Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 27/11/2023 - 13:30

Vergunnen - Kerstmarkt Bouwel - 9 december 2023 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Verhaegen, tweede schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 5 oktober 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de organisator om Kerstmarkt Bouwel te mogen organiseren op 9 december 2023 17.00 uur tot 9 december 2023 22.00 uur.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om de straat Dorp verkeersvrij te maken tussen Ter Duinen en de Nieuwbaan van 12.00 uur tot 24.00 uur.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.

     

  4. Logistieke ondersteuning

    Er worden volgende materialen gevraagd:
    - nadarhekken
    - afvalbakken
    - feestverlichting
    - elektrische materialen

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

Adviezen

De dienst noodplanning geeft het volgende advies:

Gunstig onder voorwaarden:

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. In het bijzonder schenkt hij aandacht aan punt 30 'Veiligheidseisen inzake gashouders, bak- en braadinstallaties en verwarmingsinstallaties'. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig 

- De organisator licht de standhouders tijdig en duidelijk in over de richtlijnen brandveiligheid. Hiervoor kan hij de fiche ‘Steekkaart kraamhouders’ gebruiken. De organisator neemt maatregelen om te zorgen dat standhouders deze instructies naleven. 

- De organisator maakte een inplantingsplan op en bezorgde dit reeds aan noodplanning@regioneteland.be

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vuurkorven. 

 

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket

Bijkomende motivering

Het vernoemende evenement loopt samen met het reeds goedgekeurde evenement van Het Zevende Gebod "2de Kerstnacht van Bouwel".
Om de samenwerking te bevorderen en de doelstellingen opgesteld door team Vrije tijd na te streven werd er op het college van 20 november 2023 de goedkeuring gevraagd voor logistieke en financiële ondersteuning te leveren voor beide evenementen onder het CBS "Logistieke/financiële ondersteuning - 2de Kerstnacht van Bouwel en Kerstmarkt Bouwel".

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van Kerstmarkt Bouwel dat aanvangt 9 december 2023 17.00 uur en eindigt op 9 december 2023 22.00 uur de toelating om het evenement te organiseren.

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: Op zaterdag 9 december 2023 van 12.00 uur tot 24.00 uur wordt de straat Dorp afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer en wordt een parkeerverbod ingericht tussen Ter Duinen en Nieuwbaan.

Artikel 4: Artikel 3 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 6: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.

Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene