houdende goedkeuring van het gemeentereglement inzake het register van verwaarloosde gebouwen en woningen wordt met ingang van 24 mei 2023 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement. De panden die op heden reeds zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde gebouwen en woningen, blijven opgenomen in het register van verwaarloosde gebouwen en woningen.

      §2. Onderhavig reglement treedt in voege op 24 mei 2023 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Aanpassing verordening beperkte geldigheidsduur conformiteitsattesten - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 2 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: De geldigheidsduur van het conformiteitsattest dat wordt afgeleverd vanaf de inwerkingtreding van dit reglement, wordt beperkt tot 5 jaar indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat een woning of kamer 5 of meer gebreken vertoont uit categorie I.

      Artikel 2: De gemeentelijke verordening ‘beperkte geldigheidsduur conformiteitsattest' wordt opgeheven met ingang van 24 mei 2023.

      Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 24 mei 2023.

    • Omgevingsvergunning 202210 - Priester Daensstraat - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, en Ulrik Anthonis, raadslid, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (7 GIB, 3 N-VA, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 4 onthoudingen (2 CD&V en 2 Vooruit).

       

      Artikel 1: Het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan goed te keuren. Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting. Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

      Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

      Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.

      Artikel 5: De voorwaarden volgend uit de uitgebrachte voorwaardelijk gunstige adviezen moeten strikt worden nageleefd.

    • Reglementen - retributiereglement conformiteitsattesten - wijziging - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 2 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de wijziging van punt 2 van artikel 5 van het retributiereglement als volgt:

      Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

        • De retributie is niet verschuldigd indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een huurwoning van een woonmaatschappij. Zolang het erkende sociaal verhuurkantoor woningen inhuurt op de private markt of een erkende sociale huisvestingsmaatschappij woningen verhuurt, worden zij voor de toepassing van deze bepaling gelijkgesteld met de woonmaatschappij.
    • Reglementen - belasting op leegstaande gebouwen en woningen - wijziging - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 2 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het wijzigen van het belastingreglement als volgt:

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

      De tweede alinea wordt geschrapt en vervangen door:

      De belasting voor een leegstaande woning of een leegstaand gebouw is voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat die woning of dat gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het leegstandsregister.

      Zolang het gebouw of de woning niet uit het leegstandsregister is geschrapt, blijft de belasting jaarlijks verschuldigd op de verjaardag van de opnamedatum.

      Artikel 3: DEFINITIES

      Toevoeging van volgende definities:

      Opnamedatum: de datum waarop het gebouw of de woning in het leegstandsregister wordt opgenomen.

      Verjaardag: het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum.

      Artikel 4: BELASTINGPLICHTIGE

      §2 wordt geschrapt en vervangen door:

      §2. Zolang het gebouw of de woning niet uit het leegstandsregister is geschrapt, is de houder van het zakelijk recht, vermeld in §1, op de verjaardag van de opnamedatum, de belastingplichtige voor de nieuwe belasting.

      Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Reglementen - belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen - wijziging - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 2 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het wijzigen van het belastingreglement als volgt:

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

      De tweede alinea wordt geschrapt en vervangen door:

      De belasting voor een verwaarloosde woning of een verwaarloosd gebouw is voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat de woning of het gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen.

      Zolang het gebouw of de woning niet uit het register van verwaarloosde woningen en gebouwen is geschrapt, blijft de belasting jaarlijks verschuldigd op de verjaardag van de opnamedatum.

      Artikel 3: DEFINITIES

      Opnamedatum: de datum waarop het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen wordt opgenomen.

      Verjaardag: het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum.

      Artikel 4: BELASTINGPLICHTIGE

      §2 wordt geschrapt en vervangen door:

      §2. Zolang het gebouw of de woning niet uit het register van verwaarloosde gebouwen en woningen is geschrapt, is de houder van het zakelijk recht, vermeld in §1, op de verjaardag van de opnamedatum, de belastingplichtige voor de nieuwe belasting.

      Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Kerkfabriek St. Lambertus - rekening dienstjaar 2022 - advies

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (3 N-VA, 2 CD&V, 2 Vooruit, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Marianne Verhaert, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Martine Taelman, Ulrik Anthonis, Fatima De Smedt, Guy Echelpoels en Wagemans Bart) en 1 onthouding (Peggy Goormans).

       

      Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek St. Lambertus van 17 januari 2023 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2022 als volgt:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 14.415,63
      Uitgaven € 55.747,08
         
      Exploitatie eigen financieel boekjaar  - € 41.331,45
         
      Overschot/tekort expl. N-1 € 25.822,63
         
      Exploitatie voor toelage - € 15.508,82
         
      Exploitatietoelage  € 8.999,34
         
      Tekort exploitatie  - € 6.509,48

      Investeringen

      Ontvangsten € 10.000,00
      Uitgaven € 0,00
         
      Invest. voor overboekingen  € 0,00
         
      Overschot/tekort invest. N-1  € 0,00
         
      Overschot/tekort investeringen  € 0,00

      Opmerking: de verkoop van onroerende goederen diende te gebeuren via een aanpassing van het meerjarenplan.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Kerkfabriek St. Lambertus

      Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

      Toezichthoudende overheid

    • Kerkfabriek O.L.Vrouw - rekening dienstjaar 2022 - advies

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (3 N-VA, 2 CD&V, 2 Vooruit, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Marianne Verhaert, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Martine Taelman, Ulrik Anthonis, Fatima De Smedt, Guy Echelpoels en Wagemans Bart) en 1 onthouding (Peggy Goormans).

       

      Artikel 1: Verlenen van gunstig advies aan het besluit van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen van 18 april 2023 houdende de goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2022 als volgt:

      Exploitatie

      Ontvangsten € 19.720,92
      Uitgaven € 27.190,88
         
      Exploitatie voor overboekingen  - € 7.469,96
      Overboekingen € 0,00
         
      Exploitatie eigen fin. boekjaar - € 7.469,96
      Overschot/tekort expl. N-1 € 16.073,41
         
      Exploitatie voor toelage  € 8.603,45
      Exploitatietoelage  € 14.354,24
         
      Overschot exploitatie  € 22.957,69

      Investeringen

      Ontvangsten € 19.464,41
      Uitgaven  € 24.546,41
         
      Invest. voor overboekingen - € 5.082,00
      Overboekingen € 0,00
         
      Invest. eigen fin. boekjaar - € 5.082,00
      Overschot/tekort invest. N-1 € 0,00
         
      Overschot/tekort investeringen €0,00

       

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen

      Centraal Kerkbestuur Grobbendonk

      Toezichthoudende overheid

    • Charter voor de Samenlevingsdienst - goedkeuring

      Goedgekeurd

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring voor het aangaan van een engagement op niveau 1 en 2 met het Platform voor de Samenlevingsdienst. 

      Artikel 2: Goedkeuring om zich hiermee te verbinden aan het Platform, namelijk door het ondertekenen van het Charter: "Een samenlevingsdienst voor en door jongeren", waarbij de gemeente Grobbendonk de geleidelijke institutionalisering van de Samenlevingsdienst in België ondersteunt. 

      Artikel 3: Goedkeuring om zich hiermee te engageren tot de bekendmaking van het aanbod bij de jongeren van 18 tot 25 jaar, toeleiders en potentiële gastorganisaties.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Mens & Welzijn

      Team Informatie & Communicatie

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Ter kennis genomen

      GIB:

      • Werken Stationlei - stand van zaken

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit:

      • Colruyt - bespreking aanvraag en voorwaarden
      • Sociale media - distantiëren berichtgeving 'Grobbendonk Kiest'
      • Leopoldstraat - begroeiing struiken

      CD&V: Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Bijenhotels - pluim
      • Aziatische hoornaars - sensibilisering Groboscoop 
      • Rattenbestrijding - stand van zaken
      • Zuiderbaan - gebruik en communicatie

      De Lokale Lijst: 

      • Fietsenstalling station - betalend gebruik